Snart 1 år och krångar när vi sover borta

Skruttfisens mamma

Inlägg av Skruttfisens mamma »

ÅsaB skrev:Jag kan viska fram ett litet (förbjudet) tips om det blir alltför svårt:

Hemma hos oss:
Om det bara inte vill sig - då solfjädrar vi till sömns. Det är ett KRIS-verktyg och trots att vi ibland har använt det rätt mycket, så har sonen inga problem och får inte för sig att man måste solfjädras till sömns för att kunna somna alls. Ibland måste man ta till de knep man kan för att få barnet över sömntröskeln och då kan det vara värt att använda verktygen lite "fel". Det har räddat oss både lite nu och då och även om vi brukar få stå och hålla i 20-45 minuter, så har det varit värt det.

Som sagt: Det är ett KRIS-verktyg! Men du tänker helt rätt som du gör nu - så lite trafik som möjligt. Hon vet ju vad som gäller och kommer nog att agera därefter, bara hon får förutsättningarna. Det fixar du som ingenting!

Lycka till!
Några frågor ang solfjäder. HUR vet man att barnet somnat? Min dotter kan nämligen konsten att låta som att hon har somnat, och sedan vakna efter 2 min och undra vart man tagit vägen. Vi får verkligen se det som krisverktyg, för det alldra bästa är att hon faktiskt lär sig att hon SKA lägga sig ner och somna själv utan att vi går in och gör något. Eller ännu bättre, att hon inte vaknar överhuvudtaget. Sova gott som hon gjort hittills utan solfjäder, vilket hon aldrig behövt innan.

Men återigen, ang det där vråleriet hon tar till när hon vaknar och ingen kommer. Kan det vara argt eller ledset? Så himla svårt att veta tycker jag!?
Dotter född i juli 2007
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Kan hon ha drömt något otäckt? Det har hänt min son ett par gånger, att han vaknar med skrik som om han vore från en annan värld. Då har jag varit väldigt övertygad om att det har varit en dröm och att han skriker av osäkerhet eller rädsla. Då är jag snabb med att lugna (ramsa) och om han inte kan lugna sig ändå, då blir det Palestrina eller solfjäder.

Angående hur man vet när de har somnat - det kan ju vara ett kapitel för sig. Också en anledning till att vänta in i det längsta med en solfjäder till sömns...
Walle andas lugnt och regelbundet när han slappnar av och tycker att det är skönt med händerna och lugnet. När han sedan börjar somna, då blir andningen mer oregelbunden, faktiskt. Kroppen blir tyngre och ofta kommer det något ljud, någon sömnsuck eller ett litet ryck i kroppen. Jag är oerhört uthållig när jag håller, för jag vill inte riskera att släppa för tidigt. Det har ju hänt några gånger... :wink:

Som sagt - du gör helt rätt i att ha fokus på att hon skall somna själv. Det är ju det som det hela går ut på! :D
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Skruttfisens mamma

Jag hör när hon drömmer och vaknar och skriker. Hon löser och har alltid löst det själv. Det har, sedan vi kurade henne, hänt i princip varje natt men hon har som sagt alltid somnat om.
Det här är något helt annat, jag hör att hon står upp i sängen och skriker allt vad hon är värd, tar i så att hon är röd i ansiktet (kan jag tänka mig).
Dotter född i juli 2007
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Hej!

Hur har det gått?
Skruttfisens mamma

Hej :)

Det har gått bra :lol:
Det visade sig vara en mycket besvärlig tand som irriterade henne. För när den poppade upp i lördags (tror jag det var) så började hon sova hela natten av sig själv igen :) Har slipat lite mer på skrattet till godnattet också, vilket har resulterat i glada och skrikfria läggningar! Så det går finfint kan man säga!

Har en liten fråga ang daglurarna... Hon blir 1 år om 1 vecka så det kanske kan vara dags att ändra till 1/dag snart? Skulle behöva lite tips och råd kring det. Hon har ju strulat med dagsömnen sen hon föddes och hon sover fortfarande inte särskilt mycket på dagarna trots att hon sover hela natten.
Vet inte riktigt var jag skulle förlägga luren iså fall? Schemat ser det ut såhär
natt 18.30 - 6.30
välling 7.00
förmiddagslur 9-9.30
mellis 10.00
lunch 12.00
eftermiddagslur 13-15 (blir oftast bara 45 min eller i bästa fall 1 timme/1,20)
mellis 15.00
middag 17.00
nattslurk 18.00-18.15
Dotter född i juli 2007
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Åh, vad glad jag blir!!! :D

Sedan är det lustigt - vi söker alltid anledning till varför det blir sömnfnurror. Det gör jag också, men jag blir bättre på att inse att det faktiskt inte spelar någon roll. Sömnfnurror kommer och går och vad som är orsaken är egentligen ointressant. Vårt agerande är ju detsamma ändå, men vi vill gärna ha ett svar på varför. Själv försöker jag släppa det och bara tänka ATT vi har en fnurra och att den går över - med tiden, med vårt agerande och sonens mognad och lugn. Han somnar ju inte fortare för att jag VET varför han strular, eller hur? (Fast det ÄR skönt att få svar på varför, det håller jag med om. :wink: )

Vi bytte till en lur någon tid innan W blev ett år, och har kört i princip samma schema sedan dess. Han har också haft svårt att sova den där längre luren, men det blev lättare då, när det bara var en. Då hade han en tvåtimmarslur, som några månader senare blev till en 90-minutare istället, som sköts lite på. Om jag översätter ditt schema och jämför med vårt, så skulle jag lägga luren vid halv tolv och försöka ha en tvåtimmarslur där. Jag skall dubbelkolla med mitt schema från samma tid, men det sitter hemma, så jag får återkomma. Tror ändå att det stämmer ganska bra.

När det gäller långluren:
:!: Se till att själv göra något som är viktigt och uppslukande för DIG när hon sover :!: Jag var och trampade i överkoncentrationsträsket i evigheter och höll på att bli fullständigt galen. Först när jag släppte taget (lättare sagt än gjort), då kunde sonen slappna av och sova. Om jag såg till att vara superupptagen med något jag verkligen VILLE, då ramsade jag lite irriterat och på ett sätt som förmedlade att jag absolut inte hade tid med några tidiga uppvak och han tog till sig det på någon sekund och kunde hitta ro att somna om igen. Och jag kunde bli klar med min videofilmsredigering och ge mormor och farmor varsin dvd i julklapp! Det hade jag ALDRIG hunnit med annars! Nu syr jag på helgerna - också ända stunden att hinna med det på. Symaskinsmuller är bra när man sover! :D Så fundera på något bra - ge DIG tid för DIG när hon sover. Städa och sånt, det kan ni göra tillsammans när hon är vaken! :wink:
Skruttfisens mamma

ÅsaB skrev:Åh, vad glad jag blir!!! :D

Sedan är det lustigt - vi söker alltid anledning till varför det blir sömnfnurror. Det gör jag också, men jag blir bättre på att inse att det faktiskt inte spelar någon roll. Sömnfnurror kommer och går och vad som är orsaken är egentligen ointressant. Vårt agerande är ju detsamma ändå, men vi vill gärna ha ett svar på varför. Själv försöker jag släppa det och bara tänka ATT vi har en fnurra och att den går över - med tiden, med vårt agerande och sonens mognad och lugn. Han somnar ju inte fortare för att jag VET varför han strular, eller hur? (Fast det ÄR skönt att få svar på varför, det håller jag med om. :wink: )

Vi bytte till en lur någon tid innan W blev ett år, och har kört i princip samma schema sedan dess. Han har också haft svårt att sova den där längre luren, men det blev lättare då, när det bara var en. Då hade han en tvåtimmarslur, som några månader senare blev till en 90-minutare istället, som sköts lite på. Om jag översätter ditt schema och jämför med vårt, så skulle jag lägga luren vid halv tolv och försöka ha en tvåtimmarslur där. Jag skall dubbelkolla med mitt schema från samma tid, men det sitter hemma, så jag får återkomma. Tror ändå att det stämmer ganska bra.

