"Jag trodde du skulle ha mens!"

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
162ochenhalv

Inlägg av 162ochenhalv »

Grattis å haha :D vilken rolig kommentar - min make sa; oj gick det så snabbt... :shock: det var typ på första försöket och vi trodde det skulle ta några månader innan det tog. När har du BF? vårt knyte är beräknat till 21 mars
endast döda laxar följer strömmen - Mini född 2007-05-20 kurad vid 6 1/2 månad. LillTjejen född 2009-03-05
K-ina

Inlägg av K-ina »

Men *frieda*!

Först NU hittade jag din tråd! Vad ROLIGT!!!!!!

GRATTIS!
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Lua

Inlägg av Lua »

Men vad kul! Stort grattis :heart:
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Tack: 162ochenhalv :heart: K-ina :heart: Lua :heart:

Rapport numero trés: Svagt illamående. Inte i närheten av hur jag mådde förra graviditeten. Tilltagande trötthet :sleep: Jag sover mer på natten, men jag känner mig inte dåsig och trött under dagarna. Humörsvängningar :oops: Mannen har fått ganska många bassningar de senaste veckorna :oops: :lol: 8-[

Jag kör ingen LCHF-diet, jag är vegetarian och föredrar att vara miljövänligt vegetarisk framför baconätanre á la Atkins. Men jag har dragit ner på sockret, d.v.s allt s.k tillsatt socker. Utom det socker som råkar finnas i messmör. Jag dricker gärna smothies på förmiddagarna och går över till mer bastant mat på eftermiddagarna. Kroppen vill ha mjölk och frukt innan kl 14 :lol: 8)

Vitamin och tillskotts-cocktailen min: 100 mg B6 vitamin, b-komplex med folsyra (Kommer att köpa ren folsyra när den burken är slut), 2000 mg jättenattljusolja, 1500 mg fiskolja.

O:) :heart: O:)
Nancy

Inlägg av Nancy »

Roligt att läsa dina rapporter *frieda*. Skönt kanske ändå med liiiiite illamående, bara så att man känner att man är gravid :wink: (du fattar nog hur jag menar, jag vet ju att du mått ruskigt illa tidigare och det är inget jag önskar någon)

Tack för att du delade med dig av dina tidigare förlossningserfarenheter. Saknar ord... Vill bara säga att de som beslutar om snitt vore galna ifall de inte stöttar dig i din önskan.

:heart: Kram från Nancy
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Tack Nancy :heart:
Nancy skrev:Skönt kanske ändå med liiiiite illamående, bara så att man känner att man är gravid :wink: (du fattar nog hur jag menar, jag vet ju att du mått ruskigt illa tidigare och det är inget jag önskar någon)
Jo man är aldrig riktigt nöjd :oops: Men det här känns ganska lagom faktiskt. Lite illamående, men inte så det stör alls. Idag är jag i vecka 7+1. Mellan varven glömmer jag helt bort att jag är gravid. Är väldigt mycket mitt uppe i en flytt. Den 9:e augusti flyttar vi till Sandviken och det är mycket som ska ordnas. Uppsägningar, abonnemangsflyttar, packning och skolstart...

Jag är lite orolig över landstingsbytet 8-[ Hörde av en kompis til min man att Gävleborgs landsting inte var det bästa :? Hoppas att han har fel [-o<
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

:D Måste komma med sommarens cooolaste recept för gravilda:

:arrow: Frozen smothie

Ca 2 dl frusna bär, jordgubbar måste vara lite halvtinade annars går de inte att mixa sönder.
5 dl röd, fet mjölk

Kör i blender tills alla bär är söndermixade.

Häll upp i högt glas, ät med sked eller drick.

Mmmmmm =P~
Jannika

Inlägg av Jannika »

Jag är lite orolig över landstingsbytet Hörde av en kompis til min man att Gävleborgs landsting inte var det bästa Hoppas att han har fel
Jag tror landstinget är rätt uselt, min sjuksköterskekompis, Nellas gudfar, vill inte flytta "hem" för han vill inte jobba på Gävle sjukhus. Hans mamma är också syrra och slutade pga organisatoriska problem och ledningsmissar tydligen.

MEN jag har bara positiva erfarenheter av MVC (Maria B'senko - vilken kvinna!), förlossning (en supergullig och en kinkig bm men kinko var proffsig när det gällde) och BVC (Stortorgets Margareta är precis det - en pärla)! BB brukar jag ju aldrig hinna med. Min yngsta syster födde sitt första här samt låg på BB och var också nöjd. Jag har inte hört någon beklaga sig över förlossningen "på allvar". Kanske en tröst?

