SM från början

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
LaQ

Inlägg av LaQ »

Elle skrev: Hur låter han när han vaknar? Jag vet hur frustrerande det kan vara när juvelerna inte sover som de "ska" men vi kan ju inte sova ÅT dom hur gärna vi än vill. Utan här handlar det om att ge förutsättingarna till en 2 tim lur, bara ramsa när han verkligen behöver hjälp och annars skulle jag för egen skull ha på musik. Då hör du inte minsta "grymt". Sysselsätt dig sedan med annat och försök hitta lugnet. Dessutom så kan ju "strulet" med luren ha att göra med att det är tid att dra ner sömnen. Det brukar vara ett av tecknena.
Han somnar ju numera tyst eller med enstaka gnöl eller nåt litet tjut. Det känns ju helt klart som att han är trygg med att somna själv. När han vaknar så skriker han som jag beskrivit tidigare ganska "långsamt". Svårt att förklara. :roll: Det är inte så intensivt wä-wä-wä utan mer långsamt och låter lite klagande. Igår vaknade han efter 1½ h och då satt jag i telefon i köket utanför hans rum (han sover i vagn i mörkter i sitt rum med dörren stängd på långluren). Han tystnade efter tre minuter och när han varit tyst i fem minuter gick jag in och tog upp honom. Ville inte riskera ett uppvak till. :? Då låg han vaken men tyst. Så brukar det inte vara. Han brukar ofta bara ha väldigt korta pauser och det tar oftast 10 min innan han somnar om, om han gör det. Idag har han däremot sovit sina 2 h utan uppvak. \:D/ Jag brukar alltid göra husljud å sånt och låter förmodligen lite stressad när jag går omkring och grejar med saker, slamrar i köket osv. Det hör han säkert på mig, att jag inte är lugn. Idag har jag tvärtom försöööökt hitta lugnet och suttit ute på baksidan på altanen (våningen nedanför hans fönster) och pratat med grannen och ätit lunch. Sedan varit inne i köket och grejat men mycket lugnare och tystare. Får återkomma imorgon eller senare och se hur det går framöver!
Elle skrev:Att dra ner em-luren till en 20-min är den vanligaste ändringen man gör MEN för den skull inte hugget i sten. Om du har en riktig em-tröttis så kan du behålla luren som den är och dra ner en halvtimme på fm eller lunchluren. Schemat är ju till för att passa er juvel så gör som det passar er! Bra att du håller lite lugnt omkring honom när du drar ner sömnen. Räkna med ca 3-4 dagar innan schemat "sitter" igen. Erbjud gärna en muta vid behov eller lite extra social delaktghet brukar göra susen :D

Kanske att det skulle passa Junior bättre att sova 1½ h på lunchen och 45 min på eftermiddagen. Men jag tycker att det passar mig bättre att han sover 2 h på lunchen och 20 min på eftermiddagen. :oops: På förmiddagarna är vi nästan alltid hemma. Efter att Junior sovit fm-lur så går vi ut med hundarna i skogen och sen är det dags för lunch och lite social delaktighet innan han sover lunchluren och detta funkar så himla bra för oss rent praktiskt. Tänker att är han vaknar vid 13.30 efter sin 2 h-lur så har vi eftermiddagen fria att åka på stan, ärenden, på besök, öppna förskolan eller ta en lägre utflykt till skogen om vi vill det. Då kan han äta sin mellis smidigt ute och sova sin lilla 20 minutare i bilen eller i sittvagnen (på rygg) på promenad. Det innebär för mig att vi kan vara lite mer fria och i stort sett åka hemifrån när han vaknat från lunchluren och sedan se till att vara hemma tills han ska äta middag vid 17.30. Så egoistiskt tänker jag. 8)

