Tinis kackeltråd

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Krümel

Inlägg av Krümel »

Gud vad han ligger back här hemma, karlstackarn! Går runt här som värsta tofflen (som man säger i Småland) och erbjuder te, dammsuger, pussar nacken.
He, he, det här fick mig att skratta stort! Tack för det!

Min stackars man hade ingen toppdag idag med barnen. Hannes ramlade och slog sig i fm och spräckte läppen så blodet sprutade. Tur att inte jag var hemma säger jag bara. Jag hade fått panik av så mycket blod! Sen var han (Hannes alltså) ur gängorna hela dagen sen. Lovisa hade en riktig trotsdag. Känns som om trotsen tagit fart på riktig nu igen faktiskt. IBland har jag känslan också av att hon kissar eller bajsar på sig som en trotshandling också, särskilt när man av någon anledning är upptagen med Hannes... :roll: Det hade hänt i dag tydligen. Hon har varit torr i nästan ett år så det är inte det att hon inte kan. Ja, ja, vi får köra lite hårdare med att ta reda på efter sig. Känns iallafall inte som ett stort problem.
Egentligen tycker jag inte alls synd om min man utan det är bara bra att han också får vara ensam med båda och se vilka utmaningar det kan föra med sig. :D Min annars så tålmodige och lugne man hade dessutom blivit lite milt förbannad på Lovisa när hon efter flera varning fortsatte sparka på Hannes. :shock: Det låter värre än det är för hon gör det liksom mest för att testa, dvs. inte hårt. Men ändå! Det blev förvisning till slut. Det beteendet hos Lovisa började när Hannes började krypa och resa sig upp vid 6 månader. Innan det var det så lugnt och skönt. 8) Men som förälder är det ju klart bättre om man behärskar sig och lyckas med att inte visa att man blir arg. Fast iofs kanske en kontrollerad ilska kan vara på sin plats ibland? Nä, nu blev det nästan ett inlägg för barnafostran här!
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Tinis skrev:Välkommen till Kackleriet, Ms Sophie!
Tack för det :D
Även om jag är en halvdan surfare så ska jag nog kunna titta in och skriva något inlägg... men att läsa ifatt :shock: Näe, det gör jag inte :lol:

Förresten, ska bli kul att se er andra på kursen. Visst var det kiki och Gotlandsmamman som jag får äran att träffa på lördag?!
kiki

Inlägg av kiki »

ms Sophie skrev: Förresten, ska bli kul att se er andra på kursen. Visst var det kiki och Gotlandsmamman som jag får äran att träffa på lördag?!
Japp :lol:
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Gäst

Inlägg av Gäst »

Såklart du inte ska läsa ifatt, Ms Sophie! My God!!! :shock: Släng dig du in här bara! :D
KajsaIE

Inlägg av KajsaIE »

Åååh, nu skriver ni om mycket sånt som är aktuellt här hos oss...

storetjejen var på en långresa UTAN föräldrar förra veckan :shock: Gick SUPERBRA, hon är ju 6 år snart, så det är väl ganska logiskt att man klarar sig fiiint utan päronen i flera dar, men gjorde föräldrar det då ???:oops: vad vi saknade henne :cry:

I alla fall, så rev jag ut ALLA skåp i köket och ALLA garderober i HELA huset när hon var borta...vi rensade ut 8 kartonger med gamla kläder :shock: 2 flyttkartonger köksgrejer och skräp...såååå skönt! Jag känner mig så reeeen på ngt sätt... Nu har vi inrett 4 garderober med nya trådbackar ( diiiirt :shock: ) men det blev jättesnyggt.

Angående tvåspråkighet: vår stora tjej tog också tid på sig innan hon började prata mitt språk, hon förstod mycket väl men pratade bara svenska, fast bara med mig, mormor och andra släktingar fick höra hennes estniska direkt...Nu pratar hon jättebra. Jag var slarvig i början och blandade mycket svenska och estniska, därför tror jag att det dröjde innn hon pratade så bra. lilltjejen hör dock BARA estniska från mig och redan nu hör jag hur hon säger saker på mitt språk...aaaj,aaaj...betyder PAI eller KLAPP ( hon klappar mig på huvudet samtidigt,så sött), eller atähh, atähh: betyder AITÄH, eller TACK på estniska....mamma hjärtat smääälter :heart:

Ha en bra dag allesammans!
Kram
Gotlandsmamma

Inlägg av Gotlandsmamma »

Jag följer Brottet på tv. Gör ni? Jag älskar danska serier...jag undrar allt vem som ÄR the killer?! Om en halvtimma får jag se mer.

