Så mycket tårar!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
vitsippan

Så mycket tårar!

Inlägg av vitsippan »

Hej!
För tre veckor sedan kurade vi vår yngsta son som är knappt 5 mån. I början gjorde han stora framsteg - från att ha vaknat nästan varje timme nattetid sov han 4:e natten mellan 19.15 till 6.15!!! Men sedan har det inte gått framåt utan snarare bakåt :(
Läggningen vid 19 går förhållandevis bra - lite protester men tyst efter ca 10 min. Sen sover han bra fram till någon gång mellan 3.30 och 5.00 då cirkusen sätter igång. Han vaknar och gnäller. Vi avvaktar och därefter lägger tillrätta och ut med ramsanx4. Ibland blir han lite lugnare några min och sedan sätter det fart igen och då har jag både testat att bara ramsa ca varannan min eller gått in och buffat och ut med ramsa. Men det känns inte som det spelar någon roll vad vi gör. Han blir argare på en gång eller efter några min. Somnar han om så är det endast för några min. Bättre blir det ju inte av att han väcker storebror som är två år och så sätter han igång med orkester också. Så blir det inte mer sömn för familjen den natten. Vi bor trångt så hela familjen är tyvärr tvungna att sova i samma rum. Inte någon natt har han sovit till 6 som han gjorde 4:e natten. Jag förstår inte...
Middagsluren är också jobbig. Ofta somnar han ganske bra då också men vaknar efter ca 30 min och är jätteledsen och sover ibland inte alls mer sedan.

Vårat schema:
7.00 godmorgon! (oftast håller i dock inte ut så länge utan tar upp honom vid 6.30) - amma, byta, amma
9.00-9.45 sova i vagnen
9.45 amma
11.45-13.15 sova i sängen
13.15 amma
15.15-16.00 sova i vagnen
16.00 gröt + amma
18.00 amma, byta, amma, "skrattet-till-gonattet"
19.00 godnatt!

Hjälp snälla, jag är så trött och så trött på tårar :cry:
Stolt mamma till Emil född 060428 och Jonatan född 071201
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej och välkommen hit :heart: :D

Det här ska vi snart nog få ordning på. Tårar, trötta mammor och trötta barn vill vi ju inte ha :wink:

Så här tänker jag:

Schemat ser bra ut tycker jag, men jag funderar på mat :-k . Kan vara så att han är hungrig. Har ni börjat med smakisar ännu? Vid fem månader har jag märkt att mina barn inte längre klarar sig på endast bröstmjölk och dessutom sova 12 h. Så då har jag givit gröt på kvällen och smakis av puré till lunch plus ammat. Så har jag löst det och efter någon vecka så har de återigen sovit som små grisar. Ju mer jag tänker på det desto mer troligt är det at det är hunger. När man fortfarande har nattmål kvar så infinner det sig oftast vid 4.00 och der är ju då era problem börjar. En tanke kanske :roll: :wink:

Så det jag skulle göra är att introducera mat på schemat. Vad säger du om det?

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Antonias mamma

Inlägg av Antonias mamma »

Jag håller med ovanstående. Om du bara ammar fram till gröten och inte ger några smakportioner än så är det nog dags, om nätterna ska kunna bli bättre. :idea: :D
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
vitsippan

Inlägg av vitsippan »

Tack för ditt svar :)
Ja, det är ju mycket troligt att det är hunger - han hugger verkligen bröstet sedan när det blir dags.
Jag har faktiskt börjat med lite smakportioner idag, lite potatis. Men det tar ju ett tag tills det blir ett ordentligt mål.
:arrow: Tycker du att jag ska ge smakportionerna direkt efter han har sovit middag 13.15?
:arrow: Han får gröt strax efter 16 och sedan ammar han lite så vi är klara med det målet strax före 17, sedan börjar jag kvällsamningen 18. Är det ok? Provade förut att ge gröt vid 17 men då hade han ju just ammat klart och ville knappt ha någon gröt och sedan ville han knappt ha bröstet heller vid 18 så det kändes inte så bra.
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej vitsippan!

Nu när jag tänker efter lite så ligger nog mattiderna lite tokigt tror jag. Här får vi nog klura lite :-k Kanske skulle det kunna se ut så här i stället:

7.00 amma
9.00-9.45 sova
10.00 eller 10.15 smakis plus amma
11.45-13.15 sova
13.15 amma
15.15-16.00 sova
16.30 gröt plus amma
18.00 bad
18.30 nattslurk (amma)
19.00 sova natt

Här blir ju lunchen lite tidig kanske men om ett tag kanske du kommer amma och ge gröt på morgonen och då kan ju lunchen förskjutas till 11.00 eller så. I det här schemat får du gröten lite närmare natten och nattslurken också lite förskjuten. Endel fyller på nattslurken med urpumpad BM från morgonen eftersom den mjölken oftast är tjockare och fetare. Andra ger lite banan eller ersättning om man tror att de får i sig för lite. Men jag tror att det här borde funka. Vad tror du? :roll: :wink:

Vi kan ju klura lite till gemensamt kanske? :roll:

Ida

www.sovgott.net
vitsippan

Inlägg av vitsippan »

