Hur ska mina 3 pojkar sova gott, tips?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
sanna79

Hur ska mina 3 pojkar sova gott, tips?

Inlägg av sanna79 »

Hej! Jag är ny här och har faktiskt precis kommit i kontakt med AW och SHN kuren :) Lånade boken på biblioteket och blev genast intresserad.

Tänkte först beskriva hur våran situation är här hemma nu. Kan börja med att säga att vi alla sover i samma rum, etersom vi bara bor i en tvåa :roll:

Noah som är 3 år sover i en barnsäng tillsammans med malte som är 2 år. Leo, 6 månader sover i spjälsäng och vi vuxna sover i "vuxensängen" :) Just nu så försöker jag lägga Leo först, runt 18.15 och han somnar ca 18.30 med lite buffande och napp. Malte ligger jag jämte i barnsängen och håller om tills han somnar ca 19 (om han sovit på dagen) annars lite tidigare. Noa brukar få lyssna på cdsaga eller se film medans jag nattar de andra, sen läser jag bok för honom i sagorummet(klädkammaren) innan han går in i sängen och somnar runt 19.15.

Sen vaknar Leo oftast runt 22 och får då välling. Sen vaknar han igen vid 4-5 tiden och får välling igen, är "livrädd" att han ska väcka de andra så jag tar snabbt upp han och ger välling som jag har färdig i termosen :P Sen lägger jag han som somnar om (ifall inte maltehunnit vakna ännu :roll: ) För sen vakanr Malte alltid mellan 05-05.30 och börjar då tjattra och ibland skrika, och jag försöker få han att att somna om men det är lönlöst så jag går ut ur rummet med honom så de andra får sova. ligger sen i soffan med honom tills Noah stigit upp, och det gör han oftast strax efteråt.

Malte hade spjälsängtidigare men han började klättra ur den och då ick han börja sova med storebror istället. Ska tillägga det att han nästan alltid vaknar mitt i natten oxå och skriker och lägger sig jämte oss i vår säng. Sen om jg får Malte till att sova på dagen (vilket jag jobbar för varje dag) så sover han oftast 1-1,5 h efter lunch och då väcker jag alltid honom. Noah sover inte på dagen och har precis börjat dagis 15 timmr i veckan. Leo sover minst två gånger per dag beroende på vilken tid han vaknar på morgonen.

Som ni märker så är det ju inga hållbara nätter om man ska orka leva länge till :wink: :) Men så länge alla sover i samma rum så känns det nästan omöjligt med några kurer eller? Vi ska få en 3:a om ca 2 månader och då tänkte vi lägga stora pojkarna i ett rum och då inöra Maltes spjälsäng igen, vad tror ni om det? Och vi tänkte då även börja "kura" Leo (som fortfarande kommer få sova inne i vårt rum) Måste ju bara stå ut fram tills dess :) Men det gör man ju såklart :roll: Kände bara att jag ville skriva av mig, det verkar finnas många kloka mammor härinne med sund syn på många saker :) Kram
mamma till 3 pojkar Noah, 0501 Malte, 0604
Leo, 0710 och flickan Ida 090414
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej och jättevälkommen hit :!:

Jag lovar att du kommer att ha mycket trevligt härinne, det är ett underbart forum med massor av trevliga människor!

Hmmm, det låter onekligen lite tufft att köra en kur med alla fem i samma rum, det ska jag väl erkänna :? trots att jag brukar försöka se det mesta rätt positivt :wink: :!:
Jag tycker nog att det bästa för er är att ni siktar på att kura alla tre rätt över samma kam när ni kommer till nya lägenheten, och fram till dess plugga på och utnyttja det här forumet :!:

Fundera också på ett bra schema med dagvilor, social delaktighet, utevistelse och mattider, så har ni det "jobbet" gjort när det är dags!