En kompis var här idag med sina sorkar, den yngsta är 3 mån, oj oj oj vad liten. Man glömmer såå fort ju. Hennes äldsta på 2. 5 år visade gladeligen mina killar att man kan kasta stenar i vattentunnan...shit vad roligt de hade. Josef var lyrisk. Och våra gäster hade så trevligt så de ville liksom inte åka hem...och det är ju skoj men jag tänkte ju på mina gossar o deras middag, hade tänkt göra köttfärslimpa, men det hann vi inte, så det blev fiskbullar. Och mamman har livnärt sig på en 1 port gröt idag, mindre bra, plus en kanelbulle på kvällen som en annan kompis kom med...hon hade lånat min bil på em, så hon kom sen med 20 tulpaner och massa bullar, som tack för lånet...rart som attan! Jag älskar blommor.

Kram på er!

kiki, är du lite spänd?
:roll: :shock: :D
kiki

Inlägg av kiki »

Gotlandsmamma skrev:

kiki, är du lite spänd?
:roll: :shock: :D
Ja lite :roll: det blir super kul.
kram

Social delaktighet
Gotlandsmamma

Inlägg av Gotlandsmamma »

Klart det blir!
Gäst

Inlägg av Gäst »

KajsaIE skrev:I alla fall, så rev jag ut ALLA skåp i köket och ALLA garderober i HELA huset när hon var borta...vi rensade ut 8 kartonger med gamla kläder :shock: 2 flyttkartonger köksgrejer och skräp...såååå skönt! Jag känner mig så reeeen på ngt sätt... Nu har vi inrett 4 garderober med nya trådbackar ( diiiirt :shock: ) men det blev jättesnyggt.
=D> heja, heja! Åh, vad här ska rensas nu i och med att vi bygger om. Funderar på att ge mig in i Tradera-businessen men vet inte riktigt om jag orkar... Har massor som jag skulle kunna sälja rakt av. Min nya strategi är att handla betydligt färre grejer och bara sånt vi verkligen vill ha och behöver.

Sa hon som igår hade en egenkväll och firade den med att åka till stora köpcentret och handla ett par ballerinaskor (hur sköna och snygga är dom inte? Överlever inte utan!), ett par nya jeans (väääldigt välbehövligt för jag är ständigt smutsig och trasig numera som hemmamamma), en svart kjol (också nödvändig till begravningen), ett överkast till sängen i lekrummet (inte nödvändigt alls, men ni vet, alltid 50% på Hemtex :roll: ).

Jag erkänner: Det är så löjligt, pinsamt KUL att shoppa. Jättefånigt! :oops: :lol:

Nu ska vi ha skön helg här, den första när vi är hemma bara vi och inte har massa inbokat. Jag bara känner hur jag slappnar av nu. Ska snart sätta mina fötter i fotbad. DET är goa grejer det!

Trevlig helg, kacklisar! :D
kiki

Inlägg av kiki »

Hallo alla kacklare, värst vad det kacklas lite här i dag då :shock: hm man undrar om ni kanske borstar tänderna :lol:

Här har vi varit på KURS, hos Pea, det var precis så bra som jag hade trottl. Hela tiden tänkte jag det här behöver jag, det här har jag saknat. så nu gäller det att börja öva på dem här hemma. Stor sonen fick en skopa för en stund sen, jag bad om en kram (ute på gården) och fick en :heart: lång och varm en. Jag sa jag vill ju umgås med dig :!: då sa han med glimten i ögat, -var inte borta hela dagarna då :lol: jag tror han behöver bli mer involverad i flocken, jag har nog varit lite slö där. Han är ju så duktig på att klara sig själv, och då har jag inte orkat ta tag i det. Nu ska jag sova på saken (infon från kursen alltså) så får vi se hur min hemläxa tar sig utryck i morgon.