Hur som helst så passade jag på idag när han sovit så gott sina 2 h på dagen. Så då drog jag ner eftermiddagsluren till 20 min. La honom ute i vagnen på verandan (har inte vågat lägga honom ute att sova sen vi tog bort nappen eftersom han inte precis somnat tyst varje gång och JAG har haft svårt att låta pojken stå ute själv och skrika i vagnen när grannarna bor tätt inpå, radhus). Han verkade inte alls med på det utan låg vaken i 20 min och gjorde pruttljud, "hoade", gav ifrån sig nåt tjut, låg och vände och vred sig osv därute. Men efter 20 min somnade han. Jag klockade och väckte efter 20 min. Hela kvällen har han varit himla pigg och glad, inga problem alls. Å andra sidan fick han ju "vila" de där 20 minutrarna innan han somnade. Vet inte om det räknas eller hur man ska hantera det om det blir såhär? Nåja vi kör på imorgon med 20 min på eftermiddagen!
Elle skrev:Vår dotter är född i v 41+6 ch jag märker att vi behöver göra schemajusteringarna ca två veckor tidigare, dvs enligt BF. Det kanske passar er juvel också?
Mmm det var så när vi bytte från 1.5-2-1.5 till 45-2-45 att vi fick starta tidigare än vad vi "skulle" för att det inte gick att få honom att sova så länge åt gången.

:idea: En annan sak! Idag satt han med oss och åt middag (han får gröt vid 17.30). Han åt som aldrig förr. Gapade och svalde och satte i sig en hel portion av Nestlés havregröt med katrinplommon till. Favoriten helt klart! Så mycket har han aldrig ätit förut! Öht har han ätit bra idag. Dock ville han inte ha nån kvällsslurk sedan. Låg med flaskan i munnen och sög lite förstrött och låg sedan där bara med flaskan still länge medan pappan (som matade) satt och pratade med farbror som var på besök. Sedan ville Junior inte ha mer. Kan jag förstå så som han åt gröt! Antar att det är OK såhär? En annan kväll åt han ju 150+50 till kvällsslurk.

Övrigt. Iiinga tidiga uppvak på mornarna sedan vi kom hem från mormor i helgen. [-o<
Storebror 07 12 18 :heart: (v. 42+2)
Lillebror 09 09 16 :heart: (v. 38+4)
~ På äventyr ~
LaQ

Inlägg av LaQ »

Elle skrev: Hur låter han när han vaknar? Jag vet hur frustrerande det kan vara när juvelerna inte sover som de "ska" men vi kan ju inte sova ÅT dom hur gärna vi än vill. Utan här handlar det om att ge förutsättingarna till en 2 tim lur, bara ramsa när han verkligen behöver hjälp och annars skulle jag för egen skull ha på musik. Då hör du inte minsta "grymt". Sysselsätt dig sedan med annat och försök hitta lugnet. Dessutom så kan ju "strulet" med luren ha att göra med att det är tid att dra ner sömnen. Det brukar vara ett av tecknena.
Han somnar ju numera tyst eller med enstaka gnöl eller nåt litet tjut. Det känns ju helt klart som att han är trygg med att somna själv. När han vaknar så skriker han som jag beskrivit tidigare ganska "långsamt". Svårt att förklara. :roll: Det är inte så intensivt wä-wä-wä utan mer långsamt och låter lite klagande. Igår vaknade han efter 1½ h och då satt jag i telefon i köket utanför hans rum (han sover i vagn i mörkter i sitt rum med dörren stängd på långluren). Han tystnade efter tre minuter och när han varit tyst i fem minuter gick jag in och tog upp honom. Ville inte riskera ett uppvak till. :? Då låg han vaken men tyst. Så brukar det inte vara. Han brukar ofta bara ha väldigt korta pauser och det tar oftast 10 min innan han somnar om, om han gör det. Idag har han däremot sovit sina 2 h utan uppvak. \:D/ Jag brukar alltid göra husljud å sånt och låter förmodligen lite stressad när jag går omkring och grejar med saker, slamrar i köket osv. Det hör han säkert på mig, att jag inte är lugn. Idag har jag tvärtom försöööökt hitta lugnet och suttit ute på baksidan på altanen (våningen nedanför hans fönster) och pratat med grannen och ätit lunch. Sedan varit inne i köket och grejat men mycket lugnare och tystare. Får återkomma imorgon eller senare och se hur det går framöver!
Elle skrev:Att dra ner em-luren till en 20-min är den vanligaste ändringen man gör MEN för den skull inte hugget i sten. Om du har en riktig em-tröttis så kan du behålla luren som den är och dra ner en halvtimme på fm eller lunchluren. Schemat är ju till för att passa er juvel så gör som det passar er! Bra att du håller lite lugnt omkring honom när du drar ner sömnen. Räkna med ca 3-4 dagar innan schemat "sitter" igen. Erbjud gärna en muta vid behov eller lite extra social delaktghet brukar göra susen :D

