2-åring Vaknat 05.00 lääänge nu

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Kristin

2-åring Vaknat 05.00 lääänge nu

Inlägg av Kristin »

Hej!

Jag tror minsann vi måste kura vår 2-åring då han sedan en längre tid vaknar som ett urverk klockan 05.00 - som ett URVERK! Vi har provat att lägga både tidigare och senare om kvällen men utan resultat. Det enda positiva med att lägga honom 18 (!) är att han somnar på en gång och sover till 05 (ibland har det hänt att han faktiskt sovit till 06.30 (!) och i och med det får en timmes extra sömn om natten.

Det är rätt stor skillnad på hans morgonhumör om han sover till 06. Han blir rätt grinig om han vaknat 05.

Nu har jag idag för första gången inte gått in och hämtat honom (som vi annars alltid gör...) utan stått utanför och ramsat. Han skriker upp sig allt mer hör jag... Han är inte van vid ramsan annat än när vi lägger honom på kvällen.

Känner mig helt novis på området skall jag säga. Storebror sov bra vid 4 månaders ålder men lillebror har haft en låååååång sjukdomsperiod (fr 5 mån till 1 år och 3 mån) med mycket tårar och vi har behandlat honom därefter (mycket bära, mycket vagning, plockat upp osv).

Han skriker och skriker. Låter ledsen......

Skall vi bara fortsätta och ramsa nu varje morgon??? Nu har han mer eller mindre hojtat i 45 min. Oj...nu låter han både arg och ledsen....

Gör nog morgon nu.

?????????

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

Nu har jag precis varit inne och läst sign "jsalo"´s tråd om nattnings- och tidigt uppvaksproblem och blivit inspirerad!

Jag kommer att utgå från "handlingsplanen för tidiga uppvak" som jag fick tips om i "jsalo"´s tråd. Antar att det handlar om för lillebror att helt enkelt bli van vid ramsan och att den ska signalera omsomning. Han mår ju faktiskt inte bra om morgonen när han vaknar 05 (inte vi heller för den delen!). Det är jättestor skillnad om han vaknar 06. Många gånger när jag har hämtat in honom så ligger han faktiskt och blundar i sin säng och han blir klarvaken när han kommer in till vårt rum som är rätt ljust (förstås!).

SÅ, klockan 06 är nu målet! Här skall sovas och inte lyftas ur sängen och in till mamma och pappas rum! Dit kan han få komma när natten är över.

Nu kör vi!
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Kristin

Inlägg av Kristin »

Ursäkta: "Annamamma" hette visst signaturen vars tråd jag just refererade till.//Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej kristin!

Ja det behövs nog en liten kurning på lillkillen :wink:
Här kommer Annas tips när man ska kura äldre barn. Läs den:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=43

Sen vill det ju till att ni spikar ett schema för honom. Inte lägga honom vid olika tider som det kanske blir idag.

I ert fall tror jag det handlar om det du nämner själv. Han har varit sjuk mkt därför har det burits och vagnats och nu vill ni ha allt på rätt köl igen.
Ni använder ju ramsan redan nu vid läggningen. Det ni behöver är att oxå börja använda den vid uppvak. Ni behöver alltså sätta ramsan så att den verkligen blir ett verktyg.
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hoppsan. skrev ju nästan samtidigt. Du har tydligen fått inspiration när jag suttit i telefon :oops:
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

Jag missade pangramsan imorse :oops: och nu känns det som ett missat tillfälle. Han vill inte ge sig där uppe (jag sitter nu och skriver på nedervåningen).

Har en del vargar att bli av med: tänk om det är så att han är en 11 h-natt kille och helt enkelt inte behöver sova mer? Jag menar, om vi lägger honom 18 så kan det ju mycket väl vara så att han är färdigsoven 05 eller hur? Huga, i så fall vill jag raskt ändra läggningstiden!

Han låter VERKLIGEN ledsen där uppe och det har han gjort nästan hela tiden :cry:.