Nu ska jag laga middag med maken.

Gotlandsmamma och Ms Sophie, jag gillar er :oops: :heart: :heart: :heart:

och er andra me förståss

Social delaktighet
Krümel

Inlägg av Krümel »

Hej på lördagskvällen!

Vad kul det låter med kurs. Skulle nog behöva en själv känns det som rätt ofta just nu. Usch, igår var ingen riktigt bra dag med barnen. Eller, den var stundvis jättebra och mysig och stundvis riktigt dålig och jag tappade humöret rejält en gång. Usch igen. :oops:

KajsaIE: Fascinerande hur de lär sig ändå! Skönt också att veta att egentligen spelar det ingen stor roll exakt hur man gör, huvudsaken är ändå att de hör språket tillräckligt mycket. Jag läste en del böcker om det här när Lovisa var riktigt liten och egentligen var det väl det som alla kom fram till också. Det finns liksom inget helt rätt eller fel sätt utan de lär sig de språk de "utsätts" för nog mycket.
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
KajsaIE

Inlägg av KajsaIE »

Hej alla kacklare!

Krümel: PRECIS! Det jag gjorde "fel" när I var liten var att jag blandade språken och kanske "glömde" prata "rätt" språk alla gånger, MEN jag kompenserade detta genom att UTSÄTTA henne för estniska genom att åka till Estland, ta hit min nära-kära så ofta jag bara kunde!

Jag är såå glad för att hon kan mitt språk nu och jag är sååå glad att jag pratar mitt språk VARJE dag med både I och E!

Har precis läst månadens krönika och är helt TAGEN! Har ni läst den? Har haft en väldigt sval relation till min egen syster hela min uppväxt och har "skyllt" mycket på mina föräldrar för det. Idag har vi dock en helt UNDERBAR relation och vi har verkligen FUNNIT varann, trots att vi bor i olika länder (tänk att det tog 23 år.... :cry: )Ursäkta fick torka ett par tårar här...är bara så lycklig när jag tänker på det just nu! och jag vill så gärna ge mina flickor den här fina relation som de kan få...två systrar som håller av varann :heart:

Kiki och ni andra som var på kurs: Åäh jag älskar kurser, alla möjliga och absolut såna som handlar om barn!AVIS :oops:

Tinis: har saknat dig på skype :heart:

Vi hade en underbar dag utomhus idag iaf, tjejer var mycket arbetsamma och lyckliga!

Mycket sol och värme till er alla!
:heart:
Gonatt!
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

kiki skrev:Gotlandsmamma och Ms Sophie, jag gillar er :oops: :heart: :heart: :heart:
Right back at ya!
Så himla kul att träffas och få ett ansikte till namnet, ser verkligen fram emot att ses om 3 veckor igen! :D :heart:
Fick mig även en härlig promenad in till Centralen med Gotlandsmamma där vi avhandlade en massa från både kurs, livet och AW-forumet!

Kursen var himla intressant och hela kvällen har det surrat tankar i huvudet hur jag ska "tänka om" här hemma! Tintin hade inte somnat när jag kom så hon ropade "hej mamma" och jag gick in för att hälsa. Vi låg bredvid varandra i hennes säng och småpratade. "Ska jag sjunga för dig mamma" frågade hon, och självklart fick hon det! Då kom "Tänk om jag hade en liten liten apa, ompa, ompa, fallerallera" :lol: :heart: :heart:

När jag kom hem förresten fick jag höra att Tintin rymt på eftermiddagen :shock: :o
"Jag ska bara gå ut" sa hon och maken sa att hon skulle hålla sig på gården (vi har grind, men hon kan öppna den om vi inte stängt ordentligt). Han tar undan tallriken från bordet, tittar ut och hon är BORTA!
Han går ut, ser inte henne, går runt, ser inte henne, tar cykeln och cyklar runt i närområdet dit hon kunnat tänkas gå, men icke! :shock:
Han tar bilen för att söka vidare omkring och möter sedan (efter ca. 20 minuter!) Tintin med en kvinna som mött henne strosande omkring själv.
Då hade hon gått från oss, nerför backen, över bron (en å där vi brukar mata änderna...) och hon hade korsat en, iofs liten, fyrvägskorsning och var på väg på vägen upp mot "stora" vägen som även leder till mackar och mycket trafik! Det handlar väl om 500 meter!
Nu kan jag tala om att grinden vi har kommer att säkras mer och att vi tyvärr även ibland även kommer ha ytterdörren låst när vi är inne. För jag har förstått av maken (som inte är en man av stora ord) att detta var ett trauma utan dess like! Och det förstår jag...
kiki