Kanske att det skulle passa Junior bättre att sova 1½ h på lunchen och 45 min på eftermiddagen. Men jag tycker att det passar mig bättre att han sover 2 h på lunchen och 20 min på eftermiddagen. :oops: På förmiddagarna är vi nästan alltid hemma. Efter att Junior sovit fm-lur så går vi ut med hundarna i skogen och sen är det dags för lunch och lite social delaktighet innan han sover lunchluren och detta funkar så himla bra för oss rent praktiskt. Tänker att är han vaknar vid 13.30 efter sin 2 h-lur så har vi eftermiddagen fria att åka på stan, ärenden, på besök, öppna förskolan eller ta en lägre utflykt till skogen om vi vill det. Då kan han äta sin mellis smidigt ute och sova sin lilla 20 minutare i bilen eller i sittvagnen (på rygg) på promenad. Det innebär för mig att vi kan vara lite mer fria och i stort sett åka hemifrån när han vaknat från lunchluren och sedan se till att vara hemma tills han ska äta middag vid 17.30. Så egoistiskt tänker jag. 8)

Hur som helst så passade jag på idag när han sovit så gott sina 2 h på dagen. Så då drog jag ner eftermiddagsluren till 20 min. La honom ute i vagnen på verandan (har inte vågat lägga honom ute att sova sen vi tog bort nappen eftersom han inte precis somnat tyst varje gång och JAG har haft svårt att låta pojken stå ute själv och skrika i vagnen när grannarna bor tätt inpå, radhus). Han verkade inte alls med på det utan låg vaken i 20 min och gjorde pruttljud, "hoade", gav ifrån sig nåt tjut, låg och vände och vred sig osv därute. Men efter 20 min somnade han. Jag klockade och väckte efter 20 min. Hela kvällen har han varit himla pigg och glad, inga problem alls. Å andra sidan fick han ju "vila" de där 20 minutrarna innan han somnade. Vet inte om det räknas eller hur man ska hantera det om det blir såhär? Nåja vi kör på imorgon med 20 min på eftermiddagen!
Elle skrev:Vår dotter är född i v 41+6 ch jag märker att vi behöver göra schemajusteringarna ca två veckor tidigare, dvs enligt BF. Det kanske passar er juvel också?
Mmm det var så när vi bytte från 1.5-2-1.5 till 45-2-45 att vi fick starta tidigare än vad vi "skulle" för att det inte gick att få honom att sova så länge åt gången.

:idea: En annan sak! Idag satt han med oss och åt middag (han får gröt vid 17.30). Han åt som aldrig förr. Gapade och svalde och satte i sig en hel portion av Nestlés havregröt med katrinplommon till. Favoriten helt klart! Så mycket har han aldrig ätit förut! Öht har han ätit bra idag. Dock ville han inte ha nån kvällsslurk sedan. Låg med flaskan i munnen och sög lite förstrött och låg sedan där bara med flaskan still länge medan pappan (som matade) satt och pratade med farbror som var på besök. Sedan ville Junior inte ha mer. Kan jag förstå så som han åt gröt! Antar att det är OK såhär? En annan kväll åt han ju 150+50 till kvällsslurk.

Övrigt. Iiinga tidiga uppvak på mornarna sedan vi kom hem från mormor i helgen. [-o<
~ På äventyr ~
Elle

Inlägg av Elle »

Du ser! Bra att du kunde koppla av under luren! :thumbsup:

Vad gäller schemat och hur du gör med lurarna är helt upp till er! Jag skulle föredragit en 2 tim efter lunch och sedan 20 min, men det är jag det :wink: Huvudsaken att sonen får det han behöver och alla är nöjda :D

Vad gäller 20-minutaren på em så har jag alltid erbjudit den i vagnen. Markerat sovdags genom att fälla ner ryggstödet, hängt för en luftgenomsläpplig filt och promenerat. Sedan har jag haft koll på när han somnat och klockat en 20-minutare. Om jag märker att tiden drar iväg och han har svårt att somna så har jag klockat en 5-minutare. Allt beror ju på hur känsliga juvelerna är för hur mycket vakentid det blir inför natten.

