Frågor som kommit upp vid pluggning av SHN.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
petrajl

Inlägg av petrajl »

Tack för er respons :) !

Ni har så rätt så rätt, jag tänker bara på mig själv när det gäller myset på natten. Jag VET ju att de sover bättre själv, för det gör Joel också. Jag erkänner och jag skäms :oops: !
Och vi myser nästan alltid i sängen på morron och Joel älskar det!

Jag är väldigt glad att jag har börjat läsa på denna kur och ju mer nätter som går ju säkrare blir jag!
Jag är verkligen peppad nu och vill börja redan ikväll, men behöver dessa dagar till på fredag att läsa på och förbereda oss!

Det här med schemat är nog det jag måste få in i tanket mest.
Men attityden börjar komma och sätta sig och alla tvivel flyger sin kos :D !

Men visst är det så att de små liven även sover bättre på dan när de börjat sova hela nätterna?
Lina vaknade halv sex imorse (somnade sju igår, men har snuttat ett flertal ggr och varit vaken en halvtimme mellan 04:15 och 04:45). Och somnade kl nio, men vaknade efter en halvtimme och var klarvaken. Jag har gått och gått med vagnen för att tillslut ge upp. Enligt schemat skulle hon sova till 10:30, alltså en timme mer.
Om det händer när man har börjat kura, vad ska man göra då?
Storprinsen Joel 050206 och
Lillprinsessan Lina 070619
petrajl

Inlägg av petrajl »

Nu är jag tillbaks igen :shock: :D !

Har suttit och läst och läst här på forumet och börjar känna mig på banan.
Ikväll har även min mamma och syster kollat på filmen och jag har informerat dem om hur SHN går till. Min syster tror det kommer gå galant på Lina och Joel ska få sova där på fredag natt. Känner mig verkligen peppad och tvärsäker på att det är detta som behövs.

Har kört schemat idag och det funkar faktiskt bra förutom att Lina inte sov 1,5 timme på fm, men det tog hon igen sedan (jag har förstått att man inte ska låta dem sova igen dagslurar när kuren startat, men hon vaknade så tidigt imorse att tyckte hon behövde sova). Det har funkat bra och det känns skönt att schemat kommer få sätta sig eftersom det är det jag är mest orolig för just nu.

De frågor jag har nu är:

:arrow: Ska mamma och pappa ha varsin ramsa? Om Lina sover borta ska den hon sover hos då ha samma ramsa som oss eller en egen?

:arrow: Om jag gör solfjädern på Lina och sedan ramsar mig ut med 4 ramsor. Ska jag då gå in vid första pip och buffa henne eller ramsa x4 igen?
(vid läggning)

:arrow: Om hon vaknar på natten och är lugn, men frågande ska jag solfjädra då och sedan ramsa eller buffa och sedan ramsa?

:arrow: Får man sova redan andra natten eller är det full beredskap även då?

Väntar med glädje på svar, för det här är nog det mest trevliga och mysiga forum jaghar varit med om :D :D !
cissii

Inlägg av cissii »

Hej :D

Tänkte försöka svara på dina frågor, men först gratulera till ditt beslut! :heart:
Ska mamma och pappa ha varsin ramsa? Om Lina sover borta ska den hon sover hos då ha samma ramsa som oss eller en egen?

Man kan ha olika ramsor, lixom man har olika röster. Vi har kört med samma, för enkelhetens skull. Det enklaste när man sover borta är att ha samma.
Om jag gör solfjädern på Lina och sedan ramsar mig ut med 4 ramsor. Ska jag då gå in vid första pip och buffa henne eller ramsa x4 igen?
(vid läggning)
Läs Lathunden igen om du känner att du tvivlar här, för när du sen står där på själva kurnatten så är viktigt att veta vad du ska göra. Första natten ska du in på direkten.
Om hon vaknar på natten och är lugn, men frågande ska jag solfjädra då och sedan ramsa eller buffa och sedan ramsa?
SHN är ett gradvis backande. Dvs när barnet har vant sig vid buff, vilket dom SÅ gärna gör - buffningsträsket. Då backar man till solfjädern. När barnet har "accepterat" den så backar man till ramsan. Så vaknar hon på natten och är lugn, så kanske det är dags att backa till solfjädern. Det får man avgöra där och då. Sen kan man ju såklart växla mellan verktygen, ville bara ge den enkla förklaringen av det gradvisa backandet.
Får man sova redan andra natten eller är det full beredskap även då?
Natt 1 & 2 så är man vaken, för att kunna rycka ut på en gång. Natt 3 däremot får du snarka på. :sleep:

