"va?"
"va?"
Tjena! Detta är väl inget stort problem, men något frustrerande i alla fall, så jag tänkte höra efter ifall nån annan varit med om liknande.
Tjejen, 3 år och 1 mån., har börjat svara "va" på allt man säger åt henne.
Nån som varit med om nåt liknande och hur hanterade ni det?
/Sara
Tjejen, 3 år och 1 mån., har börjat svara "va" på allt man säger åt henne.
Nån som varit med om nåt liknande och hur hanterade ni det?
/Sara
Mamma till två godingar födda 2002 resp. 2005
Får mammainspiration ur Barnaboken och detta forum
-
Piggelin
-
TorpSara
Jo, vi har kört en variant på TorpSaras lösning:
"Ja, vad VAR det nu jag sa :-k...?" Samt att bolla över bollen en smula. "Va, va, va... Vad tror DU, min lilla kittelpåse
" Eller fråga "Va?" när DE berättar något, med glimten i ögat.
De hakar upp sig en smula, helt enkelt. Och det blir ett ord, som vilket som helst, att mantra på med, liksom.
Kram Ewa
"Ja, vad VAR det nu jag sa :-k...?" Samt att bolla över bollen en smula. "Va, va, va... Vad tror DU, min lilla kittelpåse
De hakar upp sig en smula, helt enkelt. Och det blir ett ord, som vilket som helst, att mantra på med, liksom.
Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06 
-
Gäst
Även här har vi va
Kör som TorpSara och Ewa och vet att det kommer att ge sig med tiden. Ibland letar jag bananer i öronen på henne...
Lilla fröken har snappat ett och annat och säger nu då "jag hann inte med, du sa för fort". 8)
Vad jag däremot INTE rekommenderar är att man vid ett trängt läge utbrister ett göteborskt "är du döv eller".
Kram
Kör som TorpSara och Ewa och vet att det kommer att ge sig med tiden. Ibland letar jag bananer i öronen på henne...
Lilla fröken har snappat ett och annat och säger nu då "jag hann inte med, du sa för fort". 8)
Vad jag däremot INTE rekommenderar är att man vid ett trängt läge utbrister ett göteborskt "är du döv eller".
Kram
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Jag brukar "svara" tillbaka:
"Va
Och låta lilla tystnaden tala för sig själv. Kommer ingenting säger jag igen "Va?" och kan fylla på med "Vaffö deffö dåffö, då
Vissa tampar får man helt enkelt låta hänga i luften
Det gäller att inte själv alltid veta bäst. Det gamla vanliga - pakta
Tänker på min lilla Aron. Efter första Egypten-vistelsen - den som han kom levande ifrån - hade han "lärt" sig att han inte begrep vad folk sa (alla som pratade arabiska). När vi kom till Sverige och fick ligga på sjukhus i två månader var det ju en ström av sköterskor och doktorer som sprang in och ut där vi låg isolerade, och eftersom han var minst (han fyllde tre år på sjukhuset) var han ju sötast och den som fick mest uppmärksamhet. Han sa aldrig ett ord. Så fort sköterskan som ju talade äkta svenska hade gått, tittade han på mig och undrade: "Vad sa hon
Jag gav mig inte in på några förklaringar. Jag sa det han ville höra
Det tyckte han om, peståss. Och nästa gång blev det en liten lek. Han visste vad jag skulle säga och jag visste vad han ville höra så jag drog ut på det. "Hon sa.... hon sa.... hon sa... (spänningen och förtjusningen steg) HON SA ATT DU VAR SÅ SÖT!"
Då dånade han av lycklig hänförelse.
Vad hon egentligen sa minns jag verkligen inte. Och vem bryr sig
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Måste bara berätta vad vi gjorde 
Sonen var i en"va period" vid samma ålder, det var väldigt irriternde (som ni märkt) och han återgick för kanske ett år sedan (då var han 7) och började säga va och framförallt sa han va? innan man pratat färdigt, så för att han sa va så hörde han inte....
I alla fall. Sonen påminnde då oss om vad vi gjort när han var liten. Vi satte upp en "förbjudet att säga va?"-skylt vid köksbordet. Det var då det var jobbigast och det var mest på skoj, och jag vet itne om det var utveckling eller skylten men det slutade då, och det slutade även förra året när vi på nytt satte upp en skylt (teckning med va? i en cirkel med ett streck över..). För sonen var det nog mest ordet va som var som en "hang up". För med skylten fick han fortfarande fråga vad vi sagt, men då : Ursäkta, jag hörde inte riktigt vad du sa, eller liknande.
Sonen var i en"va period" vid samma ålder, det var väldigt irriternde (som ni märkt) och han återgick för kanske ett år sedan (då var han 7) och började säga va och framförallt sa han va? innan man pratat färdigt, så för att han sa va så hörde han inte....
I alla fall. Sonen påminnde då oss om vad vi gjort när han var liten. Vi satte upp en "förbjudet att säga va?"-skylt vid köksbordet. Det var då det var jobbigast och det var mest på skoj, och jag vet itne om det var utveckling eller skylten men det slutade då, och det slutade även förra året när vi på nytt satte upp en skylt (teckning med va? i en cirkel med ett streck över..). För sonen var det nog mest ordet va som var som en "hang up". För med skylten fick han fortfarande fråga vad vi sagt, men då : Ursäkta, jag hörde inte riktigt vad du sa, eller liknande.
Skåning boende bland alper,
mamma till William 0005 och Frida 0310 båda Barnaboksbarn från början.
mamma till William 0005 och Frida 0310 båda Barnaboksbarn från början.
Jaha, dags för mellanrapport (eller slutrapport, vem vet?)
Damen sade vanan trogen: Va?
Mamma lade huvudet på sne, såg lite fånig ut och sade: Va?
- kort tystnad infaller-
Damen: "fniss, fniss, fniss"
Efter ca fem sådana "händelser" har vi haft 80 % mindre "va?". Återstående 20 är säkert äkta frågor.
Mange tack!
/sara
Damen sade vanan trogen: Va?
Mamma lade huvudet på sne, såg lite fånig ut och sade: Va?
- kort tystnad infaller-
Damen: "fniss, fniss, fniss"
Efter ca fem sådana "händelser" har vi haft 80 % mindre "va?". Återstående 20 är säkert äkta frågor.
Mange tack!
/sara
Mamma till två godingar födda 2002 resp. 2005