River sönder sitt skinn!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
lmm

River sönder sitt skinn!

Inlägg av lmm »

Hej! Vi har ett problem. :cry: Vår dotter, som är 16 månader har plötsligt börjat få stora problem att somna. Hon är helt "speedad"! Hon har ALLTID tidigare sovit hela nätterna, efter en kur för ca 1 år sedan. Nu har hon börjat vakna ett par gånger varje natt och hon verkar aldrig vara trött. Detta började efter en lång sjukdomsperiod (öroninflammation, förskräcklig magsjuka och blåsor i munnen direkt efter varann). Hon har också börjat gå långa dagar på dagis (må, on, fr).

Vi började kura henne i förrgår igen. Jag lade henne och solfjädrade. Hon var tyst och det syntes att hon var trött men däremot så sparkade hon och vände och vred sig och klöste sig förfärligt på armar och ben! :cry: Jag försökte hålla fast armar och ben också men då "pillrade" hon med händer och fötter. Hon blev aldrig stilla och lugn utan pillrade, sparkade, vände och vred hysteriskt ända tills hon helt plötsligt "small av" mitt alltihop. Detta tog en timma. Igår var det exakt likadant och hon "small av" mitt i kampen efter 70 minuter.

Jag undrar vad jag gör för fel? :cry: Jag måste väl hålla fast henne så att hon inte ska riva sig blodig? Dessutom är väl tanken med solfjädringen att barnen ska bli lugna och stilla?

Kan någon hjälpa mig?
Mamma till två underbara flickor födda i januari 2004 resp. juli 2005.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jag vet inte vad det kan bero på att hon klöser sig.
När du solfjädrar ska du inte hålla fast armar och ben utan bara hålla exakt så mycket så att hon ligger kvar. Kämpar hon emot får du ta i lite till, slappnar hon av lite så gör du det också.

Vet inte om det är till någon hjälp, men jag brukar försöka tänka på att det är en ledsen förtvivlad vän jag försöker lugna. Ibland behövs det att man håller kvar, så att vännen inte smiter ifrån och ibland räcker det att man bara håller handen på axeln. Och man skulle aldrig komma på tanken att tänka "nu får han/hon faktiskt sluta vara ledsen, nu har jag ju kramat och lugnat i 45 minuter". Det får helt enkelt ta den tid det tar.

Kämpa vidare och ta ut vargarna ur hennes rum. Hon har inte förtått att det där otäcka (sjukdomen) har försvunnit för att inte komma tillbaka.

Kör vidare!

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

PS Vad menar du med small av? Somnade hon eller blev hon förbannad?
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
lmm

Inlägg av lmm »

Tack för svaret LO! Jo, ikväll tar vi nya tag. Min mor tipsade mig om att det kunde vara växtvärk hon lider av, igår gav jag henne därför två Alvedon och hon var totalt avslappnad och somnade lungt i mitt knä, framför tv:n. :D Med "small av" menar jag att hon tillslut somnade, mitt i kampen. Hon får Alvedon i kväll också och så kör vi stenhårt med att hon får somna i egen säng! Jag gissar att solfjädringen går lättare om hon inte har ont i kroppen!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Alvedon är ingen bra idé på sikt.

Om du solfjädrar rätt - läs på, se gärna instruktions-dvd:n till SOVA HELA NATTEN också! - kommer hon inte åt att klösa och riva sig. Det går inte!

Öva - men inte på barnet. När du kommer så långt som till barnet måste du veta precis hur du ska göra och göra det rätt :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
marie-d

Inlägg av marie-d »

Hej!

Har hon nyligen börjat på dagis?
Det här med att hon plötsligt börjat sova dåligt kan hänga ihop med det.Det är en enorm omställning. Desto viktigare att ni hjälper henne att komma till ro och hitta lugnet. Har hört flera som fått "problem" med sömnen vid förskolestart. Börjar barnen vid ett kan reaktionen komma senare när de förstår lite mer.
Lycka till!
lmm

Inlägg av lmm »

Hon började förskola för två månader sedan, när hon var ett år och två månader. Vi har däremot, för två veckor sedan, ökat på tiden hon är där. Tidigare var hon där endast 15 timmar/vecka. Nu är hon där mellan kl 6.30 och 16.30 tre dagar i veckan. Vi måste alltså väcka henne kl 6 de mornar hon ska dit. :cry: Så jag tror att du kan ha rätt, marie-d, i att detta påverkar henne. Jag tycker att jag märker att hon förändrats överhuvudtaget sedan hon började förskola. Hon är lite allmänt "speedad" bla, även lite mera mammig.

Jag upptäckte också i kväll att hon nog har någon form av eksem på armar och ben, för hon är alldeles knottrig. :cry: Smorde henne ordentligt i kväll och så satt vi framför tv:n och mös ( :oops: ) och hon somnade som en liten gris efter några minuter. :lol:
mammamy

Inlägg av mammamy »

Knottret på armarna kan vara eksem men också reaktioner på att hon klöst sig, man får eksem av att riva sig. Smörj med mjukgörande kräm, typ Essex eller nåt, flera gånger per dag och se om det går tillbaka. Var lite observant i fortsättninge på om hon tenderar att få knottror på armarna och riva sig t.ex.i samband med förkylningar, då kan det röra sig om eksem, men måste ändå inte vara det. Att hon river sig när hon ska sova beror på att de flesta åkommor kliar mest just då.
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"