I måndags var Sigge och jag hos allergidoktorinnan på barnmottagningen. Hon var alldeles fantastiskt bra på alla sätt och vis, liksom allergisköterskan. Sigge fällde dem direkt, han log och kröp omkring och var ursöt på alla sätt och vis. Han rymde till och med.
De var impade över kryptekniken och farten. Men då slog han till igen SIgge, kröp fram till skötbordet, ställde sig upp, gungade lite charmigt på benen och log som en liten gud. Alla klockar stannade och hjärtan smälte av kärlek.
Nåja de hann med att titta på det gräsliga eksemet också. Förhoppningsvis är det skorveksem som då skulle gå över innan sommaren är slut. Hoppas kan man ju alltid. De gjorde en pricktest på mölk och ägg, det senare reagerade han lite på så nu får han äta äggfri kost i två månader. Sen fick jag recept på kortisonkräm, en mjukgörande kräm och en kortisonkräm med svampmedel i. Den sistnämda krämen har jag hämtat ut för den behöver han. För övrigt fortsätter vi smörja med Galacto Base och se vart det bär hän.
Allergidoktorinnan rekomenderade sovkläder från DermaSilk, de är nu inhandlade och Sigge sover i dem för första gången i natt. Hoppas att de ger honom lindring. Han har mycket klåda, speciellt nu när det är så vart så kliar det i böjvecken. Men han är aldrig gnällig för det utan kämpar på så tappert. Sover hela nätterna och är go och glad när man väcker honom. Är svårt avundssjuk på hans uthållighet, han är en hjälte i mina ögon.
Igår när jag smörjde in Sigge efter badet så var hela huden torr och full av eksem. Då började jag nästan gråta, tyckte så synd om honom. Om jag fick välja skulla han också få bryta lårbenet när han är 1 och ett halvt år istället för att ha eksem för det är mycket, mycket värre. Knäpp jämförelse för nu är det ju som det är.
Om en månad ska allergidoktorn ringa och stämma av hur det går med Sigge-lilltroll. Jag håller tummar och tår för att allt ska vara så mycket bättre då.
För övrigt så rullar det på här hemma, ganska fort också. Så är ser mina dagar ut när Pappan är i huvudstaden och arbetar:
6.30 smyger upp, släpper ut valparna i trädgården, ger dem mat, städar efter dem i valphagen inne. Tiken får också rasta sig på egen hand i trädgården.
Fixar välling.
7.00 väcker grabbarna, vi gosar ner oss i soffan under Emils täcke och tittar på barntv. Mysigt. Allmänt plock.
8.00 äter vi riktig frukost. Sigge klämmer gärna i sig en och en halv portion gröt.
9.00 lägger Sigge att sova morgonlur, Emil får ha ensamlek i resesängen som står i vårt sovrum. Själv kastar jag mig ut i gäststuga och matar resten av våra hundar, rastar dem runt kvarteret (skulle vara så om vi bodde i ett villaområde men nu bor vi ju i skogen), hämtar tidningen.
9.45 tar upp grabbarna, diskar morgondisken, ger oss ut på äventyr antingen hemmavid eller bortavid
11.00 äter Sigge lunch, mums.
12.00 matar valparna, Emil och jag äter lunch.
12.30 lägger Sigge för sin lunchlur
12.45 lägger Emil för att vila i resesängen, han lyssnar på en skiva, ibland sover han och ibland sover han inte. städar efter valparna igen om de är inne i valphagen, plockar undan
13.30 rastar hundarna som tillfälligt bor i gäststugan, det blir en kort runda runt kvarteret. Tar en kopp te och läser morgontidningen, kollar forumet
14.30 väcker Sigge och tar upp Emil. Vi äter mellis allihopa.
15.00-16.30 utetid, trädgårdspyssel, tvätthängning, utflyckt, hästskötsel, leker med hundarna eller något annat underhållande nödvändigt eller onödvändigt.
16.30 lagar vi kvällmat
17.00 äter vi kvällsmat, sen tar barnen kvällsbadet, Sigge smörjs och pyjamaserna ska på. Matar valparna igen, jösses vad de äter!
Barntv tittar vi på tillsammans
18.30 vällingstund i soffan, tandborstning och skrattet till godnatten
19.00 lägger grabbarna, diskar efter middagen, plockar undan
20.00 hundarna i gäststugan får kvällmat och en rastningstur, kollar forumet, pluggar
22.00 ger valparna sista måltiden för dagen, nattar dem, kvällskissar gäststugehundarna en sista gång, tar en dusch, letar efter min pyjamas, tar ur linserna, minns plötsligt att jag har tvätt i maskinen som måste hängas men först måste jag bara plocka ner den torra tvätten som ska vikas och läggas in i garderoberna, famlar mig in i sovrummet, minns att tomatplantorna inte fått vatten, tar mig ut i köket igen och häller lite vatten över tomatplantorna, hittar sängen, hittar inte boken, letar lite, hittar en gammal tidning, läser två rader, somnar
Så här ser det ut tre dagar i veckan, det är fullt upp hela tiden. Men snart börjar valparna flytta hemifrån, tiken ska hem till sig och då får våra hundar flytta in igen så då är flocken samlad igen vilket underlättar.
Mycket att göra men härligt, jag trivs med livet, även om det är jobbigt ibland.
Kram Susan