10 1/2 månad - vaknar i tid och otid!

Skriv svar
JH

10 1/2 månad - vaknar i tid och otid!

Inlägg av JH »

Hej alla! :D
Siri är SM:ad från start och har sovit bra för det mesta. Hon hade en längre förkylningsperiod mellan 6-8 mån då hon sov lite struligt, men annars har allt fungerat väldigt bra

:arrow: Sen 2-3 veckor tillbaks har hon nu börjat vakna tidigt på morgonen. Hon har sällan sovit till 07, som det är tänkt, men förut vaknade hon tidigast 06.30 och låg kvar en stund i sängen och snackade. Nu vaknar hon runt 06, ibland lite före och blir riktigt ledsen nästan direkt.

:arrow: De senaste tre nätterna har hon dessutom varit vaken 1-2 timmar mitt i natten. Hon somnar om med ramsa eller tillrättaläggande, men vaknar igen efter 10-20 min under den här perioden. (Dessa nätter har hon dock sovit till 06.45)

:arrow: Läggningar som gått smidigt sedan hon var 3-4 mån är nu jättejobbiga. Hon blir ledsen när vi går från sängen och skriker sedan av och till ett bra tag innan hon somnar. Vi låter henne vara för det mesta, men ibland msåte vi ramsa eller lägga till rätta.

Hennes schema ser ut som följer

07.00 morgon (är det tänkt)
07.00 gröt (1 dl havregryn + halv mosad banan)
09.30 litet mellanmål
10.00 sova 1,5 timme
11.45 lunch
15.15 sova 20 min
17.00 middag
18.30 välling
19.00 sova

Hon sover väl inte för mycket? Vi drog ner från 45 min på emluren för en vecka sedan. Väldigt tacksam för tips och råd!
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
JH

Inlägg av JH »

Oj, glömde ett mellanmål :twisted:

07.00 morgon (är det tänkt)
07.00 gröt (1 dl havregryn + halv mosad banan)
09.30 litet mellanmål
10.00 sova 1,5 timme
11.45 lunch
14.15 mellanmål
15.15 sova 20 min
17.00 middag
18.30 välling
19.00 sova
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Halloj! Nej bevars, inte sover hon för mycket! Tvärtom har hon ju aningen för lite sömn på schemat. Och om du frågar mig tycker jag det är lite onödigt tätt mellan målen. Minst tre timmar, helst fyra borde ligga mellan måltiderna, så en härligt aptitretande hunger hinner infinna sig :wink:

Den första tanke som slog mig då jag läste ditt inlägg var nämligen om hon kan tänkas vara hungrig på morgonkvisten? Det är ju inte antalet mål som mättar, utan mängden mat de får i sig. Vilken tenderar att bli liten om de småäter mest hela tiden...

Nu om någonsin är det enormt viktigt med mörkläggningen. Vårsolen gör snart entré och tenderar att väcka upp andra än småfåglarna och flugorna. Så kolla mörkläggningen - becksvart är ordet.

Så ska ni satsa benhårt på skrattet till gonattet. Minst 10 minuter med kiknande skratt ända ner i sängen.

Är hon ledsen då hon vaknar på natten? Om inte tycker jag ni ska avvakta och se vad som händer. Ramsa inte ens. Kanske somnar hon om alldeles själv då inget händer.

Se till att ni är ute i friska luften varje dag, det befrämjar som bekant sömnen.

Läs gärna trådar om tidiga uppvak och ledsna läggninger - de finns i överflöd :? :lol:

Kram!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
JH

Inlägg av JH »

Tack!

Jag håller med om att det är tätt mellan målen, men vi har försökt att ta bort nåt mål och hon blir såååå hungrig och sur :evil: Hon äter MYCKET vid varje mål. Minst en stor barnmatsburk plus mycket plock från vår mat vid lunch och middag, samt ett rejält mellanmål vid 14. 240 ml välling på kvällen

Hon sover i en garderob :shock: så mörkt är det :D

Hon är jätteledsen direkt när hon vaknar både på morgonen och på kvällen. Det har hon sällan varit förut, då kunde hon nöjt ligga och jollra i upp till 20 min.

Kanske är det bara så här det är just nu och det vi får fokusera på är skrattet till godnattet samt att inte gå in allt för ofta?
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Ja, fokusera på skrattet och släpp inte in några vargar :D Och läs lite andra trådar med liknande problem, det brukar aldrig vara fel :wink:

Den sociala delaktigheten är icke att förglömma heller :!:
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
JH

Inlägg av JH »

Hon har lärt sig väldigt många saker den sista månaden och hon har en HELT anann medvetenhet än förut. Kan peka och säga "dä" och "esa" (=Elsa :D :heart: ) och har lärt sig gå mellan möbler. Jag tror att hennes hjärna måste gå på högvarv och kanske är det det som gör henne orolig?

Det som känns skönt är att även om det är väldigt jobbigt med alla uppvak och jobbiga läggningar, så går det inte alls att likna med hur det kändes när Elsa hade sina "jobbiga" perioder. Nu vill vi mest klara av det här på ett så bra sätt som möjligt, men vi VET ju att det inte kommer att vara så här så himla länge :D
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"