nybörjare

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
ilindstrom
Inlägg: 2797
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 14:56

Inlägg av ilindstrom »

Klurar lite :-k och jag tror att fm-luren kommer för tätt inpå morgonen kanske du skulle kunna ha så här istället?

7.30 vakna och amma
9.45-10.30 sova
10.45 lunch
13.00-14.30 sova
14.30 amma och pure
16.15-17.00 promenad sittande i vagnen. När om han somnar fäll honom bakåt och klocka en 45 minutare inom marginalkvarten.
17.30 middag
19.00 kvällslurk typ gröt el. banan+amma
19.30 sova

Jag tror att den där halvtimmen längre vakentid på morgonen kommer att göra susen. Förhoppningsvis om han får sitta upp och somna i vagnen så sover han lite bättre och blir inte övertrött inför kvällsläggningen, vilket jag tror att han är och därför skriker. Vad tror du?

Kan vara åttamånadersångest på intågande också. Läs gärna det kapitlet i BB. :wink:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
maiyah
Inlägg: 225
Blev medlem: ons 26 mar 2008, 10:16
Ort: stockholm

Inlägg av maiyah »

Båda era förslag låter ju bra, men han har inte 45minutersrytm. Vaknar nästan alltid på pricken efter 30 eller 60 minuter..så det är vad jag försöker hålla..

igår sov han bra på eftermiddagen för första gången på länge, vilken nog berodde på att han sov helt kasst mitt på dan och att vi åkte bil på eftermiddagen. Då var han pigg och fin till kvällsläggningen men efter fem minuters tystnad var han igång och höll på nästan 40 minuter innan han tillsut somnade. Sen vaknade han tio i sju och var blandat glad och arg till halv åtta. Stod upp i sängen när jag kom in..
Kaspian 2007-11-03 Minikurad 14-16 mars 2008
Cera 2009-06-28 vecka 40+5 SM från början
ilindstrom
Inlägg: 2797
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 14:56

Inlägg av ilindstrom »

Okej, jag missade att han var en 30 minutare. Det du kan göra är att ha 30, 2, 30 det tror jag kommer att passa er som hand i handsken. :wink:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
maiyah
Inlägg: 225
Blev medlem: ons 26 mar 2008, 10:16
Ort: stockholm

fråga ang resa..

Inlägg av maiyah »

Vi ska åka till västkusten över midsommar och min fråga är då. Är det bäst att åka på kvällen = sova hela vägen (6 timmar) eller ska man åka på dan och ta lite stopp??

Han kan ju inte ligga ner i bilen så det kanske blir jobbigt att åka hela vägen på natten? Tar åtminstonde sex timmar att åka ner..
Kaspian 2007-11-03 Minikurad 14-16 mars 2008
Cera 2009-06-28 vecka 40+5 SM från början
duggan
Inlägg: 3293
Blev medlem: sön 07 jan 2007, 15:23
Ort: Luleå

Inlägg av duggan »

Hejsan. :D

Om jag skulle ha gjort en resa på 6 h skulle jag ha åkt vid nattningstid, dom brukar sova gott i bilen på natten. Häng upp nån filt som skymmer sikten närmast om så är möjligt.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
maiyah
Inlägg: 225
Blev medlem: ons 26 mar 2008, 10:16
Ort: stockholm

Inlägg av maiyah »

ok, det blir inte jobbigt att sitta helavägen, åker vi på natten stannar vi ju inte. Funderar på att åka vid femsnåret. Då har ahn precis ätit middag, så blir det ett stop för att nattamma och sen kör vi resten. Eller är det bara dumt?

Är orolig för hur han ska klara att sitta upp hela vägen...
Kaspian 2007-11-03 Minikurad 14-16 mars 2008
Cera 2009-06-28 vecka 40+5 SM från början
ilindstrom
Inlägg: 2797
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 14:56

Inlägg av ilindstrom »

Vi reser en hel del i bil och vi väljer alltid att åka dagtid. Vi åker oftast så fort vi vaknat på morgonen då alla är glada och pigga. Sedan sjunger och roar den ene vuxna barnet och den andre kör. Vi tar några bensträckare men oftast kör vi faktiskt raka vägen. I vår familj funkar det bäst för när vi åker nattetid så vaknar ofta nått av barnen och skriker och fattar inte riktig varför den sitter fast i sin stol osv. men det är vi det. Alla gör det som passar just sin familj. Gå på din magkänsla tycker jag :wink:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
maiyah
Inlägg: 225
Blev medlem: ons 26 mar 2008, 10:16
Ort: stockholm

Inlägg av maiyah »

Vi körde vid fem både ner och hem och det gick superbra. Stannade och nattade och fixade vid sju och sen sov han resten av resorna, kom väl fram vid halv ett både ner och hem. Busa med alla släktingar var superroligt tyckte Kaspian. Tack för råden!!
Kaspian 2007-11-03 Minikurad 14-16 mars 2008
Cera 2009-06-28 vecka 40+5 SM från början
maiyah
Inlägg: 225
Blev medlem: ons 26 mar 2008, 10:16
Ort: stockholm

en fråga till..

Inlägg av maiyah »

Vi ska åka till thailand i två månader (nov-dec) och då måste vi ju byta rytm, de ligger ju sex timmar efter. Vi diskuterade saken igår och tänkte att det som skulle passa oss bäst är ju ett schema som är lite senare än det vi lever med idag.

Istället för 7.30-19.30 funderade vi därför på 9-21 (eller kanske tom 9.30-21.30 varvid vi inte behöver flytta hans rytm hela sex timmar. Dock brukar ju små barn ofta somna tidigt och inte vilja vara uppe till nio halv tio..

