Om barnet reser på sig....Vad gör man då?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
veronika

Om barnet reser på sig....Vad gör man då?

Inlägg av veronika »

Min son har lärt sig att ställa sig upp och när jag lägger honom på magen allt går bra tills jag tar bort händerna(solfjärden). Då reser han på sig...Vad ska jag göra då? Ska jag gå in och lägga honom igen eller ska jag låta bli tills hans somnar av sig själv? Han brukar gråta ibland ocg då kommer jag in och gör om allt igen, men annars låter jag honom hålla på i sängen...Gör jag rätt?

Tacksam för svaret!
Mamma Veronika och lillen Jonathan
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Hej Veronika och välkommen hit :D Gör precis som du gör nu (läggningsproceduren) och gå ut ur rummet med ramsan. Han poppar upp som gubben i lådan, låt honom stå ett tag och besvara hans frågor med ramsan (obs inte ramsa hela tiden utan när han skriker upp sig, står han mest och "snackar" så låt honom bara vara). När han sen "ber om hjälp" går du in och lägger ner honom men inte förr för då är det helt verkningslöst.
Att han ber om hjälp hör du när hans frågor går över från arga lite mer ifrågasättande toner till trötta ledsna. Då vill han lägga sig ner men kan kanske inte själv än. Gå då in helt tyst och lägg honom tillrätta på mage (precis som vid läggningen) tryck tll med solfjädern och gå ut med ramsan.

Hoppas jag rätade ut några frågetecken i alla fall, återkom annars :D
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
veronika

det ska jag fortsätta med...

Inlägg av veronika »

en sak till...eftersom jag är så dålig på att sjunga så har vi en CD med godnatsvisor som vi alltid sätter på innan han lägger sig...känns mer avslappnad och det verkar som om han gillar det...vad tycker du?
en annan sak....när han somnat på magen och efter att han vaknat får han någon slags panikkäsnla..ställer sig direkt på alla fyra på natten och gråter...
hur gör jag då? visst lägger jag honom till rätta igen, men han måste ju lära sig att somna av sig själv och inte resa på sig så fort han öppnat ögon...eller hur?
Tack för snabba svaret!!!=)
Petronella

Inlägg av Petronella »

Melvin har kunnat ställa sig upp i sängen ett par månader nu, men bara om jag har hjälpt honom att sätta sig upp. Men i lördags så kom han på hur han skulle göra för att sätta sig upp. Så nu har vi också en liten "gubben i lådan" hemma. :P

Pappa var hemma själv med Melvin medans jag var och shoppade. Behövde nya kläder. Ska ju börjar jobba i Juni. Men det visade sig att Melvin inte hade sovit det sista passet. Han hade ställt sig upp gång på gång. Och pappa lagt honom gång på gång.

Så kunde vi ju inte ha det. Vi kom överens om att han fick stå tills han la sig själv. Och det fungerar. (Peppar peppar, det har ju inte gått så många dagar sen i lördags). Insomningen tar lika lång/kort tid som vanligt, även fast han ställer sig upp och trixar.

I natt vid 4.46 hade vi en liten kille som stog upp och sa "Titta" några gånger. Sen la han sig ner och somnade om. Pappa och mamma lotsades sova.

Snart ska "gubben i lådan" få eget rum. Eller är det vi som får eget rum? :? Vi flyttar till större 1 juni. Ska bli så skööönt.
Melvin f?dd 2004-06-20
Startade kuren 2004-10-06
Sover numera hela n?tterna och vargen har vi inte sett r?ken av p? ett tag.
liw
Kontakt:

Re: det ska jag fortsätta med...

Inlägg av liw »

veronika skrev:en sak till...eftersom jag är så dålig på att sjunga så har vi en CD med godnatsvisor som vi alltid sätter på innan han lägger sig...känns mer avslappnad och det verkar som om han gillar det...vad tycker du?
Sjunga...? Är det ramsan du tänker på då? Det är en helt vanlig godnattramsa som menas (typ "natt natt som gott" som jag använder) och den upprepar du (x 4) på väg UT ur rummet. Ang skivan... jag har en godnattskiva som alltid går vid läggningen men den ersätter inte ramsan.
veronika skrev:en annan sak....när han somnat på magen och efter att han vaknat får han någon slags panikkäsnla..ställer sig direkt på alla fyra på natten och gråter...
hur gör jag då? visst lägger jag honom till rätta igen, men han måste ju lära sig att somna av sig själv och inte resa på sig så fort han öppnat ögon...eller hur?
Han kommer att lära sig att somna om själv! :D Och det viktigaste du kan göra för att lära honom detta är att inte ta upp honom när han vaknar. Låt honom först och främst vara och se vad han gör, bryt inte in direkt utan visa honom lite förtroende att klara av detta själv. Löser han det inte så lägg honom tillrätta och ramsa ut ur rummet precis som vid läggning. Är det KRIS så använd solfjädern tills han slappnar av.
Linda
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
veronika

Re: det ska jag fortsätta med...

