Hjälp hur gör jag?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Pavlina

Inlägg av Pavlina »

Hej!
Nej nu är det två lurar som gäller....en 45 minutare kl 8.00-8.45 och en långlur kl 12.30-14.00.
Pavlina

Inlägg av Pavlina »

Hej!
Nej jag har kortat ner till två gånger. En på fm kl 08.00-08.45 och en på em kl 12.30 -14.00
Idag har det varit lika svårt som igår men det visade sig att jag har lugnat på fel sätt....har gjort solfjädern och sen låtit henne vända om från rygg till mage...medan man ska göra solfjädern tills hon är lugn vilket jag förstod efter en stund tack vare mitt telefonstöd. Så nu är det bara att börja om på ruta ett och göra allt som man ska. Jag har dessutom ramsat lite väl högt när hon blivit lugn så att hon blivit rädd och arg ist.

Hoppas att det går bättre imorgon och att jag har fattat allt nu så att jag slupper göra bort mig igen...stackars barn med alla dessa tvetydliga signaler jag ger henne.

Tack världens bästa Jannika för allt stöd du ger mig......du peppar och gör så att man orkar fortsätta.

Kramar/ Pavlina
Jannika

Inlägg av Jannika »

Pavlina skrev:ramsat lite väl högt när hon blivit lugn så att hon blivit rädd och arg ist.
Nej då, det är nog ingen fara. Rädd har hon då rakt inte blivit, vännen. Men man behöver ju inte basunera när hon väl är lugn. :wink: :lol:

Nu tar vi nya tag! Tjoho!

Kram Jannika
Pavlina

Inlägg av Pavlina »

JIIIPPPIIII!!!!

Idag gick det........

Hon sov 30 minuter av 45 på morgonen ute i vagnen men fick ligga kvar den siste kvarten med.

Vid 12 fick jag en känsla av att det är nu jag ska lägga henne...inte om en halvtimme då det är sagt enligt schemat. Jag kände att hon började bli trött och jag ville inte att hon skulle bli övertrött.
Jag la ner henne, gjorde solfjädern och ramsade mig ut. Hon grät i 30 sekunder och somnade sen. Hon sov i 1h och en kvart, vaknade till (jag tänkte åh herre gud vad gör jag nu??????,.....ramsar, låter henne skrika en stund....eller vad....det var ju bara en kvart kvar tills hon skulle upp) hon gnydde några gånger och somnade sen om. Prick halv två gick en glad mamma in och väckte en glad bebis. HURRA!!!!

Överlycklig ringde jag hennes pappa och telefonhjälpen och berättade stolt vad min duktiga guldklimp lyckats med idag. :lol: :heart:

Nu hoppas jag att det blir bra imorgon med.

/ Pavlina
Jannika

Inlägg av Jannika »

Klart det blir! Två dagars jobb gav finfin utdelning. Bra jobbat! :D Och om det korvar sig vet du ju precis hur du ska göra nu. OCH att det funkar. Ganska bra för mamma-självförtroendet va? 8) :wink:

Det känns som om du verkligen lyssnat, tolkat, hittat tillbaka till din egen känsla och intuition och vågat lita på den. Samt handlat därefter.

Sen hjälper det ju att ha en smart unge förstås! :lol:

Kram på dig, proffset. :heart:

Jannika
Pavlina

Inlägg av Pavlina »

Hej!

Även igår gick det toppen under lunchen.
Det är fortfarande så att hon vaknar efter 30 min på fmvilan. Men då vi är ute och går låter jag henne ligga kvar i vagnen och hoppas att det ska ge sig.

På lunchvilan har hon dåda gångerna vaknat efter ca 45 och gnytt men somnat om och det är det som har varit hennes största problem så jag är jätte tacksam att vi kommit så långt. När det har gått 1 och en kvart är jag tvungen att vara nära så att jag hinner före och väcka innan hon börjar gnälla för hon vaknar alltid fem min innan tiden är ute...även detta hoppas jag ska ge sig.

JAg har dock en fråga angående våra mornar......hon vaknar allt i från halv sex till sex. MEningen är att hon ska sova till sex och att vi då ska väcka henne. Hon skriker lätt upp sig på morgonen efter att ha legat och pratat en stund och drar jag ramsan blir hon ännu mer förbannad.

