Felvriden fot vid gång

Frågor besvaras av tre svenska föräldrar, som har eller har haft sina barn på IAHPs neurologiska utvecklingsprogram. Av förklarliga skäl kan de inte besvara frågor kring enskilda barn de inte ens mött.
Skriv svar
Datornörden
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 30 dec 2007, 16:06

Felvriden fot vid gång

Inlägg av Datornörden »

Fortsättning på tråden som började här
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=15717
och lite historik om Agnes ålning/krypning hittar man här
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14486

Kort sammanfattning:
Agnes håller på att lära sig att gå och hon använder väldigt gärna sin gå-vagn utomhus (och endast utomhus). Men när hon går så vrider hon sin högerfot väldigt mycket åt höger, 60-75 grader eller så. Vänsterfoten håller hon rakt "som man ska". Inomhus så har hon aldrig strumpor och när hon kryper inomhus så håller hon ibland båda fötterna raka och ibland vrider hon någon av dem. När hon är utomhus och kryper med skor så är hennes fötter raka.

Vi har också en kryptunnel inomhus som Agnes älskar att krypa i!


Vad kan vi göra för att hjälpa Agnes att hålla sin högerfot "som man ska" när hon går?

Vi har ännu inte varit hos läkare med Agnes, vi ville först bara kolla läget ifall det här var "vanligt".
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Om det är vanligt eller inte, vet jag inte. Men själv gick jag väldigt tidigt - efter att också ha krupit tidigt. Utan vare sig hjälpmedel eller benägna föräldrahänder tog jag mig fram (det här var före gåvagnar och gåstolars tid). Jag drog omkring på en korgstol, vart jag skulle. Och jag gick med båda fötterna rakt ut, som Charlie Chaplin. För min del tror jag hårt på att det hade med balansen att göra - och det gick ju över, om man säger. Det här är MIN erfarenhet, och skulle det finnas minsta anledning till att aktivt påverka detta så tror jag du får råd om det här. Ville bara berätta om en annan Chaplin-gångare :wink: .
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Datornörden
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 30 dec 2007, 16:06

Inlägg av Datornörden »

Tack Ewa för ditt lugnande svar! :)
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Jag vet tyvärr inte om Doman säger något om felvriden fot...

Jag kan tyvärr inte svara. Annat än att jag skulle åkt till läkare med det samma för att få remiss. Hos ortoped är det LÅÅÅÅNG vätetid.

Hege
Blompan
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 13 mar 2005, 21:56

Inlägg av Blompan »

Hej!
Vet inte hur det gått för er men kan bara att min yngsta som är jämngammal med er också har en fot i vinkel. Det ser lite lustigt ut men hon är ju inte heller så stensäker på att gå (nyss börjat), så jag håller på Ewas balans terori. Musklerna och balansen håller väl på att utvecklas kan jag tro, hon är liksom slekigare i den foten på något sätt - även om hon krypt länge, länge och snyggt. Jag ser det mest när hon går, mer sällan när hon bara står med bra balans (något att hålla i). Jag vill minnas att stora också vinklade en fot tills hon blev en bättre fotgängare men hon går så bra och rakt nu så.

Kan ju tillägga att både min far och jag har en viss utårotation (inget som någon annan än vi ser dock) på vår vänsterfot, så lite ärftlig belastning finns väl med i gamet. :wink:
//Blompan med guldklimpar sept -04 och mars -07
Datornörden
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 30 dec 2007, 16:06

Inlägg av Datornörden »

Tack för era svar Hege och Blompan!

Det har varit lite mycket just nu så jag har inte hunnit vara här så mycket. :(

Hur som helst så har vi bokat en tid hos BVC om en dryg vecka och så får vi se åt vilket håll det leder.
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för hjärnskadade barn "