Och som sagt, fråga på här, för det finns alltid nån som har bra tips att komma med!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
sanna79

Inlägg av sanna79 »

Okej, tack ska absolut plugga på ordentligt. Vet inte riktiigt hur vi ska stå ut fram tills vi flyttar men jag försöker förbereda så gott det går fram tills dess.
Jag undrar lite....

Om man behöver ändra lite tider i shemat ex när Leo blir lite äldre och man vill lägga till lite mattider och minska sovstunderna tex är det inga problem då eller?

Tycker ni som har flera barn att det är bäst att lägga barnen var för sig eller tillsammans? Jag har ett litet drömscenario som jag inte vet om det är rimligt? Ställer jag för höga krav eller skulle det kunna se ut så här efter jag "kurat" mina barn :roll: :roll:
Leo (6mån): sova 18.30-06.30, vila 09.00-10.00 :) vila 13.00-15.00 och äta däremellan då :)
Malte(2år, och den med mest sömnproblem ft)Sova 19.00-07.00, vila 12.00-1300
Noa:(3år) Ska jag lägga han samtidigt som Malte så gäller samma tid, Annars tänkte jag 19.30-07.00

Vad tror ni? hur har ni det?

kärlek :)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej. igen!

Jag har som du, haft tre småbarn fast i två omgångar :roll: och jag har alltid haft samma läggtid och samma morgontid till dem, från fem månaders ålder.

Vi lägger barnen åtta och de sover till sju. Och de tiderna har vi länge!

Mina tonåringar lägger sig senast 21, och sover till 07.

Så jag tycker absolut du ska sikta på att ha samma tider för barnen, så inte kvällarna blir utdragna.

Förslag:
Leo:
Natt 19-07

Sovpass ett: 9.00-9.45 (45 minuter är naturligt sömnrytmpass, vilket en timme inte är!)

Sovpass två: 12-13.30 (1½ timme)

Sovpass tre: 16.30-16.50 (20 minuter)

Man brukar ha tre sovpass till runt åtta nio månader, jag tycker det är lite väl tidigt att ha två pass redan vid sex månader.

Malte:
Natt: 19-07

Vila: 12-12.45 eller möjligen 12-12.30, så att det blir ett naturligt sömnpass!

Och så Noa då:
Natt mellan 19-07

Det är mitt tips!

Sen när du väl kurar så följer du schemat till punkt och pricka i två veckor, innan du funderar på ändringar, allt för att ge barnen en ärlig chans att ta till sig det här ordentligt!

Redan nu kan ni börja med att ha fasta mattider, utetider osv om ni inte har det, så går det så mycket smidigare när ni liksom redan är inne i tänket :wink:

Vad tror du om det här?

Jag bollar gärna med dig!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Nancy

Inlägg av Nancy »

miar70 skrev:Malte:

8) Kära Mia, ville bara berätta att jag tror det smög sig in ett skrivfel här :wink: Skall det kanske stå 12-13.30 :?:

:heart: Kram från Nancy
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Nancy skrev:
miar70 skrev:Malte:

8) Kära Mia, ville bara berätta att jag tror det smög sig in ett skrivfel här :wink: Skall det kanske stå 12-13.30 :?:

:heart: Kram från Nancy
:oops:
Men Nancy :!: TACK :heart: Tänk att du såg det! Såklart ska det vara precis som du skriver, vilken TUR att du var så observant!
sanna79

Inlägg av sanna79 »

Tack för att du tar dig tid att hjälpa mig :) :) Det värmer.

Jag tycker dina tider ser bra ut. Ska nog sikta in mig på 1,5 timmas vila till Malte. Han ska förmodligen börja dagis till hösten och de brukar ha sin vila precis mellan 12-13.30.

