Älsklingar födda i början av 08

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Krisse

Inlägg av Krisse »

Vilken vårsol! och ändå sitter jag här inne.. :D Nu är det nog dax att pallra ut sig på en promenad. Annars så ägnar sig jag och Emmy åt att städa och diska. Hon måste snart tro att livet går ut på det som jag håller på varje dag. Hon är inte mycket för att sitta i knät och gulla som mamma tycker om :wink: utan ligger hellre på mage och ser när jag far fram med dammsugaren.

Jag har ju bara fött ett barn (ännu :wink: ) men intressant ide om överlevnadsångesten. Kanske den kan ha att göra med hur tiden i magen var också. För när vi blir stressade etc blir väl barnet i magen det också?

Ang. vagning så har jag förstått att det finns en dvd där Annas visar - hur får man tag på den, går den att köpa någonstans?

Hoppas ni alla får njuta av denna vårsol. Jag brukar kalla mig själv för lyxhustru när någon frågar vad jag gör - för visst är det lyx att få vara hemma med sina barn? Jag tycket lite synd om min man som har egen firma och inte har en chans att vara hemma :cry:
Emmy 080212
Rasmus 091223
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Hej vad mycket kul det händer i tråden. Bara en kort inpassning av mig den här gången:
Alltså, det var nog väldigt traumatiskt när jag föddes. Jag har ju fortfarande överlevnadsångest (34 år gammal) som jag just nu dämpar med en påse Polly.
Pollyträsket :roll: :roll: :roll:
Kan man vagna bort det?
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Nya mamman skrev:Alltså, det var nog väldigt traumatiskt när jag föddes. Jag har ju fortfarande överlevnadsångest (34 år gammal) som jag just nu dämpar med en påse Polly.
Pollyträsket :roll: :roll: :roll:
Kan man vagna bort det?
Jag måste också ha haft det traumatiskt. Marabou Frukt & Mandel. Gärna 200g varianten. Ska prova buffning någon gång :lol:
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
kattklo

Inlägg av kattklo »

Söta pajer!

Här är det ganska trist. :(
Vi får inte bort tårarna och det är mycket av dom.
Låt säga att det är överlevnadsångest, vi lugnar och lägger till, men så fort vi lägger till bryter han samman igen. Han vill inte!
Jag hatar mig själv och mina bröst som jag tror han skulle bita i om han bara kunde.
Han äter ju, direkt efter sov, antingen det är ett längre sovpass eller en fem-minutare given av oss för att han ska bli lugn. Men han vill inte trugas och han vill ha långt mellan målen. 3-4 timmar. Han rusar upp på alla kurvor och har en go dubbelhaka.
Gott så.
Jag skulle låta honom vara om det inte var så att han skrek från tårna och upp, vred ihop hela sitt lilla ansikte, sprutade tårar.

Nu ska jag ut i solen och tanka kraft.
Kotten tankar kraft i vagnen på verandan. Han sover gott i allafall. :sleep:
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Kattklo, vad ska man säga?
Ni har ju felsökt på alla sätt och vis och ändå tutar han.
Önskar att jag hade ett trollspö...

MÅNGA KRAMAR!
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Kattklo:
Instämmer med Ulrika, kunde jag trolla skulle jag göra det. :cry:
Tänker på er!

Har själv börjat gå bakåt på alla sätt känns det som. Varken dagar eller nätter är speciellt bra. Jag får fylla på mycket under daglurar, han somnar under vakentiden vilket gör att jag inte får honom riktigt mätt osv.
Ond cirkel, javisst.
Så jag ska försöka ta nya tag, slänga av mig SM-slav-kappan och ta tag i det här. Svårt bara för jag förstår inte vad jag ska/kan göra som jag inte gör.

/Tessan

kvacke

Inlägg av kvacke »

Det verkar som att vi hamnat lite snett många av oss :cry: .