Kan det fungera ändå när det bara är två månader eller är det bättre att flytta 6 timmar så att det är samma tider? Antar att det går strålande i början eftersom det ju ara blir ca 4 timmar istället för 6 men efter ett tag kanske han tycker att det är för sent?

Någon som har erfarenhet eller tips??

Mvh
/Elin
Kaspian 2007-11-03 Minikurad 14-16 mars 2008
Cera 2009-06-28 vecka 40+5 SM från början
ilindstrom
Inlägg: 2797
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 14:56

Inlägg av ilindstrom »

maiyah skrev:Vi körde vid fem både ner och hem och det gick superbra. Stannade och nattade och fixade vid sju och sen sov han resten av resorna, kom väl fram vid halv ett både ner och hem. Busa med alla släktingar var superroligt tyckte Kaspian. Tack för råden!!
Vad härlig att höra. Då vet ni hur ni vill göra vid nästa tillfälle antar jag. :wink:

Angående föskjutning av tiden är jag inte så erfaren men ms Tall kan allt om det eftersom hon reser mycket med sina små. Jag PM:ar henne och hoppas att hon kan svara dig snart.

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
mrs tall
Inlägg: 438
Blev medlem: ons 23 nov 2005, 18:43
Ort: NY, USA

Inlägg av mrs tall »

Hep! Here I am!
:lol: :lol:

Ni har jobbat på bra här i tråden ser jag! Applåder! =D>

Lyckos er som får vara i sol och värme i flera månader! :D :D :D

Men, två månader är en låååååååååååång tid för ett så pass litet barn att det kan bli struligt att köra med så "sena" tider under en såpass lång tid. Barn har en konstig tendens att fall in i sin "normala" rytm, varhelst man befinner sig! (Blir varje gång lika förvånad hur de "hittar" sina egna tider (hos oss sover man 20-åtta) om det så bara är en timmes tidsskillnad.) Jag säger inte att det är omöjligt (det finns ju barn som sover mellan 22-10 även i Norden!), men det hör nog till ovanligheterna att barn orkar vara vakna så länge. I synnerhet som er lilla verkar ha en tendens att vakna i ottan!

Förbered er på att lilla bebben kommer att tro att ni har flyttat, eftersom 2 månader är en alldeles för lång tid för ungen att vara "på besök". Därför kan det vara till hjälp att själv ställa in sig på att det är en flytt ni gör och inte en semester. :idea: 4- 7 dagar kan man lätt meka med tider och sömn med en välsövd unge, men längre än så kan bli svårt. Mina linlottar är nu 1,5 och 2,5 år och jag tycker fortfarande att 4 dagar är max med konstiga tider för mat och annat. Efter det brukar nätterna bli knasiga och/eller ungarna gnälliga...

Så mitt råd är att köra på med era gamla tider även i Thailand, utan att för den skull låsa in er på hotellet nätterna igenom! (Antar att det är baktanken?) Sätt ungen i vagnen och gå ut en sväng även senare en gång i veckan eller så, men låt tiderna "i princip" vara de samma! :idea: :D Om ungen somnar i vagnen så är et lätt som en plätt att flytta över pyret i sängen när ni kommer hem!

Under vinterhalvåret har jag 1-2 dagar/vecka där jag och ungarna går på ett evenemang som slutar runt kl 22. Jag brukar släpa med vagnen, den som vill sova kan sova, i annat fall somnar de senare i bilen (eller så inte... :roll: ). Ungarna fixar det eftersom de alla andra nätter sover som små grisar! Så man kan göra avstickare i schemat, så länge som det finns ett schema att sticka av från! :wink: :wink: :wink:
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
maiyah
Inlägg: 225
Blev medlem: ons 26 mar 2008, 10:16
Ort: stockholm

Inlägg av maiyah »

jag förstår inte riktigt..du menar att vi ska flytta honom sex timmar, eller menar du at tvi ska ha svenska tider? Det blir ju völdigt svårt för då måste han ju gå ochlägga sig mitt i natten och upp mitt på dan?

Tack så väldigt mycket för att ni tar er tid!!
Kaspian 2007-11-03 Minikurad 14-16 mars 2008
Cera 2009-06-28 vecka 40+5 SM från början
maiyah
Inlägg: 225
Blev medlem: ons 26 mar 2008, 10:16
Ort: stockholm

feber!!

Inlägg av maiyah »

Kaspian har feber och är såklart väldigt trött. ska man hålla sig till schemat ändå eller får han sova mer? Klockan är nu fem och han brukar inte gå och lägga sig förren vid halv åtta. Ska jag lägga honom tidigare eller kan han ta en sen lur utan att sabba den sköna långa nattsömnen??

Vore tacksam för ett snabbt svar om möjligt
Kaspian 2007-11-03 Minikurad 14-16 mars 2008
Cera 2009-06-28 vecka 40+5 SM från början
cissii
Inlägg: 1256
Blev medlem: lör 24 mar 2007, 22:10
Ort: göteborg

Inlägg av cissii »

Hej

Jag hade gjort så att jag lade honom en halvtimme tidigare på kvällen. Sen kan man ju lägga på marginalkvartarna på långluren. Så får han en halvtimme extra sammanlagt där med imorgon. Det kanske räcker om han bara är normalt febrig?


Ps: Är marginalkvart ett okänt begrepp så säg till, så kommer en förklaring. Ds
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
maiyah
Inlägg: 225
Blev medlem: ons 26 mar 2008, 10:16
Ort: stockholm

Inlägg av maiyah »

Tack för svaret :-) jag la honom en halvtimme tidigare så får vi se hur han reagerar i morgon bitti och hur han mår. Somnade på direkten iaf..
Kaspian 2007-11-03 Minikurad 14-16 mars 2008
Cera 2009-06-28 vecka 40+5 SM från början
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"