Känns ju faktiskt mycket bättre att ha 3 vilostunder till Leo. Nu har han sovit jättedåligt på dagarna i några dagar? Tror det är för att han blir väckt redan 05.30 på morgonen och kan inte somna om, sen blir liksom hela dagen lite störd. :cry: Vi försöker att ha ganska fasta mat och sovtider allaredan men det är lite svårt de dagar Noa går till dagis för då är vi liksom ute redan vid 8, så det tajmar inte riktigt med Leos vila, men jag ska tänka lite mer på det... :roll: Tycker du att man ändå kan ha en lyssnar saga på sen när de ligger i sängarna, eller ska man hålla det utanför sängen? Jag funderade på att ha olika tider till de mest för att jag tänkt att Leo ska ligga i vårat rum och Malte och Noa i eget rum sen, och det är ju svårt att va på samma ställe samtidigt :wink: Men kanske är det så att de kan sova alla i samma rum sen om dessa "sova hela natten -nätterna funkar?) :) Sover dina barn i samma rum?
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Gókväll :D

Vi brukar ha sagoläsning i vår dubbelsäng på kvällen, eller i soffan, och sen busar vi innan läggning!
En viktig del i shn är skrattet till gónattet; att barnen ska avsluta dagen med skratt i magen! För även om resten av dagen varit lite si och så, så avslutas den på ett roligt sätt och man sover så mycket bättre om man är glad :D !
Så jag tycker ni ska ha sagoläsningen INNAN kvällsbuset!

Mina tre små tjejer delar rum, och mina två äldre flickor hade samma rum tills de var 10-11 år, och jag ser bara fördela med det! Så om jag får råda dig, så tycker jag att du kurar den lille i ert sovrum och de två äldre i deras rum, och när läggningarna och nätterna är stabila, så flyttar ni ihop pojkarna! En vinst för alla!
Mina barn vaknar ALDRIG av varandra, även om en av dem skriker som tusan så sover de andra två som grisar, och så tror jag de flesta här på forumet har det med samsovande syskon!

Och när man lägger barnen, så är det inte så att man dröjer sig kvar i rummet med dem, det är BARA första och ev lite av andra natten som man stannar inne och lugnar barnen i sängarna. Så jag tycker inte du ska oroa dig för att du blir "låst" vid ett barn under läggningen - när du kurat barnen så tar själva läggningsproceduren högst en minut eller två per barn :D :!:

Kram Mia
sanna79

Inlägg av sanna79 »

Gokväll.....Okej, det låter ju toppen :) Jag kan inte riktigt tro på att vi kommer få sova en hel natt här, men kan inte nog tacka ifall det blir så :)

Det som är så otroligt jobbigt just nu är att Malte vaknar runt 05 varje morgon och att han även drar med Leo. Och om Leo hör Malte på morgonen så spritter det i hela kroppen på honom och han börjar jollra hejvilt, och då blir Malte uppspelt och hänger på. Men det går väl inte göra nåt åt det förrän det är dags att kura :roll: Kom på att Jag hämtar Noa på dagis 3 dagar i veckan vid 2 och måste då ta bussen 13.20, mitt i Maltes vila, men jag får såifall göra så han somnar i vagnen de dagarna. Är det annars ok att de tar dagsvilan i sängen?
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej!

Det bästa är att ha vilan på samma plats varje dag, mina barn har alltid haft långa vilan i sängen - mest beroende på att de sovit bäst i sängen, men även på att det är mest praktiskt för oss.
Du skulle ju kunna ändra sovtiden så att den passar er alla dagar, till 11.30-13 kanske? Under tiden du kurar är det ganska viktigt att du håller dig till en sovplats, för att skapa fasta rutiner och förutsägbarhet. OM han sover bra i vagnen, så kan du ha luren i vagnen alla dagar...
Du får fundera över det här lite, det är det som är så bra med att vara ute i tid med planerandet :wink: :!:

Kram Mia
sanna79

Inlägg av sanna79 »

Okej :) Ska känna efter lite var han sover bäst. Som det är nu så om han inte sover i vagnen så lägger jag mig med honom i barnsängen och håller om honm tills han somnar. Detta vill jag ju inte heller hålla på med sedan när jag återinför spjälsängen.

