tidiga mornar allt för länge!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Jeanette R

tidiga mornar allt för länge!

Inlägg av Jeanette R »

Hej på er :D
Min 6-månaders köper inte den sista timmen på natten. Schemat är
12-45-1,5-45. Natten startar 18:45.
Standardmodell från start utan problem, mage och larm, mycket mat.
Inga insomningsproblem varken dagtid eller kvällstid. Tiden som hon har valt som morgon är 5.45, dvs efter 11 timmar. Jag har pangramsat direkt och därefter låtit henne vara. Ibland somnar hon om, oftast inte. Vid skrik går jag in och vänder henne på mage och på med täcket igen. Så har det sett ut i två månader. Den senaste veckan har hon tidigarelagt uppvaket till i värsta fall 5:00. Det är mörkt i rummet trots vårens ljusa morgnar.
Vad tror ni om det här egentligen? Hur skulle ni börja laborera? Om jag lägger henne senare, tror ni att hon skjuter fram uppvaket då? Hmmm. Lite rådvill är jag då jag trodde att det hela skulle ge med sig som det gjorde med storebror. Men det verkar snarare gå åt andra hållet :roll: .

Jeanette
Erik 0503
Elise 0709
gosmamman

Inlägg av gosmamman »

Det är svårt det där!! :roll:
vi hade likadant med vår son, som nu är 3 år. Inte för att vara negativ men jag tror faktiskt att olika barn har olika tider..!
Vi tänkte morgon för arvid kl 7, men det funka inte (vakna kl 6), sen tog vi 6.,30 ( funka ej heller) och sen sa vi att "ja ja, det får väl bli kl 6 då!" och saken är den att han alltid har varit ett kl 6-barn, ända sen han föddes och är det fortfarande!!! och då har vi bara lagt honom tidigare,,så när han var 6-7 mån lade vi honom kl 18.15 och t.om kl 18!! DU får tänka att du får njuta av kvällen själv istället för att sova länge på morgonen!! :lol:
Mamma till Arvid 050131 (kurad vid 7 mån) och Elsa 071028 (SM från början) och en ny liten Saga 110503.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, faktum är att det är lite så det är. Många barn är 18-06 barn och jag vill minnas mig att AW också hade natt 18-06 för sina. Jag har 19-07.

Fast just nu förlitar jag mig på "sommartiden" så fr.o.m i morgon kan du ju börja ta upp 7 (vilket innan var 06) och sen lägga 19 (vilket innan var 18). Vad tror du om det?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Jeanette R

Inlägg av Jeanette R »

Tack för era svar! Misstänkte att det var så, ville liksom inte riktigt erkänna det. 06:00 känns så tidigt. Går väl an nu när sommaren kommer, men i mörkaste vintern är det inte lika uppiggande :wink: . Fiffigt det där med omställningen till sommartid. Det kör vi på! Tror ni också att det finns 11 timmarsbarn, precis som det finns 18-06 barn?

Jeanette :D
Erik 0503
Elise 0709
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Tror ni också att det finns 11 timmarsbarn, precis som det finns 18-06 barn?
Nej, detta tror jag faktiskt inte, jag tror det finns 11 timmarsföräldrar, men inte barn. Tror faktiskt de flesta barn "vill" sova 12 timmar jag. Men det är jag det!
Det jag vet säkert av erfarenhet här på forum, är i alla fall att tidiga mornar har aldrig försvunnit av att man gjort "kortare" natt. DET vet jag säkert! :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Jeanette R

Inlägg av Jeanette R »

Ok. Då skippar vi den tanken. Tack för att du engagerade dig. Jag lämnar gärna rapport om hur det löser sig, så får du/ni ytterligare referens! :D

Jeanette
Erik 0503
Elise 0709
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Ja tack, vi älskar rapporter och frågor. Allt för att veta att vi har,kan och får hjälpa. Det är det vi här är till för, och för att lära oss av varandra! :lol:
Tor 2006

gosmamman

Inlägg av gosmamman »

Jag kan ju bara säga att jag tror det, dvs att det finns 11-timmars barn...! Arvid har ALDRIG sovit mer än 11.5 tim per natt , aldrig mindre aldrig mer! :D
Mamma till Arvid 050131 (kurad vid 7 mån) och Elsa 071028 (SM från början) och en ny liten Saga 110503.
vanna

