Dags att kura nummer två!!!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Olava

Inlägg av Olava »

Natten i natt var jobbig.

Han vaknade o jag fick lägga honom tillrätta flera gånger. Han ligger o småpratar för sig själv. Nöjd, verkar han vara. MEN jag vill ju att han ska sova... Han verkar inte hungrig, så jag tar inte upp honom för det. Vänder honom på mage o är tyst.
Tillslut fick jag dock vagna o då somnade han nästan på stört. Då vagnade jag rejält oxå. Bestämt.

Idag har det varit si o så med sömnen.
Tror nog att han behöver mer mat. Han har varit orolig. Så jag måste nog införa fler smakisar. TÄnkte köra potatis till lunch o gröt till kvällen. O lite efterrätt i form av katrinplommonpuré... Är det bra tror ni???

kram till er alla//olava
Storebror (050812) som sovit gott de flesta nätter sedan SHNkur oktober 06, Lillebror (080102), spm numer oftast sover som en stock.
Olava

Inlägg av Olava »

Kopierat från en annan tråd...där jag först bara ville säga att jag känner likadant, och fortsatte därefter med mina egna tankar om min lille pojke...

Lillebror fick sin första smakis idag(läs igår). Banan. Han verkade älska det. Ögonen o hela hans attityd visade på att han ville ha mer.
På kvällen gav jag honom lite gröt oxå.

Känner mig lite osäker på det här med införandet av mat. Kanske det finns nån mer tråd som behandlar just det. Minns inte riktigt hur jag gjorde med Storebror. Nu känner jag oxå att jag har en helt annan tanke med allt, vad gäller sömn, mat o rutiner. Jag förstår att det handlar ofta om att de små liven inte får tillräckligt med mat. Att mat o sömn hänger ihop liksom.

Nu är det så att Lillebror är en stor liten kille. Han behöver verkligen inte nattmålet längre. Jag funderar på om jag helt enkelt ska ta bort det... Han sover oftast då det är dags kl fyra. Ibland har det dock strulat o han fått mat som tröst. Men jag tror inte att han egentligen behöver den.

Kan man bara sluta så där?

Frågor angående matsmakisar.
Hur mycket kan man ge? Jag menar, han var ju väldigt intresserad när jag gav honom idag. Både gröt o banan. Men jag vågade inte ge för mycket. Jag hoppas kunna ta bort ersättningen på kvällen o ersätta den med en tallrik gröt. Kanske ge en slurk bröstmjölk som efterrätt..??? Inför natten.

Jag tycker oxå att han inte är så hungrig på morgonen...

...oj oj oj..nu kanske jag egentligen borde ha skrivit under min egen tråd...eller??
Men ni fattar vinken va´???

Kram//Olava
Storebror (050812) som sovit gott de flesta nätter sedan SHNkur oktober 06, Lillebror (080102), spm numer oftast sover som en stock.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Olava skrev:Natten i natt var jobbig.

Han vaknade o jag fick lägga honom tillrätta flera gånger. Han ligger o småpratar för sig själv. Nöjd, verkar han vara. MEN jag vill ju att han ska sova... Han verkar inte hungrig, så jag tar inte upp honom för det. Vänder honom på mage o är tyst.
Tillslut fick jag dock vagna o då somnade han nästan på stört. Då vagnade jag rejält oxå. Bestämt.
Hej, Jo nätterna med vändningscirkus kan vara lite jobbiga. Det viktiga här är att du verkligen inte överarbetar det hela. 8)
MEN jag vill ju att han ska sova
MEN! som talesättet säger.... Det viktiga är inte att de sover varje minut av schemat utan att de har "förutsättningarna"!
Så här vill jag lägga in en liiiiten varning faktiskt. Vänta tills han faktiskt BER om hjälp och vänd då. Lite mera förtroende för barnet och dess färdigheter tack. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Olava skrev: Lillebror fick sin första smakis idag(läs igår). Banan. Han verkade älska det. Ögonen o hela hans attityd visade på att han ville ha mer.
På kvällen gav jag honom lite gröt oxå.
Låter som en kanon bra plan!!!