Kattklo - Jag tänker på er och hoppas att det snart vänder. Jag vet hur det känns när amningen krånglar men har nu släppt ambitionen om att helamma och ger ersättning också. Känns både ledsamt och skönt. Oscar är i alla fall mycket nöjdare och det är huvudsaken!

Tessan - Våra killar behöver lära sig att man sover på natten :wink: . Wilma säger ofta till Oscar när han somnar under ett vaken pass att sova det ska man göra på natten! :D .

Våra dagar funkar bra men nätterna är inget bra alls och jag har frågat lite i min tråd på späda hur jag ska gå vidare. Kom gärna med idéer där om ni har några. :D

Har era älsklingar napp? Hur funkar det med napp för magsovare? Jag tänker att den borde fastna på vägen när han vänder på huvudet.

Idag är det en underbart solig dag och den här mamman ska jobba på att förbättra den coola mamma attityden.

Kramar
Dotter född 051107. Kurad vid 6 månader
Son född 080314. Kurad vid 5 månader
kattklo

Inlägg av kattklo »

Hej!
Tessan: Med Karla upplevde jag att det blev sååå mycket lättare när jag kunde sätta ett schema och "slapp" SM :wink: .
Plötsligt fick hon ju sova 45 minuter på eftermiddagen och ingen behövde försöka övertyga henne om annat och jag kunde lägga 1h vakentid på morgonen eftersom hon inte orkade mer och så vidare. Tror inte du det kommer underlätta för er också?

I huvudtaget så har hela vardagen med Allan (och lite även mina erfarenheter med Karla) hjälpt mig att se SM som den hjälp det är! Hjälp, inte krav eller lag!! :)
Vi har den som en ledstång här hemma men när Allan bryter ihop till exempel blir han ju så trött av det och då somnar han efteråt. Då får han sova för att sedan orka ta nya tag. Äta till exempel.
Allan behöver också avstånd mellan varje mål och har redan börjat äta nästan samma tider varje dag. Oberoende av hur resten ligger liksom (sov, umgänge etc).

kvacke: Napp ja. Har vi provat. Men så har vi ju också provat allt. 8)
Han fattade inte galoppen. Och vi har liksom inte gått och hållt den på plats för att han ska fatta. Hur gör nappälskare?? Tar den direkt??

krisse: din teori om överlevnadsångest har jag oxå varit inne på. Men så var Allans födelse också väldigt tuff.

När jag har mer tid ska jag skriva lite om hur vi dealar med dagarna här hemma. Jag är ju ändå "dippad" så jag tar tag i saker oxå jag gnäller inte bara. :wink:

PUSS!
kvacke

Inlägg av kvacke »

Kattklo - Ger du all mat till Allan på en gång eller väntar du med omgång två tills efter skötning och umgänge? Tänkte bara eftersom han vill ha lång tid mellan målen. Funderar på hur jag själv ska göra för att fixa det så bra som möjligt för min lilleman. Det är ofta under matning 2 som han bryter ihop så kanske är han inte tillräckligt hungrig då.
Dotter född 051107. Kurad vid 6 månader
Son född 080314. Kurad vid 5 månader
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Kattklo: Jo det är klart det blir lättare :lol:
Men jag har ett barn som inte kan vara vaket. Det går bara inte.
Så här gick det när vi skulle till BVC:
Han sov och hade sovit nästan 2,5 timme så jag satte han i bilen och tänkte perfekt, jag ger honom då mat när vi kommer dit, tar 5 minuter. Han vaknar inte i bilen, inte när jag flyttar över till vagn på rygg. Tar av honom naken när vi kommer in. Fullt ös-medvetslös. Jag baxar in flaskan på sovande kille och han äter litegrann.
När vi väger och mäter öppnar han ögonen- PRISA GUDARNA [-o<
Jag passar på och han äter. Somnar :sleep: :sleep:
Han är fortfarande naken så jag petar, petar, använder blöta kalla tvättlappar över hela honom. :sleep: :sleep: :sleep:
Lägger på rygg i vagnen med body och filt, Emma vill till lekparken. :sleep: :sleep: :sleep:
Jag tvingar honom typ att öppna ögonen. :sleep: :sleep: :sleep:
Efter en kvarts tröstlösa försök ger jag upp, har en mysig stund med Emma i lekparken tänker jag.
Efter 30 minuter börjar vi röra oss mot bilen. Då har han varit uppe i min famn för att vakna länge. :sleep: :sleep: :sleep:
Vi är nu hemma igen och :sleep: :sleep: :sleep: :sleep:
Han vill inte vakna. Förmodligen vaknar han om en timme och vill äta lite.