Läste att du hade svårt att hålla scheman. Jag är en person som ALDRIG har haft en rutin i hela mitt liv i princip. Jag har aldrig ens ägt en klocka......innan mobilen då. Men när jag började med SHN så insåg hur fantastiskt hjälpsamt det är med schema. Jag kan inte ens börja förklara hur mycket enklare det blir, man har en unge som aldrig är hungrig eller trött.
Jag kan verkligen rekommendera det. Det är ju bara första året som det är massa sovtider att hålla. Andra året sover dom ju ändå bara en gång om dagen. Blir inte lika mycket då.

Lycka till med allt :D
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! Du har redan fått jätte fina svar av Cissii men jag har några inputs.
Har kört schemat idag och det funkar faktiskt bra förutom att Lina inte sov 1,5 timme på fm, men det tog hon igen sedan
Var det så att hon ville sova längre över lunch? Det "classiska" schemat ser oftast ut så här: 12+45+1,5+20, men vid nio månader slopas 30 min och då plockar man enklast bort sista luren och har 2 sovstunder på dagen, är hon en tröttis så behåller man 45 min på fm, och är hon en piggis så kortar du den till 20 min, vid 9 mån. Jag skulle rekomendera dig att ha den längre luren mitt på dagen, för sedan när det är dags att gå ner på en lur (vilket inte är såå långt borta) så slopa du bara fm luren så är alla andra mat och sovtider dom samma.

Fast givetvis går det att ha lång fm lur, bara det passar er! :lol:
Om jag gör solfjädern på Lina och sedan ramsar mig ut med 4 ramsor. Ska jag då gå in vid första pip och buffa henne eller ramsa x4 igen?
(vid läggning)
När du har ramsat dig ut, kan du säkerligen får en massa frågor, låt henne först reagera färdigt på ramsan och när hon börjar gå ner lite så lyssnar du av, låter hon ledsen JA då går du in medsamma och buffar, låter hon mest irriterad eller arg, ja då ramsar du igen. Men det kan bli många in och ut med buff första läggningen. :lol:

Om hon vaknar på natten och är lugn, men frågande ska jag solfjädra då och sedan ramsa eller buffa och sedan ramsa?
Jag förtydligar lite, första natten är det in med buff vid minsta pip som gäller.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
petrajl

Inlägg av petrajl »

Tack för svaren Cissii och Malin, och ja jag känner mig väldigt stolt att jag tar tag i det här :) !!

Aneldningen till att Lina vaknade igår var att jag stannade en stund på Joel samling på dagis och hade Lina sovandes i bilen. När vi sedan kom hem en halvtimme senare vart hon klarvaken när jag la över henne.
Men idag för vi 20 min tidigare till dagis och hon var med in och vaken vid lämning och somnade på väg hem och sov som en stock när jag la över henne. Det är så det är tänkt att det ska gå, igår ville Joel så gärna att jag skulle vara med på samlingen annars tar lämning max fem min.

Jag läser och läser lathunden som finns här på forumet. Och jag har förstått att det viktigaste är att lyssna på Lina och hennes frågor, men jag är väldigt rädd att hamna i buffträsket för där har vi varit. Men jag börjar få en bild om hur jag ska göra, och era svar förtydligade den :D

Cissii, tack för svaret om scheman! Precis så har det varit för mig och jag har alltid tänkt "jag skulle aldrig klara SHN för jag klarar inte scheman" Men nu har gett mig denn på det, och jag tycker Lina redan svarar :D !
Fast jag måste medge att jag längtar tills hon sover en gång och det är ju inte så långt bort!

Idag ska jag till min granne som är en van kurare (har kurat sin två prinsar) och prata med henne. Alla ni som har svarat här har ju verkligen gett svar på mina frågor, men det är ju alltid trevligt att prata om det irl :lol: !
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Perfekt med en eget kur-coatch! :lol:

//Malin
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:
petrajl skrev: Många experter säger ju att människan är flockdjur och att det är naturligt för barn att sova tillsammans med föräldrar om de vill.

