Frågor som kommit upp vid pluggning av SHN.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Mia79

Inlägg av Mia79 »

Hej Petra

Smyger in här på din tråd och peppar (hoppas att du inte tycker att jag snokar för mycket :wink: )Jag vet ju att du klarar detta galant :heart: påläst som du är. Såg att vi får ju samma tider exakt de första två lurarna. Himla praktiskt när vi träffs. På återseende granne 8) .
Storeman Harald 050813, Lilleman Sixten 070401 Lillgumman Anny 090429

Bilder på oss: http://www.familjeliv.se/hem/haraldsmamma/galleri.php
petrajl

Inlägg av petrajl »

Tack för all pepp :D !

Mia, du behöver verkligen inte känna att du snokar, hade tänkt ringa dig och berätta hur det går men glömde bort det :roll: , ovanligt va! Lägger en lägesrapport imorrn istället!

Nu har hon vaknat första gången. Tog en timme, men det är bara för att hon hade svårt att komma till ro. Tycker verkligen ramsan tar jätte bra och behövde nästan inte buffa nånting. Hon blir mer arg när jag buffar än när jag kör ramsan. Och hon somnar till den jätte fint :D .

Nu blir trickset bara tt hålla sig vaken :?
Storprinsen Joel 050206 och
Lillprinsessan Lina 070619
petrajl

Inlägg av petrajl »

En liten lägesrapport :wink: :

Natt ett gick helt klart över förväntan \:D/

Hon vaknade som sagt runt halv elva och var vaken i en timme ungefär. Var ganska ledsen då, men det hördes att hon nog mest var ledsen för att hon inte riktigt kunde somna. Gick in och buffade tre ggr och ramsade ut x4.
Hon brukar alltid vakna mellan tio och elva och då få äta på mig. Eftersom det är svårt att få i henne kvällsmat har den här snutten varit hennes kvällsmat och det hördes att hon var arg för att hon inte fick snutta!
Men hon svarade verkligen jätte bra på ramsan och tystande så fort jag började med den.

Sedan vaknade hon igen runt tio i två. Låg och gnölade ett tag och sedan hade hon ställt sig upp :shock: ! Då fick jag gå in eftersom vi hade botten på högsta och hon hur lätt som helst kunde ramla ur. La tillrätta och buffade lite kort och ramsade ut x4.
Tio min senare efter lite gnöl fick hon en bekräftelse ramsa och somnade.

Var mest nervös över vargtimmen då hon har vaknat mellan fyra och sex varje morgon ett bra tag, men den gick också bra. Vaknade tre ggr mellan fyra och fem och jag gick bara in och buffade väldigt kort (eftersom det var första natten, tror nog att hon hade somnat med bara ramsan) och ramsar x4. Tyst och hon får bekräftelse ramsa och somnar.

klockan fem vaknar hon till och jag ger ramsan x4 i dörröppningen och hon samnar om av sig själv :shock: \:D/ !

Sedan vakanr hon två ggr till och jag behöver inte buffa bara solfjädra och hon somnar med bekräftelsen.

06: 48 börjar hon vakna till, men är inte ledsen :!: , och jag går in och gör morgon med baluns. En nyvaken liten prinsessa tittar upp och undrar vad som pågår :heart: :lol: :heart: !

Tycker själv att det gick väldigt bra, vad tycker ni :?:

Ikväll somnade hon på tjugo min och fick gå in och buffa lite en gång coh hon somnade till ramsan.

Snart dags för schlager :D
cissii

Inlägg av cissii »

Hej :D

Det låter inte bara bra, utan fantastiskt bra! Bra jobbat.
Får du henne att lyssna till ramsan första natten är det bara en kort transportsträcka kvar tills Sova Hela Natten är ett faktum.

Kom ihåg att backa än mer med buffet inatt bara så är saken biff.
:heart:
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
petrajl

Inlägg av petrajl »

Jaha, då var natt två avverkad, och den gick också bra!

Hon vaknade några ggr och hade svårt att somna om, men var inte ledsen.
Behövde bara gå in och buffa två ggr varav första gången hade hon dragit till sig spjälskyddet och fastnat i det (Hon har enspjäl säng med täckta kortsidor, så det var ett rkux att få det att sitta) så då fick jag lirka loss det och buffade mkt mk kort. Andra gången hade hon fastnat med foten i ena spjälan, eftersom jag fick ta bort spjälskyddet. Även då var det kort buff.

Nu bara till en fråga: jag har haft radion på utanför när hon vaknat då hon lättare har kommit till ro. Kan man ha det på natten eller är det bara på vargtimmen?
Har provat att stänga av, men då gnäller hon och när jag sätter på den så blir hon tyst. Men jag är rädd att hon vänjer att somna med radion istället för ramsan.
Några tips?
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan. :D

Du har verkligen jobbat på bra, och nätterna verkar gå som på räls! :lol:

Har man radion på utanför litens rum så är det lätt att husljuden försvinner och det är ju inte så bra. Men jag har själv alltid haft radion på utanför rummet, och när vi gått och lagt oss har jag slagit av den och jag har aldrig haft några som helst problem med det. Sedan har jag aldrig använt radion i vargtimmen utan jag kör bara med en pangramsa och massor med is i magen...

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
petrajl

Nu behöver vi lite hjälp!

Inlägg av petrajl »

Hejsan!

Nu är läget såhär: lillan sover som en prinsessa på nätterna \:D/ och vi är överlycklig. Hon kan somna om själv och om ramsan behövs somnar hon om med den på en gång!

MEN, mornarna har inte riktigt satt sig. Hon vaknar mer än en timme tidigare än hon ska och jag har då ramsat och sedan satt på radion. Men hon somnar inte om. Hon är väldigt ledsen och snudd på olycklig och sedan kan vara tyst i några min och sedan börjar gnället igen.
Vi har avvaktat till klockan sju och gått in när hon varit tyst och gjort glad morgon.

