Har ni mycket leksaker?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Kristin

Har ni mycket leksaker?

Inlägg av Kristin »

Hej!

Undrar lite över det här med leksaker :roll:.....

När jag tittar på vårt minimala vardagsrumsgolv så hittar jag just nu bl a pocketböcker, skärp, boll, tom PET-flaska, tandborste i förpackning, tennisskor, pipmugg, hårrullar, sladdar, träkniv, tom toarulle. Inte så många vanliga leksaker alltså. När man går hem till vissa så kryllar det av vanliga leksaker. Ibland (fast bara ibland) kan jag få lite dåligt samvete för att vi kanppt har några leksaker. Fast, who cares?..... Eller??? Jag är splittrad.

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Sträck på dig och var stolt istället! :D
Han lär sig att använda sin fantasi! :D

Jag tycker det kan vara rätt skrämmande att besöka andra barn ibland, när man ser deras rum. Hyllor ända upp till taket totalt belamrade av prylar...
Inte kan det vara bra, det tror jag faktiskt inte...Och vad jobbigt att städa allt sen då! :shock:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Hej :D Vi har inte jättemycket leksaker men nog ganska mycket men det har jag "löst" så att jag ställer undan säkert hälften i överskåpen i barnrummet. Jag plockar undan allt sånt som det inte har lekts med på länge, upp med det så att det "inte finns". Sen har vi duplo och tågbanan och billådan, de har också en given plats i en av garderoberna.
Det som står i överskåpen finns inte, de leksakerna varvar jag med när jag märker att det som är framme börjar bli tråkigt. De som står i backar i garderoben tar jag fram om han plötsligt kommer på att han vill bygga duplo tex... Sen har jag köpt en Expedit hylla från IKEA, en sån där med kvadratiska fack i, där har jag sen sorterat leksakerna i backar och i lite hyfsad ordning på hyllorna så att det som står framme är lättöverskådligt. På så här vis så leker han mycket bättre när han leker för sig själv. Innan jag gjorde så här gick han bara in på rummet och tömde upp och ner på alla backar tills det var för rörigt för att leka.
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

Måste bara få berätta.... :D

Jag står och lagar lite mat och plutten fick locket till en glasburk att leka med. Jösses vad han håller på med detta lock :D :D !!!!

Vem behöver "riktiga" leksaker????

hi, hi, hi

Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
K-ina

Inlägg av K-ina »

Har alltid varit återhållsam med leksaker. Köper bara till födelsedagar och jul men vi har ändå huset fullt! Fattar inte hur det går till? Barnen får inte ens särskilt mycket från släkt och vänner! Det verkar som om leksakerna förökar sig genom celldelning! :shock: Hos oss står alltid pysselmaterial och böcker överst på önskelistan och om det ska köpas nån liten muta nån gång så brukar det bli en pysseltidning eller en bok. Grejer med batterier till är inte helt portade men näst intill. Vill inte att det ska blinka och brumma så mycket...

Samtidigt som jag är återhållsam så är jag inte avståndstagande... Tycker att barnen har jätteroligt med det de äger men kan inte se nyttan i att ha för mycket. När Axel var bäbis satsade vi på att önska BRIO och DUPLO till honom. Det har vi inte ångrat... Sen har vi också gubbar, bilar och garage i Fischer Price och det är läskigt färgglatt, plastigt och amerikanskt men ack så älskat och välanvänt! :lol:
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
schnokie

Inlägg av schnokie »

:D
En av min tjejs basta leksaker var en pase med en massa lock i (som jag skulle slanga bort) Den pasen skulle det baras runt pa och locken skulle tas ut och laggas tillbaka etc, etc.

Jag forsoker ocksa begransa leksakerna med det ar inte sa latt eftersom vi arver mycket fran kusinerna.
Popularast just nu ar en kaffeservis. Hon kommer med allvar i blicken och fragar "Apfelsaft, hm hm och nickar" Da maste man med samma allvar svara "ja, tack Apfelsaft skulle vara jatte gott" :D Sen blir det framdukat under mycket babbel och allvarliga nickar, eller sa vill hon bjuda pa Apfelsaft efter sitt "jobb" och da ar det bara att ta en liten rast och tacka sa mycket.
Apfelsaften ar ofta for varm och da far man inte dricka forran hon har blast och rort om i koppen. Det underbara ar att det sker under ett sant arbete, samt att hon ar sa allvarlig :D :D

Ja, det var lite off topic men.... :D
Bor i Wien och ?r mamma till Annelie (juli-03) som kurades vid 9 manader och
Erik (juni-05) som fick en mjuk kurning vid dryga 5 manader!
Mimmi-san

Inlägg av Mimmi-san »

Det stundar ettårskalas hos oss och jag fasar över alla presenter som farmor och co kommer att köpa. Jag vill inte ha drösar med saker som barnet ändå inte leker med. Det märks en väldig skillnad på Hugo när alla sakerna ligger huller om buller på golvet mot när några få, utvalda saker för dagen ligger framme.
Jag förstår att det är oundvikligt att det blir en del leksaker och jag är inte världens bästa lekmamma så klart att han ska ha roliga saker att sysselsätta sig med men jag vill inte att det ska bli så mycket att han inte kan ta till sig allt.
En pet-flaska fylld med makaroner är just nu den roligaste leksaken.
Mimmi, mamma till Hugo född 8 juli 2004
och Stella och Olivia födda 31 januari 2008.
Sarika

Inlägg av Sarika »

Hej
vi har några få saker sen är resten till ensamleken. Ett tips till 1 års kalaset, önska ensamleksaker för det behöver man alltid förnya så att inte leda smyger sig in i bilden :D Vi gjorde så och fick många bra saker som var perfekta för ensamleken i sängen!!

Det är ju också viktigt att inte ha för mycket leksaker framme om man vill att ensamleken ska vara något extra för då blir ensamleksakerna väldigt intressanta :wink:
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
Mimmi-san

Inlägg av Mimmi-san »

Bra idé!
Har ni några bra tips på leksaker till ensamleken? Just nu har han en bok, en solskallra, några klossar, en bil och en Anne Geddes "nyckelpiga" som han älskar.
Mimmi, mamma till Hugo född 8 juli 2004
och Stella och Olivia födda 31 januari 2008.
Sarika

Inlägg av Sarika »

Sök på ensamlek det finns en tråd (som jag inte kommer ihåg vad den heter) där jag och några andra skrev in en del tips.
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
mia75

Inlägg av mia75 »

K-ina skrev:Har alltid varit återhållsam med leksaker. Köper bara till födelsedagar och jul men vi har ändå huset fullt! Fattar inte hur det går till? Barnen får inte ens särskilt mycket från släkt och vänner! Det verkar som om leksakerna förökar sig genom celldelning! :shock:
Ja, precis så är det! På något mystiskt sätt bara förökar de sig! Vi stoppar också undan en massa, resten har vi precis som Linda i ikeas hyllor med korgsystem. Vi har som regel att han bara får ta fram en korg i taget, vill han ha fram en annan får han först plocka undan den första. Det fungerar bra. :D
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"