En annan varg är att jag är så himla rädd att väcka storebror (som jag faktiskt tror har vaknat nu :twisted: ).

Nä, ingen beslutsamhet här heller :twisted: .

Får gå upp nu - till båda!

//K
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Ja vissa väljer ju att ha 11 timmars natt. Sen om det beror på att barnet inte kan sova 12 timmar vill jag låta vara osagt.
Du skriver ju själv att han blir grinig när han vaknar 05, vilket jag förstår :shock: I mina ögon är det okristligt tidigt men ni i familjen måste komma överens om vilken tid som ska gälla hos er.

Jag tycker du kunde pangramsat då när du skrev istället för att ta upp och göra morgon :?

Det du först och främst måste göra nu är att jobba med din attityd och vad du själv vill. Jag tycker inte att du bara ska försöka kura lite hipp som happ utan sätt upp dina mål och jobba för att komma nå dem.
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej och tack för svar!

Du har helt rätt när det gäller attityden och att sätta upp mål. Egentligen vet jag ju det här (var väldigt aktiv på forumet då den äldste sonen var född), men det har varit så speciellt med lillebror (och är fortfarande) att vi har liksom tappat greppet om vad som är "normalt" och inte. Sjukdomsdemonerna härjar fortfarande...eller vi kanske låter dem härja fortfarande... :roll: :oops:

Nä, att göra god morgon kl 05 ÄR för tidigt - lillebror gråter MYCKET ända fram till dagis och det känns SUPERFEL. Jag menar, han ÄR ju FAKTISKT TVÅ ÅR om två månader! Ingen liten bebis! Det känns som att både vi och han uppför oss/sig som om han vore en bebis....

OK, nya tag (kommer jag nog att säga igen...). Pangramsa vid första pip alltså? Hur LÅTER en pangramsa? Eller, skall man bara ramsa med vanlig röst?

Han ääär ju så van att vi kommer in när han vaknar om morgonen. Usch, det är min största varg! Ledsen lät han också. Jag vet när han är arg och det var han inte imorse.

Återkommer imorgon med rapport.

//Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej Kristin!

Jag kommer ihåg att du hängde här mkt förr. :wink: Din äldsta är ju jämngammal med min.

En pangramsa är när man säger ramsan högt och klart 1 gång vid första pip. När du gjort det så får du helt enkelt avvakta. Göra andra ljud i huset om det skulle behövas.

Jag undrar dock hur det är med ramsan vid läggning och om han vaknar på natten? Är ramsan riktigt inkörd hos honom? Lite svårt för honom annars att bara "ta" en pangramsa om han inte vet vad han ska göra när han hör den. :roll:

Så. Är han van vid ramsan nu så går det bra att pangramsa. Om inte så börja med att ramsa vid läggning. Andra natten ska ramsan helt ta över som kommunikation mellan er.

Hoppas du fick lite mer kött på benen. :D

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

Lillebror är inte speciellt van vid ramsan så han behöver nog asolut vänja sig vid den (vi säger ju annars bara ramsan när vi lägger honom för natten).

Imorse gick det inget vidare. Han vaknade 05.20 och jag flög upp ur sängen för att ramsa. Och jag ramsade och jag ramsade. Han skriker ju inte hela tiden, det är ett par minuter emellan... Ju närmare 06 vi kommer desto mer skriker han och det är ett ledsamt skrik. Inte argt överhuvudtaget. Strax före 06 gick jag in och solfjädrade och då blev han ju coollugn. Till slut ställde han sig upp i sängen - glad.

Jag överlämnade till maken och gick själv och lade mig. Meningen var att det nu skulle vara morgon för lillen, men efter ca en timme (tror jag, osäker) kom maken upp med honom till min säng och berättade att han hade gråtit i 45 min (!). Han lade honom brevid mig i sängen och det tog inte lång tid innan han somnade... Maken väckte oss ca 09.30. Sedan den extra luren har han varit superglad hela dagen (och inte sovit middag).

