Schema kommentar önskas

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Linan

Inlägg av Linan »

Hej!

Nu har det gått ett tag sedan jag skrev sist och min lillprins är snart sex månader (på måndag). Han håller som bäst på att träna ålning/krypning och rullar fram på golven här hemma. Matlusten är god och den här veckan har dessutom två tänder börjat se dagens ljus :D . Så lågt allt bra MEN de tidiga uppvaken på morgonen kvarstår och jag tycker det är det dags för en mini morgonkur.

Schema:
7.00 God morgon, ammas i storsängen
9.00-9.45 Sova 45min
10.30 Lunch = en liten barnmatsburk+halv stor burk fruktpuré
12.00-14.00 Sova 2h
14.00 Mellis - gröt (jag vill gärna ge något annat - vad?)
16.10-16.30 Sova 20min
17.00 Middag = stor portion gröt+ katrinplommon
18.30 Nattslurk = ammas
18.45 Skratt o bus
19.00 Go natt

Problemet är alltså fortfarande att lillprinsen inte sover till 7 utan vaknar vid 6 tiden nästan varje morgon :evil: . Ibland somnar han om en stund, för det mesta inte. Vi har en klocka som ringer in morgonen. Hittills har han ju inte skrikit på morgonen när han vaknat utan ligger och snackar glatt. Nu sedan han blivit rörligare har han även passat på att göra lite morgongymnastik a la träna vändningar och krypposition. Roligt tycker lillprins, mindre kul tycker de ömma :? Och framåt åtta snåret är det inte lika muntert för den lille akrobaten som då börjar krokna.

Hittills har vi som sagt var inte gjort någonting utan låtit lillprins roa sig med sitt, och kört på enligt schemat. Nu är jag dock less - här ska sovas och därmed basta :!: Vi sover i samma rum och det är inte optimalt för någon men vi har ingen annan lösning just nu :( , ska flytta i månadsskiftet april/maj och då blir det eget rum för liten :lol: , men tills dess måste vi alltså dela rum.

Så hur ska jag agera för att få bukt med dessa tidiga mornar? Ramsa vid minsta pip? Sedan? Lite strategisnack/bollplankshjälp emmottages tacksamt.

Kram / Lina
Tre fina -07, -09, -12
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej du, ja du detta är svårt! Vad jag menar är att när man delar rum, ja då delar man ju liksom allt.

Hade han haft eget rum hade mitt svar varit GÖR INGENTING! Ett barn som inte skriker utan är nöjd låter man vara. :wink:

I ert fall så behövs nog MER mörkläggning bl.a kanske kan ni under tiden tejpa upp lite aluminiumfolie på alla fönster eller klämma fast svarta sopsäckar i fönstrena så det blir riktigt kolsvart. FÖr är det svart som i graven, ja då är det mindre roligt att gymnastisera.

Har ni inte någon skärm, bokylla eller annat ni kan "skilja av med " så han verkligen har sin egen vrå en kort tid till? Kanske ställa sängen i botten läget, ha något att hänga ett skynke över ca 50 cm ifrån så slipper ni se honom och han er!

:arrow: Sen, i med öronproppar är mitt hetaste tips. Vad han gör med sin tid är nämnligen upp till honom. Det är ledsen man INTE får vara.

:arrow: Det sista hoppet för er... Det kommer ju sommartid om bara ett par veckor och då kommer ju helt plötsligt kl. 06 att vara 07 och ni får lägga 1 timme tidigare också. Kanske hjälper detta till, men då är det fortfarande KOLSVART som gäller när man sover. Så gör vad ni kan, tänk att det är synintrycken som stör barnet, inte ljuden.

Fina tips va? :roll: :oops:
Men ärligt talat tycker jag inte ni skall lägga energi på en "morgonkur" när det är sommartid på väg och ni snart skall flytta om han faktiskt inte är ledsen. Det gäller för honom att fatta att morgon är när klockan ringer och tills dess händer INGENTING, folk sover som grisar. 8) :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Linan

Inlägg av Linan »

Hej!

Å vad bra, precis vad jag behövde höra - att vad han gör med sin tid är upp till honom. Bra, bra - tack du härliga TorsMamma! Inser att jag störs av honom där på morgonen och blir stressad när han inte sover som jag tänkt så drar tankarna igång och jag ligger och analyserar och grubblar och funderar... Osar det inte lite överkoncentration och kontrollbehov hos mig här så säg? Minsann :oops: nu är det slut med det. Ska göra som du råder: ingenting, stoppa i öronproppar och själv sussa vidare och invänta den härliga sommartiden.