Känner mig lite osäker på det här med införandet av mat. Kanske det finns nån mer tråd som behandlar just det. Minns inte riktigt hur jag gjorde med Storebror. Nu känner jag oxå att jag har en helt annan tanke med allt, vad gäller sömn, mat o rutiner. Jag förstår att det handlar ofta om att de små liven inte får tillräckligt med mat. Att mat o sömn hänger ihop liksom.
Precis som du skriver, sömn och mat hänger ihop.
Jag hade 1 smakis, 1 mellis och 1 gröt när Tor var 4 mån.
Mat var rotsak med BM och ekologisk kallpressad rapsolja och sen burkfrukt på det, Mellis var faktiskt ersättning eller mosad banan eller välling (den från 6 mån är exakt samma som den som tidigare var för 4 mån så kör på!), sen Hipps gröt med Lactiplus (från hälsokosten, sempers magdroppar är också bra från apoteket) och fruktpure på. Sen ammade jag även på det inför varje måltid. Så gjorde jag.

Nu är det så att Lillebror är en stor liten kille. Han behöver verkligen inte nattmålet längre. Jag funderar på om jag helt enkelt ska ta bort det... Han sover oftast då det är dags kl fyra. Ibland har det dock strulat o han fått mat som tröst. Men jag tror inte att han egentligen behöver den.

Kan man bara sluta så där?
Ja man slutar, bara så där! :wink: :lol: Ge gärna mat i några dagar och sluta om typ 1 vecka så skall du se, nema problema, vagna som svar på frågor och gå med ramsan! Dags att införa den nu om du inte gjort det. :wink:

Frågor angående matsmakisar.
Hur mycket kan man ge? Jag menar, han var ju väldigt intresserad när jag gav honom idag. Både gröt o banan. Men jag vågade inte ge för mycket. Jag hoppas kunna ta bort ersättningen på kvällen o ersätta den med en tallrik gröt. Kanske ge en slurk bröstmjölk som efterrätt..??? Inför natten.
Helt rätt, Tors första smakis gröt var 1 dl så öka i takt som magen hänger med. typ 2 dagar tar det för magen att vänja sig sen har jag tutat och kört på för fullt. Mätt skall man vara.

Jag tycker oxå att han inte är så hungrig på morgonen...
De är oftast inte det när de får nattmål så som du beskriver. Det blir ofta lite bättre med borttagandet, men Tor är än idag inte superhungrig på mogonen. Så han får 100ml välling och sen gröt efter en dryg timme.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Olava

Inlägg av Olava »

Hej TorsMamma!

Förstå mig rätt när jag bara måste säga Puss på kinden till dej, och att jag Älskar dej.
Dina svar är så lätta att förstå.

Just nu håller jag på att bli tokig, igen. Denna vändningscirkus is driving me crazy. På natten är det oftast bara en gång, sen somnar han om...
Men nu, på kvällen...han sov så gott i 45 minuter kanske, o nu har han hållit på i snart en halv timme. Jag tycker jag springer in till honom hela tiden. Jag har infört ramsan, o han tar den ibland. Förut då ramsade jag o han tystnade ett tag. Men nu är det som att han börjar bli trött på sig själv...det är som att han bara MÅSTE vända sig. O så börjar han gråta...

HUR länge HÅLLER sånt HÄR på...?

Har jag förstått det hela rätt, om jag gör så här.
Vänder tillbaka honom, när han gråter...eller skriker... går ut under tystnad efter en solfjäder.
Ramsar när han somnat...eller är på väg att somna...

//kram//olava
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, tack goa för den pussen! :heart: :oops:

Hur länge det hela håller på hänger mer på dig än honom skulle jag påstå. Övar ni ordentligt dagtid, MASSOR. Inte överarbetar detta nattetid samt hittar attityden tar det i princip MAX 2 veckor. Inte mer skulle jag gissa.
Har jag förstått det hela rätt, om jag gör så här.
Vänder tillbaka honom, när han gråter...eller skriker... går ut under tystnad efter en solfjäder.
Ramsar när han somnat...eller är på väg att somna...
Njae, jag skulle vilja skala av detta ytterligare.

1. när du lagt för kvällen och gått ut med ramsan. Somnat för kvällen, gå då in när han sovit exakt 10 min (kan fungera runt 30 min också...) och vänd rätt.

2. Om han vänder sig och inte är ledsen eller arg eller ber om hjälp, gör inget. När/Om du tröttnar på att höra tjattret DÅ ger du en upplysningsramsa X4, inget mer.

3. När han BER om hjälp så går man in och vänder med attityden "du gjorde det själv". Ingen solfjäder, ingen ramsa ingenting.

