Nyfödd –hjälp, vad gör jag för fel

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
rebekka4

Inlägg av rebekka4 »

tack ida.

nu tror ni inte att jag är klok och kanske skall jag också vara bättre på att ta dagen som den kommer. men var hos husläkaren i dag som konstaterade att josefin inte har öroninflamation - inte mera iallafall... hon är förkyld och det kan ses lite i öronon men alltså inte inflamation. har gett henne homeopatmedicin och kanske är det därför. MEN hon uppför sig fortfarande lika knepigt... alltså gråter omotiverat, vill inte äta riktigt - ja nu tar hon bröst och flaska ¨först, får kanske i sig runt 60 ml flaska men uppför sig annars som jag skrev i går. gråter och petar ut nappen och bröstet med tungan eller gråter bara jag närmar mig med flaska eller bröst... och vill helst att jag skall gå runt med henne för att lugna henne... har också glada ögonblick men mest denna gråten...

och att lägga ner henne för att sova kan jag glömma. hon sov när vi åkte bil i dag annars sover hon max 45 min i vagnen efter jag har lagt hennne när hon är lugn och jag har vagnat lite. men sen är det uppvakningar hela tiden...

ja nu är jag förvirrad om igen...kanske är det bara en fas... men det är som om hon är missnöjd oavsett och hon v ill alltså inte äta rätt mycket. borde hon fortsätta att vilja ha så mycket som hon ville de dar när hon åt som en häst?...

hon sover ok på natten... bortsett från i vargtimman då, som jag skrev i går.... :? :? :? :? :? :? :?

förlåt...
ulrika
Ulrika med Rebekka, född aug. -04. Sov hela natten när hon var 4 månader (vagnade) men har alltid varit en piggelin;-) Särskillt på dagarna.

Liten ny flicka - Josefin - född 11 feb 2008;-)

Bor i Köpenhamn (sen 1990) och Rebekkas och Josefins pappa är dansk.
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Du jag funderade på en sak. Du säger att hon inte vill äta och är förkyld. Har du prövat att ge alvedon? Kan ju vara så att hon har ont i halsen eller blåsor i munnen. Jag fick det tipset från sjukvårdsupplysningen. Om hon svarar bra på alvedon så vet du att hon har ont någon stanns och kan då ge henne smärtstillande så att hon får i sig. Vad tror du om det? :roll: :heart:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
rebekka4

Inlägg av rebekka4 »

Tack för förslaget Ida - har testat. Det dygnet jag trodde hon hade öroninflamation fick hon Alvedon, men det hjälpte inte på hennes konstiga beteende. Hon har ju varit förkyld många gånger i sitt korta liv och har aldrig tidigare reagerat så här på en förkylning och som sagt har hon fått kollat både öron och hals.

Sammanfattning:

Hon gråter mycket - verkar som om hon har ont, men är också glad on-off och jollrar - men inte alls lika ofta som hon brukar.

Hon tar både flaska och bröst, men ångrar sig ofta och börjar böka eller aslipa - alternativt skriker och gråter hon bara jag försöker sätta henne eller lägga henne i den position som hon brukar äta, som om hon vet, att nu är maten på väg och "jag vill inte". Om hon inte gråter och skriker, så trycker hon ut nappen eller bröstet med tungan och om jag trugar skriker hon... Hon kräks också lite då och då - något som hon annars har gjort mycket sällan...

Borde kanske konkludera att hon är mätt. Men det är hon inte... Inte om man skall tro att en mätt och nöjd unge sover gott. För det gör hon inte. Vaknar - ofta mycket gråtande - oftast inom 30 min men "alltid" inom 45 min. Och är svår att vagna lugn - när hon väl somnar till vaknar hon typiskt med 5-10 minutersintervaller resten av sovpasset.

:?: Kan det fortfarande vara så att hon är hungrig och inte blir nöjd? Och att jag därför bör börja måltiden så fort hon vaknar (ofta är hon uppe ca 15 min. för hon intresserar sig självmant för mat nu) och så gå direkt till flaskan så att jag ser till at hon blir nöjd lite fortare. Har en liten känsla av att hon sväljer en del luft för att hon är ivrig...

:?: Kan det vara någon annan "åkomma" eller kan förklaringen "bara" vara gaser och rapar...???

:?: Läste någonstans på forumet att man kan lägga de vakna, evt vagna, låta vagnen stå och så gå en promenad och på det viset arbeta förbi skarvarna. Är det något jag borde testa, eller...??

Hon är rätt så trött efter flera dagar med orolig sömn - är dessutom plötsligt känslig för ljud och lättväckt - så jag skulle gärna vilja lösa detta nu och hjälpa henne...

Ulrika
Ulrika med Rebekka, född aug. -04. Sov hela natten när hon var 4 månader (vagnade) men har alltid varit en piggelin;-) Särskillt på dagarna.

ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Med gemensam tankeverksamhet ska vi greja det här. Nu blir det ju varken hackat elle malet låter det som :-k
Kan det fortfarande vara så att hon är hungrig och inte blir nöjd? Och att jag därför bör börja måltiden så fort hon vaknar (ofta är hon uppe ca 15 min. för hon intresserar sig självmant för mat nu) och så gå direkt till flaskan så att jag ser till at hon blir nöjd lite fortare. Har en liten känsla av att hon sväljer en del luft för att hon är ivrig...
Ja, det låter som en god idé tycker jag. När mina barn strulat med maten så har det gått mycket bättre att amma dem när de precis har vaknat. Och att undvika att svälja luft är ju super. Om jag var du skulle jag verkligen försöka få tag på dr Browns flaskor. De minimerar risken för luft har jag hör.

En annan tanke som slog mig är om du bytt ersättning nyligen? Jag är här ute på lite hal is eftersom jag själv inte givit ersättning men det var ivarjefall en tanke som slog mig om det kan vara så att hon får i sig något som inte funkar riktigt :-k
Läste någonstans på forumet att man kan lägga de vakna, evt vagna, låta vagnen stå och så gå en promenad och på det viset arbeta förbi skarvarna. Är det något jag borde testa, eller...??
Det du kan göra är att om hon alltid skarvar på samma minutantal typ efter 45 min så kan du börja vagna henne precis innan. På det sättet kan man undvika att de vaknar upp. Efter att man gjort så några dagar så prövar man att låta bli. Ofta så vaknar de då inte längre i skarven. :wink:

Hoppas några av mina tankar kan hjälpa den lilla till att sova gott :heart:

Ida

www.sovgott.net
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Ps. Vilket vackert namn ni valt till den lilla. :heart:

Ida

www.sovgott.net
rebekka4

Inlägg av rebekka4 »

Tack för ditt stöd Ida.

Böjar i morgon med mat på direkten. Och med flaska i första rundan redan. Tror mer och mer på teorin om att hon ÄR hungrig och slukar luft "istället" för mat. Och därför blir helt hysterisk när hon känner att hon mår dåligt även om hon faktsik är hungrig och vill ha, men det är obehagligt?!?!?! Hur låter det?

Jag har inte bytt märke, så det kan inte vara det.

Vill verkligen gärna skaffa Dr brown för jag försöker med Avent men får inte rigtigt till det tycker jag... Min mamma bor ju i Sverige men Babyland ligger utanför stan och hon har ingen bil och har av olika anledningar svårt att ta sig dig, så det är lite knöligt. Har försökt att hitta en webshop på nätet, men det verkar tyvärr inte finnas.

Skall också vagna i skarvarna - men först vill jag kanske satsa på att hon är mätt, eller vad tror du? Å andra sidan så är det ju vigtigt att hon får sin sömn, så hon också orkar äta...?

Ja visst är Josefin fint - passar bra till din Hugo;-))

Godnatt - till en förhoppningsvis god natt

Ulrika
Ps - Schema tänkte jag vänta med tills hon ät 2 månader och 3 veckor för då har vi en vecka när vi inte skall något och jag dessutom skall vara ensam hemma över helgen. Är det för sent att börja då eller...?

ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vilken bra strategi du har inför morgondagen. Låter bra tycker jag. :)

Och du, ha ingen bråska med schemat. Många väntar tills den lilla är tre månader med det. Nu är det viktigt att du först får ordning på det här med maten tycker jag. Ta det nu lugnt och gör så som du skrev i ditt inlägg så ska du se att det ordnar sig :wink: :heart:

kram :heart:
Ida

www.sovgott.net
rebekka4

Inlägg av rebekka4 »

Här bökar vi fortfarande...

Status:
:arrow: Svårt för att äta - vissa gånger funkar det bra, andra gånger skriker hon som en galning om jag bara försöker sätta eller lägga henne i position för att äta... :cry: Tror fortfarnade att det är för att hon sväljer luft och har beställt Dr Browns nappflaskor som kommer i morgon... Tänker dock fortfarande på möjligheten att hon inte så bra tål komjölk...?????????????????????? Hur kollar jag detta??

:arrow: Vaknar efter 45 min vid de två första dagslurarna. Svår att vagna till ro, men det går... Skall jag försöka vagna precis innan? Och väcker jag henne inte bara då?? Måste forsöka i allafall för detta är stressande.

:arrow: På sista dagsluren är hon svår - lätt nog att lägga, men vaknar här efter 20 min och är OMÖJLIG att vagna lugn. Höll på i 50 (!) minuter i går och fick i den perioden bara till 2x5 minuters sömn :( Förmodar att jag skall vagna skarvar här också innan hon vaknar till??? Om hon inte sover detta passet ballar nattsömnen också ur... Hon somnar typ en timma för tidigt och vaknar ofta.