Jag undrar lite hur ni ställer er till detta med att människan är flockdjur?
:D Människan är i högsta grad ett flockdjur. I vårt individcentrerade samhälle är det lätt att tro att oberoende av allt och alla skulle vara något att eftersträva, men faktum är ju att människan inte överlever ensam. Vi är ohjälpligt beroende av andra och varandra in i minsta överlevnadsdetalj.

Det betyder emellertid inte att "det är naturligt för barn att sova tillsammans med föräldrar om de vill". Det "naturliga" - livsnödvändiga, för små barn som inte klarar sig själva i så måtto att de kan lämna ursprungsflocken och bilda sin nya, egna "flock" - är att föräldrarna beskyddar sina barn mot "vargen", som i vår kultur symboliserar allt som hotar människan (och hennes avkomma) till liv och lem. Det var för att skydda sig mot vilda djur som människan byggde sig boningar. Själva, klena som vi är till vår konstitution, överlever vi ju inte ens en frostnatt utomhus.

Människor har i alla (trångbodda) tider sovit packade som sillar, men man får komma ihåg att skälen inte var känslomässiga. Man fick ligga tätt för att hålla värmen, och man fick - likt djuren - ha sin avkomma inom räckhåll för att kunna hålla uppsikt (och för att de minsta små skulle kunna dia).

När människan - stor eller liten - känner sig varm OCH säker om natten, när hon vet sig fredad så att ingenting ont kan hända henne, söker hon sig sitt eget sovutrymme. Det gör till och med nyförälskade, som kanske somnar ömt omslingrade men snart lösgör sig, ofta till och med vänder sig åt andra sidan i sängen.

Föräldrarna - de vuxna - är beskyddarna, de är "vakten" som står med bössan laddad mot vargen. Som känner faran - vargen - och inte förnekar den, men håller den garanterat borta från barnen, så att dessa kan sova lugnt. Samma funktion fyller vakten i fält och sjömannen på sin lejdare i natten som spanar utåt och bortåt mot "fienden". Vuxna som sover tillsammans med barnen står, i barnens ögon, själva under hot. De agerar levande skyddsrum för barnen där de ligger, men ingen övervakar i sin tur dem. Följden brukar i längden bli en för alla orolig sömn.

Också och inte minst i Sverige sov barnen för inte så länge sedan tillsammans, i en och samma säng eller åtminstone i samma rum. Inga barn, enligt min erfarenhet, betraktar det som annat än just "naturligt". Man är en gemensam avkomma som de vuxna håller vakt över, utanför och utifrån - mellan barnen och "vargen", som de inte släpper nära. Övertygade om att deras säkerhet är absolut, sover dessa "samsovande" barn också gott.

Men - och det är intressant, tycker jag - de söker fortfarande sitt eget sovutrymme och aktar sig noga för att sparka på eller knuffa varandra eller stjäla täcke, hur tätt de än ligger. Jag hade fyra små på 160 cm, alltså med 40 cm:s bredd vardera, och ingen störde någonsin någon annan.

I andra kulturer där jag levt har man minsta barnet hos sig så länge man ammar, för diandets skull och för värmens skull, men när ungen är två år, senast, åker den ut för att lämna plats för nästa. Och med "åker ut" menar jag åker ner på golvet :shock: bryter samman :shock: :shock: och traskar sedan iväg till syskonen som alltid lika beredvilligt lämnar plats i den nya, nattliga gemenskapen. Där man som sagt bara kryper tätt ihop om och när man behöver få upp värmen.

Man måste, oavsett allt, försöka förstå att barn inte är några gosedjur för oss vuxna att kela och mysa med, när de behöver sin livsnödvändiga - fredade :!: - sömn. Vår uppgift är inte "bara" att älska dem utan också att beskydda dem, dvs ge dem den trygga säkerhet som ligger i deras intresse. De föddes inte för att göra sina dagars ömma upphov lyckliga. De föddes för att en dag lära sig klara sig utan föräldrar på bästa sätt - bland annat genom att själva kunna säkra sin faktiska, fysiska säkerhet, sin trygghet i bemärkelsen överlevnadsförmåga.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
petrajl

Inlägg av petrajl »

Hej Anna, och tack för ditt utförliga svar :D !

