Åka till Philadelphia? (och vad kiropraktorn säger...)

Frågor besvaras av tre svenska föräldrar, som har eller har haft sina barn på IAHPs neurologiska utvecklingsprogram. Av förklarliga skäl kan de inte besvara frågor kring enskilda barn de inte ens mött.
Mata
Inlägg: 806
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:31
Ort: J?rna

Inlägg av Mata »

Puuuh.... Tänkte att du köpt fel biljett! :D

Skriver ett personligt meddelande till dig...
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Jag har varit jättenervös i hela dag!

Jag tänkte också att du hade köpt fel biljett, och att resan inte kom att bli av!

Jag sitter här och funderar på vilka fler goda råd jag kan komma med...

Var förberedd på att det råder sträng diciplin under lektionerna. Man får inte äta något, inte prata med varann, inte avbryta föreläsaren för frågor och inte gå på toa. (Så gör toabesöket innan ni går in... Går man först ut av salen, får man inte gå in igen för nästa lektion börjar. Man får sitta utanför och lyssna på högtalare). Till en början reagerade jag voldsamt på den "militära strängheten", men jag kan säga att jag har aldrig varit så konsentrerad under någon kurs någon gång. Det var inget som störde! (IAHP har givetvis en god orsak till dicilpinen), och även om kursen varade till åtta på kvällen, så gäspade jag inte en enda gång. (det kan man tacka de 14 graderna, och makalös god ventiation). Det var så att alla kurser jag har gåttt på sedan har jag suttit och retad mig på småprat och vandrande folk i salen. Och den dåliga luften...

Använd rasterna konstruktivt! Har ni själva inga frågor, så lyssna när andra föräldrar frågar. Man kan lära MYCKET av de svaren de andra föräldrarna får.

Sen är dagarna så intensiva, och så känsloladdade (det är ju era barn det handlar om!), så planera inte in något annat än kursen under den veckan ni är i Philadelphia. Ni kommer ändå inte hinna/orka.

Och hälsa så gott från mig (Felicias mamma) till Teruki, om ni möter honom.

Hur ska ni ta er dit? Flyg till Philadelphia, eller New York?
Mata
Inlägg: 806
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:31
Ort: J?rna

Inlägg av Mata »

:lol: , ja det var lite skräckinjagande det där! JAg trodde först det var jag som spejsat (ni har väl märkt hur jag är...), men sen blev jag ju orolig att det var fel på Stellas mammas biljett.

Vi har ju fått hur mycket information som helst inför kursen. Bla reglerna som du beskriver. Det låter jättebra. Nej, jag har verkligen inga planer förövrigt, bara sova, eventuellt äta lite.

Ja, nu har jag lite resfeber. Och hoppas ingen blir sjuk!

Såg på schemat att Glenn Doman själv håller i flera föredrag. Kan det vara sant? Jag trodde nog han höll sig mer i bakgrunden nuförtiden.
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
Stellas mamma
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 12 dec 2007, 14:19

Inlägg av Stellas mamma »

Tänk vilken present att vakna och läsa att ni har oroat er över mig, fast vi aldrig ens träffats! Det är inte för inte som jag känner mig närmare människorna på detta forum än många av mina så kallade riktiga vänner!
Jag är själv gymnasielärare så jag vet verkligen vikten av koncentration i ett klassrum.
Jag känner mig grymt förberedd: IAHP har varit mycket tydliga och pedagogiska, Hege har stöttat med sin entusiasm och familjen som har hemsidan hjarnstimulans har ända sedan i december då jag tog mina första stapplande steg mot Philadelphia varit ett fantastiskt stöd och kunskapsbank åt mig. Jag kan verkligen inte nog hylla dem!
Det ska bli så spännande, tänk att man faktiskt kommer iväg, trots tre barn och ett i magen! Jag kommer att flyga till Newark (New York) och sedan ta ett tåg till Philadelphia och sedan ett till som går till Chestnut Hill.
mamma till fyra flickor födda 1992. 2001, 2007 och 2008.
Mata
Inlägg: 806
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:31
Ort: J?rna

Inlägg av Mata »

Jag åker också genom Newark, men har ju lyxen att bli skjutsad.
Ja, visst är det otroligt att man ens kan åka när man har tre barn. Jag har i alla fall ingen i magen..Ska skriva dig ett PM
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

åh vad jag blir avis!

