Frågor som kommit upp vid pluggning av SHN.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
petrajl

Frågor som kommit upp vid pluggning av SHN.

Inlägg av petrajl »

Hejsan!

Har en liten dotter på åtta månader som vi ska börja kura till helgen. Håller därför på att plugga för fullt och fila på ett schema :) . Och nu har då lite frågor kommit upp som jag kan behöva lite hjälp med!

Först och främst: såhär har jag tänkt schemat:

7:00 Vakna
8:00 frukost
9:00- 10:30 Sova
11:00 Lunch
13:00- 13:45 Sova
14:30 Mellanmål
15:30- 15:50 Sova
17:00 Middag
18:00 Dusch + kvällsmat
19:00 Sova Natt

Vad tycker ni om det?
Mina frågor angående schemat är:

:arrow: Gör det nånting att hon inte äter med exakt 3,5 timmes mellanrum?

:arrow: Ska vi följa sovschemat denna vecka fast hon inte sover 12 timmar per natt, eller ska vi låta henne sova så mkt hon vill dagtid (nu sover hon väldigt sällan mer än 2,5 timme dagtid, men hon sover inte enligt schemat nu)?

Vi har kommit en bit på väg redan känns det som då hon inte äter sig till sömns på mig längre utan får kvällsmat och sedan vagnar vi henne i ett svalt och mörkt rum ungefär kl sju varje kväll.
Kruxet med Lina är att hon varken äter välling eller gröt nu, är det nån som har tips på vad hon kan få till kvällen? Nu får hon fruktpuré.

Jag har buffat Lina till sömns förut, men fastnade då i buffträsket eftersom jag bara buffade och inte hade nån ramsa. Körde en liten egen Anna Whalgren, utan att vara påläst :oops: , men då var inte Lina ledsen utan trivdes ganska bar på mage och bli buffad till sömns.
Det jag tänker på är, om hon är lugn när jag lägger henne i position, ska jag bara göra solfjädern och sedan gå ut med ramsan? Eller ska man alltid börja med att buffa?

Det är de frågor jag har nu.....
Storprinsen Joel 050206 och
Lillprinsessan Lina 070619
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan och välkommen!

Grattis till ett bra beslut om att ta tag i dotterns sömn. :lol:

Gör det nånting att hon inte äter med exakt 3,5 timmes mellanrum?
Maten ges med ett mellan rum på 3-4 timmar, så det ser ju bra ut, det enda jag presonligen hade gjort, är att flytta bak melliset till 14.00.

Är det någon speciell anledning som gör att du har valt att lägga den längre luren på fm istället för mitt på dagen?
Ska vi följa sovschemat denna vecka fast hon inte sover 12 timmar per natt, eller ska vi låta henne sova så mkt hon vill dagtid (nu sover hon väldigt sällan mer än 2,5 timme dagtid, men hon sover inte enligt schemat nu)?
Det kan du nog göra som du vill, det underlättar säkert att sov tiderna får sätta sig, men det gör inget om du spar på det och gör en total omstart vid kur, valet är ditt.

Lina är att hon varken äter välling eller gröt nu, är det nån som har tips på vad hon kan få till kvällen?
Min son åt mosad banan varje kväll tills han var 10 månader, då ÄNTLIGEN började han dricka välling! Halleluja :wink: Jag har gett välling varje kväll i pipmugg så han har fått smaka, så nånstans där måste han ha vant sig vid smaken och gillat läget. :D

Det jag tänker på är, om hon är lugn när jag lägger henne i position, ska jag bara göra solfjädern och sedan gå ut med ramsan? Eller ska man alltid börja med att buffa?
Eftersom hon är "buffträskad" som det så fint kallas, så tror jag att det är en bra ide att solfjädra istället, buffar gör du givetvis om du behöver, men det verktygen känner hon till väl, och gillar det även. Så är hon lugn och sansad, så räcker en solfjäder absolut.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
petrajl

Inlägg av petrajl »

Hej och tack för de bra svaren :D !

Anledningen till att jag lagt den längre luren på fm är att hon alltid har sovit längre då. Hon är svårare att få och sova längre på em.
Jag har Joel på dagis mellan 9-14 mån, tis och tors. Därför är det lite svårt att ge mellis vid 14:00. Tänkte därför ge det när vi kommit från dagis och storebror också ska äta mellis. Men om man lägger det 14:10 då? Då har vi ju kommit hem från hämtning.

Lina har fått välling på sked några ggr, bland annat igår och då åt hon faktiskt lite. Ska göra som du säger ovh ge varje kväll först välling och sedan frukt!

Har också tänkt att bara "solfjädra" och sedan gå ut med ramsan. Om hon då pritesterar kanske man får ta till buffning?
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag har samma mattider, förutsatt att hon äter rejält till lunch funkar det bra.