Härligt med god matlust! Nattslurken är just en påfyllnad inför natten och mängden som går ner kan ju skilja rätt mycket. Vi har alltid erbjudit samma mängd och sedan inte gjort någon notis om hur mycket som går ner. Är det stopp så är ju juvelen mätt :D

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
LaQ

Inlägg av LaQ »

Rapport från Schemabyte dag II följer...

Junior har sovit goott hela natten utan ett pip ända tills jag väckte honom 7 imorse. Trots att det bara gick i några droppar kvällsslurk. Han var nog helt klart mätt. :)

Idag har han sovit gott på långluren. Jag är inte säker men eventuellt hade han ett kort uppvak efter 1 h. Jag hade musik och radio på och pysslade i köket. Tyckte att jag hörde nåt tjut men grejade vidare (försöker fortfarande tänka på att hålla mig luuugn och inte greja såå frenetiskt) och sen var det tyst. När började bli dags att vakna tyckte jag att jag hörde nåra ljud (glada sådana). Väntade tills det var tyst och gick in. Mycket riktigt låg Junior vaken men glad.

Eftermiddagsluren blev som Elle sa, i nerfälld sittvagn på rygg. Somnade väl efter 10 min. Vaknade och tjöt lite efter 5 min men jag promenerade vidare och sen när jag skulle väcka så började han röra på fötterna och vakna till.

Hela eftermiddagen och kvällen har han varit på bra humör, inget kvällstrassel eller nåt för att han sovit mindre än han gjort tidigare. Det verkar alltså funka riktigt bra! :D Vilken lycka!

:?: Efterlyser ett praktiskt tips för hur man på smidigaste sätt kollar av om/när den lilla juvelen faktiskt somnat i vagnen när man promenerar med suffletten nere och ett skynke hängandes över. Utan att störa förstås. :-k

:?: Vidare, när han sover i vagnen så på promenad så ramsar man inte om jag förstått?
~ På äventyr ~
Elle

Inlägg av Elle »

Härligt Coola Mamman :wink: :D
LaQ skrev:
:?: Efterlyser ett praktiskt tips för hur man på smidigaste sätt kollar av om/när den lilla juvelen faktiskt somnat i vagnen när man promenerar med suffletten nere och ett skynke hängandes över. Utan att störa förstås. :-k
Ja, försök kika in lite smidigt i kanten. Annars har jag inga fler "heta" tips :wink:
LaQ skrev:
:?: Vidare, när han sover i vagnen så på promenad så ramsar man inte om jag förstått?
Precis! Att du fäller ner ryggstödet och hänger för skynket är signalen att det är dags att somna.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
LaQ

Inlägg av LaQ »

Elle, jupp kör på det då. :)

Junior har sovit sin långlur utan uppvak idag! Ohlalaa! :D Emluren i vagnen på promenad. Funkar finfint.

Däremot vaknade han klockan 6 imorse och låg och tjoade ett tag. Tystnade en stund, började tjoa igen. Sedan började han låta mer arg och ledsen så vid 6.40 gick jag in för jag hade på känn att nåt inte var OK. Mycket riktigt låg han uppe i ena hörnet av sängen och täcket långt ner. Han låg och klamrade sig fast och drog och slet i överkanten på sängen, kall.. Fick montera loss honom och flytta ner i sängen, på med filten snabbt, tyst och ut. Han slocknade direkt och jag väckte honom efter 20 min.

Nu har jag två funderingar iom detta.

:?: Vad för filt/täcke rekommenderar ni kloka forummänniskor? Junior har hittills haft ett täcke från RättStart men jag ersatte det med en gallerfilt i påslakanet häromdan nu när det varit så himla varmt. Tyvärr så sparkar han av sig den filten. Filten är också för liten för att passa i påslakanet så det blir inte helt klockrent. Han har pyjamas med långa ärmar och ben men det räcker visst inte när han sparkar av sig täcket.

