Ändra schema, kura, eller göra något annat?

Skriv svar
Lillamolntuss

Ändra schema, kura, eller göra något annat?

Inlägg av Lillamolntuss »

Hej kära experter! Hjälp mig nu att tänka...

Lilla skrutt blir ett år om någon vecka och ingenting är som det brukade... Här är det ett par timmars (!) vakenpass per natt som gäller sedan någon vecka tillbaka.

Schemat:
07.00 Godmorgon
09.30 Sova 1,5 tim
11.00 Lunch
14.00 Mellis
14.30 Sova 20 min
17.00 Middag
18.30 Välling
19.00 Godnatt

Schemat vi funderar på:
07.00 Godmorgon
11.00 Lunch
11.45 Sova 1,5 tim
14.00 Mellis
17.00 Middag
18.30 Välling
19.00 Godnatt

Så här går det till nu... :oops:
Man vaknar runt sex och gastar. Vi pangramsar på första pip. Man gastar ännu högre. Vi avvaktar. Gastar ända från tårna och ARG. Vi ramsar och sätter på musik. Ännu mer stegring, inga tecken på att lugna ner sig. Vi ger upp och gör morgon. Storasyster som försöker sova i samma rum har vaknat för länge sen. Grannarna åxå tror jag...

Vi fixar välling, softar lite, och tar syrran till dagis. Sen går vi hem och fixar lite innan det är dags att vila. Vi går in i rummet och lägger ned, ut ur rummet med ramsan. Oftast somnar man snällt och fint.

Dagen flyter på, det händer inte så mycket (kanske är det det som är "felet"?). Em luren är svårare att få till hemma, vi brukar ta en promenad med vagnen... Sen hämtar vi syrran från dagis och går hem och lagar middag.

Bad och lek, pyjamas och välling. Nattinatti utan problem. Vinka till lampan, lägg ned och ut med ramsan. Inga protester. Men... vid elva-tolv vaknar man och gastar. Samma mönster som på morgonen upprepar sig. Vi pangramsar på första pip. Man gastar ännu högre. Vi avvaktar. Gastar ända från tårna och ARG. Vi ramsar och sätter på musik. Ännu mer stegring, inga tecken på att lugna ner sig. Vi ger upp och går in. Buffar. Inte bra. Solfjädrar. Inte bra. Till sist... tar upp. Storasyster som försöker sova i samma rum har vaknat för länge sen och får sova i vår säng... :oops: Man lugnar sig efter en stund. Ibland går det att lägga ned igen och gå med ramsan. Men efter en stund börjas det som oftast igen... Vissa nätter tar det tre timmar innan man somnar om igen. Då har vi lagt ned och gått ut några gånger med blandade resultat. Ibland är det tyst då man går ibland gastar man.

Tillägg: Det är massa tänder på g och man är snuvig och täppt i näsan.

Jaha... fick jag med allt nu...? Han är standardmodellad och aldrig kurad. Storasyster kurad då hon var 7,5 månad - fyller fyra snart.

Jo... det är inte bäcksvart i rummet...vi har en liten röd lampa eftersom det hjälper mot storasysters mardrömmar.
Flicka :heart: maj -04 (kurad jan -05), Pojke :heart: mars-07 (okurad, men standardmodellad)
(Ständig tidsbrist = Korta konstiga meddelanden. Sorry! )
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej lillamolntuss.

Tänk att lillen blivit så stor.

Det händer lite för mycket saker här tycker jag. På natten alltså.
Alldeles för mycket trafik, och så en massa orosvargar om syster osv.

Ut med pojken ett par nätter i nån vrå och ta tag i det här. Ni vet ju precis hur det går till - eller hur!?
Arga barn ska inte verktygas alls - allra helst inte miss i nassen. Ett uppvak i vargtimmen får på sin höjd en pangramsa och ev. lite musik. Bryter man ihop totalt påminnelseramsar du igen. Men någon buffning eller solfjäder finns nästan inte på kartan.
Uppvaket vid tolv får han sköta själv - så länge han är arg. Inga ramsor alls serveras, inte förräns du känner att nu är det så jäkla illa att jag måste gå IN - då ramsar du.

Införskaffa en väckarklocka som ringer när morgonen börjar. Tumma inte på morgontiden. Kör enligt konstens alla regler i vargtimmen.

