Ramla ur sängen...

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Humlan

Ramla ur sängen...

Inlägg av Humlan »

Hej!

Min dotter 5 år (kurad sen länge) sover som en prinsessa, gärna läääänge. Senaste veckan har hon börjat ramla ur sängen på natten, vaknar inte ens av fallet, nu är det inte så långt (3 dm) men ändåå... När vi vaknat på morgonen och kikar in hos henne ligger hon på golvet :!:

Är det en superdjup sömn som kommer vid 5 års ålder eller drömmar som är allmänt livliga, men att man inte vaknar... Så nu har vi som när hon var mindre lagt en tjockare matta bredvid. Ngn annan som haft barn som plötsligt ramlar ur sängen?
mia75

Inlägg av mia75 »

Nä, jag har inte varit med om det. :roll: Men det finns billiga "sängbrädor" på ikea att sätta på kanten av sängen, då kan hon inte ramla ur. :D
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Det är nog rätt vanligt. Emil har trillat ur sin säng ett par gånger men han har alltid vaknat... Han snurrar alltid omkring mkt när han sover så vi har fått palla upp madrassen med kuddar för att han åtminstonde ska få uppförsbacke till "stupet". Det har hjälpt hitintills. :D
Hur vanligt det är vet jag inte men gag vet flera som gjort samma sak när de var små. Min pappa ramlade ur sängen ofta när han var liten. Han har tom trillat ur en våningssäng och fortsatt sova så det kanske är som du skriver, att de kommer in i en period av extra djup sömn... :roll: :wink:
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Humlan

Jaa.

Inlägg av Humlan »

jag känner igen att jag antingen hört eller läst att kring 4-5 års ålder kommer en ny djupare sömn :?

Vi pallar också upp, men hon "övervinner" berget vi byggt :? Hon landar mjukt numer, vi har lagt hennes gymnastikmatta och matta under, ramlar ju inte ur varje kväll men nästan..... Hon har aldrig ramlat ur sängen förut!!
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Det går nog över snart. Låt mattan ligga där ett tag så att hon inte slår sig när hon ramlar. Till slut så fattar nog hennes kropp att man inte ska kämpa sig över den där kanten... jag menar... jag känner ingen vuxen som roar sig med att ramla ur sängen :wink:
Annars så kan du ju sätta upp ett sånt där sängskydd som mia75 pratade om, de är jättebra :D
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"