Fetaost??

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
Tina-Stina
Inlägg: 431
Blev medlem: tor 03 feb 2005, 12:39
Ort: Halland

Fetaost??

Inlägg av Tina-Stina »

Hej!
Läste någonstans att man numera också ska undvika äta fetaost under graviditeten :roll: Vet någon hur det är med det :?: E ju bara sååå sugen på det :wink:
Mvh Tina
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
Gäst

Inlägg av Gäst »

Om den är pastöriserad är det väl inga problem :?:
Och all ost som säljs i osthyllan i affären är pastöriserad vad jag vet. Jag har ätit massor av fetaost :D. Detsamma gäller mozzarella, som många tror att man inte får äta.

Om du inte är säker på om osten är pastöriserad, och inte vill chansa, så kan du ju alltid använda den i matlagning. I lasagne, paj, på varma mackor mm. Det gäller all mat som är på (den fåniga) förbudslistan, utom insjöfisk. Men alla bakterier, som listeria mm, försvinner vid upphettning.

Om det är några nya råd som kommit, så känner jag inte till det. Det är jag isåfall glad över :wink:.

/J
Tina-Stina
Inlägg: 431
Blev medlem: tor 03 feb 2005, 12:39
Ort: Halland

Inlägg av Tina-Stina »

Hej!
Tack för supersnabbt svar!
Nä, jag tycker att förbuden dräller överallt :shock: Snart kan man väl inte äta något :roll: Har för mig att jag åt massor med fetaost när jag väntade grabben..nya rön...nu ska jag ta mig en smarrig ostbit :lol:
Tack för svaret!
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

App app app! [-X Inga förbud, det finns inte. Det finn råd om vad man bör och inte bör äta... Tolkningen om förbudsgraden är alltid ens egen... 8)

Och fetaost är oförändrat.
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.as ... anguage=SV
Tina-Stina
Inlägg: 431
Blev medlem: tor 03 feb 2005, 12:39
Ort: Halland

Inlägg av Tina-Stina »

Hej igen!
Citat:
När det gäller fetaost kan den som är gjord på pastöriserad mjölk (läs på förpackningen) betraktas som ofarlig. Fetaost har så lågt pH att listeria inte förökar sig i den. Däremot överlever listeriabakterien i fetaost. Det innebär att om osten är tillverkad av opastöriserad mjölk som från början innehöll listeria är risken stor att också osten innehåller listeria. Viss försiktighet med fetaostar av okänt ursprung rekommenderas därför för säkerhets skull.

Icas små förpackningar i olja..kan inte vara någon större fara väl? pastöriserad komjölk är den gjord på.
Mvh Tina
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
mari.g
Inlägg: 174
Blev medlem: tis 04 sep 2007, 14:01
Ort: Luleå

Inlägg av mari.g »

Hej!
Nej det går säkert bra :D

Ville bara komentera:
Däremot överlever listeriabakterien i fetaost
Listeria är en bakterie som finns ÖVERALLT i naturen. Du får nog i dig mer av t.ex. sallad och grönsaker. Faran ligger mer i t.ex gravlax som är vacumpackad, i slutet av hållbarhetstiden. Listeria klarar nämligen både kylskåp och vacum... Vill inte skrämmas, mer lugna :D

För info om just listera:
http://www.smittskyddsinstitutet.se/sju ... infektion/

Njut nu av din ost!

//Mari
Mamma till ljuvliga Leo 0707 och Tilde 1108
Tina-Stina
Inlägg: 431
Blev medlem: tor 03 feb 2005, 12:39
Ort: Halland

Inlägg av Tina-Stina »

Hej!
Och tack för svaren!
Nej, tror inte heller att det är någon fara. Gott är det iallafall! :lol:
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Går in med en kommentar till insjöfisk...
Där jag har pratat med en läkare som är övertygad om att det är större risk att missa de viktiga fetterna i fet insjöfisk är risken att få i sig tungmetaller.
Bl.a. ska man ju undvika vätterfisk.
Vättern är en ganska ren sjö. Vattnet går att dricka direkt ur sjön. Hur farligt kan det vara :roll:

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"