Inlägg av kiki »

KajsaIE skrev: Har precis läst månadens krönika och är helt TAGEN! Har ni läst den? Har haft en väldigt sval relation till min egen syster hela min uppväxt och har "skyllt" mycket på mina föräldrar för det. Idag har vi dock en helt UNDERBAR relation och vi har verkligen FUNNIT varann, trots att vi bor i olika länder (tänk att det tog 23 år.... :cry: )Ursäkta fick torka ett par tårar här...är bara så lycklig när jag tänker på det just nu! och jag vill så gärna ge mina flickor den här fina relation som de kan få...två systrar som håller av varann :heart:
ja, visst var det fin, kände direkt att jag verkligen vill att Mio ska få ett syskon. Stor Felix är ju 16 år och han har en halvbror på pappas sida, vi försökte umgås så gott vi kunde, "den andra mamman" och jag men inte blev det mycket. Men på någon underligt sätt har dom en grundkänsla för varandra som är helt fantastisk :lol: dom hör ihop :lol: jätte fint. Mio och Felix har ju också det, att höra ihop, men ålderskillnaden gör ju att det inte blir samma sak.

Min syster och jag tog över 35 år för att hitta varandra på ett respektfullt sätt, otroligt mycket avundsjuka har det funnits, trots, eller tackvare att vi levt helt olika liv. Hon var med mig på förlossningen när Felix föddes och det är jag tacksam för idag, nu har vi en vuxen - vuxen relation ,så skönt att slippa all rivalitet.

Social delaktighet
kiki

Inlägg av kiki »

ms Sophie skrev: När jag kom hem förresten fick jag höra att Tintin rymt på eftermiddagen :shock: :o
"Jag ska bara gå ut" sa hon och maken sa att hon skulle hålla sig på gården (vi har grind, men hon kan öppna den om vi inte stängt ordentligt). Han tar undan tallriken från bordet, tittar ut och hon är BORTA!
Han går ut, ser inte henne, går runt, ser inte henne, tar cykeln och cyklar runt i närområdet dit hon kunnat tänkas gå, men icke! :shock:
Han tar bilen för att söka vidare omkring och möter sedan (efter ca. 20 minuter!) Tintin med en kvinna som mött henne strosande omkring själv.
Då hade hon gått från oss, nerför backen, över bron (en å där vi brukar mata änderna...) och hon hade korsat en, iofs liten, fyrvägskorsning och var på väg på vägen upp mot "stora" vägen som även leder till mackar och mycket trafik! Det handlar väl om 500 meter!
Nu kan jag tala om att grinden vi har kommer att säkras mer och att vi tyvärr även ibland även kommer ha ytterdörren låst när vi är inne. För jag har förstått av maken (som inte är en man av stora ord) att detta var ett trauma utan dess like! Och det förstår jag...
:shock: hoppsan, oj då :shock: x28

vilken mardröm, men vilken lycka att allt gick bra.

Här hemma hade det varit fridens, Mormor och morfar hade eftermiddagspasset och dom sa att Mio hade varit super trevlig hela tiden. Rätt otroligt med tanke på att hon träffar dem så himla sällan ändå finner hon sig i att väckas av och umgås med dom i flera timmar. Maken och Felix hade kommit hem ca 15 minuter före mig så när jag rullade in på vår gata så kommer mormor och morfar på väg till sin bil, jag stannar till och vevar ner rutan och möts av ett illllll skriiiii från balkongen, där står Mio och får syn på mig eller snarare bilen och blir så lycklig, däääää mammmmma däääää, hej mamma :heart:

Imorgon är maken och jag dubbelbokade igen kl 16.00 så då ska Felix få vara med Mio några timmar, ansvar för maten bland annat. Han är så go min stora kille. :heart:

Social delaktighet
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"