Jag funderar lite på mattider. Äldsta pojkarnas mattider är samma tid varje dag och så har det varit länge, funkar perfekt! Men Leo är annorlunda. Amningen funkade inte denna gången så han fick tillägg från 3 mån och nu får han välling och etersom detta då utgör basfödan så vet jag inte riktigt hur jag ska klämmaa in annan mat :?: Ska det vara exakt 3,5 timmar mellan målen eller kan det vara kortare tid? Ska ett vällingmål utgöra ett mål eller kan man smyga in det lite emellan?
Såhär ser det ut nu. ca 06.30-havregrynsgröt, 09.00-välling, ca11.30-lunch, 13.30-välling, 18.00-välling. Sen välling minst en gång på natten ibland 2...Han har ju inte ätit "vanlig" mat så länge så det är liksom för tidigt att byta ut ett mål tycker jag, sen måste ju mattiderna stämma överens med sovtiderna oxå. Kanske skulle jag kunna skippa vällingmålet vid 09.00 egentligen. Han somnar oftast så bra när han fått välling, därför jag brukar ge i samband med den :)

Jag får gnola lite på detta :) Han kommer ju vara typ 8 månadernär jag kan kura på allvar och då kanske jag kan byta ut flera mål.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej!

Jag tycker du ska försöka fasa in lillen i stora pojkarnas mattider, det är enklast för alla!

Här är en schemainspirationstråd om du behöver lite tips:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=153

När han är åtta månader är han absolut redo för att äta ordentlig mat på dagen, både lunch och middag.

Välling
Frukost
Lunch
Mellis
Middag och
Välling

Och nu ska han lära sig somna utan vällingen, det kommer att göra att han sover mycket bättre! För om han somnar med vällingen förväntar han sig att vällingen ska vara kvar när han vaknar också...
Rekommendationen är att ge välling max tre gånger per dygn, så försök att gå över till mer fast föda nu tycker jag! Du kan kanske hellre ge ett extra grötmål..?

Men som sagt, jag är mycket för att förenkla vardagen så mycket det bara går, och att ha gemensamma måltider är bekvämt tycker jag! Annars går halva dagen åt att få till maten åt alla :wink: :!:

Vad bra att du funderar och knåpar :D

Kram Mia
sanna79

Inlägg av sanna79 »

Okej! Men hur nära sovdags får sista vällingmålet vara?
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

sanna79 skrev:Okej! Men hur nära sovdags får sista vällingmålet vara?
Nära!
Min lilla äter välling alldeles innan läggning, men vi är noga med buset efteråt!
sanna79

Inlägg av sanna79 »

Okej :) :) Jag funderar nu på om jag kan köra en liten eftermiiddagskur med Malte? Jag tänkte att jag kan sätta in spjälsängen i sovrummet och sen efter lunch när han ska ha sin vila, så kan jag börja ramsa med honom när han klättrar ur. Sen efter ett tag när det accepteras och han kan vila där, så kan han börja sova där på natten?Vad tror du? Kan det funka? :?

Känner näligen nu att det :? r helt ohållbart, min man ska dessutom jobba borta väldigt mycket nu och jag vill styra upp deras sovtimmar nu :) Malte mr ju dessutom mycket bättre om han sover ordentligt efter lunch.

Jag tänkte liksom att jag får börja med honom, så när han kan sova en natt i sin säng så tar jag tag i Leos nätter och dagar. Jag har ju såklart börjat redanär han äter två gånger varje nu och försöker hålla mig till ungefärliga tider, men det känns väldigt svårt när han äter 2 gånger på natten (han är ju inte så hungrig på dagen och dessutom många gånger helt övertrött :cry: )

Sen funderar jag oxå på om man har olika ramsor liksom beroende på om det är natt/dag/tidig morgon??

Kram :)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "