jag har en liten kille på nästan fem månader som haft lite svårt att sova hela nätterna. Jag hittade detta forum ganska nyligen, efter att jag bestämt mig för att göra någonting åt hans vanor. Hade heller aldrig hört taöas om Anna Wahlgren eller sova hela natten och när jag hittade detta hade jag loksom redan "kommit halvvägs" och nu är jag rädd att det därför blivit halvdant alltihopa. Vill därför görna ha lite tips och råd kring hur jag ska fortsätta.
Ska försöka dra historien kort: Kaspian föddes 3 nov, har hela tiden varit en glad och framåt kille som sovit ganska lite..redan på BB hade han långa vakenstunder mellan sovtiderna. När vi kom hem fortsatte detta. Han kunde dock somna var som hels när som helst så det verkade som han tog sig den sömn han behövde, vilket BVC sa att han skulle göra. När han blivit lite äldre..runt en månad, slutade han somna hemma, bara ute i vagnen där han sov väldigt bra och kunde sova 4 timmar i streck. På nätterna vaknade han med 2, ibland 3 timmars mellanrum och åt innan han snällt somnade om igen, så nätterna var inga problem tyckte jag. När han var drygt en månad lärde vi honom att somna själv utan att äta sig till sömns och då introducerade vi, på BVCs inrådan nappen som han somnade med. Vi la honom när han var pigg och glad, läste saga och sedan godnatt och ut ur rummet. Varje gång han gnällde gick vi tillbaka in, gav honom nappen och sa godnatt igen. Efter ett par dagar somnade han snällt vid nio utan gnäll.
vaknade fortfarande lika ofta men bara grymtade lite och jag lyfte då upp honom och gav honom mat och lade sedan tillbaka i hans säng och han somnade om. Trodde att detta var helt normal, och att han behövde äta så ofta, speciellt eftersom han gick upp väldigt beskedligt i vikt.
Inga större problem allts och detta fortsatte i ett par månader. Nu hade han 3 timmar mellan alla mål, dygnet runt och jag började bli rätt trött, han somnade ju fint, tidigt på kvällen 8 var det nu och det gick inte att hålla honom vaken senare, vilket BVC tyckte jag skulle försöka göra eftersom han vaknade fem och ville gå upp=nästan ingen sömn för mig. Varje gång vivad där så frågade jag om det verkligen var normalt att de sov så lite? Ca 8 timmar på natten, med uppvak på enhalvtimme var 3:e timme och kanske 2 timmar i vagnen på dan. 10 timmar, tyckte jag verkade lite och han var ju helt svart under ögonen. Fick dock det alltid samma svar, "vissa barn har mindre sömnbehov än andra, han tar sig den sömn han behöver"
Trodde mindre och mindre på detta och nu när han vaknade på nätterna åt han 30 sekunder och somnade sedan igen så speciellt hungrig verkade han inte vara. När han var fyra månader bestämde jag mig för att försöka ändra vanorna. Gav honom nappen istället för att ta upp honom när han vaknade och det fungerade ibland. Vi kom ner till att han bara åt 2 gånger, 12 och 4 när han somnade 8. Fortfarande vaknade han senast fem och skulle upp..alltså rätt lite sömn fortfarande. höll stenhårt på att han inte fick äta fler gånger när han väl gjort så ett par nätter. Så nu vaknade han kanske varannan timme men somnade snabbt om med nappen istället för att äta, förutom vid 12 och 4.
Körde så i nån vecka, sedan sov han självmant över 12 matningen och vaknade istället vid 2...eller sov över var fel men han gick med på att få nappen istället för att bli upplyft. JAg ansåg då att han uppenbarligen bara behövde äta en gång och körde på det istället. Vaknade fortfarande ofta med accepterade den nya ordningen efter nån protestnatt.
Han är alltså ganska "snäll" och lättövertalad, inte alls skrikig av sig.
Ungefär här upptäckte jag denna sida och läste litegrann. Såg att en fyramånaders ska klara 12 timmar och att de behöver mycket mat på bestämda tider, samt sova 15 timmar...äntligen nån som ger lite klara besked var min första tanke, detta måste införas. Som allting jag läser tog jag dock det hela med en nypa salt och tänkte, jag testar
Pratade med killen och berättade om vad jag läst, han var skeptiskt men jag ville testa iaf. Skrev inte upp något schema utan tänkte att "Vi kör väl på ett ungefär, han behöver ju inte kuras, är ju en glad bebbe sombehöver sova lite mer". Vi hade redan en lite ramsa som vi sa innan vi gick ut från hans rum på kvällarna så vi tog den som ramsa. Lägga honom på mage vågade vi inte trots att vi har larm sen vi kom hem från BB. Blev en hel del gnölande på natten men ramsan och buffandet fungerade bra, han sover i spjälsäng och på morgonen vaknade han glad och inte utsvulten trots att det var 12 timmmar sedan ha åt!
Daglurarna gick dock inte alls bra utan napp som vi tog bort första kvällen. Och när kvällen kom skulle jag bort och var helt uppgiven. Min kille hade honom ensam för första gången sen han föddes. vid 19.50 fick jag ett sms..Kaspian sover lugnt på mage utan napp, allting gick super! Han vaknade i vargtimmen några gånger, men första gången han sovit från 8-4!! Och han accepterade att bli buffad och ramsad till sju då vi väckte.
Sedan har det fortsatt gå upp och ner, nätterna är väldigt bra, han somnar om själv och har inte vaknat på vargtimmen heller, dock vaknar han i princip alltid vid 6 istället för sju och blir vrålarg när jag försöker ramsa honom till sömns igen, vrålar och är arg ändå till sju när jag får göra morgon i en lugn period...
PÅ dagarna fungerar första sömnen rätt bra, andra vaknar han alltid i mitten och sista fungerar sådär..
Har infört ett schema som ser ut såhär:
natt 20-07 (har haft den sen 12 dagar, vaknar oftast före sju, mellan 6-6.30)
ammning 07 B1 blöjbyta ammning B2(måste truga)
sov 8.30-10 (första dagarna vaknade han oftast i mitten men nu sover han hela tiden men gnäller som fasiken när man lägger honom)
ammning B1 fruktpuré ammning B2 (måste truga B2)
11.30-13.30 sova i vagnen på rygg (har sittvagn med fullt liggläge och han får inte plats på mage) vaknar alltid vid halv ett och är arg som attans, står vagnen still somnar han inte om men går man och ramsar så somnar han om efter 15-20 min
13.30 ammning B1 smakportion av rotfrukt ammning B2
15.45-16.30 sova i spälis (funkar oftast bra att lägga men vaknar ofta på mitten, somnar om med ramsa utanför dörren)
16.30 ammning
18.30 gröt, snart uppe i hel portion, älskar det!!
därefter bad, lek med pappa
19.30 godnattammning, oftast inte så hungrig måste truga lite..
läsa saga och sedan skratt och ner i sängen
19.45-20 somnar fint själv på mage, har somnat om själv alla gånger han vaknat vilket varit 1-2 senaste dagarna, inget gnäll, bara lite stök. Idag vaknade han 6 och blev tvräarg när jag inte tog upp honom utan startade ramsan.
Nån som har nått bra rad???
Har nog inte följt allting så bra som jag kanske borde, gick ju så himla lätt att få honom att sova hela natten...var som att han bara väntat på att få chansen.