Somna själv

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, i de lägena så tänker mamma, på natten händer ingenting, folk sover som grisar och andas högt och ljudligt. När den tanken är klart tänker mamma, han har alla förutsättningar att nu sova gott och jag kan inte mer än ge förutsättningar.

Börjar han sen skrika får man svar genom vagning, men inte i onödan.

Har du kontrollerat mörkläggningen och se till att mata ordentligt i mörker?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Eva_E

Inlägg av Eva_E »

Är i stort behov av peppning!!

Lillgrabben är en månad (om man utgår från bf och inte när han är född), så jag hade tänkt slopa 1-målet. Han har sovit över det ibland.
Jag såg verkligen till att han var ordentligt mätt och han somnade runt 23. Vaknade klockan 1. Satte igång och vagna. Det var jätte hemskt. I vanliga fall när man vagnar så är det ju en liten mätt grabb som bara behöver hjälp att somna in. Nu var det än som var hungrig. Det var en enorm skillnad på skriken. I vanliga fall så säger han (om vi tar frågor jämförelsen) -Jag kan inte sova. -Vaktar du så ingen kommer och tar mig. Nu skrek han -MAT! -Jag är hungrig. -Du har mat, varför får jag ingen mat av dig?

Jag tycker att jag har fått in vagnstekniken bra, men det var omöjligt att få den lillegrabben att somna om. Han somnade till ibland, men bara för någon minut sen började det igen. Efter 1½ timme somnade han och då var jag totalt förstörd. Han sov bara i 5 min, men jag orkade bara inte börja om en gång till, han hade ju iallafall somnat in. Klockan var då halv 3.
Han åt en liten stund somnade sen direkt. Vaknade vid 4 och vid 6. Han äter som om han är rädd att jag inte ska ge honom mat igen.
Bävar för i natt. Vet inte om mitt psyke klarar en sådan här natt till. Även om det går bättre den här gången och bara håller på en timme. Han kanske fortfarande är för liten?
*David 051015*
*Robin 080313* född v.33
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Eva!

Ta det LUGNT med att ta bort nattmål, det är inget måste vid en just ålder. Utan gör det när NI är redo.

Kom ihåg NJUTNINGEN :heart:
Kram Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Eva_E

Inlägg av Eva_E »

Då tror jag att jag väntar några veckor till. Var inte beredd på att det skulle vara så jobbigt rent psykiskt. Med lite tur så kanske nattens slit har lett till något och han sover lite längre.
*David 051015*
*Robin 080313* född v.33
kattklo

Inlägg av kattklo »

Han är ju född så tidigt också!
Jag tycker gott du kan stilla hans och dina matvargar först! Och vänta ett slag, precis som du själv verkar känna. :thumbsup:
Eva_E

Inlägg av Eva_E »

Tillbaka på ruta ett.

Det gick riktigt bra ett par nätter. Han sov från 23 till ca 2 åt och somnade om. Jag var tvungen att sluta med vagnen för att det blev påtok för varmt. La honom i sovkorgen och buffade. Det gick riktigt bra.

Sen kom förkylningen.
Han blev genom teppt och trots att koksaltet flödade och det slets hårt på näsfridan, så gick det ingevidare att äta och ännu sämre att sova.

Nu är nästan snuvan borta bara lite småsnörvel kvar och jag trodde att det skulle börja gå tillbaka till de gamla vanorna, men nej. Det är helt omöjligt att söva honom. Han har slutat "fråga" utan skriker bara. Så fort jag slutar buffa så skriker han. Ett tag så trodde jag han hade ont i magen, men han slutar så fort jag lyfter upp honom. Han vill äta hela tiden, men somnar vid bröstet efter bara en kort stund. Jag väcker honom och försöker få honom att äta lite till fast det brukar inte gå(han stänger munen och vänder bort huvudet). Jag ser till att han är vaken när jag lägger honom. Om han somnar sover han max 20 min och vill sen ha mera mat och somnar fort igen och så håller det på.
Jag har testat att låta bli att lyfta upp honom, men då ökar bara skriket och jag vill verkligen inte att han ska skrika sig till sömns.

Känner mig i stort behov av tips. Sömnbristen börjar bli tuff.
*David 051015*
*Robin 080313* född v.33
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Jag funderar på om ni kanske har börjat nå en form av ökningsperiod för er? Jag sitter och räknar och det är svårt att veta EXAKT VART ni befinner er i famgångarna.