:arrow: Vargtimman är HELT omöjlig. Har väckt några nätter innan där hon brukar vakna och matat på, men inget verkar hjälpa rigtigt. Hon sover oroligt och vaknar ofta.

Usch vad bökigt allt detta är för oss allihop... Skapar konflikter med stora dottern och med maken. Hon gråter också mycket och ofta när hon är vaken...

:?: :?: :?: Kan och bör man vagna ett barn som man vet inte är helt ok? jag vet ju, att hon inte får i sig helt nog med mat och jag vet ju, att hon har luft som sitter och trycker och gör ont...

Tusan - nu missade jag att vagna innan 45 min skarven - klockan på datorn går efter!!! Vänta...

Har nu sprungit fram och tillbaka till vagnen i 35 min- men mest inte hunnit ut genom dörren eller ens hunnit släppa vagnen innan hon gråter igen. Kan se att hon "äter" sin hand och kan höra, att hon har kuft som trycker... vänta...

vagnade10 min mera men till sist vrålgrät hon utan uppehåll i 5 min och har nu tagit upp henne.

upprepar fråga:

:?: :?: :?: Kan och bör man vagna ett barn som man vet inte är helt ok? jag vet ju, att hon inte får i sig helt nog med mat och jag vet ju, att hon har luft som sitter och trycker och gör ont...

... :cry: :cry: :cry:

ulrika

ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej rebekka4!

Så här tänker om dina frågor:
Svårt för att äta - vissa gånger funkar det bra, andra gånger skriker hon som en galning om jag bara försöker sätta eller lägga henne i position för att äta... Tror fortfarnade att det är för att hon sväljer luft och har beställt Dr Browns nappflaskor som kommer i morgon... Tänker dock fortfarande på möjligheten att hon inte så bra tål komjölk...?????????????????????? Hur kollar jag detta??
Om du bara ger ersättning så kan du byta till en mjölkfri. I sverige finns den på apoteket och heter nutramien tror jag. Om hon då efter typ 3-4 dagar max en vecka blir av med sina bekymmer så vet du. Om det är det så kan man ivarjefall i sverige få den mjölkfria ersättningen på recept eftersom den är dyr.

Om du fortfarande ammar så får man utesluta allt i sin egen kost som innehåller mjölkprotein. Tror att det finns en lista på livesmedelsverket som även tar upp dolda källor. Sedan är det bara att avakta och se :roll:
Vaknar efter 45 min vid de två första dagslurarna. Svår att vagna till ro, men det går... Skall jag försöka vagna precis innan? Och väcker jag henne inte bara då?? Måste forsöka i allafall för detta är stressande.
Ja jag skulle vagna i förebyggande syfte :wink:
På sista dagsluren är hon svår - lätt nog att lägga, men vaknar här efter 20 min och är OMÖJLIG att vagna lugn. Höll på i 50 (!) minuter i går och fick i den perioden bara till 2x5 minuters sömn Förmodar att jag skall vagna skarvar här också innan hon vaknar till??? Om hon inte sover detta passet ballar nattsömnen också ur... Hon somnar typ en timma för tidigt och vaknar ofta.
Japp, samma sak där. :wink:
Kan och bör man vagna ett barn som man vet inte är helt ok? jag vet ju, att hon inte får i sig helt nog med mat och jag vet ju, att hon har luft som sitter och trycker och gör ont...
Bara du kan avgöra om din dotter är för sjuk för att vagnas. Vilka andra allternativ överväger du?

Hoppas det löser sig för den lilla snart och att flaskorna kommer :heart:

Kram :heart:
Ida

www.sovgott.net
Elle

Inlägg av Elle »

rebekka4 skrev::?: Har en flicka som senaste 14 dagarna har vaknat precis efter 45 (eller 20)minuter vid alla dagslurar. Och sen är svår att vagna till ro!!!

Flera föreslår att jag skall vagna precis innan hon vaknar - finns det någon som kan berätta HUR man gör detta?? Har gjort som jag trodde man skulle göra några gånger men det som händer är att jag väcker henne med vagnandet och att hon är lika svårvagnad som annars.

Tack
Ulrika
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
gosmamman

Inlägg av gosmamman »

När det gäller ersättning kan jag bara prata ur egen erfarenhet.... Mina 2 barn har båda inte tålt sempers ersättning (kräks mkt och det har verkligen LUKTAT kräk!)men däremot har NAN gått bra. Tycker att de borde innehålla ungefär samma ingredienser men uppenbarligen inte!

En fråga: min dotter vaknar nu alltid efter 30 min sömn (långpass 120 min) och jag får henne inte att somna om.... Hon sover inne. Kan man ramsa efter 30 min i förebyggande syfte också???????