4. Om han mitt i natten har vänt sig och är förtvivlad. Du vänder tillbaka men märker att han vänder sig snabbare än du hinner vända typ. Du märker att "kroppen" har hakat upp sig, detta sker inte medvetet och du märker att detta är jobbigt för dem. DÅ håller du en solfjäder så pass länge att kroppen lugnat sig och går ut med en mjuuuuk ramsa.

5. vändningscirkus bekr. ramsar jag inte alls. Utan bekr. ramsar gör du när du använder ramsan som "verktyg" och sen har sista ordet typ. Inte när de vänt sig och bara får attityden du gjorde det själv. Då görs det som en vindpust typ.

Klart och solklart eller?
Tor 2006

Olava

Inlägg av Olava »

Ja, det är solklart!
Nu vet jag hur jag ska göra i natt. Det har gått lättare under dagen idag. Han har i stort sett sovit p årygg hela tiden o ikväll har jag bara varit inne en gång (efter typ en halvtimme) o vänt på honom. Sen har han sovit gott. Ska bli spännande å se hur natten blir.
Natten i natt var hemsk.
Han vände sig precis som du beskriver det. Som att det liksom gick av sig själv.
Jag gjorde så nångång att jag solfjädrade en stund, o buffade lite. Då var det som att han slappnade av, men strax därefter när jag släppt...så var det dags... Han höll på i över en halv timme. ÅÅåhh vad jag var irriterad tillslut. Men sov då, tänkte jag riktigt förbannad tillslut. Säker fel, men då vagnade jag mycket bestämt, o ramsade ännu mer bestämt, sen sov han. Hm!

MEN när han vaknade igen runt fyra, så tog jag upp honom sömndrucken o somnade i sängen med han vid min sida, vaknade igen kvart över fem. Vände mig om o lade Lillebror till andra bröstet som sprängde. Han åt o jag somnade igen. Dödstrött. Jag vaknade halv sju av en glad liten skitunge som låg bredvid sin mamma o tittade på alla kvistar i taket o pratade glatt. Han pratade oavbrutet till sju, då Storebror kom in efter att ha vaknat till klockan som ringde då. Det var så mysigt.

Nu ska jag lägga mig igen o sova...ska bli sååå skönt. Hoppas på en lugn natt. Det är vad jag behöver...då mjölken inte rinner till ordentliget när jag sover dåligt o känner mig lite stressad...

kram alla, särskilt TorsMAmma!//Olava
asaeri

Inlägg av asaeri »

Hej olava, nu har jag läst lite i din tråd, Gud vad du är duktig o kämpar på :D

Vi ses på torsdag

Kram Åsa
Mamma till William född 060301 i vecka 33+5 pga tidig vattenavgång. Kurstart 13/10-06, och till en liten Elin 071224 i vecka 35+1. Kurstart 5/7-08.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Olava, och kram till dig också :heart:

Berätta gärna hur det går för er när vädret vänder och ni inte kan njuta av solen mer. :D
Tor 2006

Olava

Inlägg av Olava »

Hallå där !

asaeri, vad kul att se dej här... ser framemot att träffas på torsdag. Sen så måste du komma hit snart igen...med Storebrors kompis.

Ja, jag har hållit på nu i flera nätter.
Han vaknar av att han hamnar på rygg. Ligger o småpratar, verkar trivas där i småmörkret... Jag lägger över honom på mage o han somnar oftast om igen. SOm att han bara behöver hjälp att komma på mage igen. Kvällarna har varit jobbiga. Han har tagit lång tid på sig. Det är inte så att han gråter o är ledsen, gnäller mest. Tillslut när jag varit inne tre fyra gånger så ligger han kvar på mage o smågnäller lite...o somnar tillslut.

Jag tycker inte att det är jobbigt, det känns som att det är på gång nu. Snart ska jag lägga honom i "eget" rum. Äntligen. Där ska det oxå bli beckmörkt. Jag tror det är ett av problemen inne hos oss, det blir inte riktigt mörkt, så när han vaknar kan han alltid fästa blicken på nåt, iallafall framåt morgonen.

