Babyboom - en riktigt bra affär

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
Jannika

Inlägg av Jannika »

Jag är lite nöjd med att inget av mina barn, äldsta 6 år, fortfarande aldrig varit på McDonald och inte ens vet vad det är för nåt trots att han kan läsa.
Ja herrejösses. :roll: Jag får skylla på att jag har lite lätt solsting och luta mig mot att ni är kloka och antagligen förstår ändå ungefär vad jag menade. :lol:
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej alla :heart:
annawahlgren skrev:
Ett litet barnbarn, tre år, skulle vara hos mig, och den goda modern som förstås bara ville vara tjänstvillig och hjälpa till rabblade entusiastiskt upp diverse trevliga lekparker som finns häromkring. DIT kunde vi gå :!: Skulle hon ta med vagnen :?:

Älsklingen. Jag insåg hur tiderna förändrats. Om jag inte gjort det förr.

"Vi behöver ingen vagn", sa jag. "Vi ska bara gå runt kvarteret."

Och så gick vi runt kvarteret, barnet och jag. I hennes takt. Vilket betydde att titta i alla skyltfönster, spana in genom öppna dörrar, stanna och glo på hundar, hoppa över vissa ojämnheter i trottaren, prata med folk som sa snälla saker, stanna och lyssna på andra som pratade, titta på folk som inte pratade, "hitta" små märkliga saker och studera märkliga stora, som hustak och balkonger, och himlen där ovanför, och gatlyktor och grus och staket och en och annan tappad påse och en affär med blommor utanför.

Att gå runt kvarteret tog en och en halv timme. Utan att vi köpte någonting, gick in någonstans, satt ner och åt någonting eller "gjorde" någonting alls.

Vi såg världen. En liten liten bit av den som var enormt stor :!:

Nästa gång gick vi runt kvarteret från andra hållet.
Detta du skriver Anna är så viktigt så jag blir alldeles tårögd och rörd. Det kommer så mycket känslor över mig av de orden och jag kan verkligen känna upplevelsen hos både stora och små. Också förstås känslor av otillräcklighet för alla de gånger som jag hastar iväg och bara ser det "stora". Men också lycka över de gånger jag faktiskt inte gör det. Det är nog ett av de största jag lärt mig av barnen - att se och uppleva det lilla.

Tack för dessa ord som påminner mig - som påminner oss. :D :heart:

Vill också passa på att förmedla till alla de kritiker du haft som tycker du borde läst mer för barnen att detta är också att läsa för barnen. Att läsa på riktigt. Inget ont om böcker men verkligheten står över tycker jag (som själv är en stor bokmal).

Jag tänker ofta på när du berättade om när du och barnbarnet skulle åka bil. Hur ni väckte bilen och klappade bilen och gjorde den till en del av er verklighet. Inte bara öppnade, startade och satte er i den. Nu kan jag inte återge det på något sätt - men tanken kanske.

Många kramar
Susanne :heart:
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Cyan

Inlägg av Cyan »

Angående detta:
"Men enligt Folkhälsoinstitutets genomgång av forskning på området talar mycket för att en tidig dagisstart gynnar barnen.
– Från 16 månader och uppåt är det en fördel. De som börjat i förskolan då har både färre beteendestörningar och bättre skolresultat, även om skillnaderna är ganska små. Däremot har vi inte någon klar bild av hur det är för barn mellan 12 och 16 månader, säger Sven Bremberg, barnexpert på Folkhälsoinstitutet." (http://www.metro.se/se/article/2008/04/ ... /index.xml)
Nu har jag inte läst mer än det här, men min spontana tanke är att denna statistik måste ha sin högst naturliga förklaring.
Vilka barn idag är det som inte börjar på dagis mellan 12 och 18 månaders ålder? Barnen till några få eldsjälar som av olika anledningar inte tycker att små barn ska vara på dagis om det inte är nödvändigt (och det är det ju sällan). Samt de barn som av olika skäl, kanske beteendestörningar, inte fungerar på dagis och vars föräldrar därför tvingas ha dem hemma. Inte konstigt då om barn med beteendestörningar är något överrepresenterade i statistiken bland barn som inte börjat tidigt på dagis...

