Hur gör ni andra med tretimmars?

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
Skriv svar
kvacke
Inlägg: 543
Blev medlem: tis 18 apr 2006, 09:46
Ort: Borås

Hur gör ni andra med tretimmars?

Inlägg av kvacke »

Hej vänner!

Jag undrar lite över hur ni med äldre barn gör när ni är hemma med syskon? Hur gamla har barnet varit när det har börjat på dagis? Jag känner mig väldigt kluven. Jag vill gärna fortsätta ha Wilma hemma till hösten men hon pratar om dagis varje dag och undrar när hon ska få börja. Idag fråga hon; Mamma, kan du ringa och kolla om det finns nån plats till Wilma på dagis :wink: . Min lilla sötnos! Hon påverkas av alla sina kusiner som äälskar sina dagis och hon brukar vara med och hämta dem ofta och tycker det är så mysigt. Hon förstår ju förstås inte vad det innebär med dagis men ibland tänker jag att hon kanske skulle få börja på tretimmars till hösten medans jag i nästa andetag tänker NEJ hon får fortsätta vara hemma.

Så, hur gör ni andra? :D

Kram Åsa
Dotter född 051107. Kurad vid 6 månader
Son född 080314. Kurad vid 5 månader
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Hej!

Så här tänker och gör vi.

Storisen har fått vara hemma med oss - helt och hållet. För han BEHÖVS här och han har BEHÖVT oss mer än vad han behöver dagis. Det innebär inte att vi helt isolerat vare sig honom eller oss. Vi har haft stående program som vi pysslat med i lagom skala (ÖF, rytmik, gymnastik, sagostund) som vi har gått på 2-3 gånger/vecka. Det räcker mer än väl att erbjuda lite umgänge utanför flocken på så vis. Till hösten, då han är dryga 4, kommer han att få börja på 15 timmars förskoleverksamhet. Så ser vårt val ut.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Och vi har sökt dagis till Anton från hösten, men antar att det kan dröja ända till januari med den platsbrist som verkar vara. Oss spelar det dock inte så stor roll när det blir, utan viktigare är att det blir något av de dagis som ligger i kvarteren brevid.

Tanken är att Anton ska gå 10-15 timmar per vecka sålänge vi är hemma med bebisen. Ganska mycket på hans villkor, så vill han hellre vara hemma så är han såklart det. Om det är tre timmar per dag vet jag inte, tror inte man får välja här. Kan lika gärna innebära fem timmar per dag, 3 dagar i veckan. För mig (och Anton, hoppas jag) ser det ideala ut 3-4 timmar/3 dagar i veckan.

Anton han har också börjat prata om dagis, vet att bästa kompisen går på dagis osv. Han känns väldigt redo, faktiskt, trots att han bara är två precis.

Vi tänkte som så att vi kan ju alltid tacka nej till erbjuden plats om vi ångrar oss, om Anton hellre verkar vilja vara hemma osv. Så beslutet kommer vi ju ta först när plats erbjudes. Än så länge har vi bara öppnat en möjlighet...

Du kan ju ringa och höra hur det ser ut hos er med köer och så. :D
kvacke
Inlägg: 543
Blev medlem: tis 18 apr 2006, 09:46
Ort: Borås

Inlägg av kvacke »

Tack för svar! :D

Wilma behövs absolut här hemma och faktiskt mycket mer på riktigt nu sen lillebror kom. Jag känner dock lite som JennyH, att hon känns redo för lite tid utanför flocken. Hon är otroligt social och vi går till öppna förskolan 3 förmiddagar i veckan vilket hon älskar.

Vi får se hur det blir. Ska ta ett ordentligt snack med mannen ikväll så får vi se. Det är ju som sagt inte svårare än att man kan strunta i att gå dit om det inte känns rätt. :D

Kram Åsa
Dotter född 051107. Kurad vid 6 månader
Son född 080314. Kurad vid 5 månader
kvacke
Inlägg: 543
Blev medlem: tis 18 apr 2006, 09:46
Ort: Borås

Inlägg av kvacke »

Tänkte bara rapportera att Wilma fortsätter att vara hemma till hösten. :D Dagis och skol livet hinner vi med ändå framöver och tänk så mycket sämre jag och Oscar skulle klara oss härhemma utan vår gosegumma :heart:
Dotter född 051107. Kurad vid 6 månader
Son född 080314. Kurad vid 5 månader
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Bra beslut tycker jag som är helt säker på att ni kommer att ha det härligt tillsammans.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"