pigg 11 månaders SS som är arg vid läggningarna

Skriv svar
norna

pigg 11 månaders SS som är arg vid läggningarna

Inlägg av norna »

Hej!
Lilla nosen har sovit bra i flera månader nu. Sen drygt 3 månader har vi haft 2 sovisar, varav vi succesivt minskat em-luren i tid. Sen någon vecka tillbaka har både insomningar och morgnar börjat strula. Första tanken var att det började bli dags för schemaändring. Hon är 11 mån.

Schema:
8.00 gomorron + tutte
9.00 frukost med mamma (+pappa på helger)
11.00 - 12.30 sova 1,5 h
13.00 lunch
15.30 mellis
16.00 sova 20 min
17.30 middag
19.30 pyjamas + välling
20.00 sova natt

Hon sover alltså knappt 14 h. Jag har inte velat ändra schema än för egentligen tycker jag att två lurar känns "säkrare", dvs om en blir kortare så kan man ju förlänga den andra lite. Sover hon ute i vagn är 1,5 h lite för långt, det blir ofta bara 45, t ex. Ibland med kort omsomning. Så då blir man lite låst i hemmet mitt på dagen med bara en lur...

Trenden är att hon vaknar tidigare på morgnarna, tar mycket längre tid på sig att somna på både fm- och emluren. Ofta vaknar hon på fm efter bara 45 min. Oftast går kvällsläggningen bra.

Min första åtgärd har varit att inte ändra schemat, utan maxa input som utelek, träffa andra barn, soc del, nya leksaker osv. Resultatet är att hon sover längre på mornarna (Idag väckte t o m klockan!), men dagslursinsomningarna är det lika läge med. Idag tog fm-luren 30 min!

Hon är SM-barn från början och vi kurade bort napp och nattmål för 6-7 mån sen.

Det känns inte som att det är vargar eller ramsa som inte tar osv. Hon låter ARG, är inte alls trött vid läggning, fattar inte varför man ska behöva ligga här... dumt. :evil:

:arrow: Så då är frågan... ändra?
Det här med att hon vaknar efter 45 min - jag tänker att hon kanske är hungrig, eftersom lunchen ligger först efter sovisen och det tar 30 min att somna?

Det kan tilläggas att hon är rätt stabil i övrigt i sovandet, hon har grejat både 8 mån och första tänderna osv nämnvärt bestyr... Jag hör ju vad jag själv tror att rätt åtgärd är, men jag vill gärna först ha lite input om det kan tänkas vara annat innan jag ändrar i schemat, att gå till en lur känns som ett så stort steg och hon är ju så liiten än :roll: :heart:
dotter född april 2007, v 38+2
son född april 2010, v 34+1
Ewa

Inlägg av Ewa »

Ja, som Anna skriver i någonstans i BB - under en period är 2 lurar för mycket och 1 lur för lite. Så då får man bestämma sig för om man hellre vill ha lite strul ett tag - men ändå ge förutsättningarna, som det ju heter. Eller om man hellre väljer att byta.

Så gjorde vi vid 11 mån. Gick över till 1 lur alltså. Med min stora däremot behöll jag 2 lurar tills han var rätt stor, 16-17 mån. Men med min lilla så ansåg jag 1 lur bättre. Också för att de då sov samtidigt och vi inte var låsta av att någon alltid låg och sov - mer eller mindre. Och det fungerade alldeles strålande. Jag bjöd på lite för mycket sömn - 14 tim, genom att ha 12 tim natt (som innan) och ha långlur på 2 tim. Det hade jag flera månader innan jag märkte att den behövde kapas till 1,5. Därtill fick hon en 5-minutare i vagnen på fm, när vi ändå var ute, i några månader och första veckan även en 5-minutare efter middagen, för att orka kvällen. Det funkade galant med den övergången för oss.

Kram Ewa :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
norna

Inlägg av norna »

Så har vi också resonerat lite, att lägga in 5 min när man märker att det behövs. Det kanske vore bra för oss och det verkar ju ha fungerat bra för er. :) Jag tycker att det här med att ge förutsättningarna och inte stressa upp sig om hon inte tar dem är svårt. :oops: Man har blivit så van vid att alltid veta alla tider! Jag blir helt slut när man har en till två såna här veckor och så tänker man på dem som inte träffat BB. *svett*
norna

Inlägg av norna »

Vill bara vifta lite på svansen, berätta hur det går.

Nu har vi påbörjat övergång till en lur. Vi var bortresta över påsken och då hakade tiderna slutligen ur helt... Så vi tänkte att när vi nu ändå måste styra upp det hela, skulle vi passa på att ändra schemat. Hon sover 2 h mellan 13-15. Runt 11, där hennes fm-sovis tidigare låg sover hon 5 min i vagnen.

Insomningen på dagsluren tar nu (dag 2) bara 5 min (att jämföra med 30-40 min som det var innan påsk) och i morse sov hon till 7.30 då hon vaknade, bajsade och somnade om till 8. Så det känns som om insomningsgrejen och de tidiga mornarna redan blivit bättre. *peppar, peppar...* Första natten hemma efter påsk vaknade hon redan 5.40!

Em/kväll går jättebra, men på fm runt gamla fm-luren och framåt är det ganska tufft för henne. Det är ju hennes gamla långsovistid, sedan urminnes! Och det är så tråkigt att väcka henne efter 5min! :( Jag hoppas att det är övergångsbesvär. Hon är 11,5 mån nu, så det är ju lite tidigt för en lur. Men 30-40 min ilsket insomnande 2 ggr/dag är ju himla slitigt både för henne och mig. Själv känner jag faktiskt att jag inte pallar det. :oops: Och då gör säkert inte hon heller det.

Det här är vårt schema:
8.00 vakna, amning, byte o frukost (blir runt 8.30)
12.00 lunch
13.00 sova 2 h
15.30 mellis
18.00 middag
19.30 pyjamas o välling
20.00 sova

Jag funderar på om jag antingen ska tidigarelägga lunchen lite eller om jag ska sluta amma innan frukost. Kanske blir fm-gnället värre pga hunger? Hon äter ju mindre frukost nu när den är tätare på amningen än förut. Jag tidigarelade frukosten för att den ska smälta ihop till en enda frukost på sikt, tänkte jag. Men det kanske är bättre att byta tutte mot flaska direkt så att hon blir riktigt mätt på morgnarna? Är rädd att mjölken är mest blask numera.
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"