Trött 2-barnsmor

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
vitsippan

Trött 2-barnsmor

Inlägg av vitsippan »

Nu är vi riktigt trötta!

Sedan min son, 8 mån, var 1 mån har vi försökt få ordning på hans sömn -kurat, omkurat, buffat, ramsat...Men det blir aldrig riktigt bra, framförallt mornarna är jobbiga. Han vaknar alltid mellan 4, 5 och då har vi provat allt från pangramsa och sen tyst till att buffa eller bara stoppa in öronpropparna... men det spelar ingen roll vad vi gör. Han verkar vrålhungrig när han vaknar och vill absolut inte somna om. I perioder har jag ammat honom och sedan lagt tillbaka honom i sängen. Det har gått bra ibland men nu är han inne i en period då han ändå pront ska upp 5.30. Enligt schemat ska han inte upp förrän 7. Till saken hör att jag alltid verkligen har försökt få i honom så mycket mat som möjligt på dagen.

Hans storebror som är 19 mån äldre svarade mycket bättre på kuren och har för det mesta sovit till 6.30. Han fick dock klara sig lite mer på egen hand om han vaknade tidigt men det känns svårare nu att bara låta lillebror vara om han gnäller/skriker eftersom vi sover alla fyra i samma rum och han då väcker storebror.

Storebror har förresten också börjat krångla. Han vaknar ofta på natten och säger "pappa där?" 100 ggr. Dessutom har han börjat ta sig ur spjälsängen och inatt tror jag att han vandrade i sömnen för helt plötsligt hörde vi en duns och så låg han i en hög på golvet...
HUr sjutton ska vi göra vi är så trötta?!
Stolt mamma till Emil född 060428 och Jonatan född 071201
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej vitsippan!

Jag tror det ni behöver göra är att köra en regelrätt morgonkur med lillen; göra en strategi och följa den benhårt!
Lite förvirrad är han nog härvidlag, då det några gånger erbjudits amning när han vaknat, och han känner sig inte riktigt säker på vad som gäller! Och som grädde på moset är han förmodligen mitt uppe i sin åttamånadersångest, då det gäller att vara extra tydlig och ha fasta ramar!

:idea: För allas er skull vore det nog bra om ni kunde erbjuda lillen en annan, separat sovplats, alternativt storebror, för att ni ska slippa vargarna att lillen väcker storen. Finns det några såna möjligheter?

:idea: Sen gäller det att ni bestämmer er för vilken strategi ni ska ha på morgonen - en pangramsa vid första pip, avvakta så in i bomben länge och sen erbjuda klassisk musik, den varianten brukar funka bra för många! Jag tror ni har testat lite för många grejer och förvirrat gossen, så nu gäller det att hålla fast vid EN strategi!

:idea: Och se till att få till ett omsomnade, så att det är DU som får väcka! Han måste lära sig att det är ni som föräldrar som har koll på när morgonen startar och när natten kommer, så att han kan slappna av och sova tills ni väcker!

:idea: Är man bara tydlig, lugn och säker, så ska den här morronfnurran snart vara ett minne blott! Har du läst januarikrönikan?
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet

Och det här med maten är ingen fara - han lider inte av akut överlevnadsångest, stora karln, och svälter inte på ett par timmar :wink: ! Aptiten dagtid kommer när han inte äter arla frukost klockan fem :!: Så den biten behöver du inte oroa dig för!

Vad gäller storebror kan det mycket väl vara trotsen som är på ingång, och många barn natt-trotsar och detsamma gäller där - orubbligt lugn och stadig hand!
Skickar dig en länk om trotsbarn med sömnfnurror, där hittar du nog de flesta svar, tror jag!
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=13298

Nu hoppas jag vi kan hjälpas åt så ni inte behöver gå i trötthetens dimma så mycket längre!

Kram Mia[/b]
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"