Hej!
Jag är ny här på detta strålande forum, har läst BB och surfat runt här på forumet en hel del. Min dotter A är givetvis världens finaste

, men mitt tålamod tryter totalt nu med läggningar som tar upp mot en timme varje kväll. Vi försökte oss på en SHN-kur när hon var, hmm, 8 månader men vi det var nog Attityden som saknades, för det gick inte alls.

Nu behöver vi verkligen få det här att fungera! Ingen mår bra av att ha ett sånt här kvällstrassel, det är svårt att hålla humöret uppe för oss vuxna och jag riktigt skäms för att vi inte gett henne sköna, enkla kvällar för länge sen.
A är närmare 17 mån och har i stort sett alltid sovit i vår säng. Vi har en spjälsäng som sidovagn och tycker att det har funkat bra. Hon sover nästan alltid hela nätter sen hon slutade amma runt året. Det finns ingen napp, ingen välling, ingen nattblöja.
Typisk läggning hos familjen A: bus och mys med mamma och pappa, lite Bolibompa, kvällsgröt, tandborstning, kissa pottan, välja nattbok, upp i sängen - mamma läser, säger godnatt och ligger tråkig, låtsas sova, tills A däckar och mamma smyger ut. Det tar 30-60 minuter, pappa duger inte längre (förr tog vi alltid varannan kväll).

Förut sov hon alltid 1-07, nu är det inte riktigt natt förrän runt 20, ibland senare... Under nattningen förekommer ofta/alltid: A klänger, pussar, gnagar klättrar, sparkar på mig.

Det förekommer även A skriker BAJSCH och får gå upp och sitta på pottan max EN gång, sen säger jag antingen inte ett knyst eller om nödvändigt "du har redan kissat" och det nöjer hon sig med.
Dagsläggningen är ofta strulig den med... Men riktigt mycket utevistelse, social delaktighet och stadig lunch brukar få henne att tuppa av på fem minuter i bästa fall.

Men det här med att somna SJÄLV finns ju inte på kartan i vår värld.
Jag vet att jag behöver läsa på mer innan jag börjar. Men jag har några frågor, eftersom jag behöver pepp för att komma igång!

Måste hon nödvändigtvis sova i spjälsäng - det har hon aldrig trivts med och är inte van...

Borde jag återinföra nattblöja - hon är inte helt dagtorr så blöjan är bekant - för att förebygga att det blir en stor grej att hon måste upp och kissa? (För om hon absolut behöver så kan hon nog kissa i blöjan!)

Det är dagisinskolning i början av augusti - hur kan det tänkas påverka, borde vi vänta tills efteråt eller skynda på och köra hårt nu innan? Det är även troligt att vi flyttar till en större lägenhet inom de närmaste månaderna och då får A ett eget rum - är det månne bättre att vänta tills dess? (Men HUR ska jag stå ut några månader till...

)
Tacksam för lite tips, länkar eller idéer - kanske finns det rentav fler än jag som inte tagit itu med sovandet förrän nu runt 1,5?