Kram o glad påsk / Lina
Tre fina -07, -09, -12
Linan

Inlägg av Linan »

Hej igen!

I och med sommartidens intågande har det sovits så gott hela natten :D , men i natt var Lillprinsen vaken mellan 04-05. Inget skrik eller så, jag bara hör att han ligger vaken och joxar. Jag misstänker att den sista luren, 20 min, kommer för sent på dagen och att han inte får tillräckligt vakentid innan natten, för visst kan det påverka att han vaknar så i vargtimman? Så här sover han idag:

19-07
9-9.45
12-14
16-16.20 (blir oftast 16.10-16.30 då det tar en stund att somna)

Borde jag kanske justera daglurarna? :roll:

8.45-9.30
11.30-13.30
15.30-15.50

Det är ju ett förslag. Men saken är den att jag tycker om de rutiner och tider vi fått in, förrutom sista luren då. Å, vad svårt :? Hjälp mig tänka!

Och framöver, vid 7 mån, ska ju 30 min bort och då känns det frestande för mig att ta bort sista 20, kanske erbjuda en femminutare under e.m vid behov och i övrigt skjuta övriga lurar aningens framåt a la:

19-07
9.15-10
12.30-14.30

Blir väll 15 min för mycket sömn, men det tror jag funkar. Ok, jag bara spånar och tänker högt här som sagt, så kom gärna med input.

Kram, Lina
Tre fina -07, -09, -12
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Lina!

Jag skulle se em-luren som en förutsättning till 20 minuters sömn. Dvs lägga enligt schema och väcka enligt schema. Sedan om dottern bara sovit 5 min eller bara vilat, det spelar ingen roll, hon har ju förutsättningarna. Så ser jag på 20-minuterslurarna :D Sedan är det olika från barn till barn hur mycket vakentid det behövs innan natten. Så det kan hjälpa om du dessutom tidgarelägger allt med 15 minuter.

Vis av erfarenhet så skullle jag ha kvar 3 lurar över 8-månadersångesten och istället dra ner fm-luren till en 20 minutare. Vid 8-månadersångesten kan det vara skönt för alla med en liten paus på em för att orka till natten.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Elle

Inlägg av Elle »

Alterativt så kan du ju vid 7-8 mån ha 12-45-1,5-20. Sedan finns det en del som redan vid 7 mån drar ner till 2 lurar men det är ju upp till dig som förälder som känner ditt barn bäst, att avgöra om det fungerar för er.

Linan

Inlägg av Linan »

Hej o tack för dina tankar Elle :heart:

Har funderat lite här hemma och beslutat att ha kvar nuvarande lurtider, och vid 7 mån dra ner till 1,5 timmes lunchlur - alltså ha kvar sista 20 minutaren. Tror det blir tufft för lillprinsen att orka ända till kvällen annars och som du säger kan det nog vara skönt med en liten brejk under åttamånadersångesten. När han bara sover lunch 1,5 h kommer jag ju väcka 13.30 istället för 14 och då tänker jag att jag kan lägga för e.m. luren 15.45 istället för vid 16 som idag. På så vis blir det ju också lite mer vakentid innan natten.

Kram, Lina
Tre fina -07, -09, -12
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Lina,

Hur går det för dig? Svara om du vill. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Linan

Inlägg av Linan »

Hej!

Hur det går? Uj, uj vad ska man säga... :(

Vi har någon otrevlig magsjuka på besök :evil: och Lillprins vill inte äta :cry:. Så det har blivit att ta till de gamla hederliga tuttarna igen :o . Dom trötta gamla trotjänarna som vi stoppat ganska långt in i garderoben och nästan glömt bort, bara använt lite på morgon- och kvällkvist, har nu blivit hett villebråd igen =P~ . Att det är dags att skruva upp produktionen verkar de dock inte riktigt ha hajat :shock: men det kommer väll.