Några andra saker som jag tänker på när jag läser ditt inlägg... VART ÄR LEDNINGEN???
Nu är nästan snuvan borta bara lite småsnörvel kvar och jag trodde att det skulle börja gå tillbaka till de gamla vanorna, men nej.
Detta ger mig ett intryck av att saker skulle "gå tillbaka av sig självt" men se det gör de tyvärr inte. Det är DU som måste se till att komma på banan igen.

Om han somnar sover han max 20 min och vill sen ha mera mat och somnar fort igen och så håller det på.
Nu är jag av den uppfattningen att våra barn inte "vill" en himla massa saker mer än att vi de vuxna skall ta LEDNINGEN och VISA hur saker skall gå till och ge lite HJÄLP på vägen. Jag personligen är en aning småll "allergisk" mot att vi tillskriver våra barn en massa egenskaper och önskningar som jag faktiskt har svårt att se. För med SM och BB jobbar vi förebyggande och tar ledningen. Barnen skall mest behöva hänga med på detta inte behöva skaffa sig en massa VILJOR, om man säger. De skall inte behöva ta över ledningen i något, bekräfta något eller på annat sätt vara oss vuxna "till lags" om man säger.

Så nu är det dags att ta ledningen, visa hur man gör och hjälpa där det behövs. Det är rytmen 2-2 du vill hålla eller överväga att införa ett första 2 mån schema snart. Men först vill du vara säker på att ha passerat 7-8 v ökningsperioden skulle jag säga. Men så här tufft tänker jag. :D 8)

Har du läst hur ett första 2 mån schema kan se ut? Kanske skulle det passa er att införa detta snart så ni får lite struktur på dagen?

Läs gärna runt bland "mina favoriter" där finns MYCKET matnyttigt!
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14070
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Eva_E

Inlägg av Eva_E »

Väldigt bra sidor med länkar. Kände verkligen igen mig i fallet med "konsten att backa, skjuta vargar... Känner mig som jag har inte bara ena foten i träsket utan utan har låtit mig sjunka tills bara huvudet är över ytan. Problemet är att jag inte vet hur jag ska komma låss. Men så länge huvudut iallafall är fritt så ska det gå.

Svaret i den tråden var tyvärr riktigt till lite äldre barn.

Vill väldigt gärna få in ett fast dags schema 2-2 vore kanon. Har läst det förut, men hittar inte dit nu, men ska leta lite till.
*David 051015*
*Robin 080313* född v.33
Eva_E

Inlägg av Eva_E »

Nu hittade jag till 2-2 schemat och det skulle verkligen vara perfekt.
Har dock lite svårt att följa tiderna på dagen eftersom jag måste anpassa mig massor efter den äldre sonen. Det känns dock som små problem.
Om jag bara lyckas söva honom ska jag köra på det.

Kvällsritualen ser idag ut. Ett bad, ren blöja, massage, pyjamas och bröstet.
*David 051015*
*Robin 080313* född v.33
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Thaimassage tråden är visserligen svarad till ett äldre barn men är EXAKT lika aplicerbart för små. Jag har även detta inlägget för en mamma som var fast i buff och vagnträsk. Hennes svar tycker jag är kanon!!

Nu kan ju du inte införa ramsan förrän vid 4 mån men principerna är endå de samma. :wink: Man "gör sakta baksteg så barnet kan göra framsteg". 8) :lol:
Camilla_H skrev:
Härligt att ni nu är ur vagn och buffträsk. Hur gjorde ni? Hur gick det? Jag är supernyfiken och självklart tror jag att fler som läser din tråd vill bli inspirerade. =D> \:D/
Hur gjorde vi? Krasst sagt - vi slutade buffa och vagna! ;)

Vi kan ta det i punktform:
* Jag tog åt mig detta att jag bara kan skapa förutsättningarna för att han ska sova - jag kan inte se till att han sover - det måste han själv göra. Alltså så lägger jag, stoppar om och pratar då lite med honom, ramsar och sen får han säga till om han behöver mer hjälp, annars låter jag honom vara.

* Jag lärde mig att avvakta och lyssna på hur han verkligen låter. Detta att jag avgör om jag tror att han kommer att tystna själv eller om han kommer att bli jätteledsen. Han får nu låta rätt så mycket, för oftast har han bara ljud för sig och "klagar" lite lätt, men det är sällan han verkligen skriker. Men gör han det är jag fort där för jag vill inte hamna i femminutersmetoden.

