Vad gäller m föräldrarpenning?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Kristin

Vad gäller m föräldrarpenning?

Inlägg av Kristin »

Hej!

Sambon och jag sitter och klurar på hur vi skall göra med jobb-dagis-föräldrarpenning när vi nu kommer hem från Japan. Sambon skall vara pappaledig aug-dec och när den pappaledigheten är slut är plutten nästan 1,5 år. Vi har ju tack vare japanvistelsen sparat JÄTTEMÅNGA föräldrardagar och frågan är hur vi nu använder dem :roll:.

Det jag vet är att jag inte vill vara hemma på heltid i vår, utan skulle helst vilja jobba 60% och vara hemma med plutten resten av tiden.

Oj, lång (och kanske onödig :oops: ) bakgrund, men nu till min fråga:

:?: Om jag jobbar t ex 60% får jag då inte ta ut föräldrarpenning den resterande tiden? Någonting säger mig att man inte får det då det heter att man måste ta ut 5 dgr ersättning per vecka fr det att barnet fyller 1 år. MEN, hur fungerar det då för alla dessa pappor som bara är föräldrarlediga 1 dag i veckan :roll:?

Jag vill ju undvika att få lägre SGI inför barn nr 2. Är det så att om jag jobbar 60% ett år så blir SGI:n 80% av 60%?

På Försäkringskassans hemsida står det att man har skyddad SGI fram tills dess att barnet är 2 år. Om jag jobbar 60% i ett år framöver, kan jag ändå tillämpa den SGI:n jag hade inför nuvarande sons födelse då jag jobbade heltid?

F-n vad det här är kryptiskt :twisted:! Någon som förstår detta???

Hoppas ni kan hjälpa oss!

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
marie-d

Inlägg av marie-d »

Hej!
Om du jobbar 60% förlagt på 3 dagar måste du ta föräldrapenning de två dagar du inte arbetar. Du kan ta föräldrapenning heldag, trekvart, halvdag, fjärdedels samt åttondel av en dag. Du kan alltså förlägga arbetet på flera dagar en 3 men kortare dagar och sedan komplettera med föräldrarpenning.
Marie
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej Marie och tack för snabbt svar :D (vi sitter ju i soffan just nu och klurar...)

Bara för att dubbelkolla: Kan jag ta ut 2 SGI-dagar per vecka EFTER det att plutten fyllt 1 år och arbeta de resterande dagarna i veckan? Dvs TILLÅTER Försäkringskassan detta? Jag har det där med att man MÅSTE ta ut 5 dagar efter det att barnet fyllt 1 år i bakhuvudet...

Kram
K
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
marie-d

Inlägg av marie-d »

Hej!
Du måste samman lagt arbeta och ta ut föräldradagar 5 dagar/ vecka. Alltså kan du arbeta 3 dagar och ta ut 2 föräldradagar. Ska själv arbeta 2,5dag och ta ut 2,5 dagar. Min son fyller 1 i sommar. Det finns också speciella regler om man byter förälder efter 1 årsdagen, så behöver den "nya" föräldralediga inte ta ut 5 dagar/vecka(De första 3 månaderna tror jag det är. Är inte riktigt säker.)
marie-d

Inlägg av marie-d »

Hej!
Får du nästan barn inom 2,5 år behåller du sgi oavsett hur många dagar du tar ut. Så är reglerna nu men man vill ändra det från vissa håll. Det är ju faktiskt en ganska konstig regel. Går ju inte riktigt att planera det där så det är bra att ha dagar kvar att ta ut.
br

Inlägg av br »

Hej
Det viktiga är alltså att ha "sysselsättning" p åheltid, vilket i FJ betyder 5 dagar.

När jag började arbeta på riktigt arbetade jag 50-75 %. Jag fyllde då ut med de sk garantidagarna så att jag fick "heltidssysslesättning": Detta ger inte direkt några pengar _men om man måste vara hemma av vård av barn beräknas detta på den sytslesättning man har och har man bvara 75 % lön får man inte så mycket som som man fyller ut des garantidagarna. Dessutom så behåller man sin SGI när nästa barn kommer så om nästa barn kommer efter de magiska 2,5 åren så behåller man sin SGI i alla fall.
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
Linsen

Inlägg av Linsen »

Måste bara lägga mig i.... Man behåller INTE sgi om man får nästa barn innan det andra hunnit fylla 2.5 år, om man tar ut mindre än 40 timmar (eller jobbar) i veckan. Trodde också det men höll på att bli utförsäkrad från FK pga av det. Det man behåller är den FP man hade med det tidigare barnet men blir man sjukskriven får man inga pengar från FK.

Men det är helt riktigt att du kan jobba 60% och sen fylla ut den tid du inte jobbar med föräldrardagar, bara du sammanlagt jobbar och tar ut FP så de tillsammans blir 40 timmar i veckan, då behåller du din FP och din SGI.

Hoppas det inte blir för rörigt skrivet, men jag kan för mitt liv inte fatta varför det låter som om det är en bussig regel för oss som vill vara hemma men sen skriver de inget om att man förlorar sin SGI, tänk om man är med om en olycka eller blir långtidssjukskriven och inte kan ta hand om barnen så sambon måste vara hemma och ta ut FP, inte mycket att leva på då.
Ettan kom sep 02
Tv?an jan 05
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej alla och TACK!

kanon att ni har svarat så utförligt. Mycket glada nyheter för vår familj.

Då har det ändå lönat sig att vara här i Japan-land, med en sambo som jobbat dygnet runt :evil:....

Kram på er!

Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
J och Å

Inlägg av J och Å »

Marie-d skrev om speciella regler.

När barnet fyllt 1 måste man ta ut 5 dagar precis som ni skriver. Byter man dock, ex. pappan går hem, om han har jobbat/pluggat minst 6 månader varaktigt har han ngt som kallas eftertidsskydd, dvs han behöver ej ta ut några dagar alls, eller så kan han ta ut så många som han vill.

Kanonbra då man vill spara dagar.

Det finns en tråd om detta, sök på searchen.

Åsa
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
PAKA01

Inlägg av PAKA01 »

Jag har en fråga om föräldrarpenningen. Jag kommer from i höst att jobba ca 50% och ta ut föräldrarpenning 50%. Har rätt mkt dagar att ta ut, så jag är SGI-skyddad. Däremot undrar jag vad som gäller med barn nr två. Hur beräknas föräldrarpenningen om man inte blir gravid inom 19 månader? Låt säga att jag har ett år med föräldrardagar att fylla för den tiden jag inte jobbar. Beräknas min nya fp då på (föräldrarpenning 50% + 50% jobbtid) eller på den lön jag hade innan ettan? Nån som fattar min konstiga frågeställning :D

Mamma till underbar dotter född feb-05. SHN-kurad april-06
MarieH

Inlägg av MarieH »

Hej!
Vi har stött och blött den här frågan ett par gånger tidigare... :D

Här kan du hitta det mesta om vad som de facto gäller, enligt FK's interna experter:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=1181
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=988
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=4939

Lycka till med hemmavarandet!
/Marie
Mamma till två underbara Barnabokstrimmade busungar födda 2004 resp. 2005.

Sporadisk närvaro pga rygg- & nackskada.
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Har setat och läst igenom trådar och klurat och funderat. FK's djungel är ju helt klart snårig...
Trodde att det gällde att man kunde byta "när som helst" och den som tar över har då tre månader då den kan ta ut så många eller få dagar den vill.... men icke tydligen. Nu har ju dottern hunnit fylla ett år (i lördags) så den chansen försvann ju för oss. Vi ska byta nu 21 augusti. SUCK för alla regler runt allt.
Dock funderar vi på att vara "modiga" och att maken är hemma ett år och bara tar ut tre dagar i veckan - hans föräldrapenning påverkas ju inte men däremot SGI om han Vabbar eller sjukskrivs och vi räknar med att han inte ska behöva göra något av det eftersom han är hemma redan. Sedan ska jag vara hemma eller jobba halvtid efter ett år och då ta dagisinskolning, vabbande etc. för att maken ska jobba upp SGI under sex månader. Låter det dumdristigt eller?!
MarieH

Inlägg av MarieH »

Hej!
Jo, snårigt var väl bara förnamnet... :D Men det är inte så illa att du bara kan byta på ettårsdagen, du måste bara börja ta ut fem dagar i veckan då. Sedan kan maken, när han tar över, vänta tre månader med att ta ut FP - under förutsättning att han jobbat minst sex månader sammanhängande dessförinnan.

Så, ring FK och se till att du tar ut de dagar som behövs för att skydda din SGI fram till 21/8. Om du kontaktar dem idag kan de säkert ordna så att du få FP från måndag den här veckan (om det var nu i lördags hon fyllde). Du får väl skylla på värmeslag eller nåt om de ifrågasätter varför du inte begärde dagar tidigare :lol:

Maken behöver sedan ta ut fem dagar per vecka (FP, jobb, FP+jobb) efter de första tre månaderna, annars sänks SGIn för honom. Eller så gör ni som ni funderat på - men räkna efter om det lönar sig, så att säga. Om du skall vara hemma igen efter hans år så kan du låta bli att ta ut dagar under tre månader, om du jobbat minst sex månader dessförinnan. Då kanske de tre månaderna du inte behöver ta ut FP kompenserar de dagar han annars inte skulle ta ut under sitt år (man behöver inte ta ut FP för de dagar som normalt är arbetsfria, som lördags, söndag och helgdag).

FP är också semestergrundande under en period, så man tjänar in semesterdagar trots att man inte jobbar. Jag har dock inte koll på om det är 180 dagar eller vad det är.

Lycka till!
/Marie
Mamma till två underbara Barnabokstrimmade busungar födda 2004 resp. 2005.

Sporadisk närvaro pga rygg- & nackskada.
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"