Dagvila, hjälp

Skriv svar
Fanny_carlsson

Dagvila, hjälp

Inlägg av Fanny_carlsson »

Natten funkar underbart bra. :D Tackvare all hjälp från er. =D>

Men nu till problemet. Dagvilan. Min tjej skulle behöva vila ca. 2,5 timme. Vi har
Vi vill att detta skall ske i vagnen eftersom vi vill vara ute mycket på dagarna och vill kunna veta att hon alltid sover i vagnen. Hon har inte gillat vagnen. Nu har jag köpt en ny sele som är lösare. Jag tror att hon fick lite panik när hon försökte vända sig och satt fast. Det brukar gå bra att somna och sova om vi är ute och går. Min sambo skall snart vara hemma med henne och han vill nog hellre spika på balkongen när hon sover.

Tips, snälla. Skall jag ge upp och lägga henne inne?? I dag struntade jag i vagnandet utan gjorde som i sängen. Ramsade och la till rätta. Kan man göra detta även i vagnen. Skall jag ha en mörk filt över? Kan jag använda samma ramsa som på kvällen även om den innerhåller ordet natt???

Kan man låta henne sova ute när hon är förkyld.

Tips snälla [-o<
IDA 070201
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej Fanny!

Härligt att höra om era fina nätter :D

Jag antar att ni har 11 timmars natt eftersom du vill att tösen ska sova 2,5 timmar på dagen? Du får gärna skriva ner ert schema så ska vi kolla att allt verkar ok.

Hur har ni hittills löst dagvilan?

Ja, du inte bara kan utan SKA skippa vagningen! Vagning används som lugnande verktyg åt riktigt små barn under en kur. Därefter kan man vagna som markering efter att man lagt ett barn att sova, bara två-tre drag som säger "dags att sova". Men jag tycker att du kan skippa det åt din flicka som är så stor. Använd vagnen som sovplats; lägg tillrätta och ramsa dig bort. Du kan ha samma ramsa som till natten bara du byter ut ordet natt mot annat. Har du "gonatti med sig sov så gott" till natten kan du ha exemelvis "sov så gott och dröm så sött" till dagen.

Visst kan du låta henne sova ute fast hon är förkyld. Du kan höja upp huvudändan lite så blir det lättare att andas om hon är snorig.

Om du vill ha en mörk filt över måste du själv bestämma. Jag har aldrig mörklagt åt mina flickor dagtid. Men vissa måste ha det - jag vill påstå att det är en vanesak. På ett sätt är det ju lättare att lära dem sova i ljus på dagen, då behöver man inte bekymra sig om ljuset så fort man är på ett annat ställe. Anna W menar att barn lär sig skilja natt från dag med ledning av ljuset, och därför ska dagsvilan ske i dagsljus.

Hoppas det var till lite hjälp!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Fanny_carlsson

Vi har försökt med 12-timmars natt men har ändrat oss till 19-6. Vi går upp 6 på vardagarna så det får bli så även på helgen.

Vårt shema ser ut så här

6 vaknar
6-7 välling och sedan frukost med oss.
9-10 ute
11 lunch (lagad mat och frukt)
11:30- 13.30 sova (detta skarvas och krånglas, blir oftast 1-1,5 timme)
14 fika (smörgås,frukt)
14:30-16:30 Handlar eller är ute
17:00 Middag (lagad mat)
18:30 Välling
18:45-19 God natt.

Dagluren har nästan alltid varit vårt problem. Sedan jag kurade för att sova hela natten har hon sovit i vagnen på dagen. Men det skarvas en hel del.
Går jag ut och går sover hon bättre.
IDA 070201
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Schemat ser verkligen jättefint ut :D Mycket välplanerat! Jag kan inte se att det på något sätt skulle bidra till dagslurskrånglet.

Tyvärr måste jag säga att jag i dylika fall skulle råda föräldrarna att lägga barnet inne. Och det är ju det ni inte vill... Är det för att ni vill jobba på gården som ni vill att hon ska sova i vagn? För ett alternativ vore ju i så fall att lägga henne inne och ha med sig babyvakten/gråtalarmet eller vad det nu heter. Det finns alltid de som sover bättre inne i sängen än ute i vagnen. Mina barn har varit/är riktiga vagnbarn, men jag vet de som vaknar stup i kvarten om de ska sova ute i vagn.
Fanny_carlsson

Vi har testat att sova inne men det gick inte bättre det. Kvällarna går bra men dagarna är inge vidare. Hon hittar på en massa annat än att sova. Vi skaffade en ny sele och lade henne och ramsade. Hon satte sig upp och började leka och titta på allt och alla. Det kan ta 30-40 min innan hon somnar och en massa ramsande och lägga henne ner. Sedan har hon sovit bra när hon väl har somnat i vagnen.

Jag vet inte vad vi skall göra. Mörklägga vagnen bättre eller lägga inne i ett mörkt rum. Man skall ge förutsättningarna men de skall lära sig att sov själva eller?? Känns som detta har förändrat sig fort. Hon har inte tid att sova på dagen. En del säger att hon kanske inte behöver dagsömn. Men det kan väll inte vara riktigt.
IDA 070201
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Nej det är sannerligen inte rätt och riktigt att påstå att hon inte behöver sin dagssömn. Det gör hon i ett par år ännu!!!

Men - om hon sitter och leker i 30-40 minuter innan hon somnar, vad är då problemet? Det är högst tillåtet att hålla på med sitt :wink: Inte behöver ni där varken ramsa eller lägga tillrätta mer än den första gången. Ett nöjt barn ska man låta vara ifred. Ett ledset barn måste lugnas. Min Saga kunde också pilla och leka och vifta och prata i sin vagn i 30 min då hon var i samma ålder. Men sedan när hon var klar med vad det nu var hon höll på med lade hon sig ner och sov som en stock tills jag väckte. Och det är likadant fortfarande! Ibland kan hon filosofera i en timme :lol: (I sängen dock)

Sigrid som är 11 månader kan också böka omkring med sin nalle i upp till 30 min ibland. Men jag gör inget. Allt har sin tid. Små barn behöver få vara ifred med sitt ibland!
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"