* Jag lärde mig att backa - att försöka med andra verktyg istället, och då är det egentligen ramsan jag har infört (solfjädra fungerar inte så bra för oss av någon anledning). Dagtid tar ramsan riktigt bra nu, men nattramsan har inte övats lika mycket (man får ju tre försök med dagramsan mot ett med nattramsan varje dygn! :)) så den tar inte lika bra.

* När jag väl buffar eller vagnar så gör jag det kort, dvs enbart tills att han tystnat och slappnat av sen slutar jag. Men det gjorde jag även förut, problemet var att jag var där vid minsta pip, hela tiden... :oops:

Så en normal läggning i vagnen vid dagslurarna och inomhus går till som följer:
1) Lockar fram lite skratt. Främst genom att leka flygplan som sen flyger och landar i vagnen.
2) Rättar till och stoppar om, ger honom något att hålla i (snuttetrasa eller gosedjur). Pratar hela tiden om att han ska nu sova en liten stund och vakna glad och go, typ.
3) Ramsar på väg bort därifrån och börjar stöka i köket, sätter på TV:n på kanalen med klassisk musik, pratar i telefon eller annat. Men jag gör husljud på något sätt.

Ev., men väldigt sällan, behöver jag påminnelseramsa.

Nattramsa: Go'natt vännen, sov så gott, dröm så sött.
Dagramsa: Sov en stund, dröm en blund.

Jag försöker också att inte hamna i ramsaträsket, vilket antagligen även det är djupt och förrädiskt, och därför är jag noga med att inte ramsa längre stund än jag avvaktar och lyssnar noga på reaktionen för att veta hur mycket jag behöver ta i nästa gång.

I början tyckte jag att det var obehagligt att det blev väldigt mycket skrik från Arvid då han säkerligen blev helförbannad över att jag inte var där och vagnade och buffade. Jag tvekade om det verkligen skulle fungera och inte bli värre, men så märkte jag att antalet skrik och deras längd blev mindre och mindre och nu skriker han väldigt lite öht.

/Camilla
Tor 2006

Eva_E

Inlägg av Eva_E »

Först Tack för att du tar dig tid att hjälpa mig!!!

Igår gick allt mycket bättre utan att jag igentligen gjorde någon skillnad. Där ser man hur mycket ett "Nu jä**lar" i huvudet hjälper.
Han sov gått 15-17. Sen somnade han snällt utan att jag gjorde något alls kl 19. Han vaknade dock 20 och det gick inte att få honom att somna om. kl.22 började vi nattnings prociduren och han somnade utan särskillt mycket gnäll 23. Han vaknade 2.30 åt somnade om. Vaknade 4 åt somnade om vaknade 6 åt somnade om vaknade 8.
I natt ska jag peppa mig och försöka ta bort första nattmålet.
*David 051015*
*Robin 080313* född v.33
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Härligt, det är exakt det där som ÄR attityden. Så försök att verkligen lagra den där känslan du har så kommer det gå så bra så bra. Ta fram den ibland och kom ihåg HUR den kändes. :lol: 8)
Tor 2006

Eva_E

Inlägg av Eva_E »

I natt sov han precis som förra natten. Jag beslutade mig för att vänta någon natt till innan jag plockar bort första natt målet. Jag har bestämt mig för att testa med ett andningslarm ändå. Hört flera säga att de brukar fungera bättre när barnen väger lite mer (förstår inte varför, men värt ett försök). Jag har beställt ett och det borde komma idag eller i morgon och vill ser hur han sover när han får ligga på magen.
*David 051015*
*Robin 080313* född v.33
Eva_E

Inlägg av Eva_E »

Fick hem larmet igår. Nu har jag vetat att det skulle vara knepigare att få dem att sova på rygg, men att skillnaden skulle vara så stor trodde jag aldrig.

I natt sov han från 22.30-4.15. Åt ca 20 min och sov sen till 7.30.
Helt otroligt hoppas att det inte bara var "nybörjartur" och att han fortsätter med.
Storebror kommer nu gå på dagissemeter, så det kommer nog bli enklare att få dagsschemat att stämma utan att störas av massa hemta och lämna måsten.
*David 051015*
*Robin 080313* född v.33
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej vilken häftig rapport. Har det hållit i sig? Hoppas det!! :D :D
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"