Nya shematider!!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
sanna79

Nya shematider!!

Inlägg av sanna79 »

Hej... nästa vecka börjar dagis för stora pojken och då kommer jag åka buss vid 8 och lämna honom och åka buss vid 13.50 och hämta honom. Detta är Leos shema idag
Natt. 18.30-06.30
vila 9.15-10.00
lunch 11.15
vila 12.30-14

Hur ändrar jag bäst nu? Oftast är vi ute på fm och det tar ganska lång tid att söva honom i vagnen, oftast somnar han inte förränn 9.30 och jag låter han sova till 10.15 då, men då känns det ju inte som att det blir så lätt att söva honom reddan 12 igen?? Ska jag satsa på att ha honom i bärselen när vi åker in och lämnar Noah kl 8 och sen lägga han i vagnen och hoppas på att han kan sova 9-9.45?? Och sen 12-13.30 igen?? Och mellanmålet som brukar vara14.30 får vi ta på vägen?? Men vad ska jag ge då? Han brukar ju få havregrynsgröt nu??

Tack för svar.... när ska jag förrästen börja med detta nya shema? Bättre att börja snarast kanske?? Så det inte blir massa strul sen när dagis börjar (men det ska ju inte bli strul såklart :roll: :) )
mamma till 3 pojkar Noah, 0501 Malte, 0604
Leo, 0710 och flickan Ida 090414
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :lol:

Få se nu, Leo börjar snart ska vara 10 månader va?

Ett schema förslag som skulle kunna passa:

6.30 God morgon
7.00 Frukost
9.00 - 9.45 Sova 45 min
11.00 lunch
12.15 - 13.45 Sova 1,5 h
14.00 Mellis, tex banan, smoothie, välling går bra på bussen, alt någon bänk när ni kommit fram.
17.00 Middag
18.00 Kvällsslurk
18.30 Natti

Men om han sover långlur i spjälisen blir det nog lite tight att sova till 13.45, men sover han i vagnen så rullar du bara hela han mot hållplatsen tänkte jag :wink:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
sanna79

Inlägg av sanna79 »

Hej! Jo han sover långlur i sängen, han sover inte så bra i vagnen men super i sängen! Så det får nog bli 12-13.30 istället och middagen blir nog 17.30 istället, brukar bli middag och sen välling direkt efter, funkar bra!

Vad tror du? ska jag börja nu direkt med detta shemat??

:heart:
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :lol:

Ja det kan du absolut göra, och då har du mindre vargar som naffsar i hasen än när du har busstider att passa, om du börjar nu så har ju schemat hunnit sätta sig. Vad sägs?

//Malin :lol:
sanna79

Inlägg av sanna79 »

Jo, håller med! Tänker på om det är helt omöjligt att fortsätta låta han sova 12.30-14 de 4 dagarna det inte är dagis?? Men det blir väl allt förvirrande såklart :roll: Jag planerar att ta mitt körkort nu denna höst och då behöver jag ju inte ta buss 40 min innan dagis börjar/slutar :-({|= Men det hjälper ju inte nu :) :)
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Tänker på om det är helt omöjligt att fortsätta låta han sova 12.30-14 de 4 dagarna det inte är dagis??
Vet du att jag tror att det kommer att gå utmärkt. Det enda är ju att han kan vara aptrött strax innan, och då går det inte, men inom halvtimmen tycker jag oftast funkar bra att flexa.
sanna79

Inlägg av sanna79 »

Nu är det lite problem!! Leo har börjat skrika när jag lägger honom oxå ställer han sig upp i sängen. Jag går in och lägger ner han och gr ut med ramsan, han tystnar efter en stund. Men detta får mig att fundera på om det är dags att korta fm-vilan till 20 min, vad tror ni?
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Du har ett gott schemaförslag från Duggan här ovan, kör på det. Trassel kommer och trassel går, ge det en vecka innan du ändrar nått.
sanna79

Inlägg av sanna79 »

Nu behöver vi akut hjälp!! Detta med Leos skrikande har inget att göra med nya shemat som ju knappt är nytt eftersom tiderna är nästan detsamma. Men idag var det såhär:

Leo vaknade 06 sen låg han och småpratade i sängen tills jag tog upp han 6.30 (han har vaknat vid denna tiden nu flera dagar i rad) Sen när han ska sova fm-vilan så går vi som vanligt ut och han läggs i vagnen 09 vid 09.30 somnade han! Sen vaknade han vid 10.10 och då låtsades jag väcka honom..... :) Sen efter lunch så la jag han i sängen 12.20 och han skrek i över 40 min, stog upp och jag gick in och la ner honom och ramsade ut men han fortsatte... tillslut var han ledsen, solfjädrade t.om men inget hjälpte, då gav jag han en lite flaska med vatten och han somnade. Sen åkte jag iväg och mannen var hemma. Vi hade bestämt att låta honom sova till 14.30 då för att han skulle få lite sömn. Jag kom hem 14.30 och hörde han ut på gården :shock: Han skrek så han skakade. Mannen hade presic tagit upp honom för han hade bara sovit ca 20 min och sen bara skrikit! Så han hade tagit upp honom skrikande :roll: Men jag förstår honom..... han var så ledsen :cry: Sen trodde jag han skulle somna lätt ikväll eftersom han inte sovit något idag. Men han började skrika nästan innan jag la han i sängen (fasst vi haft mycket skratt precis innan) Sen fortsatte han skrika och ställa sig upp och William var inne och la ner honom och ramsade, efter ca 25 min somnade han :cry: :cry: Vad är nu detta för problem! Hur ska vi göra!