Vad tror ni? Är det någon som läst folkhälsoinstitutets analys och som vet om de har tagit hänsyn det detta när de jämförde grupperna?
Dotter 2007-01-29, son 2008-12-15 och dotter 2010-03-26
cissii

Inlägg av cissii »

Hej :D

Utan att ha satt mig in jätteväl i tråden så undrar jag bara lite spontant sådär. Hur har alla barn kunnat växa upp till normalt fungerade samhällsmedborgare tills för ca 30 år sedan? Innan det fantastiskt underbart utvecklande dagiset kom in i bilden? Är inte just den manliga forskareliten i mogen ålder just uppfostrade av den nu förhatliga toffelhasande hemmamamman?
Det handlar ju bara om politik det här, om folk bara kunde fatta det någongång. Suck :evil:
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

cissii skrev:Är inte just den manliga forskareliten i mogen ålder just uppfostrade av den nu förhatliga toffelhasande hemmamamman?
:D Just precis. Hela bunten. Ännu i början av sextiotalet, när mina första barn föddes, ansågs det fullkomligt självklart att mamma skulle vara hemma tills barnen började skolan, därför att barnen behövde ett HEM (inte "bara" en mamma). Sedan började mamma jobba när barnen börjat skolan; det var helt OK, fast synd om barnen, förstås, litegrann - eftersom ingen var hemma och hälsade dem välkomna och gjorde fika åt dem, bevars, utan de fick gå med nyckel om halsen och serva sig själva. Och kanske mamma också, när HON kom hem...

Den som av någon anledning inte följde detta helt vedertagna mönster, som byggde på den totalt genomgripande uppfattningen att små barn behövde mamma hemma de första åren, måste ha just anledning. Mamma kanske var änka, måste försörja sig - och fick då all förståelse. Men då var det dagmamma som gällde. Släkting eller annan, hemma hos vederbörande.

Den generation som är föräldrar i dag - eller blir - är den första dagisgenerationen. Var finns forskningen om dem :?: Många av dem, förhoppningsvis de flesta, hade kul på dagis - men vad blev det för människor av dem, som vuxna :?:

Den forskningen får vi aldrig se, skulle jag tro. Vilka ekonomiska intressen skulle den tjäna :?:

Hypoteser kan man ju alltid slänga ur sig, och jag gör det tveklöst: är det något - i mina ögon i alla fall - som kännetecknar dagisgenerationen som nu blivit vuxen, är det bristande självkänsla.

Yttre värden ska ge självbilden åt den som inga inre värden har.

Kom sexism, ungdomsvåld, materialism, konsumism, egoism, narcisissism från himlen :?:

Var det den civiliserade människan som uppfann djungelns lag :?:

:evil:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Sara76

Inlägg av Sara76 »

jo, jag har tänkt samma, jag också.
Blir nästan äcklad av alla som vill tjäna pengar på föräldrars önskan att ge sina barn det bästa :x
Hög tid att folk börjar lita till sig själva då det gäller föräldraskapet! Då skulle var och en strax inse det vansinniga i detta inhandlande och aktiverande.

Alla har ju ändå inte nappat på trenden, så hoppet lever :wink: :lol:
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Hej hej!
Jag vill bara hoppa in lite snabbt till Louise Hallins försvar. :shock:
Detta till min egen stora förvåning, men: Hon har i många sammanhang och opponerat sig mot dagis för småskruttar. Jag hörde henne till exempel i vintras, då hon i ett telefonväkteri av något slag, fick frågan om dagis förträfflighet för barns utveckling. Hennes svar var (mycket fritt citerat, då detta var flera månader sedan) "Jaha, bra för vilken utveckling då? Att lära sig stå i kö? Vänta på sin tur? Nä, dagis behövs verkligen inte för att små barn ska utvecklas."
Hon må säga många underliga saker i många sammanhang, men i just dagisfrågan tror jag att hon har tänkt själv, redan innan infektionsfrågan lyftes upp.

