Tolka skrik & skratt innan natt??

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
amanda05

Tolka skrik & skratt innan natt??

Inlägg av amanda05 »

Hej,

Det går hyfsat för oss på nätterna men det tar 5-15min att få henne att somna och sedan sover hon från 19.15 till 05.00-05.30
Det är den berömda vargtimmen (tror jag) som spökar för oss fortfarande :-(
Amanda vaknar 5-5.30 med att skrika och vi har provat ramsat på olika ljudnivåer etc, brukar ramsa 30-60 sek för att sedan vara tyst 1-2min när hon skriker som mest. Det svåra tycker vi är att tolka hennes skrik.....
I morse skrek hon så att hon började hosta och då gick vi in och körde lite buffning, tog dock 10min innan hon ens blev lugn av buffningen. Till slut somnade hon 06.30....:-(
Hur länge ska man vänta innan man går in egentligen? Känns som det är som att prata med en vägg (inte frugan som menar mig ;-) ) när man kör ramsan under vargtimmen :-(

Ska man ställa klockan och sitta beredd på att ramsa från 05.00 till 05.30 några mornar så hon inte hinner skrika upp sig?
Hur kan man lära sig tolka skriken? (vore häftigt om dethade funnits exempel på DVD skivan från AW...)

En annan sak vi har problem med är att få henne att skratta hejdlöst vid läggning :-(
I soffan är hon nöjd och ler(inte skrattar) när vi leker etc, men det går inte ens att få henne skratta genom att kittla henne :-(
Några tips till ett par rookie-föräldrar?

Börjar tveka lite på vår förmåga att både buffa och ramsa på rätt sätt så vi behöver lite heta tips och motivation :-(

Det konstiga är att ramsan funkar på natten (hon brukar gny 1-2ggr per natt ibland) samt hyffsat på kvällen.
Linda & Fredrik med v?r lilla prinsessa Amanda f?dd 9/9 2004.
B?rjat SHN kuren 20/5

Mina bilder p? mig finns p? http://spaces.msn.com/members/amanda040909
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej på er.
Ni är nära nu och har varit jätteduktiga.

Det är inte meningen att ni ska ramsa 30-60 sekunder. Ni ska ramsa er ramsa x4 eller kanske x6. Det tar kanske 15 sekunder. Den ramsan ska vara tydlig och punktsättande och om hon vaknar varje morgon vid samma tid så försöka att ramsa innan hon skriker upp sig. Det för att säga "oj, då du vaknade visst och det är inte morgon än".

En del barn är lite mer svårflirtade än andra. .Försök att hitta knep som får henne att skratta. Det viktiga är att hon är glad, men detär bra att skratta. Gör grimaser och skratta själva.

Tveka inte, ni är på god väg. Vargtimmen är alltid svårast, men ni klarar den också.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
ÅsaK

Inlägg av ÅsaK »

Grattis till att ni lyckats så långt. Nu är det bara sluttampen kvar. Det jag tror är problemet är att hon märker att ni tvekar och är osäkra. "Fråga" inte henne om det funkar det ni gör utan ramsa med självklarhet och övertygelse. Läs gärna mer här på forumet tex. Lathunden och tips på vägen. När vi genomförde kuren läste jag förutom innan kuren oxå varje dag och kväll under kuren för att hålla självförtroendet uppe.

Hur många nätter har ni kört kuren? Meningen är ju att man inte ska gå in alls efter andra/tredje natten. Kör stenhårt med ramsa utanför och vänta inte på att hon skriker upp sig, men lyssna ordentligt ändå.

När har ni morgon? Ett alternativ som finns är att pangramsa så snart ni hör att hon är vaken där vid 5-5.30 för att markera att det fortfarande är natt. Med pangramsa innebär att ramsa x4 med ordentligt magstöd och sedan lyssna av. Helst ska man inte behöva ramsa något mer förutom om det blir riktigt kris.

Hoppas jag kunnat hjälpa lite.
Lycka till och ta tillbaka kontrollen med attityd och självförtroende.

Mvh /Åsa
?sa, mamma till Arvid f?dd mars -04, kurad enligt shn april -05
amanda05

Inlägg av amanda05 »

tack så mycket för alla era tips. bara för att jag skrev att nattning går bra så ballade det ur ikväll förstås :-(

Ja nu är vi inne på tionde natten och vi måste fortfarande gå in och buffa för att få henne lugn vissa tillfällen(alltför ofta). Om vi inte går in så fortsätter hon att skrika även fast vi ramsar så vi antingen blir gröna i ansiktet eller hon tappar andan....