Jag har aldrig sett det på det sättet, men håller med i allt du säger!
Idag finns det så åmnga experter hit och dit att det är svårt som förälder att lyssna på det viktigaste, sin egen övertygelse!
Mina föräldrar hade mina småsyskon jämt mina småsyskon i sängen långt upp i åldrarna, och ibland låg vi hela familjen där (tur att det var en stor säng :lol: ). Jag är liksom uppväxt med det så det har fallit sig naturligt!

När jag väntade min fösrstfödde, Jole som nu är tre, lånade mamma Barnaboken åt mig på bibblan. Jag läste och läste, och tillslut kom min lilla prins och allt flöt på. Han åt och sov och jag köpte din bok och läste och läste. Jag har läst om alla åldar, ja fram till tre då :wink: , och om det är nåt särkilt slår jag upp igen och läser. Vet inte hur många ggr jag har läst om treårstråtsen :lol: .

Mamma har alltid pratat om dig och hade schema på mig när jag var liten (för 23 år sedan). Hon har alltid sagt "Man ska ha babysittern på bordet, det har Anna Whalgren haft!". Och det har vi alltid haft. Och man ska bada barnen varje kväll och de ska ha öronen under vattnet, och man ska inte dra nånting trångt över de små livens huvud osv.
Tänk om min kära mor hade haft det här forumet att läsa på när min lillasyster inte sov. Mamma sov inte en hel natt på tre år och gick tillslut in i den berömda väggen.

Jag kan erkänna att jag har läst om SHN i Barnaboken, men inte förstått vad det handla om riktigt förrän nu. Då hade jag gjort det mkt tidigare!
Det pratas aldrig om hur det påverkar barnen att inte få sova riktigt utan det pratas bara om föräldrarnas sömnbrist. Joel och Lina har fått sova i vår säng, för om det bara handlar om min sömnbrist så kan jag stå ut med det.
Det är därför jag går in med huvudet högt och Attityd att här ska sovas! För jag gör det för Lina skull!
Lillan måste få sin sömn så att hon kan utvecklas och må bra. Att vi får sova blir liksom bonus :wink: :D !

Tack Anna för att du delar med dig av din vishet :heart: :heart: !

Petra
petrajl

Inlägg av petrajl »

Hej igen :D !

Igår var jag hos min kära granne och fick en massa tips av henne :heart: , hon erbjöd sig även att hjälpa mig med kurandet snäll som hon är! Och jag funderar- är det bättre att ha hjälp när man gör kurandet eller ska man pröva själv först? Hon ska till Anna i augusti och bli diplomerad kurare, så hon kan ju liksom. Funderar om hon kan vara med vid flörsta läggningen och ge lite råd om hur jag ska göra... :?:

Vi har kört schemat för full sedan i måndags och det har funkat bra. Lina sover redan längre på morron, men vaknar ändå ofta på natten. Men känns bra att få in schemat eftersom det är det jag är mest nervös över.
Iaf så har jag en funderare just ang schemat. Så här ser det ut nu:

7:00 vakna
8:00 frukost
9:00 sova 1,5 timme
11:00 lunch
13:00 sova 45 min
14:30 mellis
15:30 sova 20 min
17:30 middag
18:00 dusch, mys i soffan och kvällsslurk
19:00 sova natt

De funderingar jag har nu är:

:?: Jag har lagt den längre luren på fm eftersom hon sovit bättre då, men det är ju när hon har vaknat före sex på morron. Kommer det bli svårare för henne att sova så länge på morgonen efter att hon har börjat sova 12h per natt? Idag vaknade hon efter prick 45 min och gick inte att somna om, så jag tänkte att vi skulle prova med att hon sov 1,5 timme mitt på dan istället från kl 12 till 13. 30. Men hon var himla trött vid lunch, men det kanske också går till sig när hon sover hela nätterna?
Om tre veckor är hon nio månader och då ska vi ju ta bort en halvtimme så då spelar det ju ingen roll för då kommer det bli två 45 min lurar och en 20 min.

