Funderingar!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Jess3
Kontakt:

Funderingar!

Inlägg av Jess3 »

Jag läser och läser och läser och läser *ler brett* och det finns så himla mycket information här - tyvärr hittar jag inte svaren på vissa frågor som jag grubblar över (hel klart är det så att jag inte hittar i all denna massiva uppsjö av information :-) Men jag hoppas att någon kan hjälpa mig att svara, eller peka mig i rätt riktning....

2 saker funderar jag över: Vid dagslurarna, hur gör man när själva insomnandet tar tid? Om Snuttan ska sova en 45-minutare mellan 15-15.45 och det tar 35 min för henne att somna (alltså sover 15.35) när ska jag väcka då? Har jag fattat det hela rätt att jag bara ska låta henne sova 20 minuter då ... för inte kan jag väl låta henne sova 45 min (oj va sent sömnpasset blev då, och då håller vi ju oss inte till schemat), eller väcka klockan 15.45 (hoppla va kort det blev)... Funderar på hur kvällen kommer att orkas med, det blir lite sömn på dagen som följd, hon skulle ju behöva sova sina 45 minutrar!

Och på morgonen, som ska starta 07.15, då vaknar hon ALLTID runt 6.45-6.55... Låter henne ligga, efter en pangramsa, och hon börjar med att prata arg med spjälskyddet... Hon somnar inte om! Ibland har det gått upp till riktigt argt skrik innan klockan är 07.15, men att kunna gå in och väcka utan att hon är "ledsen/småarg" funkar inte här... Ska jag låta henne ligga till 07.30 (uynyttja marginalkvart?) själv tycker jag det låter tokigt, för jag tror inte att hon kommer att somna om även om jag ger henne längre tid på sig... Jag kan :?: väl :?: inte ta upp henne 15 min TIDIGARE för att utnyttja marginalkvarten åt det hållet, för då kommer ju mornarna bara att bli tidigare och tidigare, har jag en känsla av....

Funderingar, funderingar....
Mamma till:
Natalie född aug 00 - helt utan sömnproblem =)
Jonatan född nov 03 - "Vagnad" vid 4 månader
Joline född jun 07. - Kurad med Annas hjälp och stöttning feb 08. Sover nu som Skalman! =D
Hela den proceduren finns dokumenterad på bloggen http://veochvett.blogg.se/
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan. :D

Om jag får ditt schema först ska vi försöka klura ut roten till "problemen", vad har ni för bakgrund, är hon kurad och när?

Ja då blir det till att väcka efter 20 min, men kanske schemat kan justeras så hon slipper ligga vaken 35 min.

Här kommer jätte fina tips på förtidiga morgnar:

1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna (inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter hon? Om hon blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter henne sedan vara. Om hon fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills hon blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick samma tid varje morgon, stäng av den och gör GLAD morgon.

2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hennes protester, sätt på musik utanför hennes rum i en volym som överröstar hennes protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hennes protester avtar. När hon tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.

3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hennes protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör hon att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på dottern. Kryp i säng igen när hon somnat. Gör som ovan med glad morgon.

Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover hon nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara dotterns frågor på ett betryggande sätt som ger henne signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
duggan

Inlägg av duggan »

...oj nu såg jag ju han hon var kurad i feb, så då vet jag det.
Jess3
Kontakt:

Inlägg av Jess3 »

Schemat ser ut som följer:

Morgon 07.15 *eller det är när vi VILL att det ska vara morgon*
Ammar 7.30 *äter oxå smörgås med mig vid frukost*
AmmningsSlurk 9.45
Sover 10-12 *får alltid väcka*
Lunch straxt före 13 *pure, efterätt och amma en slurk*
Sova 15 - 15.45 *får alltid väcka*
Ammar 16.30
Välling och amma 19
Skrattet till gonattet och tyst kl 19.30

Vi har aldrig några problem med att få hene att somna på dagarna, efterom jag alltid går med henne i vagnen, men nu har jag börjat "operation- sova-utan-att-vagnen-rullar" och har då fått börja med dagsramsa och några snabba vagningar, som jag inte haft förut, med påfäljd att det tar tid för henne att somna in.

Vad tror du? Kan tillägga att det är mörkt i rummet, och att vi gör ljud i huset på morgonen eftersom det finns andra småkottar i huset som är uppe vid den tiden :) , dock inga höga ljud som "skrämmer henne" vaken så att säga...
Mamma till:
Joline född jun 07. - Kurad med Annas hjälp och stöttning feb 08. Sover nu som Skalman! =D
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Har ni väckarklocka åt henne? Det brukar vara en jätte bra investering att ha en väckarklockan utanför hennes rum som ringer samma tid varje morgon. Jag tycker du gör rätt i att inte utnyttja marginalkvarten bakåt, för då skulle nog morgnarna bara bli tidigare och tidigare. Mörkläggninga är också A och O när det kommer till tidiga morgnar, så det är bra att ni har det mörkt.

Tidiga morgnar är tyvärr en ganska tråkig sak som många får dras med länge, så jag tycjer att du fortsätter göra som du gjort, en pangramsan och sen ägna tid (husljud) åt dom andra kottarna.

Gällande em luren så skulle du kunna skjuta fram den en kvart, så får hon säkert lite lättare att somna till den.

//Malin
Jess3
Kontakt:

Inlägg av Jess3 »

Så det är alltså helt OK att hon "får vakna" tidigare så länge vi inte tar upp henne och sedan tar Godmorgon i stor stil vid samma tid varje morgon och hoppas på att det löser sig! *hoppas hoppas*

Jag provar att lägga henne 15.15 i morgon, så får vi se om det hjälper (idag tog det 25 minuter innan hon somnade även fast vi gick med vagnen...)

Tack för svaren! :thumbsup:
Mamma till:
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej Jess3 och välkommen hit :heart:

Jag satt och räknade på antalet sovtimmar och får det till 14.5 h. Om jag förstått det hela rätt så är din dotter nio månader och då brukar det vara lagom med 14h. Kanske hon är redo för det och att det helt enkelt är för mycket sovtid på schemat, eller vad tror du? :roll:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Jess3
Kontakt:

Inlägg av Jess3 »

Tack! :-)

Ja, det kanske är dags att dra ner på tiden... Hon blir 9 månader om 1 vecka...

Hur tycker ni att jag ska ändra på dagslurarna? Korta ner förmiddagsluren eller em luren? Lägga senare eller ta upp tidigare?

Klockan 10 är hon som Skalman, det är bara "boff" i vagnen så sover hon, och klockan 12 måste jag alltid väcka. Det är sömnen vid 15 som är struligare... (och mornarna förståss, fast i morse fick jag väcka.. och vad gör jag? Oroar mig nästan ihjäl och tror att något är allvarligt fel eftersom hon inte vaknat "för tidigt" som hon alltid gör... hur tokig är man inte som överbeskyddande mamma) :lol:

Tips mottas jättegärna! Trevlig fredagkväll!
Mamma till:
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Javisst är man tokig. Jag blir också sådär ibland om jag inte hört någon host eller så på hela natten. Det är ju superskönt att veta att man få sova till 7.00 men ändå kan jag få lust att smyga in och bara titta till, vilket jag naturligtvis inte gör :wink:

Jag själv skulle nog skära ner på tvåtimmars luren men jag känner ju inte ditt barn. Men jag tror att eftermiddagen blir väldigt lång om lillan bara får 20 min. Om det är svårt att få till em. luren nu så skulle jag lägga på förmiddagen en kvart senare och ta upp en kvart tidigare. men det är bara hur jag skulle gjort, du vet bäst vad som passar er. Vad tror du själv :wink:

kram :heart:
Ida

www.sovgott.net
Jess3
Kontakt:

Inlägg av Jess3 »

Så tänker jag oxå! Allt för att göra omställningen så enkel som möjligt, det är ju lättare att vara vaken en kvart mer och upp en kvart tidigare än att ta alla 30 på samma sida luren så att säga.

Igår sov hon mindre på dagen - hon väcktes av misstag (av en förbipasserande pratsjuk granne) efter 1,5 på förmiddagsluren och i morse väckte pappa - inga tecken på att vakna för tidigt där inte! Så jag tror helt klart att det är detta som behövs! Tack för tankeutbyte!

//Jessica
Mamma till:
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

:thumbsup: :lol:

Ida

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"