Ammar du något?
Vi lurade ner vällingen med hälften ersättning, eller 3/4 allra först och fasade ut ersättningen alltefter. Bra mellis och kvällsmat är annars fet yoghurt med lite fruktpuré och kanske lite havregryn, eller Sempers "gröt" på burk, som egentligen är en yoghurtprodukt det med...
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Ok, ang mellisen tänkte jag bara på att det blir 3 h mellan lunch-mellis-middag. Så sätt vart det passar er familj bäst, eller ha mellis 14.15 och kanske skut på middagen med en kvart? Upp till er såklart! :lol:

Just banan är stabbigare än vanlig fruktpure, så det rekomenades varmt! Har du sett att det finns kalla grötar med fruktpure i barnmats burkar, kanske det skulle gå? Den blir ju nästan som fruktpure tänker jag.

Javisst får du använda buffningen vid behov, verktyget har du ju för att lugna, men är hon lugn så att säga så kanske en solfjäder räcker. Var inte rädd för att använda verktygen för att lugna, men det man ska komma ihåg är att sluta i tid bara...innan hon somnat :wink:

//Malin
petrajl

Inlägg av petrajl »

Nu har vi en liten prinsessa som är VÄLDIGT petig med maten. Hon började inte äta förräns för en månad sedan ungefär och det är bara Hipp´s 6 månaders burkar som går ner.
Fruktpuré har hon alltid ätit, men bara dom på burk, ingen vanlig frukt. Hon äter ca en tredjedels burk med mat och en halv till en burk fruktpuré två ggr om dan och till frukost, mellis och kvällsmat äter hon en burk fruktpuré. Har funderat på att köpa en laktosfri yoghurt och blanda med fruktpurén morgon och kväll.
Ja visstja, hon äter ju på mig hela nätterna så maten kommer nog igång när vi börjar med kuren :D :lol: !
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Jo du kommer att få en märkbar skillnad i matintaget när maten kommer på rätt sida av dygnet.

Jo jag måste förtydliga mig, även om du bara solfjädrar vid läggning så är det ändå "buff vid minsta pip" vid alla nattliga uppvak! :lol:

//Malin
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Och om du ammar behövs ingen välling eller gröt till natten. Eftersom hon kommer börjar äta som folk till huvudmålen kan du gott amma som kvällslurk. När Edvard var åtta månader körde jag fortfarande amning till frukost, mellis och kväll. Sen bytte jag ut melliset, men morgon och kvällsamning hade vi kvar länge till.
petrajl

Inlägg av petrajl »

Hej igen!

Jag funderar och funderar! Har läst boken och ska läsa den minst en gång till + se filmen minst en gång till.

Det jag är mest orolig för är när hon kommer fråga. Jag är väldigt "svag" när mina barn blir ledsna och vill ta upp och krama om på en gång. Är rädd för att jag ska ge upp på en gång.
Har bestämt att jag ska göra kurens fyra första nätter själv. Vill börja med de första två, eftersom min sambo inte kommer vara lika påläst och konsekvent (han är om möjligt ännu blödigare än mig :lol: ) och sedan de två sista nätterna jobbar han ju (vi ska börja på fredag).

Sedan är jag väldigt orolig för vargtimmarna. Det är just då Lina vill vakna och har svårt att komma till ro. Brukar ju vara då man är som tröttast själv också.

De frågor jag har nu är:

:arrow: Ska man aldrig ramsa när man buffar eller gör solfjädern? I filmen så gör Anna ramsan samtidigt som hon gör splfjädern och inte när hon är på väg ut. Just nu så gjorde filmen mina frågetecken ännu större :?

:arrow: Om Lina blir sjuk, ska man ändå vara stenhård på sovtiderna när det gäller dagtid? Jag menar- man vet ju själv hur mkt man vill sova om man är sjuk.

:arrow: Joel har ju alltid fått sova med oss när han velat, men i samma veva som Lina föddes valde han att börja sova själv och har endast sovit hos oss tre nätter sedan dess. Många experter säger ju att människan är flockdjur och att det är naturligt för barnatt sova tillsammans med föräldrar om de vill.
Jag känner lite sorg över att Lina aldrig mer kommer sova hos oss då jag tycker det är himla mysigt :P och är rädd att det kommer göra mig ännu svagare eftersom jag inte har nåt emot att hon sover hos oss.
Jag undrar lite hur ni ställer er till detta med att människan är flockdjur?

Jaha, det var frågor som far omkring just nu :lol: !
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Nej, du ska inte ramsa över sängen när man buffar. Det finns ett tillägg till boken (på pärmens insida tror jag) där det står att Anna gör det av inspelningstekniska skäl. Man ramsar på väg ut och utanför.