Eller så har hon kanske lyssnat på dig, Anna?! :lol:
För det är inte första gången hon försvarar små barns rätt att leva i en liten värld.
Ville bara säga det. Som god vän av ordning! :lol:

Nu ska jag ut och gå kvarteret runt motsols med mina gossar och göra ingenting speciellt. Vi gick medsols igår och gjorde ingenting speciellt och det var helt fantastiskt spännande och utvecklande för alla inblandade. :lol:

Kram och trevlig helg!
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

Nya mamman skrev:För det är inte första gången hon försvarar små barns rätt att leva i en liten värld.
Ville bara säga det. Som god vän av ordning! :lol:
:D Det tackar vi för :lol: :!: :lol: Och återbördar hedern.
cissii

Inlägg av cissii »

Kom sexism, ungdomsvåld, materialism, konsumism, egoism, narcisissism från himlen

Var det den civiliserade människan som uppfann djungelns lag
Nej verkligen inte. I lördags satt jag och 15 andra och grillade när vi helt oprovocerat blev påhoppade av ett gäng BARN. Alltså barn. Runt 15 år allihop. Som börjde slåss med oss. Det var helt galet. Det uppstod alltså ett masslagsmål på 5 min. Det var som en skock apor som bråkde om ett revir. Dom var alltså bara ute efter att slåss. Jag borde kanske passat på att fråga vilket dagis dom gick på när dom var små mellan smockorna. Det var verkligen djungelns lag. Någonstans har dom lärt sig detta. Någonstans har dom fått en så låg självkänsla att dom roar sig med att skada sig själva och andra. Hur mycket kan man tycka om sig själv då menar jag?

Samma sak där jag bor, jag kan bli kallas hora helt bara sådär av SMÅ BARN runt tio års åldern. När jag går med barnvagn. Någonstans börjar det här ju. Barn blir ju inte bara sådär från ingenstans. Kanske i brist på att ingen har tid att visa som hur man behandlar andra människor.
Det är väl kanske inte just dagiset i sig, men just hela den här känslan av att man kan lämna sin avkomma till någon annan att uppfostra. Och när det inte går så bra, så kan man lämna dom vidare till något käckt hem som är betalt av staten.

Nu blev kanske det här en utläggning av det värre slaget, men jag är förbannad eftersom det var ännu ett BARN där jag bor som kallade Celeste för en jävla ful unge idag. :( Då är det svårt att komma ihåg att vederbörande faktiskt bara är ett barn som inte vet bättre. Grrr!
Världens Bästa Barn
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Bedrövligt. Och det är precis vad jag ser franför mig varenda gång jag hör de här dagisromantikerna som haussar upp betydelsen av "kompisar"; det är ju så underbart för de små ettåringarna att få "kompisar".

I kraft av varandra, av rena MÄNGDEN, kan de sedan ta sig för precis vad som helst ett antal år senare. Sparka ihjäl någon, slå ner någon, tortera och råna och våldta, med "kompisarna" som ansvarsbefriande hejaklack. Ingen behöver ta på sig skulden när skulden är kollektiv och därmed anonym. "Det var inte jag, det var ingen." Och domstolarna river sig i håret. "Eftersom det inte går att bevisa vem som gjorde vad, var det väl ingen som gjorde något. Så alla går fria."

Häromdagen fick en gammal god vän till mig sitt hus nerbränt. Han hade ett brevinkast i förrådet till radhuset, som gjort att stoppa en internet-hemgjord liten brandbomb i. Tre små fjortisar hade kul. Huset brann ner och omgivande radhus fick evakueras, dränkta i vattenkaskader sedan taken tagit eld. Fjortisarna var ju så unga, så de var inte straffmyndiga. De kunde obesvärat ha kul. De dömdes till "samtal" med någon förstående liten socialmänniska som säkert förstod hur svårt de hade det hemma.

Jag bodde i Rosengård utanför Malmö en gång och fick för mig, ett antal år senare, att jag skulle besöka stället i allmän nostalgi. Gick över gångbron och mötte ett gäng tioåringar. Och blev RÄDD :!: De viftade med sina små kedjor och "skojade" om stiletterna som de tänkte roa sig med att skära upp korvgubben med.

Jag slog blicken i backen och smet förbi med bultande hjärta. Rädd för tioåringar :!: För att de var så många... "kompisar".

Korvgubben gav upp och slog igen några dagar senare, rånad, hånad och misshandlad för sista gången. Det kunde man läsa om i tidningen.