Så läget är att det är mycket bajs, kräk, feber, handsprit (på mamma :wink: ), amning och lite riktig mat. Blir ju lite orolig nu att vårt fina bygge ska börja rämna i kanterna, hade ju nästan slutat amma o lillprins åt mat som bara den :D , jag tyckte det var skönt, så det känns lite trist att herr magsjuka kom och hälsade på :twisted: .

Men, men det går väll över, men inte så kul just nu :( . Måste ändå säga att det är skönt att ha schemat att falla tillbaka på och en Lillprins som vill till sin säng och somnar så gott även nu när han är sjuk, det är jag tacksam för. Hör inte ett pip på natten, han bara sover :sleep: och det är väll vad han behöver... Vet de föräldrar som får bära omkring på sina sjuka barn och själva låna ut sin kropp och agera säng i sjukdomstider, så jag är så tacksam för att jag införde SM och numer har en lillprins som gillar att sova själv i sin egen säng :sleep: :sleep: :sleep: .

Har du (eller någon annan) några heta magsjuketips emottages de tacksamt.

Kram :heart: Lina
Tre fina -07, -09, -12
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

OJ vad tråkigt att när är sjuka, en jättekram till er alla! Visst är det skönt med SM och just det faktum att man ändå vet i bakhuvudet att detta funkar ändå och när alla är friska så är vi också snart på bana igen. Och du, bra jobbat med brösten. Ni kommer nog till maten snart skall du se.

Har du tänkt på att ge "BRAT" kost? Detta ger man alla magsjuka barn i USA ( och de är ju några kan man minst sagt säga)

B = Banana/Banan (gärna en aning omogen som stoppar, annars mogen för det är godare)

R = Rice/Ris (kokt vitt ris, inget fullkorn eller så)

A = Apple sauce/äppelmos (här funkar också äppelkompott på semper burk, rivet äpple eller annat äpple gott)

T = Toast/rostbröd (smörgåsrån (inget smör eller pålägg här) vitt bröd, inget grovt)

Hör av dig igen när ni är på bättringsväg eller om jag kan hjälpa till men något annat! :D

Kram :heart:
Tor 2006

Linan

Inlägg av Linan »

Hej och tack för omtanken :heart: , dina ord värmer och peppar ska du veta!

"BRAT" kost hade jag inte hört förrut så den listan var bra, sparas, tack för det!

Nu sovs det för natten i lägret :sleep: , hoppas på bättring imorgon, hör av mig.

Tre fina -07, -09, -12
Linan

Inlägg av Linan »

Hej :!: och Hjälp :!:

Ok, lördagkväll och jag hänger här :shock: men har gått och klurat hela veckan och nu måste jag skriva och få lite tankehjälp :wink: .
Vårat schema fungerar inte något bra nu men jag kan inte klura ut någon annan bra lösning så jag behöver hjälp! Lillprins är 7 mån och schemat ser ut så här:

7.00 God morgon! Ammar från ett bröst + stor portion gröt
9-9.45 Sova 45min
10.30 Lunch - stor burk med mat+frukt
12.30-14.00 Sova 1,5h
14.00 Mellis - stor portion gröt
16-16.20 Sova
17.00 Middag - stor burk med mat+frukt
18.30 Nattslurk - stor portion gröt + amma från ett bröst
19.00 God natt

Ok, det jag upplever som trassligt:
:arrow: Morgonen - vaknar fortfarande tidigt ca 6.15 och somnar oftast inte om. Skriker inte utan gympar, snackar, bajsar. Jag upplever att han är görhungrig här - han formligen kastar sig över tutten och gröten därefter försvinner i ett nafs - kan det vara därför han vaknar/inte somnar om? Jag tycker att han äter hur mycket som helst under dagen å vet inte vad/vart jag skulle kunna ge honom mer...

:arrow: Lunchluren. Ska vara 1,5h men han vaknar ofta efter 45min/1h. Jag tänker att han kanske är hungrig, att lunchen kommer för tidigt och luren för sent? Men kan inte få till det på något bättre sätt tycker jag. 10.30 är han vrålhungrig, har provat att vänta med mat till 11 men har inte funkat. Kanske borde prova igen, typ lunch 11 och sova 12? Fast sova 12 tror jag inte heller riktgit på då jag sköt på lunchluren till 12.30 för att han inte somnade 12 utan snackade och vaknade tidigt så jag tänkte att han behöver mer vakentid innan och nu går alltså läggningen 12.30 bra = somnar omgående, men nu vaknar han alltså för tidigt istället...

