Fundersamma mamman
Trots och sömn
-
fjällström
- Kontakt:
Trots och sömn
Min lilla stora tjej, snart tre år har det jobbigt just nu
Ena stunden är hon den underbaraste lilla unge som finns och ur hennes lilla mun kommer det så mycket fint
Älskar dig mamma, kära lillasyster, älskar katten, älskar solen... I nästa stund är ingenting bra
Lillasyster är dum, katten ska hon kasta bort, tycker inte om maten, ska INTE gå ut, ska INTE klä på sig... Jag vet ju att detta är en period som hon måste ta sig igenom. Vi hjälper och vägleder så mycket vi kan. Men det västa är att hon börjat ifrågasätta sömnen... Hon gråter varje kväll vid läggning. Ropar genom tårarna "mamma jag älskar dig, förstå det"
Hon ropar att hon fryser, vill pinka (har blöja), vill dricka, har ont i magen, foten, håret ja till och med naglarna
Jag känner mig lugn då jag vet att hon fått alla sina behov tillfredsställda under dagen. Men kan/ska jag göra nåt mer än att ramsa och vid enstaka tillfällen gå in och lägga tillrätta
Ikväll när vi skulle gå upp till sängen sa hon att hon har svårt att somna och att det inte är lätt att somna
Hon vill inte sova på dagen heller, men behöver verkligen göra det. Om inte blir eftermiddan och kvällen ohållbar. Jag är övertygad om att alltihopa har att göra med trotsen. Men jag känner mig lite vilsen i hur/om jag ska besvara hennes vilsenhet/frågor 
Fundersamma mamman
Fundersamma mamman
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor 
Sara 0507 och Elin 0702
Sara 0507 och Elin 0702
Hej.
Jag är övertygad om att du gör rätt i att svara med ramsa. Och visst enstaka tillfällen kan man ha vägarna förbi och gå in och rätta till täcket.
En fundering är om det är möjligt att ge henne chans att vila till en saga isället för att sova på dagen, óch/eller läsa en bok innan hon somnar. Nu är Vera lite äldre, men vi plockade bort middagsluren strax före tre års ålder. Det betyder inte att du ska göra det, för det är olika vad barnen behöver när de kommer upp i den åldern.
Och de senaste månaderna får hon ha ett par böcker att bläddra i och sänglampan tänd. Hon somnar (som jag
) med lampan tänd och ofta med boken i sängen. Men jag går in och släcker när jag går och lägger mig.
/LO
Jag är övertygad om att du gör rätt i att svara med ramsa. Och visst enstaka tillfällen kan man ha vägarna förbi och gå in och rätta till täcket.
En fundering är om det är möjligt att ge henne chans att vila till en saga isället för att sova på dagen, óch/eller läsa en bok innan hon somnar. Nu är Vera lite äldre, men vi plockade bort middagsluren strax före tre års ålder. Det betyder inte att du ska göra det, för det är olika vad barnen behöver när de kommer upp i den åldern.
Och de senaste månaderna får hon ha ett par böcker att bläddra i och sänglampan tänd. Hon somnar (som jag
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
-
fjällström
- Kontakt:
tack
Hej och tack för de råden:-)
Kanske vore en bok i sängen nåt att satsa på til kvällen
Vi läser en saga innan det är sovadags, både dag och kväll. Men kanske är det bra om hon själv får ligga och kika i en bok en stund med lampan tänd. Då blir hon lycklig både över att få ha lampan tänd och att få läsa
Ska införa det.
Kanske vore en bok i sängen nåt att satsa på til kvällen
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor 
Sara 0507 och Elin 0702
Sara 0507 och Elin 0702
Vi styrde inte så mycket över det i början (vilket säkert är bra att göra). Vi släckte som vanligt och så plötsligt började lampan vara tänd när vi kom upp för att lägga oss på kvällen.
En dag kläckte Vera den härligaste kommentaren till pappa, som gjorde att vi faktiskt lät lampan vara tänd om hon ville det.
"Pappa, stäng dörren så du inte hör när jag tänder"
Jag tror som sagt på att hon får läsa själv, men jag vet ju också att hon somnar snabbt. Vissa har ju tendens att kunna vara vakna hur länge som helst bara de har en bok i handen, så det kanske ni får ha lite koll på då.
/LO
En dag kläckte Vera den härligaste kommentaren till pappa, som gjorde att vi faktiskt lät lampan vara tänd om hon ville det.
"Pappa, stäng dörren så du inte hör när jag tänder"
Jag tror som sagt på att hon får läsa själv, men jag vet ju också att hon somnar snabbt. Vissa har ju tendens att kunna vara vakna hur länge som helst bara de har en bok i handen, så det kanske ni får ha lite koll på då.
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum