Desperat tvilingmamma

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Nancy

Inlägg av Nancy »

duggan skrev:Många gillar att börja med risvällingen.
Vill bara uppmärksamma att Sempers risvälling utgått ur sortimentet :?

:idea: Antar att man lika gärna kan inleda med majsvälling. Anledningen att ex jag själv valt risvälling är för att mina töser tyckte mycket bättre om den.

:heart: Kram från Nancy
(stensur över Sempers dumma beslut)
twins

Desperat tvillingmamma

Inlägg av twins »

Hej.

Tack för alla bra tips! :heart: Hade ingen banan hemma så vi provade med lite potatis idag, och det gick ner direkt :D . Det såg ut som om det var det naturligaste i världen att äta riktig mat. Ska bli kul att prova med olika smaker. De är ju vana med sked efter minofom dropparna. Ska inhandla katrinplommon, bra tips. Vill inte att det ska bli mer krångel med magarna. Välling ska det oxå bli så fort vi får chans att handla lite.

Tjenixen så länge
Tvillingmamma till prinsessorna Meya och Hanna födda 080208
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

ÅH vilken underbar läsning! :heart: \:D/

Och vilken glädje och känsla jag nu ser spira mellan raderna - go Linda!

När du vill kan du kika in här:

:arrow: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=6677

Där finns massor med samlad kunskap om god mat

Må matglädjen blomstra =P~ och buspussa godingarna på deras mätta magar från mig! :heart: :D

Kram!
/Fjällmor
twins

Desperat tvillingmamma

Inlägg av twins »

Hej och tack för alla bra mattips och recept :D . Har köpt majsvälling oxå som vi ska prova på tösarna snart, ska bara ge magarna en chans att vänja sig vid smakportioner först, potatis verkar fortfarande smaskens. Igår gav vi dem tillägg av babysemp, o det gick sådär. Lite skeptisk är tjejerna till nappflaska men fick i dem ca 50 ml iaf och de sov faktiskt lite bättre inatt, inte lika många uppvak :D .

Jag hoppas att det beror på maten och ska prova ikväll igen... Nu får ju pappsen en chans att mata oxå :lol: , lite fumligt ibörjan.

Det här ska nog gå vägen tillslut, ser en ljusning... :heart:
twinmama

Inlägg av twinmama »

Hej! Håller precis på att kura mina 5 månaders tvillingar. Har bara hållt på i 3 nätter och lilla killen sover redan som en prins. Lill-tjejen däremot stretar emot allt vad hon kan. Jag och min sambo tog varsin tvilling natt ett och två och kallade in hjälp på dagtid (en helg) så att vi fick sova ikapp några timmar. Det är att rekommendera. Tror inte att vi hade orkat med annars. Man ska ju också kunna besvara uppvakningar direkt därför tror jag att man måste vara två de första nätterna. Vi har gjort kuren tidigare på vår son som nu är 2 år och 3 månader. På honom fungerade det jättebra! Så kämpa på och lycka till. Allt går om man inte ger sig! Men vi har märkt att vissa barn (våra pojkar) är lättare än andra...
twins

Desperat tvillingmamma

Inlägg av twins »

Tokjobbig natt :cry: . Bestämde oss för att lägga till ett mål igår typ middag och sedan ge dem nappflaska som sista slurk innan nattning, men det ville sig inte alls. Igår var det tvärstopp med flaska, båda vägrade och galskrek så tillslut blev det endast ammning, men eftersom de antagligen inte var hungriga utan bara trötta så somnade de genast, inte mycket mat=dålig sömn. Vårt matschema:

7 ammning
9-10.30 sova
11 ammning o smakis
13-15 sova
15 ammning
17.30-18 sova
18 ammning (extramålet)
19.30 nattslurk m ersättning
20 godnatt

Måste nog gå tillbaka till gamla schemat och hoppa 18-målet och kanske ta 19 som nattslurk isf, eller vad tror ni? Twinmama får jag fråga vad ni har för schema till era tvillingar?

Ska kura snart och undrar hur ni gör. Är de i separata rum, ska de dela rum sedan? Hur gör ni på dagarna om ni ska promenera, har ni andningslarm i vagnen, sover de på magen? Känns som jag har tusen frågor :? . Hoppas du kan ge tips när du har tid och hoppas det går bättre med tjejen snart. Låter som hon är så nyfiken på världen att hon inte har tid att sova :wink: .