Visst berättar ni..?

:D

/Fjällmor
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Jag tror Domanföräldrar är lite som oss AW-föräldrar. Även om vi har fullt upp med vårt eget, så har man alltid tid att hjälpa någon annan...

Innan man kommer så långt som att man bestämmer sig för att åka til Philadelphia, så har man ofta fått hjälp. Och det behövs! Det är ett stort steg att ta, och för många så börjar en ny tidsräkning. Före och efter WTD-kursen.

Hela vägen behöver man någon att rådfråga, man behöver pepp och stöd, man behöver draghjälp när det är som tyngst, och man behöver någon (som fattar!) att dela glädjen med när framstegen kommer.

Jag är så glad för att ni har hittat hit till den lilla hjälpen jag kan erbjuda (inte varit i Philadelphia på fyra år!), och att ni har hittat till hjärnstimulans, som är lite mer uppdaterad än mig :oops: . Jag är så glad för att ni har fått hjälp! Och att ni två ska åka tillsammans! Bara det! Ni kommer knyta band som gör att ni står starkare när ni kommer hem till Sverige igen.

Och ni är AW-föräldrar... Ni kommer vara hästhuvuden före de andra med att fatta vad Doman pratar om. Ni kommer upptäcka att Doman pratar om barn på AW-sätt. Jag glömmer aldrig hur facinerad jag blev av just det. Det hade jag aldrig hört förut. Jag trodde kvinnan var ensam om att tycka att barn är människor...

Och Glenn Doman... Visst kommer han att hålla i några föreläsningar (om hälsan tillåter). Bättre föreläser har jag aldrig hört. Och Anna älskar honom.

Nu skriver jag mig helt bort här, det jag skulle säga var: Ha en riktig trevlig resa! Må så bra, och kom starkare hem igen. Titta noga på era barn innan ni åker. Ni kommer se dem på helt annorlunda sätt när ni kommer hem igen.

Kram, Hege
annanl
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 13:03
Ort: Strömbäck

Trevlig resa Mata och Stellas mamma!

Inlägg av annanl »

När vi var med Oskar på revisit i slutet av oktober hade vi Glenn Doman som föreläsare en del. Det kändes även kul när vi kom gående till institutet då med Oskar och han och hans fru kom körande och de stannade till bilen och vinkade så glatt! Om vi inte bett att få åka till Italien ett tag skulle vi ha varit där ungefär samtidigt som ni kanske någon vecka senare. Men nu kommer vi att åka på revisit till Pisa istället i juli.

För mig känns det jättebra att få göra detta för Oskar och för hela vår familj!

När jag läste boken kunde Oskar bara stjärthasa och/eller kaninhoppa inte korsvis krypning. Han har tagit creeping victory och vi jobbar hårt på att han ska få walking victory i juli. Oskar går nu inomhus om än vingligt men för att ta walking victory ska han klara att gå 4 meter på max 10 sekunder och till detta är det ännu en bit kvar. Jag hoppas att vi klarar detta men ett är säkert gåendet blir sakta stabilare. Även talet har utvecklats. (Det har även hänt endel andra positiva saker med Oskar en är tex att han har Reading victory, eftersom att alla barnen på intensivprogrammet har denna typ av hjärnstimulans också. Han är torr nattetid nu mm.)

Jag ville bara skriva lite framgångar för att peppa ytterligare.

Ha en trevlig resa hörni!!

/Anna
mamma till storasyster -99 och lillebror -02
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för hjärnskadade barn "