Föda Barn Ställningar?

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Tina-Stina
Inlägg: 431
Blev medlem: tor 03 feb 2005, 12:39
Ort: Halland

Inlägg av Tina-Stina »

Hej!
Har haft som önskan att få stå upprätt, men med första orkade jag helt enkelt inte då förlossningen var långdragen.. :roll:
Andra barnet hade jag tränat profylax och var pigg och allert hela tiden, men efter en rejäl miss av en barnmorskestuderande, blev läget kritiskt för grabben och de höll fast mig liggandes på rygg. :( Fick inte ta hjälp av tyngdlagen ..jaja..får se om jag får stå upp denna gång. :wink:
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
Puffis
Inlägg: 699
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 23:24
Ort: Gamleby
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

men efter en rejäl miss av en barnmorskestuderande, blev läget kritiskt för grabben och de höll fast mig liggandes på rygg.
Va?? Vaddå... låter helt sjukt! :shock:
Tuva, född 060304 SHN-kurad vid 9 månader, Leo född 071001, SM från start och minikurad vid 4 månader.
Tina-Stina
Inlägg: 431
Blev medlem: tor 03 feb 2005, 12:39
Ort: Halland

Inlägg av Tina-Stina »

Hej igen!
Jo, vi fick en barnmorskestuderande som hade hand om oss. Hon var väldigt osäker, men eftersom jag tränat lamaze klarade jag mig själv tyckte jag. Det blev dags att ta vattnet, och det skulle ju självklart hon göra, Tog ca 5-6 minuter innan hon lyckades, med resultat att hon puttade in grabben igen. Då sjönk hjärtljudet rejält och strax efter det kände jag att krystvärkarna började. BM studerande sa att jag inte fick krysta eftersom jag bara var öppen 6 cm..i själva verket var jag öppen 10..det var hårsmån att det blev akutsnitt. Efteråt fick vi reda på att hon läst till BM i 4 veckor... :roll: Kunde ju gått riktigt illa.. Blev faktiskt en avvikelserapport på det hela. :roll:
Men jag är glad att vi klarade oss iallafall :D
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
mari.g
Inlägg: 174
Blev medlem: tis 04 sep 2007, 14:01
Ort: Luleå

Inlägg av mari.g »

Hrmmm...
Verkar ju liiite överambitiöst att ge så mycket ansvar till en student så tidigt i utbildningen. Det gagnar ju inte nån, verker er, henne eller personalen. Är själv veterinärstudent, "bara" 1,5 år kvar och det är jobbigt att komma ut i den verkliga världen :!:

Leo kom liggande på sidan. Jag tyckte att det var skönt, lätt att slappna av. Dock hade jag hört mest positivt om krystningen innan. Det "skulle vara" en befrielse att få hjälpa till. Jag tyckte det var trauma! Leo var visserligen stor, 4,5 kg. Jag blev klippt, men det visste jag inte förrän efteråt :shock: Det kan ju inte ha gjort mer ont än det andra när jag inget märkte... Fick värkstimulerande dropp...

//Mari
Mamma till ljuvliga Leo 0707 och Tilde 1108
Tina-Stina
Inlägg: 431
Blev medlem: tor 03 feb 2005, 12:39
Ort: Halland

Inlägg av Tina-Stina »

Hej!
Veterinär! Vad kul! Men jobbigt? Nästan som att läsa till läkare väl?
Ja, visst var det lite överkurs för henne fortfarande..hon skulle sy efteråt 4 stygn...tog en timma...kan säja att bedövningen hade släppt en bra stund innan det.. :roll: ajaj..
känns liiite oroligt att föda där igen ( även om det är en "väl ansedd förlossning" i halland) med tanke på att det kom fram under postpartum samtalet att de inte hade läst mina journaler. :shock: De önskemål jag hade trampades på då de inte läst. När jag profylax andades frågade de hur jag mådde egentligen :roll: ...förtroendet är noll..överväger att åka till annat sjukhus..
Elle hoppas på annan personal.. :?
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
Susanne G
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:15
Ort: malmö
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Jag födde inte med profylaxandning vilket jag ångrar djupt idag. Önskar att ngn hade kunnat slå en profylaxbok i huvudet på mig. Om (när :wink: ) vi får nästa barn så kommer jag träna stenhårt varje dag.

Jag gjorde 2 stora fel vid förlossningen. Jag spände mig hela tiden kunde absolut INTE slappna av (VARFÖR hade ingen sagt att det var viktigt att öva på?). Det andra var att jag krystade som när man ska bajsa :roll: Det var vad sa sköterskan till mig :evil: :cry: (Kan fortfarande känna mig besviken och sviken över detta, jävla kärring rent ut sagt)

Jag låg i alla fall på rygg med benen i såna där gynställningar. Barnmorskan tryckte mig på magen för att hon till slut skulle komma ut.

Ni vill inte veta hur länge jag krystade, men jag kan säga så mkt att jag höll på lika länge som 2 fotbollsmatcher varar:shock: (Ändå fick jag dropp för att krystvärkarna var för svaga)
Krystandet tog lika lång tid som öppningsskedet, det gjorde inte ens så värst ont. De flesta verkar tycka att öppningsbiten är det jobbigaste så var det absolut inte för mig.

Även om själva utdrivningskedet var så arbetsamt för mig så sa jag bara ngn timme efter att jag skulle kunna göra om det dagen efter. Det är verkligen häftigt att föda barn. (Nu blev ju detta nästan en förlossningberättelse) :wink:

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
mari.g
Inlägg: 174
Blev medlem: tis 04 sep 2007, 14:01
Ort: Luleå

Inlägg av mari.g »

Mmmm....
Veterinär! Vad kul! Men jobbigt? Nästan som att läsa till läkare väl?
Jo, lite jobbigt, men mest roligt! Man har ju långa dagar. 30-40h veckor med bara föreläsningar är inte ovanligt. Därutöver förväntas och krävs det ju att man läser hemma oxå. Sen ska man ju komma ihåg :shock: det man läste förra året, eller året innan, eller... Utbildningen är 5,5 år - som läkaretb men de har ju AT-tjänstgöring efter det, vilket vi inte har. Vi blir bryskt legitimerade och ut i världen...
Bävar faktiskt lite för hur jag ska kunna kombinera studierna med familjen när mannen tar över föräldraledigheten :!:

Susanne G - Jo, jag förtår att du ångrar det :!: Mer profylax åt folket!

//Mari
Mamma till ljuvliga Leo 0707 och Tilde 1108
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"