Hinner inte skriva mer nu. Fler kommer säkert in och hjälper till

Lycka till

/Åsa
Ewa

Inlägg av Ewa »

Håller helt med Kantarella :thumbsup:

Och schemaändring låter det som om det verkligen är läge för också. De flesta ändrar just vid 1. Men jag skulle lägga luren något senare än vad du nu har, om du har möjlighet till det. 11.45 är i tidigaste laget - även om hon kommer vara trött första veckan. Tidigast 12, tror jag på. Och 12.30 är heller inte fel. Man kan alltid bjussa på en 5-min på fm om så behövs. Eller se till att ösa järnet vid ordinare sovtid så hon kommer över den tröskeln. Men själv fick lilltufsan en 5-min en ganska lång tid, faktiskt. Var så övertrött så hon inte pallade med lunchen annars, så det var det som funkade bäst hos oss. Men man får förstås se till att det just bara blir 5 minuter. Inte mer. Och så upp och kolla på något fasligt spännande på direkten, så vaknar de snabbt till liv igen.

Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Och jag håller med de ovan + undrar hur mörkläggningen ser ut för er nu när det börjar bli ljusare ute?

Citerar mig själv nedan... :wink:
TorsMamma skrev:
Hur viktigt är det med den totala mörkerläggningen av rummet?
Har fått för mig att han vaknar när det börjar ljusna ute...
Vi har bara persienner och ingen rullgardin. Kanske skall införskaffas?
Låt mig säga så här... Hur viktigt som helst, för att inte säga AVGÖRANDE! KOLMÖRKT är ordet!

Det går att lösa tillfälligt med allt från tejpad sopsäck, upptejpad aluminiumfolie till svart lakan som man klämmer in runt fönstret om man öppnar och sen stänger.

Om du sen köper en helt mörkläggande rullgardin rekommenderar jag att du köper en som är MYCKET för stor så den går långt utanför kanterna på fönstret, gärna 10-20 cm utanför på sidorna och sen kan du fästa den ända uppe i takhöjd långt ovanför fönstret.

Vi har en "slaktad" rullgardin som vi sytt kardborrband på runt 3 sidor och sen klistrat motsvarigheten på väggen, så sätten är många, tänk ordentligt så det verkligen blir KOLMÖRKT!
:thumbsup:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Lillamolntuss

Ok, då tutar vi å kör... typ.

- Schemaändring från onsdag eller torsdag...

- Mörkläggningsrullgardin modell större står i förrådet och väntar på att komma upp. I taket - ska bli.

- Storasyster utlånad i helgen... = läge att kura.

Tack för hjälpen! Nu ska jag "bara" jaga bort några av mina egna vargar... "Han-håller-nog-på-att-få-tänder-Det-är-inga-ramsor-i-världen-som-kommer-att-bita-på det"-vargen är på besök här... schaaaas! 8)
Flicka :heart: maj -04 (kurad jan -05), Pojke :heart: mars-07 (okurad, men standardmodellad)
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Exakt!!!

Bort med vargarna. Sova bör man trots tandsprickning och sjukdomar.

Lycka till :!:

/Åsa
Lillamolntuss

Förvirringen är total... lille skrutt har sovit hela natten utan att ge ett enda pip ifrån sig... var just och gluttade på dörren och såg att larmet är igång, så han har iaf överlevt natten... *puh*

Ställer mig frågan... WHAT???!?

En enda sak har vi ändrat på - han har fått ett varmare täcke. Det kan väl aldrig ha varit det som varit problemet? Att han helt enkelt frusit? :oops:

Det ska bli MYCKET spännande och se om det här håller i sig nu.
cissii

Inlägg av cissii »

Hej Lillamolntuss (för övrigt ett av dom finaste och roligaste namen här tycker jag .. :D )

Jag läste tråden här och slogs av att det är banne mig inte första gången jag läser om ett sånt här händelseförlopp. Föräldrarna BESTÄMMER sig för att vargen är skjuten och laddar för natten, så är det slut på trasslet.
Undrar hur mycket dom känner av dom där små? Har dom någon telepatisk sensor?

Hoppas det håller i sig oxå! (men det gör det säkert)
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"