JAG skulle helst vilja lägga henne ute i vagnen vid sömn men det känns jobbigt när hon ligger och skriker så...grannarna tror väl att jag skiter i mitt barn! :shock: :D
Mamma till Arvid 050131 (kurad vid 7 mån) och Elsa 071028 (SM från början) och en ny liten Saga 110503.
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej Rebekka4 och gosmamman!

När jag har vagnat i förebyggande syfte så har jag börjat när det gått 44 min. vagnat med kraftiga tag fram och tillbaka tills skarven är överstökad och lillen/lillan sover gott. Ungefär som man gör när man vagnar bort ett nattmål fast här vagnar vi bort en skarv. Det där kanske du inte blev klokare av :-k .Kanske någon annan är bättre på att förklara? :roll:

Gosmamman, jag har aldrig ramsat i förebyggande syfte. Kanske att någon annan gjort det? Ska bli spännande att se vad du får för mera svar. :roll:

Ida

www.sovgott.net
rebekka4

Inlägg av rebekka4 »

Tack gosmamman för förslag om att byta märke - kom problemen med semper långsamt eller var detett problem från början? Ger Hipp och problemen - som jag ju inte vet om mjölken är orsak till - började en månad efter hon fick det första gången.

Har ingen erfarenhet av att ramsa förebyggande - Hur gammal är din dotter?? Kan inte se det på ditt inlägg. Är hon liten som min Josefin så kan uppvakning inom 30 min kan vara förattde inte är mätta. För några funkar det att ta upp och fylla på och så lägga igen, för andra att se till att lillan är ännu mera mätt innan hon somnar.

Ida - jag tror att jag behöver en steg-för-steg vägledning. Både angående skarvarna och vagning generelt. Har läst det citat som Torsmamma har klippt in tidigare många gånger, men som sagt hinner jag inte ut genom dörren för det mesta.

Behöver veta:

:arrow: Skarvar: Du skriver att du vagnar efter 44 min. harjag också gjort. Men hur många gånger vagnar du? En gång?? Och om lillan börjar böka runt fortsätter man då att vagna eller väntar man tills hon skriker???

:arrow: Känner att jag håller på att hamna i vagnträsket! Hur tar jag mig ut härifrån. Backa står det på många inlägg, men hur gör man det? Och avvakta står det också. Avvakta vad då? Att hon självmant slutar att gråta?

Oftast ligger hon och bökar runt innan hon börjar gråta. Torsmamma har tidigare skrivit att man skall vagna med det samma om de bökar, när de är så små, men har hon blivit för stor för det nu, eller??? Tycker att hon både när det skall vara natt och på natten bökar en hel del och trots detta kan somna utan vagnandet, men på dagen och i vargtimman är det jättebökigt. I morse vagnade jag i 30 min i vargtimman och hon skrek bara mer och mer. Till slut blev hon lugn ett ögonblick och då valde jag att göra morgon. Vill inte ta upp henne när hon gallskriker och insåg att jag inte skulle kunna lugna henne.

Har just lagt henne och det tog ca 15 min att vagna henne lugn... :cry: :cry:

Något fel måste jag ju göra... :oops: :oops: Har ont i armarna för att jag har vagnat så mycket - det är faktisk en rätt slitsam rörelse om man upprepar den så mycket som jag gör just nu... :(

:!: Dr Browns flaskor har ankommit och verkar väldigt bra - tycker fortfarande att hon sväljer rätt mycket luft, men raparna kommer lättare upp efteråt. Och hon skall väl också vänja sig lite vid dem först????

Suck
Ulrika

ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

När jag vagnat bort skarvar har jag vagnat hela tiden från 44 minuter tills jag är helt säker på att skarven är över. Men om du upplever det som om du är i vagningsträsket så vet jag inte. :roll: Jag ska fråga några andra och skriver till dig iväll. Låter det okej för dig? :roll:

Jag tycker att du ska pröva mjölkfri ersättning även om den inte finns som ekologisk. Om inte annat för att kunna ta bort den vargen. Eller vad tycker du? :wink:

På återkommande :heart:
Ida

www.sovgott.net
rebekka4

Inlägg av rebekka4 »

Tack Ida :!: Hoppas hinna se ditt svar. Åker till landet i eftermiddag vid fyratiden...

Vagnade skarvar i går vilket fick henne klarvaken... I dag väntade jag för att se om hon sov över skarven. Det gjodet hon INTE (gjorde nämligen det i går eftermiddags) och nu har vi hållit på i 25 min - hon skriker och gråter och "hoppar" runt i vagnen. Har fått til 2 x5 min sömn men nu har hon vaknat igen och skriker... :cry:

Ulrika

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"