Det var tjugo år sedan. Hade han kommit undan med livet i behåll i dag :?:
cissii

Inlägg av cissii »

Precis så. Har sett så många exempel på det oxå. Känner folk som blivit rånade och slagna av gäng på massa 10-åringar :D . Känns ju som att vara med i Flugornas Herre :shock:
Men tänk om man börjar dagis när man är mellan 1- 2 år. Sen är man alltså i princip hänvisad till kompisar tills man slutar gymnasiet. Det är ju ett relativt nytt tillvägagångssätt. Ska bli " spännande" att se vad som kommer bli av det hela. Usch och suck.

Sen kan ju inte jag förstå hur man kan vilja lämna bort så små barn någon längre tid. Bara pga att man inte lär känna varandra lika bra. Hur tråkigt som helst ju. Det blir ju nästan bara äta och sova kvar isf. Mitt lilla bollbarn är ju 18 mån nu och börjar ju mer och mer likna en människa om man säger så. Även ifall jag såklart fortfarande ser att hon egentligen är en ängel. Kanske är jag som är ego :roll: men så tänker jag. Såvida man inte är Stålmannen så kan man ju faktiskt inte spola tillbaks tiden om man ångrar sig sen när lilla barnet är stort och inte ALLS vill umgås med mamma hela dagarna. :?
Världens Bästa Barn
cissii

Inlägg av cissii »

Undrar varför det kom en :D efter tioåringar? Så kul var det ju inte.
Världens Bästa Barn
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Nej verkligen inte kul :lol: ( :cry: )

Sitter ju i Sthlm nu och ser VARJE DAG, eller hör ska jag kanske säga (och tittar ut) hur småbarnsföräldrar fullkomligt struntar i sina barn. De riktigt små sätter / lägger man i utåtvända vagnar så att man inte har en chans att stå i kontakt med dem. Om ungen storknar, får en geting i ansiktet, eller skulle bli attackerad av en kamphund - inte en chans att hinna ingripa. Större modeller har man i samma utåtvända vagnar med suffletten uppfälld som ett bättre tak, på vilket man kan lägga diverse påsar och prylar, och så går man gatan ner och pratar i mobilen. Om sedan barnet skriker sig blått, utåtvänt eller inte, tar man inget extra för det. Det är inte fråga om att stanna vagnen och ens visa med sitt eget högst personliga ansikte att man finns, än mindre ta reda på vad det möljligen är som är så hemskt / fel att barnet skriker andan ur sig.

Här på "min" gata skriks det undantagslöst varenda dag och än har jag inte sett NÅGON som stannar och gör något åt det. Man skyndar dit man ska, och där ska väl barnet lämpas av. Till "kompisar" får man förmoda.

Jag fattar absolut noll. Tror folk verkligen att Staten ska stå för både barnavård och barnuppfostran :?: Och köper de det :?: Går de verkligen med på att själva degraderas till securitasvakter på fritiden (en uppgift som tycks skötas rätt dåligt den med) medan barnen blir jobbiga fritidsartiklar :?:

Det värsta är väl att självgoda Sverige envisas med att försöka inbilla omvärlden att Sverige skulle vara barnvänligt. Sverige är barnfientligt så det skriker.

:evil:
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Jamen lite stryk får man ju tåla.
Det som inte dödar härdar.
Och så vidare.

VET NI VÄL???!

Hoppas att ironin går fram här.

Jag tror verkligen inte att dagis MÅSTE vara förfärligt. Jag tror att det finns barn som har det bra på dagis, pedagoger som är engagerade och föräldrar som har gjort ett medvetet val.

Men idag såg jag den tråkiga motsatsen. Alla föräldrars värsta mardröm. I en lekpark nära oss. Kanske skriver jag utförligare om det en dag när jag orkar. Men först måste jag ringa verksamheten och be dem förklara varför jag - en utomstående - fick trösta tvååringen som stod ensam och grät hejdlöst vid ett staket. Varför jag fick torka näsblod på knubbiga ettåringen som trillade av gungan. Varför jag fick bubba otröstliga ungar till pedagogerna på löpande band.

Eftersom de inte såg vad som hände.

Eftersom de satt och smsade.

Eller var fullt upptagna med att prata med varandra om helt andra saker.

Sen var det samling. Då skulle småglina (1-1,5 år) SITTA STILLA och sjunga Imse Vimse Spindel. Behöver jag säga att ingen av ungarna varken sjöng eller gjorde rörelserna?

Å, det var så gräsligt att se alltsammans.
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Till Nya mammans inlägg säger jag bara: Fy fan :evil: :cry:
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"