Så... Ge mig era bästa vakentips för så här ser hela våra dagar ut. :sleep: :sleep: :sleep:
Jag sliter mina grå hår på detta barn :lol:

Kramar

kattklo

Inlägg av kattklo »

Men då Tessan, är han vaken 6 timmar på natten? Annars skulle jag inte se några problem.... 8)
Tidiga mornar var det? Grejen är att om jag försöker hålla Allan vaken när han behöver sova krackelerar han ju totalt. MIserabelt för alla. Alltså får han sova.
Du verkar ju ha testat alla tillgängliga knep... vad gör han OM du lyckas? Är vaken och halvtrivs? Eller bryter ihop och gråter efter 5 minuter? Där har man en viktig poäng tycker jag.
Och här ett skämt: Det är väl ersättningens fel. Han blir för mätt helt enkelt.
:wink:

kvacke: det beror lite på. Jag håller koll på klockan eftersom det stämmer till 90%. Sen ser jag ju hur han vaknar. Hackar han i lakanet till exempel, ja då är han ju hungrig även om det bara var 2 timmar sen förra målet (fast det har aldrig hänt). Om han ätit sitt nattmål klockan 5 då vet jag att han inte är hungrig 7 alltså hinner vi sköta först (och mål blir typ 8), men alla andra mål är direkt efter sov.
På kvällen vill han äta oftare och då blir det mer tradionell SM även fast han ofta behöver 10 minuter sov före han kan äta omgång 2.
Blev du klokare? :lol:

KRAM!
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej du Kattklo...
Ja kl 05 vill han gå upp oavsett nattmålstid. Han blir en riktig kvällstrasslare när dagen blir för sovig.
Jag får fylla på otaliga gånger (borde väl egentligen inte göra det) men han somnar inte in av sig själv. Alls.

Näe jag måste nog ta en paus ifrån allt vad detta heter nu för jag blir smått tokig.

//Tessan

Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Tessan.... stay cool, han är inte så gammal än.. 8) :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tack för att ni skriver i den här tråden och hjälper mig fatta och komma ihåg hur det är med nyfödingar! Jättebra hjälp för en sån som mig som måste förbereda sig noga för nya saker.
:D :heart:
Krisse

Inlägg av Krisse »

Halloj på er!

Kattklo- jag hoppas det snart blir bättre. När stor tårar som rullar ner för kinderna -ja då blöder mitt hjärta . Då skulle man kunna ge bort allt man har bara för att se ett leende. :(

Tessan - oj vad han sover, tyvärr har jag inga tips, Emmy har hållit sig bra vaken, jag gick ju förstås över tiden i 10 dagar..
jag håller så med om att det var så skönt när man kunde sätta ett schema på henne, för smekmånad var jag väldigt dålig på :oops: och ville ha koll på en gång.

Men här är det matandet vi kämpar med. Hon äter bara någon minut åt gången och sedan är allt annat mycket intressantare. Vi har testat ömma järngrepp, mörkt rum, tyst rum, livligt rum, i soffan på golvet etc etc. Så det blir fullt med småduttande i 1,5 timme. Om jag trugar blir hon så arg.
Jag förstår inte hur hon blir mätt, som jag hoppas hon blir, även fast det inte är många minuter sammanlagt hon är ätit.

kram
Emmy 080212
Rasmus 091223
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"