Sjuk blir hon säkert... De flesta blir det. :shock: :D Och visst kan hon få sova lite mer, men det är bra att hålla schemat ändå. Man kan använda en eller två marginalkvartar på lurarna och lägga tidigare för natten. Men inte under själva kuren. De tre dygnen ska du hålla schemat på minuten. Får du draghjälp av att hon vill sova som en gris när hon är sjuk så tacka och ta emot, men den extra sömnen hon behöver kommer hon ju ändå att få på natten eftersom hon ska sova så gott då... :sleep:

Jo, jag har funderat mycket på samsovning och flockdjur. Men min tanke är att samhället i övrigt (här och nu) är så långt från det vi då tänker oss att det inte går att jämföra. I den kulturen vi tänker oss då finns varken arbete på bestämda tider, väckarklockor eller engenerationsboende. Vi har inte de förutsättningarna för att ett samsovningsliv ska fungera riktigt bra helt enkelt.
Och man mår bra så här också, långt mycket bättre än de flesta andra. Närheten och goset får man ändå. Och om jag ska viska: Har man en riktig stensäker SS kan man ha dem i sängen någon enstaka gång. Vid sjukdom tex. Bara man vet att komma på banan igen om det skulle trassla... :shock: :wink:
petrajl

Inlägg av petrajl »

Jaha, det förklarar ju saken! Det hade jag helt missat!

Vad skönt det du säger, du anar inte hur lättad jag är!
Jag har fortfarande en liten tviveldjävul som sitter i mitt modershjärta och pickar med ständiga argument mot SHN-kuren. Men jag tror samtidigt att det verkligen är det här som Lina behöver! Och vi gör det inte för får egen sömns skull, så trötta är vi inte, utan för Linas skull. Lillhjärtat har mörka skuggor under ögonen och svårt att sova under hela dygnet.

Men jag står inte ut med att veta att jag aldrig kommer få ha henne i min säng nån gång mer eller vid sjukdom få låta henne sova lite mer. Det har jag jätte svårt att förlika mig med....

En till sak som får mig att tveka på att jag kommer kunna genomför denna kur är att jag har väldigt, väldigt svårt att hålla ett schema med mina barn :oops: ! Jag har försökt med Joel och misslyckats och även försökt med Lina. Nu har vi ju rutiner på dagen som jag har gjort schemat utifrån och hoppas att det därför kommer gå lättare, men jag är nervös för att jag inte kommer klara att hålla det ändå.
Därför har jag tänkt införa schemat redan imorrn (inte lika strikt som vi kurstart) så att vi blir vana det.

Imorrn ska jag läsa boken igen och se filmen spå jag återkommer säkert :lol: !
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.
Men jag står inte ut med att veta att jag aldrig kommer få ha henne i min säng nån gång mer eller vid sjukdom få låta henne sova lite mer. Det har jag jätte svårt att förlika mig med....
Jag är jätte ledsen för DIN skull, jag vet hur snuttigt det kan vara att snusa på liten i sängen, men det viktigaste är väl lilla hjärtat själv, hon måste få sova! Så är det, och enligt SHN-principen är samsovning uteslutet så du får känna efter begrunda, vad är viktigast? Sömn eller snutt?

Jag själv tar alltid upp min gosse än på morgonen och så lägger vi oss i storasängen med lampan tänd och dricker välling och myser innan vi ens tänker på kliva upp.
jag har väldigt, väldigt svårt att hålla ett schema med mina barn
Ja att man upprätt håller schemat är ju lite A och O här, barnet ska ju bli sin egen klocka...OCH det är väääldigt svårt att lära sig klockan när mamma flyttar undan visarna hela tiden. Efter kuren har du ju marginalkvartet att utnyttja på valfritt sätt.

Sen kommer en toppen krönika som du gärna får läsa:
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet

:heart: //Malin
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag själv tar alltid upp min gosse än på morgonen och så lägger vi oss i storasängen med lampan tänd och dricker välling och myser innan vi ens tänker på kliva upp.
Samma rutiner här. Ibland ligger vi och drar oss bra länge. Urmysigt. :heart: :heart: Vid sällsynta tillfällen (mörka vintermornar) somnar Edvard om och då får han ofta sova i 20-45 minuter, då njuuuter vi!

Och som sagt, vid sjukdom får de såklart sova mer! Vissa har fri sovning, andra använder margialkvartar frikostigt. Det är en smaksak och en fråga för sjukdomens art tror jag.
Nancy

Inlägg av Nancy »

:heart: Det finns otroligt många tillfällen att få gosa tillsammans med sina barn. Vällingmys i soffan på morgonen med massor av kuddar och täcken. En 20-minutare i famnen fixar en Säker Sovare utan att det förvirrar ett dugg. Ett nyvaket barn som man lyfter upp ur sängen efter middagsluren och sitter i soffan med en lååång stund... (funkar utmärkt även med stora damer som fyller 3 år till sommaren :heart: ).

Kram från Nancy
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

petrajl skrev:Har funderat på att köpa en laktosfri yoghurt och blanda med fruktpurén morgon och kväll.
Varför laktosfri, förresten? Fet yoghurt inehåller i sig väldigt små mängder laktos. Eller tänker du på helt mjölkfri?
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"