Vet att det står i AW bok att man inte ska gå in och buffa förrän i nödfall....hmm, vi har i så fall haft många nödfall :?

Säg att vi ramsar mellan 05.00 och 06.10 med jämna mellanrum(2-5min emellan och *4-8) och med ett ständigt konstant skrik, till slut måste vi ju gå in för annars blir det ju värre än fem minuters metoden där man ändå går in och visar sig var 5:e minut???

Känner inte att boken ger några svar på hur man agerar när ramsan inte biter, några förslag?

Om älsklingen skriker argt konstant, kan ni hjälpa med några ideér om hur man ska "attackera" med ramsan? ofta, sällan, starkt, mjukt, i hennes andning, etc???

Solfjädern gör henne endast mer arg oftast tyvärr :cry:

Vacklande mamma och pappa .....
Linda & Fredrik med v?r lilla prinsessa Amanda f?dd 9/9 2004.
B?rjat SHN kuren 20/5

Mina bilder p? mig finns p? http://spaces.msn.com/members/amanda040909
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

På föreläsningen så berättade Anna om ett barn som hon själv kurat för ett antal år sedan. Den ungen var arg som ett bi och att vara arg tillbaka hjälpte inte ett dugg. Det hon gjorde var att ramsa som om det var fest. Glatt och ljudligt, med tjo och tjim i rösten. Det hon förmedlade var att här är det skitkul och man kan på inga villkor vara arg när livet är så härligt toppen.

Det tog i alla fall udden av ilskan och skriken avtog.
För övrigt svarade Anna på en annan tråd (det är väl inte direkt svar på er fråga, men lite att tänka på ändå.) http://annawahlgren.com/phpBB2/viewtopic.php?t=2390

Ge er inte utan ut med era vargar och in med vetskapen om att hon kan och ska sova gott!

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Morsan

Inlägg av Morsan »

Mera attityd!
Prova olika tonlägen - uppmuntrande t ex! Till slut fungerar det. Lita på att ni kommer att förstå skriken alldeles snart, se det som intressant istället för skitsvårt.
Så länge det är argt behöver man ju inte visa sig var femte minut! Då är ju barnet inte ledset eller oroligt! Tror tyvärr att er oro lyser igenom och stör.
Vi skrattar inte innan nattningen, det fungerar strålande ändå. Vi äter välling, myser och fnissar lite, huvudsaken att ungen är glad och nöjd med livet! Hoppas att hela familjen blir det snart! /Mvh Morsan

PS.Det är första barnet för mig också, och tro mig - att allt skulle komma så naturligt och liksom bara ordna sig visade sig vara totalt fel förväntningar. Tur att Anna Wahlgren dök upp och att jag är en jävel på att läsa innantill.
Leoparden ?r f?dd 3/9-2004
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

amanda05 skrev:Om älsklingen skriker argt konstant, kan ni hjälpa med några ideér om hur man ska "attackera" med ramsan?
Här har det nog blivit ett missförstånd... det är absolut inte förbjudet att vara arg :!: Arg, ilsken, förbannad och riktigt riktigt sur kan man inte förbjuda någon att vara -däremot får ungen inte bli LEDSEN! Där är skillnaden! Som det är nu verkar det som att ni ramsar, buffar eller solfjädrar vid vad ni tycker är nödfall -fast det inte är det! Riktig kris är det bara först när ungen är ledsen :!:

Jag vet exakt hur du känner dig, eftersom ajg varit där själv -Mammut Maria försökte då få mig att visualisera en slags backe man skulle över. När man väl nått högsta toppen av raseri, så avvaktar man ännu lite till -och vips :!: så börjar ungen skrika ner sig istället! Förstår du? Man måste liksom över en slags "Kulmen" innan ungen ens kan börja lugna sig! Kankse att hon först DÅ bfaktiskt BLIR riktigt, riktigt ledsen och det vill vi ju inte -så då ramsar vi, eller vad som nu fungerar bäst som "kristilldelning" för just ditt barn! För där kan de faktiskt vara olika!

Hoppas, hoppas innerligt att ni kommer över kulmen snart! Kanske ett tips kan vara att läsa om min lilla Sagas omkurning? (Länk finns i min signatur) Dessutom kan ni ju titta på filmklippet på Anna när hon buffar, under "Buffning" i Verktygslådeforumet, för att få en fingervisning om ni kanske inte gör "rätt"?

Lycka till :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"