Han somnar ju numera tyst eller med enstaka gnöl eller nåt litet tjut. Det känns ju helt klart som att han är trygg med att somna själv. När han vaknar så skriker han som jag beskrivit tidigare ganska "långsamt". Svårt att förklara.Elle skrev: Hur låter han när han vaknar? Jag vet hur frustrerande det kan vara när juvelerna inte sover som de "ska" men vi kan ju inte sova ÅT dom hur gärna vi än vill. Utan här handlar det om att ge förutsättingarna till en 2 tim lur, bara ramsa när han verkligen behöver hjälp och annars skulle jag för egen skull ha på musik. Då hör du inte minsta "grymt". Sysselsätt dig sedan med annat och försök hitta lugnet. Dessutom så kan ju "strulet" med luren ha att göra med att det är tid att dra ner sömnen. Det brukar vara ett av tecknena.
Elle skrev:Att dra ner em-luren till en 20-min är den vanligaste ändringen man gör MEN för den skull inte hugget i sten. Om du har en riktig em-tröttis så kan du behålla luren som den är och dra ner en halvtimme på fm eller lunchluren. Schemat är ju till för att passa er juvel så gör som det passar er! Bra att du håller lite lugnt omkring honom när du drar ner sömnen. Räkna med ca 3-4 dagar innan schemat "sitter" igen. Erbjud gärna en muta vid behov eller lite extra social delaktghet brukar göra susen![]()
Kanske att det skulle passa Junior bättre att sova 1½ h på lunchen och 45 min på eftermiddagen. Men jag tycker att det passar mig bättre att han sover 2 h på lunchen och 20 min på eftermiddagen.
Hur som helst så passade jag på idag när han sovit så gott sina 2 h på dagen. Så då drog jag ner eftermiddagsluren till 20 min. La honom ute i vagnen på verandan (har inte vågat lägga honom ute att sova sen vi tog bort nappen eftersom han inte precis somnat tyst varje gång och JAG har haft svårt att låta pojken stå ute själv och skrika i vagnen när grannarna bor tätt inpå, radhus). Han verkade inte alls med på det utan låg vaken i 20 min och gjorde pruttljud, "hoade", gav ifrån sig nåt tjut, låg och vände och vred sig osv därute. Men efter 20 min somnade han. Jag klockade och väckte efter 20 min. Hela kvällen har han varit himla pigg och glad, inga problem alls. Å andra sidan fick han ju "vila" de där 20 minutrarna innan han somnade. Vet inte om det räknas eller hur man ska hantera det om det blir såhär? Nåja vi kör på imorgon med 20 min på eftermiddagen!
Mmm det var så när vi bytte från 1.5-2-1.5 till 45-2-45 att vi fick starta tidigare än vad vi "skulle" för att det inte gick att få honom att sova så länge åt gången.Elle skrev:Vår dotter är född i v 41+6 ch jag märker att vi behöver göra schemajusteringarna ca två veckor tidigare, dvs enligt BF. Det kanske passar er juvel också?
Övrigt. Iiinga tidiga uppvak på mornarna sedan vi kom hem från mormor i helgen. [-o<