Men jag blir så olycklig när hon ligger i sängen och är olycklig, för det är hon verkligen. Jag tror att hon har fått lite åttamånaders ångest och jag känner mig hemsk som lämnar henne ensam i sängen.
På dagarna får jag knappt sätta ner henne utan att hon blir ledsen.

Jag vill verkligen inte ge upp eftersom det funkar så bra, men jag vill få till mornarna. Funderar på att köpa en skiva med mozart och en väckarklocka.

Är det nån som har några tips?
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Mina bästa morgontips är
:arrow: svart som i graven. Även grådager påverkar sömnen på morgonkvisten hos många små.
:arrow: Pangramsa och/eller musik
:arrow: Väckarklocka
:arrow: Is i magen, det ger sig om du är konsekvent. :thumbsup:
petrajl

Inlägg av petrajl »

Tack TorpSara :) !

Ska se till så att det blir mörkare i rummet, nu är det bara gråmörkt. Det gör säkert mkt!

Såhär tänker jag:

:arrow: Pangramsa vid minsta pip

:arrow: Sedan ska jag köpa en skiva med lugn musik, nu har det varit radion som varit på och där är det ju mkt prat på mornarna och då undrar hon säkert vem det är som pratar :)

:arrow: Väckarklocka utanför hennes rum som ringer prick sju :!:

:arrow: Väldigt väldigt mkt is i magen!!!!

:arrow: Också ska jag be Peter tejpa upp sopsäckar över fönstret så att det blir kolsvart!!

Lägger en lägesrapport senare :D 8)
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Topp! :D
petrajl

Inlägg av petrajl »

Godkväll!

Kvällens läggning vart nästan den lesdnaste hittils :cry: . Lillhjärtat har idag kommit på hur man ska ställa sig upp efter saker =D> :heart: med följd att hon ställde sig upp i sängen idag och gallskrek. Hon har dock inte kommit på hur man tar sig ner själv och står och skriker att man ska hjälpa henne .
Så jag fick gå in tre :!: :( ggr idag och lägga ner henne och få henne lugn. Hon var verkligen jätte ledsen. Men tillslut så somnade hon efter 20 min.
Hoppas hon kommer på hur man tar sig ner också nu, får väl träna med henne imorgon :lol: !

Vi har iaf tejpat fast mörkläggningsrullgardinen så imorronbitti ska det verkligen vara kolsvart. Har även inhandlat en skiva med klassisk musik och en väckarklocka.

Nu har jag lite frågor som jag tänkte att nån vänlig skäl kanske kan besvara 8) :

:?: Ska det vara mörkt utanför rummet nattetid eller gör det inget om man har en lampa tänd utanför rummet?

:?: Ska man köra en bekräftelse ramsa nu också eller bara en ramsa och sedan är det bra? Vid läggning menar jag.

:?: Hela tiden har det varit svårt att få henne att sova de sista 20 min på eftermiddagen och igår och idag fick vi henne inte att somna, kan man ta bort den luren redan nu (hon blir nio månader om två veckor) eller ska man köra på och försöka få henne att somna?

/Petra
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan. :D
Ska det vara mörkt utanför rummet nattetid eller gör det inget om man har en lampa tänd utanför rummet?
Vid läggning har jag en svag lampa i rummet utanför Hugos och dörren på glänt, men sadan när vi går och lägger oss drar jag igen dörren till hans rum för att det ska vara BECKMÖRKT till morgonen. Vi bor ju också i ljusa Norrland :lol:
Ska man köra en bekräftelse ramsa nu också eller bara en ramsa och sedan är det bra? Vid läggning menar jag.
Om hon tystnar på ramsan, så kan du sakta av sista versen och avsluta mjukt och punktsättande. Men tystnat hon inte på ramsan kör du med bekräftelsen ett tag till.

Hela tiden har det varit svårt att få henne att sova de sista 20 min på eftermiddagen och igår och idag fick vi henne inte att somna, kan man ta bort den luren redan nu (hon blir nio månader om två veckor) eller ska man köra på och försöka få henne att somna?
Eftersom hon är mitt i 8-mån ångesten behöver hon just den luren tills 9 månader, även om hon inte sover så får hon förutsätningarna till lite vila. Många tycker att det är lättast att få till sista emluren promenerades i vagn, men man kan även sjuta fram den luren med en kvart så hon hinner bli lite tröttare.

//Malin
petrajl

Inlägg av petrajl »

Tack Duggan för dina svar!

Jag vill bara meddela att den lilla prinsessan sov från sju till sju utan minsta pip inatt :heart: :-({|= :sleep: :heart: !!!!!!!
Och ikväll somnade hon alldeles själv efter en ramsa, visst hon gnölade lite, men sedan somnade hon!!!

Så tacka alla snälla för er hjälp och ert stöd :heart: :heart:

Jag släcker nu när vi går och lägger oss så det är alldeles svart, då sover vi bättre också.

Lina sover alla sina lurar i vagnen och vi fortsätter väl att gå med henne en på em till hon blir nio månader.

Och nu har vi fått svar på varför hon har varit såå gnällig i vecka, förutom trötthet och åttamånadersångest, hon håller på att få två framtänder upptill!

/Petra
Elle

Inlägg av Elle »

Vilken UNDERBAR läsning Petra \:D/ Bra jobbat hela familjen! NJUT av det ni uppnått, vårda det ömt och nu ska ni befästa detta. Vi finns här om det dyker upp några frågor framöver. Sov så gott :sleep:

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
duggan

Inlägg av duggan »

Jag instämmer, bra jobbat! Härligt! Sov så gott! :sleep:

:heart: //Malin
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"