färdigålat?

Frågor besvaras av tre svenska föräldrar, som har eller har haft sina barn på IAHPs neurologiska utvecklingsprogram. Av förklarliga skäl kan de inte besvara frågor kring enskilda barn de inte ens mött.
Skriv svar
LenaK
Inlägg: 179
Blev medlem: fre 02 nov 2007, 12:15
Ort: Stockholm

färdigålat?

Inlägg av LenaK »

Hej, jag brukar ställa ganska dumma frågor som jag sedan skäms över, men nu vågar jag mig på nästa ändå... :oops:
på ngt ställe skriver Hege att vissa barn behöver bara 4 dagar av ålning medan andra behöver flera månader. Och att detta är tydligen okej. Förstår jag rätt?
Frågan är hur man kan veta och vara säker på att ens barn har "ålat klart" dvs tillräckligt mycket och inte behöver uppmuntras till ålning längre :?:
Lena
Lena, mamma till
pojke -juni 02,
flicka -januari 05,
pojke -september 07
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Hej Lena,

och förlåt att det har dröjd innan svaret kom...

Nej, krukset är ju att man kan inte veta vem som behöver fyra dagar och vem som behöver fyra månader. För det är försent, höll jag på att säga.

Barnens hjärnor är underbara skapelser, som man ännu inte har fullständiga kunskaper om. Dessutom utvecklas de i olik takt, allteftersom hur mycket stimuli de får, om de har en skada eller inte, hur mammans kosthåll har varit under graviditeten...

Det jag kan säga, för det har IAHP sagt till mig är:

Ju yngre barn, ju mindre ålning behövs. En oskadad hjärna behöver mindre ålning än en skadad hjärna. En hjärna som har blivit "utsatt" för mycket stimuli, behöver mindre än en som inte har fått så mycket stimuli.

IAHP bruker också säga:

En god, frisk hjärna i ett perfect neurologisk miljö (mycket stimuli, tillgång till magläge på golv) har de bästa förutsättninger.

En i utgångsläget god, frisk hjärna i ett dåligt neurologisk miljö (lite stimuli, ryggläge...) har INTE så goda förutsättninger.

En skadad hjärna i et perfect neurologisk miljö har goda förutsättningar,

Medan en skadad hjärna i dåligt neurologiskt miljö, ja här kommer jag inte i håg ordagrant vad de säger, men goda förhoppningar ska man inte göra sig. Vilket är skrämmande, för det är så de flesta hjärnskadda barn har det i Sverige idag. Inte ligger de på golvet, och inte talas det om att deras hjärnor ska få mycket stimuli. (Liten digretion där...)



Sen är det hjärnor som behöver lite ålning, men mycket krypning, och vice verca. Men vet bara inte vilka de är. Det bästa är att ge hur mycket möjliget till ål och kryp som helst till barnet, så kommer utvecklingen att komma av sig själv. Färdigålat efter en vecka, och börjar på krypningen? Ja, då var det menad så.
Suttit i babysitter, och sen fått gå i gåstol, och så börjar direkt på gåendet? DET var nog inte menad så.

Ålningen utvecklar en specific del av hjärnan (den såkallade reptilhjärnen), krypningen en annan (lillhjärnan). Sen kommer det viktiga gåendet och springandet, som ger fart på utvecklingen till storhjärnan, The Human Cortex, det som skiljer oss från djuren. Huh, vad rädd jag blir när jag ser alla dessa fem-åringar som köras i vagn på stan.

Så svaret på din fråga om när det är ferdigålat är: När barnet börjar krypa. Såfremt det har varit gett möjligheter till ålning.

En annan sak är att när ålbarnet har upptäckt hur snabbt det går med krypning, då är det omtrent inte möjligt att få till mer ålning. Så man får känna sin besökelsestid, så att säga.

Kram, Hege
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för hjärnskadade barn "