Jag håller med om att det kanske är bättre att ge smakportionerna på förmiddagen istället annars blir det ju bara amning på förmiddagen och mycket "mat" på eftermiddagen. Men några frågor till...
:arrow: Jag har läst någonstans att man ska satsa på att amma inom en timme, därför börjar jag kvällsamningen kl 18 men han vill sällan amma till 19 då. Kanske gäller det mindre barn :?:
Ofta så ammar han intensivt på första bröstet, jag bryter efter ca 25 min för blöjbyte och pyamas och sedan fortsätter jag med andra bröstet men då är han inte lika intresserad av att fortsätta. Är det bättre att jag byter innan jag börjar amningen överhuvudtaget och att jag börjar amningen lite senare alltså :?:
:arrow: Lilleman ratar flaskor så jag har gett upp ersättning men banan lät ju intressant. Ska jag ge det innan han kvällsammar då :?:
Krümel

Inlägg av Krümel »

Hej,
apropå ammandet så är ju sonen så stor nu så jag skulle erbjuda andra bröstet på en gång. Det borde gå nu att "äta allt i ett svep" så att säga. Jag tror egentligen att det är att amma inom 45 minuter som "gäller" nu. Meningen med det är ju att målen inte ska bli för utdragna. Äts det kortare tid så är ju inte det nåt problem. Så börja amma senare du, tycker jag.

Sen är det rätt många här som ökat på smakportionerna i princip den takt som barnet vill. Dvs. ger så mycket som går i, rätt snabbt. Man måste inte vara så försiktig men ska såklart vara uppmärksam på om magen funkar eller annat som allergi.
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej vitsippan!
Jag har läst någonstans att man ska satsa på att amma inom en timme, därför börjar jag kvällsamningen kl 18 men han vill sällan amma till 19 då. Kanske gäller det mindre barn
Ofta så ammar han intensivt på första bröstet, jag bryter efter ca 25 min för blöjbyte och pyamas och sedan fortsätter jag med andra bröstet men då är han inte lika intresserad av att fortsätta. Är det bättre att jag byter innan jag börjar amningen överhuvudtaget och att jag börjar amningen lite senare alltså
Nu är han så stor att måltiden intas på 45 minuter. Det jag skulle gjort är att amma bröst ett och direkt efter bröst två utan byte och påklädning. Det skulle jag göra innan i samband med badet.
Lilleman ratar flaskor så jag har gett upp ersättning men banan lät ju intressant. Ska jag ge det innan han kvällsammar då
Här kan man resonera lite olika. Antingen ger du banan först så att du är säker på att han får i sig den, för att därefter amma. Eller så ammar du först så att du är säker på att han suger ordentligt och att mjölkproduktionen stimmuleras ordentligt. Men han kan då bli för trött för att orka äta bananen :roll: Jag personligen har givit bananen först och ammat sedan. Men mina barn ha alltid varit lättammade och väldigt intresserade av bröstet. Så här får du själv avgöra vilket du tror passar er bäst :wink:

Du ska se att så fort han börjar äta mer på dagarna så kommer nätterna bli lugnare. För på mätt mage så sover man bättre :wink:

Ida

www.sovgott.net
vitsippan

Inlägg av vitsippan »

Hej,
Det var länge sedan du skrev men dagen efter blev jag plötsligt allvarligt sjuk och låg inne på sjukhus 2 v. Min man och lilleman fick ligga över på sjukhuset med mig men rutinerna spårade ut pga att vi inte ville störa andra patienter mm.
Hur som helst så har det blivit bättre igen nu. Lilleman äter bra och sover bättre. Vaknar dock alltid för tidigt, ofta vid 5, och har svårt att somna om. Men han är i alla fall mer harmonisk när han vaknar och kan ligga och prata lugnt utan att vi behöver ingripa. Tills han kommer över på rygg, då blir det högljudda protester för han kan inte komma tillbaka på magen så då lägger vi honom tillrätta vilket kan behövas många gånger. Kanske inte är så smart? Vid 6-tiden brukar det bli ohållbart och ofta tar vi faktiskt upp honom för tidigt enl schemat.
Sen tycker vi att det är svårt att hålla hårt på rutinerna när han är sjuk vilket han har varit mycket - verkar bli ett "öronbarn". När han är snuvig kan han inte ta tummen och då blir han jätteledsen och kommer inte till ro. Hur brukar ni mer rutinerade tänka kring schemat vid ínfektioner?
Tack för hjälpen hittills! :heart:
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Vad kul att höra av dig, men så trisst att du varit sjuk :cry:

Jag är ganska cool när det gället sjukdomar, trots att min kille har återkommande krupp vid inprincip alla infektioner, men jag brukar försöka underlätta så gott det går, och jobba förebyggande, jag höjer upp huvudändan, öppnar fönstret/ vädrar ur, ställen en balja med hett vatten under sängen, ger alvedon, ger nezeril. Allt innan läggning och faktiskt brukar han sova riktigt bra, och vaknar han och frågar så får han ett svar som heter duga.

På dagarna använder jag marginalkvarterna på alla lurar och 5 minutare alt 20 minutare vid behov, men oftast räcker kvartarna och lägga 30 min tidigare.

Gällande tidiga morgnar:

1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter han? Om han blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter honom sedan vara. Om han fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills han blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick samma tid varje morgon, stäng av den och gör GLAD morgon.

2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hans protester, sätt på musik utanför hans rum i en volym som överröstar hans protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hans protester avtar. När han tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.

3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hans protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör han att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på sonen. Kryp i säng igen när han somnat. Gör som ovan med glad morgon.

Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover han nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara sonens frågor på ett betryggande sätt som ger honom signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"