Dagssömnen har spårat ur...

Skriv svar
karinpatring

Dagssömnen har spårat ur...

Inlägg av karinpatring »

Maken som numera är hemma (sedan årsskiftet) med vår lilla tjej ringde precis till mig på jobbet och var helt knäckt.... Idag är det nämligen 3:e dagen i rad som lilltjejen bara skriker när han lägger henne för sin dagslur kl 11,45. Han hade idag bestämt sig för att inte gå in och ramsade således i intervaller om 5 till 10 minuter i 1 timme innan han plockade upp henne. Då hade hon alltså skrikit i 1 timme :!: :!: :!: De tidigare dagarna har han till slut gått in och buffat henne till sömns, ngt vi inte har gjort på evigheter :!: :!:

Nu vill han ha hjälp med en strategi inför de kommande dagarna, kan någon snälla hjälpa oss. (När vi har lagt henne för natten har det inte varit några problem alls, hon somnar direkt och sover 19,15-07,15). Vi kan inte förstå varför daglurarna har börjat strula så brutalt :?:

All hjälp med åtgärdsplan mottages med största tacksamt.
Stort tack på förhand
Mamma till Linnéa 061113 och Elsa 091103
karinpatring

Inlägg av karinpatring »

Nä, usch nu har det spårat ut totalt :( Mannen är borta ikväll och när jag skulle lägga lillan nu 19,15 så började hon skrika direkt när jag la ner henne och sedan dess har hon gallskrikit, förutom ramsan när jag la henne så har jag ramsat ytterligare en gång efter 10 minuter men hon blev bara tyst under tiden jag ramsade och sedan tog hon sats igen :!: Usch, jag vet inte riktigt vad jag ska göra, TV står på med rätt hög volym som alltid och jag har diskat och slamrat men hon skriker som besatt, nu får jag väl gå och ramsa en gång till :?: :!: Men sedan :!: :?: Gå in till henne :?:
Snälla hjälp mig/oss med en strategi för detta helt nya beteende, hon har ju sovit som en SS i 1 år :!: :!:
/Karin
Mamma till Linnéa 061113 och Elsa 091103
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Ojoj, hoppas nattningen redde upp sig :roll: Jag såg inte detta förrän nu.

Jadu, vad kan det vara som försiggår? Det torde inte vara förtrotsen ännu. Har det hänt något särskilt den senaste tiden? Sjukdom? Öronen? Jobbig tandsprickning? Om inte så får vi försöka göra en vanlig felsökning:

:arrow: Utevistelse minst en timme per dag - gärna strax före dagslur
:arrow: Social delaktighet - gärna extra mycket nu
:arrow: Skrattet till gonattet - även dagtid
:arrow: 13,5 timmar sömn per dygn

Sedan tycker jag nog att man kan gå in ganska fort om en SS plötsligt börjar gråta efter en nattning. Regeln "en gång ingen gång men två gånger en dålig vana" får vara vägledande. Häromkvällen började plötsligt Sigrid böka för full hals en stund efter läggning, och jag förstod genast att något måste vara på tok. Jag störtade in och hon hade lyckats fastna med armen mellan spjälorna :shock:

Nå, nu var det väl så att er ögonsten satte igång genast du nattade henne, så då är det lite annat. Bra att du gjorde husljud och inte trafikerade rummet hej vilt!

Sist men inte minst får vi komma ihåg att alla SS får fnurror ibland. Det gäller att ha lite tålamod, lite is i magen och hålla fast vid det som gäller utan att avslöja eventuell osäkerhet. Det brukar ge med sig. Det är lite som om du själv plötsligt kommer på att fråga din man om han ännu älskar dig. Han blir säkerligen förvånad: Men varför skulle jag inte göra det? Det vet du ju? Men du var ändå tvungen att fråga bara liksom utifall att... :wink: Lilla barnet måste kolla ibland om det som alltid gällt fortfarande gäller :D

På återhörande!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Lobilina

Inlägg av Lobilina »

Vi verkar ha nästan lika gamla småisar, och här har vi haft samma mönster (Elin är SS sedan länge).

I ca en vecka var dagslurarna struliga, det var MYCKET svårt att somna. Det kunde ta upp till en timme innan hon sov, och då var hon rejält arg/ledsen emellanåt. Jag tolkade det som ren frågvishet, så här i för-förtrotstider :roll: :) , typ "stämmer det verkligen mamma, ska jag sova nu?". Jag besvarade genom att gå in, lugnt och bestämt, fram till sängen, lägga tillrätta, helt "känslokallt" och utan prat, sedan ramsa ut ("det är helt riktigt lilla hjärtat, du ska sova nu och mamma vaktar här utanför"). Detta funkade alla gånger utom en, då hjälpte dammsugaren istället. Som sagt, detta pågick en vecka ungefär, sen var frågorna besvarade och nu skriks det inget alls vid läggning. Jag tror att det bästa är att fortsätta precis som vanligt, ni vet ju vad som funkar, och inte ifrågasätta själv när det ifrågasätts från den lilla. Det är nog viktigare än nånsin att göra som man brukar och hålla på rutinerna.

Strul vid läggning har vi inte haft än, tack och lov. Men ev skrik på natten besvaras med INGENTING. Vi avvaktar in i det längsta, och om det verkar väldigt svårt att komma ner i varv får hon en lugnande ramsa. Om det låter väldigt mycket går vi in en gång och kollar läget.
Elin, 24 oktober 2006. Standardmodellad från ca 7 veckor.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"