Skriker till han kräks!? Hjälp!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
annamamma

Inlägg av annamamma »

Ang natten först: Vi hade först tänkt att sonen skulle sova från 19.30 - 7.30. Vi har dock märkt att han varit så enormt trött vid 19 att vi har lagt honom däromkring, räknat med att det skulle ta ett tag för honom att somna och sen väcka 7.30. Tidigare har vi alltid lagt honom kl 19 och det verkar ju vara vad han max orkar. Sen tycks det ju vara svårt att få honom att sova längre än till 7.10 ca så det där med 7.30 har vi nu bestämt oss för att lägga ned, det blir 7.00 istället hädan efter.

Kvällens nattning är nu avklarad! Det gick på 5 minuter tror jag. Jag solfjädrade och ramsade sen ut. Inte ett pip, så jag bekräftade efter bara någon minut och nu måste han ju sova. Helt otroligt verkligen!

Återkommer imorgon med rapport om natten.

Kram och tack!

/Anna
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jag BARA MÅSTE få smyga in och säga HÄRLIGT JOBBAT!!!!!!
Både föräldrar, barn och medarbetare!!!
:heart: :thumbsup: \:D/ =D> :mrgreen: :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Vilken trevlig rapport Anna, och jag tycker du gör helt rätt som kör 19-07! Och tänk vicka härliga kvällar ni får nu :D :!:

Kramelikram Mia

(TorsMamma: :heart: )
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Underbar läsning :!:

Tack, miar 70 för fantastisk - coaching, heter det väl numera :?: :shock: :lol:

:D Välkommen är du, annamamma :wink: :lol: Inte minst till det nya livet =D> som gör din lille gosse så gott \:D/ Och därmed dig och pappa!

Jag ber dig att skriva ner din och er historia, när du är i mål, på "Livet efter kuren - en uppmuntran".

Det är så många som kan behöva dina stärkande ord 8-[ Ja, du var ju där själv för inte så väldigt länge sedan :cry:

Och jag vill peppa dig med månadens krönika: "Små barn ska njutas - och njuta själva" :lol:

Där är ni snart. Mycket snart O:)

Senast redigerad av annawahlgren den lör 15 mar 2008, 20:47, redigerad totalt 3 gång.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

annawahlgren skrev: Tack, miar 70 för fantastisk - coaching, heter de väl numera :?: :shock: :lol:
:oops: :heart: :D

och här är krönikan :wink:
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... onika-2008
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:thumbsup:

:sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
annamamma

Inlägg av annamamma »

TACK alla ni som skrivit för uppmuntrande ord!!! Jag är så glad för det känns som om vi kommit "på spåret" igen! Vi följde standardmodellen när vår son, som heter Sven och som ska ha sitt första födelsedagskalas imorgon:), var nyfödd och det fungerade hur bra som helst. Allt gick som på räls tills han blev 8-9 månader. Uppskrämd av vad jag läst om separationsångesten då, plus att jag själv kommit ikapp i min anknytning ordentligt, klistrade jag nog mig fast vid Sven alldeles för mycket. Det är som jag läst AW skriva någonstans - har den goda sömnen funkat bra "av sig självt" så är man inte så rädd om den. Det misstaget ska vi aldrig mer göra om!
Jag har skrivit det tidigare och jag vill skriva det igen; utan dig miar hade det aldrig gått! Tusen tusen tack! Jag lovar att skriva på den andra tråden så småningom såsom du AW uppmanade till. Och jag kommer fortsätta skriva här ett tag till tror jag. Har ju funderingar kring bakslag etc. Men, nu ska jag börja med att gå och lägga mig!
Tack igen och stor kram!!!
Anna
annamamma

Inlägg av annamamma »

Inatt sov Sven hela natten med undantag för ett litet uppvaknande (som jag hörde iaf) redan vid 01.50. Jag ramsade direkt x4 och han blev tyst innan jag ens ramsat klart! Sen sov han till 06.40, pratade för sig själv där inne och kl 7 gick vi in med klang och jubel (och väckarklocka). Jag är glad över att han inte vaknade vid den "vanliga tiden" på natten, i natt tror jag att han vaknade av ett väldans liv på gatan.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Heja Sven \:D/ och heja mamma \:D/ och världens störtsa GRATTISKRAM till ettåringen :heart:

Hoppas fö´lseda´n blir riktigt fin!!!

Ni har varit SÅ duktiga! Jag är så glad för er skull :D :!:

Kramar i massor
:heart: :heart: :heart:
Mia
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Vilken läsning!