Nu har jag flyttat ner sängbottnen till det mellersta hacket i spjälsängen eftersom han låg och drog i kanten så imorse så blir man lite nervös. Rätt vad det är så hiver han sig upp och han är stark!

Då uppkommer nästa fråga...

:?: Kan han ha ensamlek på mage med leksakerna spridda runt sig i sängen istället för fastsatta på ett snöre ovanför? Tänker att det blir lite högt upp nu när jag flyttat ner sängen.
~ På äventyr ~
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej du,

När Tor var liten och även nu fortfarande så kör jag med HEL pyjamas gärna som har fötter. Sen sätter jag såna mjuka tyghårsnoddar runt fotlederna så inte fötterna kan åka in i pyjamasen.

När det är kallt om natten har Tor ett "sidentäcke" (väldanslyx och dyrt...) från sidenselma.
När det är varmt har jag en tunn bommulsfilt istoppat påslakanet eller bara påslakan om det är supervarmt. Dessa växlar jag sen med i förhållande till hur varmt han har det om natten.

Jag vet några som sätter på strumpor om fötterna när de sover så det kan ju vara värt att prova. :wink:

Annars kan man inte göra mer än du gjorde. När något ÄR fel, ja då hör du det och lägger på täcket, du jobbar på HELT RÄTT!! :D

Ensamleken kan du ha precis som du vill. funkar det på mage så kör på det! Jag hade ett tag babygymmet i sängen som ensamlek då kunde han ha det i resesängen (vilket är i botten) och det har ju ofta små öglor man kan knyta i om man vill. Men mage är kanon om det passar lille herrn. :lol: 8)

Tack för fin rapport! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
kattklo

Inlägg av kattklo »

Flikar in snabbt i pyjamasfrågan. :lol:
Som BB-mänska blir man ju expert på att leta pyjamas. Håll ögonen öppna, IBLAND har dom pyjamasar med fot (även för större barn typ 2-åringar) på HM eller dylkt. Passa på å köp.

Om du har vägarna förbi Europa, typ Tyskland, kolla in pyjamasarna!
:arrow: Dom finns OFTA med fot! :thumbsup:
:arrow: Dom finns i många fler material än bomull, tex fleece eller merinoull, perfekt för vintern eller för kalla gamla hus! :thumbsup:
:arrow: Dom finns med knappar på ryggen eller annan lösning så man slipper knappar fram på magen om man kör magläge! :thumbsup:

Känns faktiskt som om det finns länder som bryr sig mer om barns goda sömn än vad vårt land Sverige gör! Och bryr sig mer om den ostörda sömnen?!

Nåväl, ett av mina hang- ups. :wink:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Det finns även att beställa från La Redoute. Här är en t.ex.

http://www.laredoute.se/DetailPages/Det ... hBackLink=

Dessa kör jag med hårsnodd runt fötterna på.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
LaQ

Inlägg av LaQ »

Hmm Junior hade pyjamasar i bomull med fot (vanliga med dragkedja fram från Lindex) när han var lite yngre. De funkade fint då i vintras. Men sen har vi kört med pyjamasar utan fot men med lång ärm och ben. Har funkat bra nu. Köpte nåra kortärmade och kortbenta pyjamasar med tryckknappar i grenen, modell bodysuit, som jag tänkte skulle passa nu på sommaren. Men sparkar han av sig täcket så är det ju inte så käckt förstås.

:-k Hmm... så ert tips är att ha en rejälare pyjamas med fot och ett tunnare täcke så att det inte gör nåt om han sparkar av sig täcket?