En annan grej. Häromnatten när jag vaknade runt fyra för att mata, så sov han som en stock o jag tänkte att jag skulle försöka passa på att "sova över" matpasset. "Försöka", ni ser, jag har inte rätta attityden förrän jag pratat med några här. Men iallafall. Han har sovit över nattmålet nu i tre (eller om det är fyra) nätter. Inga problem. Vaknar dock tidigt, men inte hungrig direkt, jag har kunnat ramsa eller ruskat lite på vagnen efter att jag vänt honom tillbaka på mage, o så har han somnat om. Ibland har jag låtit honom vara. Han har varit nöjd med det. Det bästa är om jag inte gör nåt alls.

Så ser det ut just nu.

Har ingen direkt fråga idag.
Funderar på att lägga honom i sängen då han får nytt rum, eller om jag ska behålla vagnen i eget rum i ett par veckor, som Elle tipsade om, innan jag lägger honom i sängen. Nån som har nåt att säga om det, så är det välkommet. Som jag nämnde förut, jag behöver lite mer attityd när jag inför en förändring.

Maten ja, han käkar o mumsar sånt han blir bjuden på. Banan, gröt, katrinplommon...potatis eller palsternacka... Potatis är ingen favorit.

Näe, nu måste jag nog go to bed...

kram på er!!//olava
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Vad kul att det går så bra för er och grattis till borttag av nattmålet. :lol: 8)

Jag tycker nog att för din egen skull (inte barnets tyvärr) så lägg in i eget rum i vagnen först och ta sängen ett par dagar senare när du har attityden till det. :wink:
Tor 2006

Olava

Inlägg av Olava »

hej där

nu vänder han sig inte lika mycket längre. Nätterna är lugnare igen även om jag en o annan gång måste gunga lite på vagnen eller buffa lite o ramsa.
Önskar jag kommer till det läge då det räcker med att ramsa.

rummet där Lillebror ska få sova i, är snart färdigt, så det dröjer inte förrän han får flytta. Fruktar dock att vargen kommer.

Han vaknar ju fortfarande nån gång o jag måste "lugna" honom. Så då blir det väl ett evigt spring till rummet.

Önskar just nu att ha rätt attityd för att sätta ramsan som regelrätt verktyg.

Tänkte han ska få fortsätta sova i sin vagn i nya rummet. Och efter en vecka eller två, flytta över till sängen. Får läsa igenom Elles inlägg i debatten en eller två gånger om hur hon gjorde.

Annars okej. Natten i natt var bästa på länge. Synd bara att jag inte sov nåt...
kram på er!!//olava
Elle

Inlägg av Elle »

Vagna bort nattmålet när DU känner dig redo! Attityden är som sagt var A och O! Vi finns här om det är några frågor inför det som komma skall. Men som sagt var, ta det lugnt.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Olava

Inlägg av Olava »

Jag har inte gett nåt nattmål på flera nätter nu.
Slutade bara en natt när jag kände att han flera nätter på raken sovit så gott när jag tagit upp honom, o att han bara ätit i typ sju minuter o sen varit nöjd. Tyckte oxå att han åt så dåligt till "frukost" då han ätit kl fyra. Så jag tog bara bort det.
Nu vaknar han runt 5.30, o jag buffar lite på honom, så lugnar han sig o somnar om igen. Sover rätt gott när klockan ringer halv sju... Så det går bra. Men det är ju inte det att han sover i ett från sju till halv sju.

Det är det oxå, jag funderat lite över...

Han somnar oftast runt sju minus plus en kvart. Och vaknar halv sju minus plus en kvart. Så jag borde lägga på en halvtimme på dagen då eller???
Hans schema som det oftast ser ut just nu är:

6.30 vakna o käka B1 o B2
8.30 sova igen
9.15 vakna
10.15 käka B1 o B2, smakis 11.30
12.00 sova
13.30 vakna
14.00 käka B1 o B2
15.30 sova
16.15 vaknar
17 käka B1 o B2 (lite mjölk då)
17.45 gröt
18.45 nattslurk, dock inte lika mycket som förut.(ska utbytas mot gröten)
19.00 god natt

*gäsp*//olava
Elle

Inlägg av Elle »

Okej, bra jobbat! Ha lite tålamod, snaaart kommer juvelen att sova som en gris hela natten igenom utan uppvak. Nu när han får eget rum så lägg in en "stöt" och sätt ramsan, då använder du den vid tidiga uppvak.

Kompensera inte sömnen med att lägga till på dagen, då får han inte en chans att sätta den hela natten. Utan tänk förutsättningar!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"