Inlägg av vanna »

Jovisst finns det barn som är inprogrammerade på 18-06. Jag har två sådana och nu för tiden anpassar vi oss efter det istället för att försöka förlänga morgnarna till något mer föräldravänligt :wink:
kix

Inlägg av kix »

Jag har en 10 månaders pojke som började vakna allt tidigare. Jag visste inte vad jag skulle göra: väckarklock-modellen, ramsa, acceptera morgon vid fem??? Men så gick jag och köpte gardiner. Altså inte ett par men: Rullgardin, dubbla svarta gardiner plus den vanliga, samt dubbelt draperi för dörr. Första morgonen sov han en halvtimme extra, sen 45 min och en timme. Nu får vi väcka honom. Och det skall sägas att vi hade "mörkt" innan, men bevisligen inte mörkt nog. Jag rekommenderar projekt mörkläggning!!!!! Toppen!

:sleep: 8) \:D/
kix
Mamma till guldpojke född juni 07
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

kix skrev:Jag har en 10 månaders pojke som började vakna allt tidigare. Jag visste inte vad jag skulle göra: väckarklock-modellen, ramsa, acceptera morgon vid fem??? Men så gick jag och köpte gardiner. Altså inte ett par men: Rullgardin, dubbla svarta gardiner plus den vanliga, samt dubbelt draperi för dörr. Första morgonen sov han en halvtimme extra, sen 45 min och en timme. Nu får vi väcka honom. Och det skall sägas att vi hade "mörkt" innan, men bevisligen inte mörkt nog. Jag rekommenderar projekt mörkläggning!!!!! Toppen!

:sleep: 8) \:D/
JA! Det kan intre nog understrykas. Jag tror att många underskattar vad ljuset gör. Till och med grådager inverkar mycket på morgonsömnen.
Jeanette R

Inlägg av Jeanette R »

Hej på er,
Här kommer en liten lägesrapport.
Nu är klockan 6 på morgonen. Elise har varit vaken sedan 4:45, vrålade en halvtimme, tyst en kvart, och nu har hon skrikit en halvtimma. Det är morgon först om 45 minuter. Känns lite trist för henne och för Erik som har börjat vakna av hennes ljud. Han sover annars till 7.15, dvs en halvtimme längre än Elise.
Ända sedan jag skrev senast för ca 3 veckor sedan har mönstret varit likadant som tidigare. Vaknar oftast 5:45 och däromkring. Jag utnyttjade att vi gick över till sommartid och hon la sig då automatiskt en timma tidigare, men de gjorde ingen verkan, vaknade efter 11 timmar.
Idag är det söndag men jag ska finkamma stan på mörkläggningsmaterial. Det är nog det sista jag kan göra innan vi får acceptera morgon 5:45, känns det som. Hon är ju 7 månader, vilket är ganska gammalt i de här sammanhangen.

Hälsningar Jeanette
Erik 0503
Elise 0709
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Jeanette,

Ja du mörkläggning är det absolut svåraste! Jag har själv fått tejpa upp aluminiumfolie på rutan så det verkligen är kolmörkt, plus att jag har markis, OCH heltäckande rullgardin som sitterfast på väggen med karborrband. Så det kan inte bli FÖR MÖRKT! Det aboslut snabbaste sättet är att tejpa upp aluminiumfolie eller svart sopsäck. Sen se till att dörren är HELT stängd och kanske även täta runt den i värsta fall.. :shock: 8)

Hur ser annars schemat ut nu för tiden? 7+8 mån så skall de ha 14,5 timmar sömn på dygnet. :wink:
Hon är ju 7 månader, vilket är ganska gammalt i de här sammanhangen.
Detta är väl ingen ålder på en häst!? :D Det är bara att jobba målmedvetet och ha målet i sikte. I morse vaknade Tor 5.40 och snackade i 10 min för att sen somna om. De är många som inte sover varje minut av vad de skall, men likt förbaskat så skall man ha förutsättningarna. :lol:

Har du infört väckarklocka än? Det är värsta sjyssta uppfinningen!