När det gäller långluren:
:!: Se till att själv göra något som är viktigt och uppslukande för DIG när hon sover :!: Jag var och trampade i överkoncentrationsträsket i evigheter och höll på att bli fullständigt galen. Först när jag släppte taget (lättare sagt än gjort), då kunde sonen slappna av och sova. Om jag såg till att vara superupptagen med något jag verkligen VILLE, då ramsade jag lite irriterat och på ett sätt som förmedlade att jag absolut inte hade tid med några tidiga uppvak och han tog till sig det på någon sekund och kunde hitta ro att somna om igen. Och jag kunde bli klar med min videofilmsredigering och ge mormor och farmor varsin dvd i julklapp! Det hade jag ALDRIG hunnit med annars! Nu syr jag på helgerna - också ända stunden att hinna med det på. Symaskinsmuller är bra när man sover! :D Så fundera på något bra - ge DIG tid för DIG när hon sover. Städa och sånt, det kan ni göra tillsammans när hon är vaken! :wink:
Ja, märkligt att man alltid söker svar... Kanske för att man tror att det ska kännas bättre att veta varför :)

Grejen är att hon inte alltis skriker när hon vaknar under långluren utan hon kan sitta i sin säng och leka och babbla. Efter ett tag om hon blir uttråkad så skriker hon..
Ska kanske försöka få till nåt eget intresse som tar tid och koncentration. Vet bara inte VAD Brukar annars bara slappa framför tvn eller datorn eller sitta på balkongen och läsa. :D Symaskinen är inget jag förstår mig på dock hehe.
Dotter född i juli 2007
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Halloj!

Skönt att fnurran löst upp sig :wink: :D

Jag tänkte bara tipsa lite om er kommande schemaändring. Slopa melliset klockan 10 och tidigarelägg lunchen, sedan sova typ 11.30-13.30!

Lycka till! :D
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Skruttfisens mamma

Hmm det var ett bra alternativ men hon blur ju så hungrig där vid 10 så det är frågan hur vi ska dra ut på lunchen till 10.45-11.00 när hon äter frukost (välling) vid 7?
Dotter född i juli 2007
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Sagalinda har ett bra förslag tycker jag! Vi brukade servera, och gör fortfarande, världens största tallrik gröt (mest havre) och som efterrätt, så mycket banan man bara kunde få ner. Om det krisar och din flicka behöver något innan, ge lite frukt eller en sockerfri skorpa eller så. Sedan ligger det ju i tiden nu att aptiten skall lugna sig, så kanske blir det inte så farligt?

Lycka till!
Skruttfisens mamma

TACK för era svar!

Sagalinda, ditt förslag på kl 11.30 låter jättebra, det ska vi tillämpa. Frågan är bara NÄR man ändrar till 1 lur om dagen? Hon orkar knappt vara vaken i 2 timmar på morgonen som det är nu. Eller, ibland gör hon ju det eftersom hon inte sover sin förmiddagslur, men oftast är hon kalastrött.
NÄR vet man :)?

Och på tal om aptiten som lägger sig vid 1-års ålder, det läste jag i BB också, ja! Ska vi skippa de 2 mellanmålen nu, iså fall? Tycker det är så svårt även här att veta hur mycket man ska försöka få i dem. Hon har alltid varit "svår" med maten och jag har oftast fått truga i henne. Hade hon själv fått välja hade hon bara ätit upp hälften av portionerna. De senaste dagarna har hon knappt velat ha någon middag och nattslurken har med nöd och näppe gått ner..
Dotter född i juli 2007
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Hej igen!