Kramar :heart:
mammamy

Inlägg av mammamy »

Om du inte orkar ta fajten med att få dem att ta flaskan just nu kan du alltid ge med snipa (finns på apoteket) och lära dem ta flaska sen, lite pragmatisk får man vara och välja sina strider. Heja !
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
twinmama

Inlägg av twinmama »

Hej!
Du kan läsa om vårt schema under ny tråd som heter
4:e dygnet SHN - Hon svarar inte alls på ramsa eller buff....
Av rubriken förstår du hur det går med tjejens kurande :(
Men tänk också på när du läser det att vår lilla kille nu sover som en dröm. Han sov natt 4 oavbrutet i 10,5 timmar tills han till sist blev väckt av syrrans skrik. Jag tror han hade sovit i 12 timmar om hon hade varit tyst!!! Så vi har åtminstone två barn nu som sover som kungar.(Han var en sån som vaknade med 2-3 timmars mellanrum och var tvungen att äta varje gång för att somna om!)
Du kan också läsa där hur vi låter dom sova i vagnen och i sängen. Vi har bebisarna i varsitt rum nu i början innan allt har satt sig. Själva sover vi i vardagsrummet :? Men vi har tänkt att flytta ihop dom i ett och samma rum så snart de svarar ordentligt på ramsan. Vi har därför gjort en ramsa som är riktad till båda, alltså inte innehåller deras namn,för att underlätta när de väl ligger i samma rum. Vi vill kunna ramsa båda samtidigt. Jag hoppas att jag svarade på allt. Lycka till!!! Kommer att följa din tråd med spänning. Livet blir ju underbart när man får sova!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej på er tvillingmammor :!:
Har oxå tvillingar och blir så väldigt glad över att se att fler hittar hit :thumbsup:

Jag ska inte kura, jag hoppas inte, i vart fall. Men kommer att kika förbi här då och då.

Och vill bara instämma i att A-O är maten. Den riktiga maten :wink:
Och så lite välling kanske :) Mina 3 månaders får en liten skvätt majsvälling i sin ersättning, och det går jättebra.

Jag tycker ni jobbar på jättebra :thumbsup:
Och jag kan bara säga att jag känner igen det där med att ha en nyfiken och allt för pigg dotter :lol: pojken är motsatsen :shock:

Lycka till MASSOR :!:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du, twins :wink: :lol:

Och jag formligen rodnar :oops: och blir kräkstolt :oops: :oops: över alla vackra ord om Barnaboken :oops: :oops: :oops:

Tack :heart:

Senare, framåt hösten, kommer jubileumsutgåvan som blir ÄNNU bättre, och bara för att du säger så vansinnigt rara saker skickar jag dig den gratis och franko om du PM:ar mig din adress. Kanske passar syster yster om inte annat!
Du ser vad det lönar sig att säga (och göra) snälla saker här i världen :lol: :heart: :lol:

Så underbart att du låter maten spruta ur öronen. Helt rätt :P

Och tack alla för ljuvligt arbete här :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
twins

Desperat tvillingmamma

Inlägg av twins »

Oj, tusen tack Anna :heart: . Ska se till att syster yster får läsa denna oxå :D . Hon ska för övrigt börja läsa till sjuksköterska och sedan vidare till barnmorska i höst så boken kommer bra till användning.

Ska prova ge tjejerna lite välling ikväll isf, det kanske är smaken på ersättningen och inte nappflaskan som är problemet :? .

Soliga kramar :heart:
duggan

Inlägg av duggan »

Ska prova ge tjejerna lite välling ikväll isf, det kanske är smaken på ersättningen och inte nappflaskan som är problemet .
Det kan det absolut vara! :lol:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
twinmama

Inlägg av twinmama »

Är nyfiken hur det går med ditt kurande? Vill också öka din motivation med att mina tvillingar nu, natt 6, sov 12 timmar respektive 11 timmar utan att vi har behövt ingripa eller ens vaknat överhuvudtaget!!!!
:D :D :D
twins

Desperat tvillingmamma

Inlägg av twins »

Har inte börjat med kuren ännu, inväntar sambons semester i slutet på juli, så vi hade tänkt köra igång då. Nu pluggar vi för fullt. Är lite orolig över nappen som de gärna vill ha när det är sovdax... Och så har de båda väldiga problem med magen så jag är rädd att de kommer att skrika för att de har ont oxå under kurandet och vi inte får ta upp och trösta :cry: .

Vet inte än om vi ska köra hemma el husa in oss hos svärföräldrar, bor i en tvåa och har bara dörr till sovrummet. Jag antar att de kommer att jaga upp varandra de första nätterna :? .

Kul att höra att det går bra för er, det finns hopp om sömn alltså :sleep: .
Skriver här när vi börjar vårt kurande.

Det gick inte med välling heller igårkväll, vägrar nappflaskan så vi matar med snipa, tack för tipset. Men det går ner lite iaf :D .

Mvh Linda
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej twins!

Vad bra att ni läser på ordentligt. Vill bara skriva att nappen glömmer de på en gång jag lovar. Man tror inte det men de kommer inte att sakna den. Sedan vill jag påpeka att din egen oro smittar av sig på barnen. Om du förväntar dig att de ska skrika så kommer de att göra det, och det är inte synd om de små som ska få sin välbehövliga sömn. Så läs gärna Annas jannuarikrönika om attityden. Ju mer du läser desto mer säker kommer du att bli. :wink:

Angående välling i flaska så tycker jag personligen att det är lättast att lära de små att ta den på morgonen. Då är de utvilade och hubgriga. Så jag har gjort så att jag under ett par dagar ger flaska direkt på morgonen och inte på kvällen, sedan när de tar den så byter jag bara, Kanske värt att prova? :roll: :wink:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"