Slopa mörkläggning???

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
MCE75
Inlägg: 47
Blev medlem: tor 27 sep 2007, 16:01

Slopa mörkläggning???

Inlägg av MCE75 »

Hej,
Vi har två pojkar på 10månader varav den ena är kurad i februari i år. Han sover numera riktigt bra såväl natt som dag. Hemma har vi totalt mörklagt i pojkarnas sovrum inte en ljusstrimma kommer in.
När vi har sovit borta på landställe och hos släkt om så bara för en natt eller två har jag noggrannt mörklagt sovstället. Har inte velat riskera dålig sömn nu när de sover så bra. Nu på sommaren börjar det bli lite omständigt att hålla på med detta. Jag undrar även om det inte vore bra för dem att lära sig att sova även om det är lite ljus i rummet. De kommer ju trots allt att växa upp i Sverige med ljusa nätter halva året.
Kan vi räkna med en invänjningsperiod eller är det helt förkastligt att ens försöka sig på detta?
ilindstrom
Inlägg: 2797
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 14:56

Inlägg av ilindstrom »

Hej!

Jag skulle personligen mörklägga nu när pojkarna är små. Ju äldre de blir desto minder känsliga tänker jag. Melatonin är ett hormon som utsöndras när vi ska sova. Det gör oss sömniga och trötta. För att de ska kunna utsöndras bra så behövs mörker. Det är därför barn och även vuxna tenderar att vakna tidigare på sommaren eftersom det blir ljusare tidigare så slutar melatoninet att utsöndras och vi vaknar. Endel är mer känsliga än andra så det är individuellt hur mycket mörkläggning som behövs. Men varför schansa och äventyra den goda nattsömnen? :roll: :wink:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
mrs tall
Inlägg: 438
Blev medlem: ons 23 nov 2005, 18:43
Ort: NY, USA

Inlägg av mrs tall »

Jag har märkt att det inte är riktigt lika viktigt när sömnerna sitter, men precis som vuxna sover de bättre i mörker. :D Själv har jag slutat supermörklägga om vi reser bort för bara ett dygn, tar det som finns i de falet liksom... Men ifall vi är borta en längre tid brukar jag försöka komma ihåg sopsäckarna och tejpen! En natt klarar de, men flera vill man inte riskera. :D
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"