Inlägg av veronika »

liw skrev:
veronika skrev:en sak till...eftersom jag är så dålig på att sjunga så har vi en CD med godnatsvisor som vi alltid sätter på innan han lägger sig...känns mer avslappnad och det verkar som om han gillar det...vad tycker du?
Sjunga...? Är det ramsan du tänker på då? Det är en helt vanlig godnattramsa som menas (typ "natt natt som gott" som jag använder) och den upprepar du (x 4) på väg UT ur rummet. Ang skivan... jag har en godnattskiva som alltid går vid läggningen men den ersätter inte ramsan.

Precis...jag missuppfattat det då...trodde att man ska sjunga hela tiden tills han är på väg att somna in :roll: (så blir det när man har inte sovit på länge)...kan inte tänka ordentligt...men nu vet jag det :D
veronika skrev:en annan sak....när han somnat på magen och efter att han vaknat får han någon slags panikkäsnla..ställer sig direkt på alla fyra på natten och gråter...
Han kommer att lära sig att somna om själv! :D Och det viktigaste du kan göra för att lära honom detta är att inte ta upp honom när han vaknar.

Jag brukar inte ta upp honom utan lägger honom tillbaka på magen och håller (gör) solfjäder tills han slappnar av...annars reser han på sig direkt igen...men då jag varken sjunger eller ramsar...
Låt honom först och främst vara och se vad han gör, bryt inte in direkt utan visa honom lite förtroende att klara av detta själv. Löser han det inte så lägg honom tillrätta och ramsa ut ur rummet precis som vid läggning. Är det KRIS så använd solfjädern tills han slappnar av.
Mamma till lille Jonathan Vincas f?dd den 14 augusti 2004.
Vi kallar Jonathan f?r Bubu eftersom han brukar s?ga bubu n?r han ser sig sj?lv p? bilden=)
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Kanon, då gör du ju rätt :D när han vaknar på natten. Fortsätt så det kommer att ge sig :D
Ramsan, har du fått kläm på den nu eller vill du ha en bättre förklaring? Kan vara lite luddig ibland :lol:
Linda
veronika

Inlägg av veronika »

liw skrev:Kanon, då gör du ju rätt :D när han vaknar på natten. Fortsätt så det kommer att ge sig :D
Ramsan, har du fått kläm på den nu eller vill du ha en bättre förklaring? Kan vara lite luddig ibland :lol:
jag förstår inte varför har han så svårt att slappna av...inatt mellan halv elva och halv två vaknade han varje fem tio minuter... :!: Jag blev så trött och fick ångest....gjorde solfjädern(höll honom ganska bestämd), men lillen ville inte alls slappna av.(försöker lyfta rumpan, håller på med armarna, men inte skriker eller gråter utan smågnäler som vanligt...då buffar jag lite och återigen solfjädern med båda händer)..han somna till men vakna som sagt OFTA...känns som om allt jag gör är meningslöst...dessutom min rygg....jag har så svårt att böja mig fram och göra solfjädern...har så jäkla ont i ryggen att medan jag försöker hjälpa till Jonathan att slappna av så gråter jag själv av smärtan... :cry: OCH JAG GAV UPP...tog upp honom för att amma(han var lugn då jag tog upp honom) och sedan somnade han nästan efter fem minuter...dock inte vid bröstet..la honom direkt i sängen när jag såg att han stängde ögon... :?
hur länge ska det pågå...menar hans "förvirring" eller kanske min? Ser fram emot resultatat så att jag kan också sova åtminstone några timmar i sträck...
Vi kallar Jonathan f?r Bubu eftersom han brukar s?ga bubu n?r han ser sig sj?lv p? bilden=)
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Ett hett tips :D Backa mer och ge honom lite mer förtroende att klara detta själv. Först när han skriker upp sig bryter du in med ramsan. Bestämd ända ned ifrån maggropen. :wink: Först vid KRIS så hjälper du honom med att lägga ned honom och använda solfjädern. Poängen är lite att han ska lära sig att på natten händer ingenting. Springer du upp och ned ur sängen och buffar lite och solfjädrar lite så blir han alldeles förvirrad för det är ju värsta underhållningen. Varför ska han sova om mamma verkar vara vaken och uppe :wink:
Linda
veronika

Inlägg av veronika »

liw skrev:Ett hett tips :D Backa mer och ge honom lite mer förtroende att klara detta själv. Först när han skriker upp sig bryter du in med ramsan. Bestämd ända ned ifrån maggropen. :wink: Först vid KRIS så hjälper du honom med att lägga ned honom och använda solfjädern. Poängen är lite att han ska lära sig att på natten händer ingenting. Springer du upp och ned ur sängen och buffar lite och solfjädrar lite så blir han alldeles förvirrad för det är ju värsta underhållningen. Varför ska han sova om mamma verkar vara vaken och uppe :wink:
Du har rätt i det du säger: varför han ska sova om mamma inte sover :lol:
Men grejen är att han och vi sover i samma rum. Hur gör jag då efter ramsan ska jag lägga mig eller gå ut ur rummet en stund ?

Tack för bra tips!!!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"