EN SVÄNG OM...
Lite Frida såhär på måndagkvällen.
Jo för här kommer recept på superunderbart goda biskvier. Låter svårare än det är dessutom:
Bottnar:
400 g mandelmassa
2,5 dl socker
3 äggvitor
Riv mandelmassan (grovt går utmärkt). Bland med socker och äggvitor. Vispa med elvisp till pösig smet. Klicka ut på bakplåtspapper ca 4 cm i diamter. Det blir ca 30 st. Grädda mitt i ugnen 175 grader i 15-20 min. Låt kallna på plåten
Fyllning:
300 g smör (och då menar jag verkligen SMÖR!)
2,25 dl florsocker
3 tsk vaniljsocker
3 äggulor
3 msk pulverkaffe upplöst i 1,5 msk hett vatten
Rör ihop smör, florsocker och vaniljsocker med elvisp. Tillsätt äggulor en i taget (gör aldrig jag, men det kanske kan skära sig om man tar i alla på en gång). Smaksätt med kaffet. Bred krämen lite toppigt på kakornas undersidor och ställ i kylen minst 30 min (annars funkar inte chokladdoppningen)
Topping:
225 g mörk choklad av god kvalitet
1 msk neutral olja
Smält choklad med olja i micro eller vattenbad. Doppa kakornas krämsida och låt stelna.
Och så ett superdupertips för barnalek. Jag har skrivit det förut under barnasaker men det har nog dom flesta av er inte sett. Jo, köp sånadär dekorationsstenar som används vid blomsterarrangemang (gärna små och stora i olika burkar och helst rundade så att dom inte repar). Detta är super att lasta, bygga väg, frakta, hissa... ja allt som kan göras med diverse bilar, traktorer, rullebilar ni vet... Min kille har hållt på med det här i snart 2 år nu och gillar det verkligen.
Ja min ubildning då, Gotlandsmamma: Jag trodde ju ni skulle ta det när jag sa att jag avskydde att hålla på med ekonomi: Jag är civilekonom förstås!
Stor kvällskram!