TorsMamma, en sån här pyjamas fick Junior i present av sin farmor men jag tyckte han växte ur den väldigt fort. Dessutom var den väldigt trång i halsen. Satt åt väldigt! Vet inte om det är hans tjurnacke eller modellen på pyjamasen dock. ;) http://www.laredoute.se/DetailPages/Det ... hBackLink=

Den du länkade till var i velour fast det står sommarpyjamas. Velour känns lite varmt? Jag gillar halslinningen på den modellen bättre förstås! Inte sån strypvarning som på den jag visade ovan. :P

Skulle vilja ha tag i nån lagom stor filt att stoppa i påslakanet som är tunn och lagom nu. Har en gallerfilt nu men den är som sagt alldeles för liten egentligen. Tips på vart man hittar det?
~ På äventyr ~
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Nej tyvärr, men lägg gärna just denna fråga under barnasaker, så kanske du får bra svar. :D

Jag har en bommulsfilt som jag lägger på "tvären" i påslakanet, då täcker den halva påslakanet och det räcker för Tor. Velour är inte så varmt faktiskt, det tråkiga tycker jag är att det är mjukt på utsidan men inte så mysigt på insidan.

Sen växer de UR dessa pyjamser FORT, fort, fort.... :cry: Men det är där som snoddarna underlättar, du kan köpa modell större i alla fall. :wink:
Tor 2006

Simone

Inlägg av Simone »

Lite OT, men det hör ju ihop alltihop ibland: rätt saker och sova gott.

Man vill inte köpa onödiga saker, men sovpåsar av märket Grobag t ex, är oumbärliga för oss. Finns i olika tjocklekar, typ för sommar och vinter och är bra tilltagna i storlek för att passa riktigt länge på längden. Fungerar trots detta bra runt hals och armhålor.

Om man ser det som kronor per gång de används blir de billiga.
Mamma till en liten muskelbyggare född i slutet av 2006.
LaQ

Inlägg av LaQ »

Hmm... inatt satte jag på Junior kortärmad pyjamas och hade det lite tjockare täcket istället. Det är ju inte så tokigt varmt nu längre som det var för nån vecka sen eller två. Verkar ha funkat bra för det täcket sparkar han inte av sig lika lätt som en filt. Det är ju liksom lite stelare eller vad man ska säga.

Men... han väckte oss ändå klockan 5 imorse. Så tidigt brukar han inte vakna ens när han har tidiga uppvak. Tänkte att "han har väl sparkat av sig täcket, bäst jag går in direkt och lägger på det så att han kan somna om". Döm om min förvåning när jag kom in så ligger ungen på rygg :shock: med täcket på sig. Jag vände bara snabbt och gick ut igen. Han somnade om.

För ungefär en månad sedan kom han på hur man vänder sig från rygg till mage och gjorde så heeeela tiden. Direkt man la honom på rygg så vippade han över på mage. Men det höll han på med i 1-2 veckor och sen har han inte gjort det alls. Vi lägger honom ju alltid på mage förutom när han är på skötbordet och måste ligga på rygg eller ska kläs på. Motsatt har han inte kunnat vända sig från mage till rygg självmant. Förrän inatt då tyligen.

Har läst tråden om vändningscirkus.

Frågan är, ska jag avvakta när han ligger och snackar å gnölar och inte vända förrän han låter mer arg/ledsen? Eller ska jag gå in och vända direkt så att vi alla kan somna om så snart som möjligt?
~ På äventyr ~
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, detta väljer du. och grattis till utvecklingen! :lol:

Jag väntade alltid tills Tor bad om hjälp. Men vill du vända på en gång och det funkar så gör det. Men så fort du vänder mer än 1 gång/vakenpass, då är det dags att dra öronen åt dig och börja vänta ut.

Öva rygg-mage vändningar massor på dagen. Ge det 1-2 veckor så brukar det funka.
Tor 2006

LaQ

Inlägg av LaQ »

Simone skrev:Lite OT, men det hör ju ihop alltihop ibland: rätt saker och sova gott.

Man vill inte köpa onödiga saker, men sovpåsar av märket Grobag t ex, är oumbärliga för oss. Finns i olika tjocklekar, typ för sommar och vinter och är bra tilltagna i storlek för att passa riktigt länge på längden. Fungerar trots detta bra runt hals och armhålor.

Om man ser det som kronor per gång de används blir de billiga.
Har sett såna men tänkte att de kanske mest passar barn som sover på rygg. Men jag har ingen erfarenhet av det... :?
~ På äventyr ~
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"