Kram Jannika
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Jannika skrev: MEN jag har bara positiva erfarenheter av MVC (Maria B'senko - vilken kvinna!), förlossning (en supergullig och en kinkig bm men kinko var proffsig när det gällde) och BVC (Stortorgets Margareta är precis det - en pärla)! BB brukar jag ju aldrig hinna med. Min yngsta syster födde sitt första här samt låg på BB och var också nöjd. Jag har inte hört någon beklaga sig över förlossningen "på allvar". Kanske en tröst?
Tack Jannika, då känner jag mig lite lättare om hjärtat. Jag tänkte kontakta min barnmorska på Aurora-mottagningen här i Uppsala och hoppas att hon kan hjälpa mig att få till mitt önskade snitt 8) I värsta fall får jag väl kräva att föda här i Uppsala. Jag vill inte gärna att det snurrar till sig alls :roll:

Men men, jag går händelserna i förväg... Jag kan ju vänta tills jag passerat UL innan jag planerar :roll: :oops: 8-[
Jannika

Inlägg av Jannika »

:lol: :lol:
Men men, jag går händelserna i förväg... Jag kan ju vänta tills jag passerat UL innan jag planerar
Varför det? :-k (Frågar en till som lever i framtiden liiite väl mycket ibland...) :roll: :lol:

Personalens bemötande när man är i en så utsatt situation som barnafödandet ändå är, ÄR ju jätteviktigt MEN blir mindre viktigt ju fler man får tycker JAG. Jag vet inte om de senaste förlossningarnas personal varit bättre eller sämre egentligen men jag har inte varit lika beroende av deras signaler och sätt mot mig.

Med trean och fyran visste jag och darlingen vad som gällde och vårt "förlossnings-team" vad det som blev viktigt. Personalen fick biroller mer i periferin. Det var inte bara jag i bubblan - det var både jag och darlingen. Darlingen hade full koll på mig och vad jag ville och meddelade de övriga vid behov, sen återgick han till bubblan igen. En häftig känsla och upplevelse.

Jag har aldrig snittat men jag tycker det borde gå att få till den känslan ändå. Och rutinen har du ju i alla fall, den gör mycket för tryggheten, eller hur?

Kram Jannika
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Idag har jag mått jätteilla. Men det var nog magsjuka, för lill-stintan och mannen har också mått riktigt kymigt i kistan idag :( Dessutom blev det bättre när jag hällt i mig lite dofilus-fil och sånt brukar inte graviditetsillamående bli bättre av 8)
Jannika skrev:
Citat:
Men men, jag går händelserna i förväg... Jag kan ju vänta tills jag passerat UL innan jag planerar

Varför det? (Frågar en till som lever i framtiden liiite väl mycket ibland...)
Jo, jag lever mycket i framtiden. Ömsom drömmande, ömsom neurotiskt orolig 8-[ En salig mix av luftslott och kontrollbehov :oops:

Just nu oroar jag mig enormt för flytten, både landsting och skolbyte för Benji känns extremt spooky och jag bara lääääängtar efter att var på andra sidan om det här...

Ang: Snitt och rutin. Jag har aldrig snittat, men väl hamnat på op-bordet i samband med förlossning :shock: Mitt mål med den här förlossningen är att jag ska vara hyfsat fit for fight rätt snabbt. Det blir man inte när man förlorat 3,5 l blod :roll: Men jag kommer vara skitskraj för hela det här barnafödandet fram tills... efteråt 8-[ Så det blir förträngning och terapi-tv för hela slanten fram till dess :wink:
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Idag är jag i vecka 8+4 :D Och jag mår illa :x Ikväll höjer jag dosen på B6-tabletterna till 200 mg, så får vi se om det stabiliserar sig. Jag mår inte långt sånär illa som jag gjorde när jag väntade Engla, men tillräckligt för att jag ska bli på sämre humör än grav.hormonerna gör mig :oops: OK, jag vet att jag gnäller. Jag är inte känd för att ha Guds bästa tålamod med saker och ting när jag är på smällen...

Idag är jag dessutom lite sur över att min man drog iväg tidigt i morse innan jag hunnit gå min motionsrunda :x Den har blivit intälld tidigare i veckan också, och det var naturligtvis gubens fel det med :roll:

Annars är jag ett veritabelt monster :oops: Skäller minst en gång om dagen på mannen. Är ap-touchie :oops: Kritik = No, no, no, no [-X Helt enkelt ett "pain in the ass", men det går ööööveeer om si sådär åtta mån :roll: O:)
Jannika

Inlägg av Jannika »

Annars är jag ett veritabelt monster Skäller minst en gång om dagen på mannen. Är ap-touchie Kritik = No, no, no, no Helt enkelt ett "pain in the ass", men det går ööööveeer om si sådär åtta mån
SÅ illa är det nog inte för då hade din man nog inte vågat göra dig med barn igen, haha! :wink: Eller så blåser ditt sura humör bara förbi som en vindpust kring hans knän, lång som han är. :wink:

Kram Jannika
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

OK, det här är ohållbart. Jag köper hem postafen. Nu mår jag illa big-time. Kan bara äta vissa saker som: Yoghurt, kräm, frukt. Vaknar på nätterna av illamåendet, kan inte dricka kranvatten (som under förra grav.)

Vad är det för fel på mig :?: Varför mår jag såhär :?:

Akupunktur, som hade en tillfällig effekt förra gången, har vi inte råd med just nu. Det kan bli aktuellt efter första löning. Så jag får lita till postafen, trött blir jag säkert, men hellre det än det här :(
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej Frieda....
Något som kan vara värt att investera i (finns på Blocket) är en Sodastream om inte kan dricka kranvatten utan måste ha bubbligt...
Kommer ihåg hur du hade det med Engla i magen :-)

Kram Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"