Summa summarum: han MÅSTE sova längre om morgonen. Han MÅSTE!

Jag tycker att det ÄR så svårt att hjälpa honom. Det har visserligen bara gått 3 dagar (dvs utan att vi har plockat upp honom till vår säng), men han köper inte ramsan ÄN.

:?: Hur ofta skall jag ramsa om morgonen? Att bara ramsa vid ett tillfälle funkar inte. Skall jag gå in och solfjädra på en gång? Jag kände att det var för sent när jag gjorde det imorse.

Hoppas på mer feed back.

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

Lillebror är inte speciellt van vid ramsan så han behöver nog asolut vänja sig vid den (vi säger ju annars bara ramsan när vi lägger honom för natten).

Imorse gick det inget vidare. Han vaknade 05.20 och jag flög upp ur sängen för att ramsa. Och jag ramsade och jag ramsade. Han skriker ju inte hela tiden, det är ett par minuter emellan... Ju närmare 06 vi kommer desto mer skriker han och det är ett ledsamt skrik. Inte argt överhuvudtaget. Strax före 06 gick jag in och solfjädrade och då blev han ju coollugn. Till slut ställde han sig upp i sängen - glad.

Jag överlämnade till maken och gick själv och lade mig. Meningen var att det nu skulle vara morgon för lillen, men efter ca en timme (tror jag, osäker) kom maken upp med honom till min säng och berättade att han hade gråtit i 45 min (!). Han lade honom brevid mig i sängen och det tog inte lång tid innan han somnade... Maken väckte oss ca 09.30. Sedan den extra luren har han varit superglad hela dagen (och inte sovit middag).

Jag tycker att det ÄR så svårt att hjälpa honom. Det har visserligen bara gått 3 dagar (dvs utan att vi har plockat upp honom till vår säng), men han köper inte ramsan ÄN.

:?: Hur ofta skall jag ramsa om morgonen? Att bara ramsa vid ett tillfälle funkar inte. Skall jag gå in och solfjädra på en gång? Jag kände att det var för sent när jag gjorde det imorse.

Hoppas på mer feed back.

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

Lillebror är inte speciellt van vid ramsan så han behöver nog absolut vänja sig vid den (vi säger ju annars bara ramsan när vi lägger honom för natten).

Hoppas på mer feed back.

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej igen!

Är det så att du känner att du är för blödig och inte fixar det kanske din man kan ta första dagarna. (Du vet det där om att tycka synd om honom :oops: )

Jag fattar det som att ni ska ha morgon 07. Stämmer det? Då var det kanske lite tokigt att sova till 9.30 :? Försök hålla schemat även om han är trött för att han vaknat för tidigt.

Har har morgon 07 skulle ett schema kunna se ut så här.

Morgon 07
Sova lur 12-13.30 (eller till 14.00)
Gonatt 19.00

Ni får helt enkelt köra en lite morgonkur på honom.

När han vaknar vid 05 går ni in direkt och solfjädrar honom tills han blir sömntung i kroppen. Ni lämnar rummet med ramsan INNAN han somnar.
Ni lyssnar av och bekräftar med ramsan.Att bekräftelseramsa är superviktig. Det är när ni säger ramsan när han tystnat och är lugn (utanför dörren). Den måste han ha med sig in i sömnen för den är liksom grunden för hela ramsandet.

Jag tycker ni kan läsa på lite om kurning både för äldre och för små barn så att ni får hela tanken med SHN med er.
Vad tror du? Känner du att ni är tillräckligt pålästa? Alltid bra att friska upp minnet lite :wink:
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej o tack för svar.

Jag blir glad om han sover till 06, så 18.30-06.00 vore fina sovtider (de har funkat förr med lilleman). Praktiskt om han är vaken lite före storebror om morgonen samt läggs lite tidigare än storebror.

OK, jag går in och solfjädrar imorgon när han piper.

Återkommer imorgon.
//Kristinzzzzzzzzzzzzzzzzz
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "