jollrar under vargtimmen

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
snuttis

jollrar under vargtimmen

Inlägg av snuttis »

Hej!
Vi SHN-kurade vår son, snart 7 månader, för drygt en månad sedan. Han har aldrig varit svår att lägga för natten :) , han somnar nästan direkt. Det brukar ta max 10 minuter. Anledningen till att vi började kura honom var att han började vakna flera gånger på natten. Dessförinnan hade han sovit hela natten, jag ammade bara vid 5 tiden på morgonen. Vår teori var att han sov sämre för att han var lite småkrasslig och dessutom så slutade jag amma honom på morgonen vid 5 tiden. I alla fall så kurade vi honom efter anvisningarna i boken. Han sover gott på nätterna, somnar på egen hand, men tiden mellan 5 och 7, då hans morgon är, har vi fortfarande problem med. Under kurningen var han arg när vi inte tog upp honom innan klockan 7. Nu ligger han bara och jollrar i sängen :? . Han kan hålla på av och till i 2 timmar. Det enda han har i sängen är hans gosedjur och det är kolsvart i rummet. Han ligger på rygg och har ingen napp. Ska vi pangramsa honom fast han inte är upprörd?
mamma till snuttis, född aug 07
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hej, välkommen hit! Vad kul at tdet går så bra för er!
Visst kan ni ge en upplysningsramsa som säger att det fortfarande är natt, det kan vara välgörande. Men annars är det en god regel att inte störa nöjda ungar... :D
snuttis

Inlägg av snuttis »

Hej igen!
Han är ju inte direkt missnöjd på morgonen när han vaknar så tidigt och det kan ju verka bra. Det är bara det att han blir så trött under dagen. Vi brukar ha 3 vilostunder åt honom, 8.30-9.30 12.00-13.00 16.30-17.30. Han brukar inte sova mer än 1 timme åt gången, vi har inte lyckats få honom till det. I bästa fall sover han 1.5 timme under någon av dessa perioder. Sedan lägger vi honom vid 7 tiden och han somnar direkt. Då är han jättetrött och vill egentligen lägga sig tidigare. Ska vi alltså låta honom vara på morgonen?
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Testa du med pangramsa, det kan ofta vara ett utmärkt sätt få dem att somna om på när det är morgonjoller. Och glöm inte att mörklägga!
snuttis

Inlägg av snuttis »

Ok. Då försöker vi ramsa så fort som han vaknar till vid 5 tiden. Vi ska också införa väckarklockan som vi sett tips på. Ska man försöka ramsa flera gånger eller är det bäst att bara göra det en gång när han vaknar till?

Som han sover nu så får han endast 10 timmar sömn på natten. SHN kuren lägger mycket vikt på 12 timmars sömn, så ska vi kämpa på tills han sover sina 12 timmar på natten? Så som han beter sig nu verkar det som han är utsövd på morgonen.

Tack för svaren :D . Vi är annars jättenöjda med kuren och det här ordnar sig väl också med tiden om man bara jobbar på det :wink: .
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Visst är det bra med 12 timmars sömn, men framförallt är det inte morgon klockan 05. Då är det fortfarande natt om man inte är bagare, och det kan alla barn lära sig.
Pangramsa bara en gång. Han behöver bara påminnas om att det fortfarande är natt, mer kan du inte göra.

Jag tror att ni skulle vinna mycket på att ha ett fast schema på dagen också. Vad tror du om att gå över på två daglurar? Det kan gynna både natten och sömnpassen på dagen, förutsatt att det inte blir för lite sömn totalt sett.
snuttis

Inlägg av snuttis »

Vi har ett någorlunda fast schema på dagarna vad gäller vilan och maten. Öppen förskola, babysim, föräldragruppsmöten mm förstör rutinerna då och då. Det har varit svårt att pussla ihop tiderna för allting. Marginalkvarten blir en halvtimme ibland :oops: . Det är ibland idé att släppa några aktiviteter ..vi är medvetna om detta och måste kanske göra något åt det. Vi får testa ramsan på natten och kanske införa 2 vilopass, det är inget som jag är emot :) . Måste försöka få honom att sova längre isåfall.
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Tänker också att tre sömner är lite väl mycket för en så här stort barn. Två sömner med fastare tider är nog att rekommendera. Åtminstone tills ungen är "i balans" igen.

Reagerar också på att det är lite mycket sömn, troligtvis just pga av de tre sömnpassen. Räknar 15 h per dygn med det nuvarande schemat, medan han borde vara nere vid 14,5 timme. Ibland är nattkrångel bara ett symptom på för mycket sömn på dagen...

Sit ner med penna och papper och räkna in de aktiviteter du inte vill vara utan och skriv up schemat enligt det. Det är hur om helst trevligare att göra grejer med nöjda utvilade barn är tötta sådana! :lol: :wink:
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
snuttis

Inlägg av snuttis »

Hej!

Tack för synpunkterna :D . Vi börjar också bli mer och mer övertygad om att han ska ha 2 vilopass istället för tre. Vi har dock stora problem att få till ett schema. Tänkte om någon kunde komma med ideér.. Vi vill åtminstone gärna ha vakentid mellan 10-11.30 och 13-15 för då träffar han andra småbarn, en favorithobby :D . Morgonen vill vi också ha så tidigt som kl.7 för då får han en stund med pappa innan han åker till jobbet. Vi sitter tillsammans och äter frukost, väldigt trevligt tycker alla. Ska man vänta med första luren till efter lunchmålet, ca 11, och ha andra luren senare på eftermiddagen. Jag tycker att det blir så långt mellan morgon och första luren då. Är det helt fel att ha en 20 minuters lur däremellan :?: Eller ska man ta en lång förmiddagslur innan lunchen och en längre på eftermiddagen. Det blir också långt mellan dessa lurar. Kanske jag bara är för inkörd på att han inte kan vara vaken så länge :roll: :?: . De flesta barn sover väl också någongång mellan 12-14?
Väldigt tacksam om någon har ideér :D .
snuttis

Inlägg av snuttis »

Vill dessutom inflika att han förstås inte träffar barn varje dag mellan dessa tider... :wink:
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan. :D

Är du säker på att han kommer att orka dom långa vakenpassen som blir när du kapar en lur?

Det är många som behåller 3 lurar ända fram till 9 månader, jag byte för tidigt till två lurar och det var inte så jätte skoj när gossen började vara rejält trött ca 1 h före alla lurar.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
snuttis

Inlägg av snuttis »

Jag är inte säker på något av alternativen. Han har haft 3 vilopass ganska länge . Ändå är han jättetrött när vi ska lägga honom kl.7, jäspar stort en timme innan. Det är ju meningen att han ska vara glad in i sovrummet.. .Tänkte att det kan vara värt ett försök att dela upp det på 2 gånger och eventuellt med en liten liten lur på fm ex 20 min, om det inte är helt fel :?:
Kan det här vara något :?: :
Morgon 07.00
Välling 07-07.30
Gröt 08.30
Vila 09.00-09.20
Fm aktiviteter till
Lunch 11.15-11.30
Vila 11.30-13.00
Em aktiviteter till
Gröt 15.00
Vila 16-17
Middag 17.30
Välling1 18.30
God natt 19.00

Jag har inte lyckats få ihop ett schema med 2 lurar. Ni som har det, hur kan det se ut :?:
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Hur ser erat nuvarande schema ut?

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej snuttis!

Om han är trött redan en helt timma innan det är dags att sova för natten tror jag absolut inte att han är redo för 2 lurar. Mina barn har haft tre lurar åtminstonde tills de är 8,5 månader och två ända tills de var 9 månader. :heart:

Jag tycker inte du ska ta bort någon av lurarna aktivt utan vänta tills en faller bort. Oftast brukar det vara den sista som ligger på eftermiddagen. Du kommer märka när han orkar vara glad hela eftermiddagen, inte somna på sista luren utan ligger och pratar, och orkar vara glad ända tills kvällsläggningen. Inte förren då tycker jag att han är redo för två lurar. Det man kan göra om sista luren är svårsövd de sista veckorna är att erbjuda den under promenad :wink:

Jag undrar också hur ditt schema ser ut i dag. Det blir lättare att hjälpa till då :) :wink:

Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
snuttis

Inlägg av snuttis »

Hej!
Är så tacksam för att ni har tid att engagera er :D . Det senaste dygnet har sett ut så här ( en helt vanlig dag utan några större aktiviteter. Kan förskjutas lite åt något håll om vi har babysim, föräldragruppsmöte el likn.).
19.00 God natt
05.30 vaknar. Pappa pangramsar och sedan inget mer. Jollrar av och till i sängen. Verkar sova några kortare stunder eftersom han är tyst ibland.
06.45 Väckarklocka och upp och hoppa. Använder marginalkvarten för att han börjar bli grinig.
07.00 Välling
07.15-08.30 Umgås med oss på frukosten och ensamlek.
08.30 Gröt
08.45-09.45 Vila
-11.30 Lek, tittar på mamma när hon pysslar med något.
11.30 Lunch
12.30-13.30 Går ut med vagnen och han somnar 12.45. Sover ute
-15.00 Lek
15.00 Gröt
-16 Ensamlek
16.00-16.45 Vila
17.30 Middag
18.30 Välling (Har varit trött en halvtimme redan :!: )
19.00 Godnatt

Det här var en något händelsefattig dag kan tilläggas. Vi var inte så mycket ute och träffade inga andra barn eller andra vuxna.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"