Ska jag fortsätta med ramsan och få lov att gå in och lugna henne eller ska jag använda arginalkvarten och ta upp en glad bebis om hon vaknar tidigare.....och tror ni att det ger sig....att hon kommer att vakna vid sex genom att vi väcker henne? Hur ska jag göra på bästa sätt?

Hoppas att någon kan svara på mina frågor
Kram/ Pavlina
Pavlina

Inlägg av Pavlina »

Hjälp!!!!
Idag 3 dagen av reglrätt kurande gick allt åt skogen. Det var precis som om vi var tillbaka på ruta ett....

Det tog längre tid att somna nämligen 15 minuter av gnäll. Hon somnade dock själv då. När hon sovit i 45 minuter vaknade hon och var jätte ledsen...jag ramsade utanför en gång men det hjälpte inte så till slut var jag tvungen att gå in och solfjädra...efter en halvtimme av soljfjädrande var hon fortfarande inte lugn och då var klockan redan 13.30 då hon ska gå upp enligt schemat. När hon blivit lugn under mina händer och tystnat ett par gånger förstod jag att hon inte tänkte somna om så jag tog upp henne och var en glad mamma vid nästa lugna tillfälle.

Jag vet inte varför det blev så här just idag....kanske att hennes pappa för första gången var hemma eller att hon hade bajsat. Trots att jag kände att hon bajsat kunde jag i vilket fall som helst inte ta upp henne innan hon lugnat sig då jag hade givit henne olika signaler..,.så jag väntade ut...gjorde jag rätt?????
Vad kunde jag gjort annorlunda?

Hoppas att någon har svar på mina frågor och vill hjälpa mig!
Kramar.....Pavlina
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej Pavlina! :D

Jag håller med Jannika, ni jobbar på bra!
Pavlina skrev:Hjälp!!!!
Idag 3 dagen av reglrätt kurande gick allt åt skogen. Det var precis som om vi var tillbaka på ruta ett....
Här vill jag att du stannar upp. I tanken. Minns att kuren är en process..
Minns du att du läste det i boken?
Du har valt verktyg och schema efter era förutsättningar, du har upplevt hur bra de fungerar (!) och nu är det tid att våga lita på att de håller även i en liten stunds motvind.
Så klart att du behöver visa tydligare vad som gäller. Din smarta tjej vill ju veta vad som gäller! :D Och ju tydligare du är, desto nöjdare blir hon över svaret..

Hur har det gått idag...?

/Fjällmor
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej igen! :D

Vill ge dig den bästaste av trådar! :wink:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

/Fjällmor
Pavlina

Inlägg av Pavlina »

Hej och tack för ditt svar och tips på länk......

Kändes skönt att veta att man kan gå lite sin egen väg......har pratat med Jannika om detta och fått bekräftat att det som fungerar nu ska man inte ändra på för att följa kuren...det fungerar ju redan. Konstigt nog blir man ju så osäker på allt och vill ha svar på alla sina frågor....gärna en film om hur man gör :lol:

Idag gick fmvilan som tidigare...hon vaknar efter 30 min men får ligga tiden ut. Idag var hon ute med sin pappa så några gapförsök gjorde hon innan hon fattade att han menar lika mycket allvar som mamma.

Under lunchen tog det ca 7 min innan hon somnade vilket dessa två dagar har varit längre än när jag gjort det själv och varit hemma med Alicia själv men det är trots allt ganska bra tycker jag.
När hon hade sovit i 30 min vaknade hon och skrek upp sig på en gång. Jag ramsade då utanför hennes dörr.....utan någon lycka.....efter 40 min av skrik och ramsande gick pappa Emil in för att solfjädra och lugna då vi inte tror att hon skulle lugna sig själv på ett bra tag till å då tiden var inne för att vakna kände vi att det var det som skulle funka. När hon var helt lugn i kroppen och tyst tog han upp henne glatt.
Vi är dock osäkra om detta ger henne signalen att om jag skriker länge så kommer de tillslut.....och snart måste man ju sluta solfjädra och endast ramsa...men hon var för ledsen för det idag.

Emils känsla är att hon är rädd för sitt rum så här efter att vi börjat med kurandet. Hon spjärnar emot när vi går in där för att tex byta blöja eller lyssna på musik och spärrar upp ögonen.
Även kvällsnattningen har börjat bli jobbig velket den aldrig varit tidigare.
Gör vi tillvaron värre för henne?

Det känns som om det är svårt att ha den rätta inställningen och förhållningssättet för att man är så osäker.