Har även lite frågor om Malte som vi typ kurara om nu.... Han klättrar ur sängen IGEN och nu har jag hållt på 3 dagar med bok i dörröppningen, och det funkar ganska bra på kvällen men eftermiddagen är omöjlig! Idag höll han på 2 timmar. Inte så lätt att sitta där och passa dörren när vi har två andra att ta hand om (Och särskilt Leo då som inte vill sova) Ska vi skippa hans eftermiddagsvila tills han börjar förstå att hans säng är en härlig sovplats och ingen lekplats! Han kringgår liksom läggningen lång tid innan.... Och innan han ska klättra i sän gen, så ska han bara göra det, och det och hämta det och det :shock: Hur ska vi göra? Jag brukar liksom försöka typ... Den boken får du läsa imorgon Mlte, NU är det dags att klättra i sängen, jag vet att du kan själv... för du vill väl inte att mamma ska lyfta i dig? Har ni andra förslag eller bra trådar?

Kram Sandra :heart:
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan. :D

Dra inte på för stora växlar nu, en gång - ingen gång. Men hur har han det annars med allt under vaken tiden? Är alla behov tillfredställda?

Mörkläggning?

Mat?

Tänder?

//Malin
sanna79

Inlägg av sanna79 »

Hej! Nu vaknade han och skrek på natten oxå :shock: Jag la ner honom och ramsade ganska argt, han gav upp och somnade om.

Mat är det sådär med... han krånglar ganska mycket. Jag får inte alls mata, han vill bara äta själv så han får kanske inte i sig tillräckligt? Men jag brukar ge han ex banan till efterrätt så att han ska fylla upp magen lite. Men vällingen på kvällen och morgonen går bra. Kanske ska ge han en skvätt på lunchen med??

Mörkläggningen är kolsvart :)

Tänder kommer hela tiden, han dreglar mycke och biter på fingrarna. SEN TYCKER JAG DET är lite svårt med den sociala delaktigheten :? Han får ofta sitta med i matstolen i köket och äta kex och titta på medans vi andra stökar, och när vi viker tvätt så är han runt omkring. Men svårt med att GÖRA saker. Storebröderna kommer ju först och fixar allt. Annars tror jag vi har rätt stor dos av det mesta. Tyvärr ingen arrangerad ensamlek. Han kryper liksom runt överallt och har alltid varit så nöjd med det. Vet inte hur jag ska ordna med plats och allt, eftersom de andra pojkarna oxå ska ha eget rum att leka i. Sen känns det inte så bra i egen säng eftersom han börjat hålla på att ställa sig upp och skrika i den. Kanske tror han att det är en lek-säng sen då? Eller? Kanske ska ta de här sakerna inne på uppfostran, ursäkta om jag rör till det :oops:

Nu är han tyst igen, ska smyga mig in och lägga mig igen :) :sleep: :sleep:
sanna79

Inlägg av sanna79 »

God morgon. Nu vaknade Keo 5.45 och har legat nöjd till nu. Jag har ramsat och satt på musik.... ska jag låta han stå där inne och skrika nu? Ramsa igen kanske?

Känns jättejobbigt att hans sömn börjat strula nu, helt plötsligt bara! Jag är ju i början av grav. nu oxå, aptrött och dessutom själv med alla barn i flera dagar. Det har hela tiden känts så betryggande att åtminstonde Leos sömn funkar när Malte börjar strula igen.... men nej inte nu längre :cry:
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej Sanna79!

Först och främst vill jag grattulera dig till nya kakan magen :heart:

På dina frågor så svarar jag; svara betryggande med ramsa och höga husljud. Låt honom klara sig själv i största möjligta mån. Känn att du har lugnet så kommer han att somna gott om bara några dagar. Kan ju vara så att han håller på att bli sjuk också. Men det märker du ju ganska snart. :wink:

Angående ensamleken så har alla mina barn haft den i sina sängar. Jag ser det som något bra, sängen är en plats där de trivs. De kan pyssla med sitt där och känna sig lugna och trygga. Så jag kan varmt rekommendera det.

Låter sunt att Leo vill äta själv. Fyll på med banan så klarar han sig fint.

Rapportera gärna hur det går.

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
sanna79

Inlägg av sanna79 »

Hej! Jag tror vi måste kura om Leo på nåt vis? Nu i sommar har han sovit många lurar i vagnen och eftersom det varit så varmt så har han haft en vattenflaska och druckit av i vagnen, dumt jag vet :roll: ! Nu har han iallfall vant sig lite tror jag? För nu när han skrikit i mer än 40 min ibland de senaste 2 veckorna så har jag gett honom vatten i sängen oxå, och då har han alltid somnat, med flaska i munnen :oops: Så hur gör jag nu? idag nu på em skrek han i en timme... tillslut somnade han efter massa ramsor och dammsugning. Men behöver jag kura om han? Börja med annan ramsa eller?

Funderar på tiderna oxå? Känns nästan omöjligt att han ska somna 09, men jag ska inte ge upp. Sen att han ska sova 12 igen känns inte heller bra, nu har det ju tagit minst halvtimme på em att få han att sova. Men ärör det för tidigt för bara en vila typ 11.30-13.30?

Kram
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Angående vattenflaskan så tror jag inte du behöver kura om. Du tar helt enkelt bara bort den och svara på hans frågor med en ramsa och sedan husljud. Efter några dagar så ska du se att han sover fint igen.
Men ärör det för tidigt för bara en vila typ 11.30-13.30?
Han är absolut för lite för en lur i mina öron. Tidigast vid ett års ålder, men många barn har två lurar flera månader efter det. Min minsta sover fortfarande två lurar och kommer göra det i flera månader till.

Kan inte en lösning vara att ta em luren i vagnen. Då kan du ta honom i vagnen till bussen och väcka honom där. Eller är det praktiskt omöjligt?

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"