:?: Jag har märkt att hon på kvällen är himla hungrig redan halv fem så jag tror jag ska flytta fram middagen till 17:00. Vad tror ni om det?
cissii

Inlägg av cissii »

Hej :D

Vill bara slänga in ett snabbt svar på EN av frågorna.
Och jag funderar- är det bättre att ha hjälp när man gör kurandet eller ska man pröva själv först?
Till det erbjudandet hade jag definitivt tackat ja, eller ivf haft henne inom räckhåll. Men det kanske bara är jag som är en mes :oops:
Ju fler gånger man har gjort något desto bättre brukar det ju, samma med kurandet hoppas jag. Sen undrar man ju genast VEM som är din granne, eftersom hon ska till Anna i Aug, lixom jag hoppas jag... Nyfiken i en strut, det är jag :)
Världens Bästa Barn
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan. :D

När lilla fröken bli 9 månader, så tycker jag att em luren ska slopas helt, för 3 sovtillfällen brukar bli för mycket ..när man sover på nätterna alltså :lol:

Och då kan det bli väääldigt tröttsamt mot kvällen om den långa luren är på fm.

När bli hon 9 månader?

Ett schema förslag för 8 mån:

7.00 Godmorgon , frukost (hon är nog villig att äta mer på en gång när det inte snuttas om nätterna.)
9.00 Sova 45 min
11.00 lunch
12.30 - 14.00
14.30 Mellis
16.15 - 16.35 Sova 20 min
17.30 Middag
18.30 Kvällsslurk
19.00 natti

När hon bli 9 månader, så slopar du sista luren helt, och skuter ev fram långluren till 13.00 -14.30 eller om hon orkar behåller du 12.30 - 14.00.

//Malin
petrajl

Inlägg av petrajl »

Godförmiddag!

Lina blir nio månader om tre veckor ungefär, och jag känner också att det nog blir för mkt att ha tre sovtider. Dagen blir väldigt upphackad om hon ska sova tre korta ggr istället för en lång.

Jag har även tänkt på det där med frukosten. Tanken är ju att hon ska äta välling och eftersom jag hade tänkt att vi ska ha en mysstund i min säng på morron så kan hon ju dricka välling där och sedan få en mackbit eller nåt när jag och Joel äter frukost.

Tack för hjälpen med schemat duggan, det passar oss faktiskt jätte bra. Därför känns det också skönt att vi har kört schema i veckan så att man kan justera lite istället för att man ångrar sig när man kör igång, då är det ju försent. Lina svarar otroligt bra på det redan nu, kanske för att vi haft rutiner ett bra tag fast inte lika spikat.

Jag börjar bli redigt nervör för imorrn nu , men samtidigt vill jag bar sätta igång. Som när man pluggar inför ett stort prov och man har läst och läst och kan egentligen inte ta in mer, men man läser ändå.

Jag vet inte vad min granne heter här, men irl heter hon Mia och bor uppe i Höga Kusten :D :D !
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan. :D
Jag börjar bli redigt nervör för imorrn nu , men samtidigt vill jag bar sätta igång. Som när man pluggar inför ett stort prov och man har läst och läst och kan egentligen inte ta in mer, men man läser ändå.
Jag vet precis vad du menar, men ta chansen och ha din granne vid din sida som har gjort det här förut. Det är alltid lätter att vara objektiv med någon annans barn, inte så mycket mammahjärta som lyssnar :wink:

Lycka till och kör så det ryker!

Jag passar på att länka en fin tråd som är väldigt nyttig!
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

//Malin
petrajl

Nu är vi igång!!

Inlägg av petrajl »

Nu har vi kommit igång!!!! :thumbsup: :D

Lillflickan somnade efter 40 min, och då var ett blöjbyte inräknat. Hon bajsade och jag kände att hon aldrig kommer so,mna med bajs i rumpan.
Väldigt lite tid var buffande och hon fick ta tag i mkt själv, tyckte att hon klarade det bra. Hon lyssnade även väldigt bra på ramsan.
Hade radioguld spelandes utanför ganska högt efterom hon somnar bäst i bilen med hög musik.
Ska bli spännade att se hur det går inatt. [-o< Gode gud, låt det gå bra!

Tyckte dock att skrattet till gonattet var svårt att få till :( :( . Men det lossnar säkert...
cissii

Inlägg av cissii »

:D

Det låter ju jättebra! 40 min inklusive blöjbyte och att hon redan lyssnar bra på ramsan är ju en jättebra start. :thumbsup:

Att skrattet till godnatten kanske blev lite krystat idag, är ju inte heller ett mysterium. Som du skrev innan så var du ju helt naturligt lite nervös, och hade säkert huvudet fullt av funderingar på vad som väntade.
Som du skriver så kommer det lossna när du känner dig mer avslappnad själv ju.

:heart: Lycka till!
Världens Bästa Barn
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"