Har ni kört en "morgon kur" på henne? Vill också bara säga att snart börjar nog också 8-mån ångesten visa sig och då är det ännu viktigare att ni står fast och stadigt på jorden! Så läs gärna på exta i BB om just 8-mån ångesten också. :lol:
Tor 2006

Jeanette R

Inlägg av Jeanette R »

Om du menar morgonkurat genom pangramsa vid första pipet och sedan låtit henne vara så är svaret "ja". Sedan har jag ramsat om hon blivit riktigt ledsen. Problemet är ju att hon ylar, inte att hon snackar. Hon ylar alltså i 1 timme. Jag har också testat att ramsa mer regelbundet som svar på hennes uppgångar i ylandet. Hon verkar inte höra någonting av det eller också accelererar ylandet. Dvs jag stör. Men hon kan inte heller lugna sig själv, för ylandet är verkligen konstant, det låter som om det har blivit rundgång i det.

Nu behöver jag skjutsa Erik till parkleken klockan 8.30, då får hon en 20-minutare. Sedan hämtar jag honom från parkleken 11.30, då somnar hon och fortsätter sova i sängen efter hemkomst fram till 13, dvs 1,5 timme. Sist får hon en 20-minutare vid 15.30. Det gör 14 timmar och 10 minuter totalt över dygnet. Erik låg alltid en halvtimme back på sitt schema, så funkade det bäst med honom. Så där ser inte jag några problem.

Idag har Elise varit kräksjuk och ätit dåligt och sovit mycket, så nu strular det säker till sig ännu mer. Fick i desperation upp ett mörkläggningstyg med kardborrefästen hela vägen runt. Plus mörkläggningsgardin, plus spikade upp en filt utanför dörren. Får se imorgonbitti om det läcker in någonstans.

Det här med väckarklockan. Alltså, det verkar lite överambitiöst. Någon som har botat sin tidigvaknande bebis med det knepet?

Jeanette
Erik 0503
Elise 0709
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej igen,

Jag klistrar in Elles goda råd ang. tidiga mornar. Kanske kan strategi 2 vara något för er? :wink:
Jenna skrev:Hej!
Elle har sammanfattat åtgärder för tidiga mornar jättefint. Jag klistrar in hennes svar (vet inte hur man länkar nämligen)

Klart att lillen ställer frågor nu när det är en förändring på gång och det måste han ju få göra. Det ni ska bestämma er för är hur ni gör för att besvara hans frågor. Det finns olika sätt, jag ska beskriva dem i korthet för dig:

1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter han? Om han blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter honom sedan vara. Om han fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills han blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick 7, låt honom stänga av den och gör GLAD morgon.

2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hans protester, sätt på musik utanför hans rum i en volym som överröstar hans protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hans protester avtar. När han tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.

3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hans protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör han att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på sonen. Kryp i säng igen när han somnat. Gör som ovan med glad morgon.

Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover han nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara sonens frågor på ett betryggande sätt som ger honom signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".

Jag tycker det är en jättebra sammanfattning! Vi har kört på nr 2 med båda barnen och det har fungerat efter ett tag. Använder fortfarande Mozart på lillkillen då han vaknar tidigt. Viktigt är att man inte håller på och testar runt utan håller sig till en strategi.
Lycka till!

Ang. väckarklockan. Det finns i princip HUR MÅNGA SOM HELST där väckarklockan har haft en rent "magisk" effekt. Läser man under kurforum och säkra sovare så ser man HUR många där detta är helt fantastikst.

Genom att spela Mozart så kommer pulsen att sänka sig till "klassisk musik" nivå och barnet faktiskt lugnar sig och börjar lyssna på musiken och blir allt för upptagen för att hålla på med sitt eget ylande och någon form av konversation med er i form av ramsa.

Ang. klockan så blir det ju så efter ca. 1 vecka att det är klockan som gör godmorgon INTE föräldrarna. Då ligger liksom morgonens kontroll på klockan och det fungarar inte att "skrika" eller "yla" morgonen till sig.

Ge det hela 3 dygn och en uppföljningsvecka med samma strategi och utvärdera sen hur ni tycker det funkar, tycker jag.
Vad tror du om denna tanken?
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"