Angående när man byter från två till en lur - jag gick på när natten började stöka. När min son tog mycket längre tid på sig att somna, kanske vaknade han oftare på natten eller vaknade extra tidigt på morgonen. Kanske tog det jättelång tid att somna till långluren? Så länge man inte märker något finns ingen anledning att göra något. Barn utvecklas olika fort och om schemat håller och fungerar, då kör man på. Många barn behöver mer sömn under utvecklingsperioder, exempelvis om de håller på att lära sig gå. Det är ju inte så att man MÅSTE byta till en lur, bara för att barnet är ett år! :wink: Byt när schemat känns svajigt, när man märker att man måste göra något. En natt eller två kanske inte heller räcker som indikator, utan låt det gå lite tid.

Nu är min kille 18 månader, men han är just nu inne i en matstrulperiod. Då trugar jag faktiskt inte så mycket. Jag vill inte slåss om mat. Vill han inte ha, då vill han inte. Kanske är han inte hungrig, det kanske är för varmt, han är för trött etc. Kanske tycker han att det är äckligt? Då låter jag det vara och ger kanske en brödbit en stund senare och så välling på det. Jag vill att mat skall vara gott, kul och mysigt att äta! Mat skall vara positivt! Barn svälter inte ihjäl idag. Och om de äter lite dåligt ett tag, då brukar de kompensera någon tid senare. :)

Jag skulle försöka att bara ta det lite coolt. Du märker om hon blir extra hungrig och om schemat inte håller, vad gäller maten. Kanske passar det henne bättre med färre mellanmål och istället ordentliga måltider? Så att hon hinner bli hungrig?
Skruttfisens mamma

ÅsaB skrev:Hej igen!

Angående när man byter från två till en lur - jag gick på när natten började stöka. När min son tog mycket längre tid på sig att somna, kanske vaknade han oftare på natten eller vaknade extra tidigt på morgonen. Kanske tog det jättelång tid att somna till långluren? Så länge man inte märker något finns ingen anledning att göra något. Barn utvecklas olika fort och om schemat håller och fungerar, då kör man på. Många barn behöver mer sömn under utvecklingsperioder, exempelvis om de håller på att lära sig gå. Det är ju inte så att man MÅSTE byta till en lur, bara för att barnet är ett år! :wink: Byt när schemat känns svajigt, när man märker att man måste göra något. En natt eller två kanske inte heller räcker som indikator, utan låt det gå lite tid.

Nu är min kille 18 månader, men han är just nu inne i en matstrulperiod. Då trugar jag faktiskt inte så mycket. Jag vill inte slåss om mat. Vill han inte ha, då vill han inte. Kanske är han inte hungrig, det kanske är för varmt, han är för trött etc. Kanske tycker han att det är äckligt? Då låter jag det vara och ger kanske en brödbit en stund senare och så välling på det. Jag vill att mat skall vara gott, kul och mysigt att äta! Mat skall vara positivt! Barn svälter inte ihjäl idag. Och om de äter lite dåligt ett tag, då brukar de kompensera någon tid senare. :)

Jag skulle försöka att bara ta det lite coolt. Du märker om hon blir extra hungrig och om schemat inte håller, vad gäller maten. Kanske passar det henne bättre med färre mellanmål och istället ordentliga måltider? Så att hon hinner bli hungrig?
Det är ganska svårt att avgöra här eftersom hon alltid strular med daglurarna. Aldrig sovit så mycket som hon ska och i princip alltid legat på ca 12-13 timmars sömn. Hon kan strula med lurarna oavsett hur hon har sovit på natten så det känns som att vi måste ta beslutet här, ÅT henne :)
Vi låter det vara som det är just nu så får vi se hur det funkar under sommaren.

Tack för svaret ang mat också. Jag ska låta det vara, skippar mellanmål så får jag utvärdera om några dagar. Hon har massor av tänder på g också och då brukar aptiten svajja vad jag förstått!
Dotter född i juli 2007
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej igen Skruttfisens mamma!

Vad gäller måltiderna, ska du utgå från att din tös behöver 4 mål plus nattslurk. Inte mer. Det blir frukost, lunch, mellanmål, middag och nattslurk. Ni har alltså ett mål för mycket som det är nu, men du var ju redan inne på att skippa det första melliset vilket jag absolut förespråkar.

Mellan målen ska det gå minst 3 timmar, men helst fyra. Då räknas det från starten på målen, och de ska inte räcka längre än 30 minuter. DOCK får nattslurken komma nära inpå middagen, här gäller inte 3-4 timmar. Men minst en timme bör det gå mellan middag och nattslurk.

Om ni har det så pass struligt redan nu som du skrev, så skulle jag utan tvekan ändra till en lur på stört! Det kommer att gå mycket bättre än du tror. Hon kommer att orka. Bara hon kommer över den där första trötthetströskeln på morgonen kommer hon in i andra andningen och orkar igen! Du får ta till lite knep för att underhålla henne :wink: Gärna utevistelse.

Annars är ensamleken utmärkt här om ni har sådan. Då kan hon ta sig en egenhändig lur i samband med den. Det brukar bli aktuellt ett par tre gånger i veckan mellan 1 och 1,5 år. Denna ålder är för övrigt lite knepig som du märkt; en lur är många gånger för lite medan två är för mycket :roll: Därför är det så bra med ensamlek! Barnet får välja självt.

Hör gärna av dig och berätta hur det går!

Kram :D
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Skruttfisens mamma

Sagalinda skrev:Hej igen Skruttfisens mamma!

Vad gäller måltiderna, ska du utgå från att din tös behöver 4 mål plus nattslurk. Inte mer. Det blir frukost, lunch, mellanmål, middag och nattslurk. Ni har alltså ett mål för mycket som det är nu, men du var ju redan inne på att skippa det första melliset vilket jag absolut förespråkar.

Mellan målen ska det gå minst 3 timmar, men helst fyra. Då räknas det från starten på målen, och de ska inte räcka längre än 30 minuter. DOCK får nattslurken komma nära inpå middagen, här gäller inte 3-4 timmar. Men minst en timme bör det gå mellan middag och nattslurk.

Om ni har det så pass struligt redan nu som du skrev, så skulle jag utan tvekan ändra till en lur på stört! Det kommer att gå mycket bättre än du tror. Hon kommer att orka. Bara hon kommer över den där första trötthetströskeln på morgonen kommer hon in i andra andningen och orkar igen! Du får ta till lite knep för att underhålla henne :wink: Gärna utevistelse.

Annars är ensamleken utmärkt här om ni har sådan. Då kan hon ta sig en egenhändig lur i samband med den. Det brukar bli aktuellt ett par tre gånger i veckan mellan 1 och 1,5 år. Denna ålder är för övrigt lite knepig som du märkt; en lur är många gånger för lite medan två är för mycket :roll: Därför är det så bra med ensamlek! Barnet får välja självt.

Hör gärna av dig och berätta hur det går!

Kram :D
Tack så mycket får ditt svar :D
Jag har filat på ett nytt schema som vi ska börja på alldeles snart, kanske redan på måndag. Då får hon 1 lur och 4 mål! Jag hoppas så innerligt att det löser alla (eller de flesta) sömntrassel för just nu är vi i en jobbig svacka.
Hoppas det är okej att jag ventilerar här..

Sedan igår har hon varit såå frustrerad och arg och har sovit så otroligt lite att hon knappt orkar sitta upprätt :( I natt fick hon ihop 10,5 timme och under dagen blev det bara 2 styckna halvtimmar. Hon gormar sig igenom lurarna och all vakentid under natten. Hon är asförbannad rent ut sagt och det känns inte som att jag har några knep att ta till. Igår kväll solfjädrade jag i 1 timme då hon var ledsen och jag hörde hur hon jagade upp sig alltmer, innan hon kom till ro och kunde somna.

Ungefär vid vilken ålder blir det bra med 1 lur? Det är som du säger just nu, ibland går det och ibland inte..

Just det, ang ensamlek. Det har vi, fast inte regelrätt ensamlek i sängen, det har vi istället på golvet i vardagsrummet. Där har hon en egen liten vrå där hon får nya grejer ca varannan dag att pyssla med, medans jag sitter vid datorn fullt koncentrerad och upptagen med mitt.
Dotter född i juli 2007
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"