Några frågor ang solfjäder. HUR vet man att barnet somnat? Min dotter kan nämligen konsten att låta som att hon har somnat, och sedan vakna efter 2 min och undra vart man tagit vägen. Vi får verkligen se det som krisverktyg, för det alldra bästa är att hon faktiskt lär sig att hon SKA lägga sig ner och somna själv utan att vi går in och gör något. Eller ännu bättre, att hon inte vaknar överhuvudtaget. Sova gott som hon gjort hittills utan solfjäder, vilket hon aldrig behövt innan.ÅsaB skrev:Jag kan viska fram ett litet (förbjudet) tips om det blir alltför svårt:
Hemma hos oss:
Om det bara inte vill sig - då solfjädrar vi till sömns. Det är ett KRIS-verktyg och trots att vi ibland har använt det rätt mycket, så har sonen inga problem och får inte för sig att man måste solfjädras till sömns för att kunna somna alls. Ibland måste man ta till de knep man kan för att få barnet över sömntröskeln och då kan det vara värt att använda verktygen lite "fel". Det har räddat oss både lite nu och då och även om vi brukar få stå och hålla i 20-45 minuter, så har det varit värt det.
Som sagt: Det är ett KRIS-verktyg! Men du tänker helt rätt som du gör nu - så lite trafik som möjligt. Hon vet ju vad som gäller och kommer nog att agera därefter, bara hon får förutsättningarna. Det fixar du som ingenting!
Lycka till!
Men återigen, ang det där vråleriet hon tar till när hon vaknar och ingen kommer. Kan det vara argt eller ledset? Så himla svårt att veta tycker jag!?