=D> =D> =D>

/Fjällmor
annamamma

Inlägg av annamamma »

Måste bara berätta om läggningen ikväll; på fem minuter somnade Sven! Jag tror nästan att han var lite irriterad över att jag var där inne för länge. Han bökade runt lite och när jag gick ut blev han helt lugn. Nu blir det spännande att se hur natten går!
Elle

Inlägg av Elle »

\:D/ :sleep: =D>
NJUT av det ni uppnått och vårda det ömt!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hur går det för lille ettåringen Sven :heart: :?: Det sovs gott, hoppas jag :wink: :!:
Kram Mia
annamamma

Inlägg av annamamma »

Hej,
Har velat vänta några dagar med rapport för att kunna se ett mönster, men ännu så länge finns inget "givet" mönster - förutom läggningen som går som en fullständig dans! Sven har svårt att acceptera själva tillrättaläggandet så vi lägger honom visserligen som man "ska" men han börjar nästan direkt skruva sig, ungefär som om han vill lägga sig i sin egen ställning direkt. Vi går ut nästan bums med ramsan och max måste vi ramsa en gång till, ikväll behövdes det inte alls.
När det sedan gäller själva natten så sover han, såvitt vi hör, igenom den ca varannan natt utan problem. I natt vaknade han en gång vid tretiden men somnade om/tystnade efter en ramsa. Kanske är det lite mindre än varannan natt, men det är i alla fall inte så att han varje natt sover utan uppvaknande som vi hör och som vi måste åtgärda genom ramsan. Kanske blir detta bättre med tiden, vet inte vad mer vi kan göra åt detta just nu?
När det gäller morgonen så har vi ju infört klockan och den har ännu inte satt sig riktigt tycker jag. Han vaknar ofta vid sex-tiden på morgonen men så fort han hör ramsan så lugnar han sig och kan somna om eller i alla fall bara ligga och småprata för sig själv till klockan ringer. Jag hoppas ju att han ska vänja sig vid klockan så att vi inte måste upp dessförinnan. I snitt har det nog varit att han vaknat tidigare varannan morgon. Borde jag lägga mig utanför rummet igen och fortsätta "pangramsa"?
Sömnen på dagen har hittills varit det jobbigaste. Vi gjorde ju om vårt tidigare schema i samband med kurstarten så att Sven bara skulle sova en gång per dag, kl 13 efter lunchen. Höll väl på med det i ca en vecka men det blev nästan outhärdligt för oss båda. Sven var så trött så trött på förmiddagen att jag kände att vi måste återgå till den tidigare rutinen, dvs sova två mindre pass per dag (45 min). Problemet med att sova en gång per dag var också att han alltid vaknade efter ca 45 min - 1 h, det spelade ingen roll om jag promenerade där det var knäpptyst eller mycket liv, han vaknade ändå! Ibland kunde jag få honom att somna om men om det så bara kom en endaste bil och körde förbi så var det kört. Allt detta gjorde att vi bestämde oss för att återgå. Det har funkat bra men de senaste två dagarna har han vägrat somna på eftermiddagen, detta med påföljden att han bara sovit 45 min på dagen. Jag vet inte om han saknar nappen, har svårt att somna i vagn utan att höra ramsan, om han är hungrig (fick lite för lite mellanmål idag) eller vad det kan vara för fel. Hur borde ett schema för en nybliven ettåring se ut egentligen? Så här har vi gjort fram till nu:
7.00 Vakna
7.30 Välling
10.00 Mellanmål
11.00 - 11.45 Sova
12.00 Lunch
14.00 Mellanmål
16.00 - 16.45 Sova
17.00 Middag
18.30 Gröt
19.00 Sova
Det tar tid att få honom att somna på dagen, även om vi går ut före 11 så somnar han inte förrän 11.15 ca. Sen blir ju allt lite försenat.
Ja, det blev mycket detta - hoppas du orkar! ;)
Hälsningar från Anna
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Anna :D

Vad skönt att höra att läggningarna går så fint, är så glad för er skull!

De fnurror som har en tendens att hänga kvar är just vargtimmen och dagvilan, men med konsekvens och lugn så ska du se att ni löst dem också inom en eller ett par veckor!

Nattuppvaken sköter ni bra - avvakta och ge en ramsa om han fastnar.
Om han vaknar i vargtimmen så släng åt honom en ramsa från din egen säng, bara för att upplysa om att det är natt ännu, och låta klockan väcka, precis som du gör nu! Ploetten kommer att trilla ner, jag tycker ni sköter er alldeles utmärkt :thumbsup: !

Det här med dagvilan...

Jag vet att några här på forumet haft två lurar en bit över året, men det vanligaste är att man lägger om till en lur. Men om du tycker det funkar med två lurar så ska ni göra så - man måste hela tiden anpassa schemat efter familjen, inte tvärtom! Och visst kan du ramsa sonen i vagnen - lägg ner honom, markera med att skaka vagnen och gå med ramsan! Om du sen vill gå ut och gå, så vänta tio minuter innan du går, så vänjer han sig att somna med vagnen stilla!

När du bestämmer dig för att ha en daglur, så tycker jag du kan lägga den senast klockan tolv, detkan bli lite länge att vara vaken till ett! Och så kan du alltid bjuda på en femminuterslur vid behov på fm, om det blir alldeles för jobbigt!
Och håll schemat; om du bestämt att luren ska börja elva, så väcker du efter 45 minuter! Du kan då lägga till marginalkvarten på em om du tycker han behöver det!

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "