Vill inte sova 12 timmar!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
solna19

Vill inte sova 12 timmar!

Inlägg av solna19 »

Nu är det lite drygt 2 månader sedan jag började kur nr:3, och denna gången fungerade det kanon med ett litet undantag, Lovisa vaknar varje morgon 5.50. Det blir jobbigt i längden.
Vi nattar henne 19.30 utan större problem och sover hela natten fram till just 5.50 varje morgon.
Vi är givetvis glada att hon sover så pass jämfört med hur det var förr, men vad kan jag göra för att åtminstone få det att bli 1 timme längre.
Att tillägga så får Lovisa sovstunder mellan 9.15-9.30 - 10-10.30. och en eftermiddagslur vid 13.30 -14.30. :D
Tacksam för tips.
Henrik
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej solna19!

Vad roligt att höra att nätterna går så bra. :D :D

Tidiga uppvak är något som många får stångas med en stund, men självklart är det inte morgon 5.50. :wink:

För att kunna hjälpa dig bättre så skulle jag vilja att du i den pofil skriver hur gammal lilltösen är så att det alltid kommer med i dina inlägg längst ner. Sedan skulle jag också vilja ha hela ert schema, med sov och mattider, tyckte det där med sovstunderna såg lite underligt ut. :roll:

Det jag brukar göra vid uppvak efter vargtimmen är att slänga åt barnen en pangramsa och sedan inget mer. Och så har vi en väckarklocka som ringer kl. 7.00. Det tog inte många dagar innan de kopplade att det inte var dags att gå upp förren den ringde, vad tror du om det? :wink:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
solna19

Inlägg av solna19 »

Hej igen och tack för visat intresse.

Sorry för att jag ej fick med nyttig information, tar saker allt för givet.

Men min lilla dotter är 13 månader och hennes schema ser ut så här.
När Lovisa nu vaknar så här tidigt (05.50) så blir det så att vi plockar upp henne ur sin säng och tar henne till våran säng där hon en liten snutt från bröstet, strax efter blir det välling i våran säng och efter ungefär 25 min så är det dags att gå upp för att få gröt och en macka. (Vi har försökt att få henne att somna om men inte lyckats, det blir långa illvrål)

Tanken är att skall sova först 9.30 till 10.15, men det har blivit en 15-20 tidigare för att hon är så vansinningt trött. vi har låtit henne få 1-timmes sömn för att sedan väckas.
Klockan 11 är det Lunch och lovisa får en rejäl portion samt efterrättsbägare.
Sedan leker vi fram till det är dags att sova middag, detta sker vid 13.30 och tanken är att lovisa skall sova i 1,5 timmar men det blir sällan mer än 1 timme.

När hon vaknat får hon mellanmål för att sedan leka fram till middag som oftast sker vid 17.00, (det händer att det blir en kvart försenat).

Efter middag leker vi vidare för att varannan dag bada vid 18.30 och sedan pyjamas och välling runt 19.00. Godnatt sker klockan 19.30.

Hoppas jag preciserat detta så ni förstår.

Tack på förhand
Lovisa 13 månader och Henrik :?
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag tror att vi kan lösa det ganska så lätt.

:arrow: Det är dags för en middagslur, efter lunch på 1,5 timme (eller två timmar om natten är 19.30-07)
:arrow: Mörklägg. Svart som i graven ska det vara där man sover!

Morgonen möts med pangramsa och inget mer! Låt sedan en väckarklocka ringa in morgonen. Då lär hon sig att den bestämmer och att det lönar sig föga att hojta på er!
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej solna19!

Jag tror precis som Torpsara att det kan vara dags att skära ned på dagsömnen, men jag tror inte att du behöver gå över till en lur redan. Det jag gjort med mina barn är att ha 20 min på förmiddagen och 1,5 h efter lunch tills de är ca 14 månader. Ytlligare några månader låtit dem ligga och vila och få en 5 minutare på fm. Men det där är olika från barn till barn :wink:

Så här har mitt schema sett ut vid samma ålder, bara som ett tips

7.00 vakna+välling/amma
8.00 frukost
9.30-9.50 sova/vila+5min
11.30 lunch
12.30-14.00 sova
14.15 mellis
17.00 middag
18.45 nattslurk

med de tidiga uppvaken skulle jag ge henne en pangramsa och sedan inget mer. Jag skulle absolut inte plocka upp henne för då förmedlar ni ju just att det faktiskt är morgon redan 5.50. Ge det någon vecka så ska du se att hon sover längre :wink:

Några frågor som dyker upp i mitt huvud när jag läser ditt inlägg är hur är det med utevistelse och social delaktighet i hemmet? Jag brukar vara ute både på fm och em ett par timmar och det gör susen med sömnen tycker jag.

Den sociala delaktigheten i den åldern kan tex vara att få stoppa in tvätten i tvättmaskinen och att få trycka på startknappen. Att få vara med när maten lagas, ha en egen visp, provsmaka osv. Damsugning prukar också vara en hitt :wink: Gör faktiskt att det blir mycket roligare som föräder, vad tror du om det här?

Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"