:arrow: Kan det vara läge för 2 lurar? Hur skulle ett sådant 2 lurs schema kunna se ut då? Jag tycker att det är svårt att få till bra mat&sovtider - hjälp mig tänka :!:

Ja i min hjärna är det bara förvirring och kaos just nu och det känns som att inget sitter riktigt bra längre :roll: Dessutom tror jag att åttamånadersångesten är här :?

Godnatti med sig, sov så gott :sleep:

:heart: Lina
Tre fina -07, -09, -12
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Lina,

Jag håller nog med dig faktiskt. MER MAT! :lol: Jag tycker era sovtider ser alldeles utmärkta ut. Så där tror jag inte att skon klämmer.

Kanske skulle Tors 7 mån schema (där vi hade 2 frukostar) passer er också? :-k Det är ju så här att de äter oftast också ikapp en väldans massa när de varit sjuka och det tar sina dagar för att få ihop rätt matmängd igen för att sen sova gott som folk.

Kanske katrinplommon eller päron+kiwi pure på MORGON-gröten gör susen för morgon bajset? :wink:

Schema 7 mån

07.00 Morgon - Välling
Ensamlek ca. 45 min
08.15 Frukost (Gröt+pure)
08.45-9.30 Sova 45 min
11.00 Mat (pure med bröstmjölk och olja)
11.45-13.15 Sova 1,5 tim
15.00 mellis ute (grötpure-dryck/varm välling)
15.45-16.05 Sova 20 min
17.00 Mat (pure med bröstmjölk och olja)
17.40 Bada med Pappa
18.20 Kvällsslurk (bröstmjölk+fruktyoghurt) (gröt)
18.50 Skratt och God Natt 19.00

Om ni inför lite "ensamlek" så är detta sen ett smart sätt att tänka 2 lurar i framtiden. Normalt brukar man nämligen inte ta bort den sista luren utan den mera "faller bort" i form av snack och prat tycker jag.

Men så här såg sen vårt 2 lurarsschema ut vid 9 mån. :wink:

Schema 9 mån 2007-06-21

07.00 Morgon - Välling
Borsta tänder - Kläder
Ensamlek ca. 45 min
08.15 Frukost (Gröt (Lactiplus) +pure)
09.15-10.00 Sova 45 min
11.30 Mat + plockmat
12.30-14.00 Sova 1,5 tim
15.00 mellis ute (grötpure-dryck/varm välling)
17.30 Mat + plockmat
18.20 Kvällsslurk (bröstmjölk+fruktyoghurt)
Borsta tänder
18.50 Skratt och God Natt 19.00

Som du ser så sköt jag inte jättemycket på lurarna och än idag har Tor sin 1 lur på kl. 12.30. Så vill du aboslut ha 2 lurar ta detta 9 mån schema men gör långluren 2 timmar tänker jag.

Vad tror du om dessa tankar?

Sen är det ju inte fel att få en liten muta lite då och då under dagen. Lite äpple, rån, majsbågar eller så... Jag minns att aptiten för Tor runt denna tid var också ENORM så mata på och häng inte upp dig på mängden. T.ex är Hipps brukmat långt ifrån tillräckligt för många för det är så mycket vatten i. Tor åt lätt en sådan burk och en burk frukt på det och en massa annat så mata på till det tar stopp. :lol:

Om sen inte morgonskriket ger med sig så fortsätter vi med det med.

- Har ni väckarklocka till honom?
- Kolmörkt i sovrummet?
Tor 2006

Linan

Inlägg av Linan »

Hej!

Tack för svar - jag gillar dina tankar :D. Ja, troligtvis är det MER MAT som ska till. Jag ska genast införa dubbel frukost a la Tor och ösa på ännu mer under måltiderna!

Ensamlek på morgonen har vi börjat med för någon vecka sedan- ca 20 min än så länge. Det är toppen tycker både lillprins och mamman! Och precis som du skriver har jag upptäckt att en ätbar muta lite här och där under dagen aldrig slår fel :wink:

Så summa sumarum: jag fortsätter med trelursschema och proppar i så mycket mat det bara går och lite till vid varje mål. Så får vi se vad som händer... Återkommer med rapport

Tre fina -07, -09, -12
Elle

Inlägg av Elle »

:thumbsup:

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"