Vi är båda helt instälda på att det ska fungera och att det kan ta tid men man behöver stöttning på vägen för att inte bryta ihop.....och då tillhör ändå jag en av kanske få som fick se att det fungerade och hur bra det var ganska tidigt in i kurandet.

Kramar / Pavlina och Emil
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej Pavlina och Emil! :D

Jag vill återknyta till det jag skrev tidigare. Jag vet att frågorna är många när man är där ni är, just nu, men det är vanskligt att utvärdera redan nu. Försök att lyfta blicken och se framåt. Rom byggdes inte på en dag! :D Ge er lilla tös en chans att lära sig allt det nya!

Fortsätt använda de verktyg ni valt, håll schemat ni valt. Genom detta ger ni henne förutsättningarna att sova. Minns att för att hon ska kunna göra framteg måste ni göra "baksteg".

Har ni båda läst länken?
Väcker den några tankar?
Pavlina skrev: Emils känsla är att hon är rädd för sitt rum så här efter att vi börjat med kurandet. Hon spjärnar emot när vi går in där för att tex byta blöja eller lyssna på musik och spärrar upp ögonen.
Även kvällsnattningen har börjat bli jobbig velket den aldrig varit tidigare.
Gör vi tillvaron värre för henne?
Här är receptet för både barn och, kanske framförallt, vuxen det otroligt viktiga "Skrattet till go'nattet"!
Hur har ni det med bus och skratt?

Nu ska jag amma min lilla..

/Fjällmor
Pavlina

Inlägg av Pavlina »

Hej och tack för att du tar dig tid.....

Skrattet till godnatt är något nytt för oss då vi gjort som många andra ......varvat ner inför läggning. Nu skrattas det hej vilt och vi försöker även göra det i hennes rum så att hon inte ska tycka att det är jobbigt att vara där vilket det ser ut som om hon tycker.

På kvällen fungerar det iaf så vi kör där på som vanligt........skratt till välling och sen i säng.....utan solfjäder och magläge...det går riktigt bra. Läggningen igår gick strålande......dock vaknade hon och gnällde mycket inatt. Somnade dock om med ramsa dåde inatt och på morgonen så att vi fick väcka henne glada i hågen.
JAg tror att det är första gången hon inte blir arg av att höra ramsan förutom vid kvällsläggningen då hon har hört den sen hon var pytte och vi lärde henne sova hela natten.

Vi läste båda länken och den väckte många känslor.........dels var det skönt...men också jobbigt då det är svårt att ha förhållningssättet så här tidigt....och det trots att jag sett att det funkar. För Emil är det värre som inte varit hemma när det funkat.

När hon var liten vande vi dock av henne med nattmålen och att sova hela natten med denna metod och det kommer han ihåg lite svagt...det är lätt att glömma de jobbiga stunderna :oops:

Men vi tror att det ska funka och fortsätter med bara det i huvudet och hjärtat idag.......
Återkommer med rapport. Kramar / Pavlina :heart:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Åh vilken härlig läsning till morgonkaffet! \:D/

Snyggt jobbat med ramsan inatt! =D> Och att få till ett omsomnande på morgonen! =D>
Jobba på med ramsan nu under dagen, jag tittar till er så ofta jag kan..

:D

/Fjällmor
Pavlina

Inlägg av Pavlina »

Hallå!!!!
Fmvilan gick som vanligt 30 min sömn ist för 45 men fick ligga kvar. Lunchvilan gick inte så bra idag heller men vi är ganska nöjda iaf. Hon somnade efter 10 minuter sov 30 minuter vaknade och var galen på en gång. Pappa emil gick in och soljfjädrade så att hon skulle bli lugn. Det tog en kvart. När han var på väg ut blev hon ledsen igen. Hon skrek sen i ca 45 min till då vi bara ramsade utanför dörren. Hon tystnade dock ibland för att samla krafter och lyssna vad vi höll på med. När hon hade skrikit i 1h och fem min somnade hon. Hon fick sova i fem min och sen gick vi in och väckte med väckarklocka och glada miner. Vi var dock strkare idag än tidigare och kände oss nöjda med att vi stod ut.

Vi hoppas att detta ger bättre resultat imorgon.
Pavlina och Emil
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej Pavlina och Emil!

Menar ni att hon skriker så länge i sträck...? :? Det vill vi ju inte!

Vill du förtydliga..?

/Fjällmor
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"